Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:11

Ik vind het toch nuttig dat ze het onderdeel verzorging beoordelen bij de B en de L wedstrijden. Zo weten de ruiters duidelijk hoe ze moeten voorkomen in wedstrijden.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:36

Vind je dat de trainingsmethodes dan ook nader bekeken moeten worden? Vaak staan een aantal ruiters uit een omgeving toch wel bekend (in ieder geval bij andere ruiters en ik denk ook wel bij de jurys) om dat ze hun paarden niet geheel eerlijk trainen. Is een 4 jarige die vlak voor de proef nog even bijgetikt/slagen word tot het zo ongeveer piaffeerd eerlijk gereden denk je? Ik denk van niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:23

JoviBan schreef:
Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat je het wel erg ver doortrekt hoor arno. Vork

Als Arno nu bedenkt dat het woord 'verzorging' niet vandáág in het reglement gezet is en dat je het ook als 'preparatie' kan lezen, dan is zijn punt van de baan.
Als in 'verzorging' van het uniform en de uitrusting bij het inspecteren van de erewacht. Of die kerels goed te eten krijgen is geen punt.

Hier in Spanje heet dit punt.... preparación Haha!

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:50

HC slaat de spijker op de kop. Maar...
Ik weet ook wel dat het onderdeel er vandaag niet in is gezet. Maar dat is geen excuus om het dan maar zo te laten. Het woord klopt gewoon niet meer, dus moet je er weer een kloppend woord van maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:56

Ja, want dat is inderdaad wat er belangrijk is bij dressuurwedstrijden, 'kloppende woorden'. Dat echt iedereen die meedoet precies weet wat dat punt betekent, maakt natuurlijk niet uit.... Frusty Gestoord

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:59

Ja maar het punt is dat het woord wel gewoon klopt. Verzorging kun je uitleggen als iemands voorkomen of als hoe het paard gestald is en te eten krijgt. Iedereen weet dat tijdens een dressuurproef de eerste uitleg van toepassing is.

Arno8, misschien kun je je ook even richten op de verzamelde gangen? Misschien het dan de bedoeling om je verzameling postzegels te laten zien?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:13

oh het is dus een táálprobleem... Waar je je al niet druk om kunt maken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:17

Qimm schreef:
oh het is dus een táálprobleem... Waar je je al niet druk om kunt maken

Wel, wanneer begripsverwarring leidt tot interpretaties die zoals in dit geval in op verkeerde invulling gebaseerde puntenwaardering resulteert is het van cruciaal belang.
Dáár heeft Arno een inhoudelijk volledig correct punt mee.

De ruiterij zit boordevol met dit soort begripsverwarring en door het lager worden van het modale ruiterniveau wordt dit probleem steeds groter en actueler.

hc

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:32

Huertecilla schreef:
Als Arno nu bedenkt dat het woord 'verzorging' niet vandáág in het reglement gezet is en dat je het ook als 'preparatie' kan lezen, dan is zijn punt van de baan.

Haha! Dat ie netjes opgezet is. Scoor je WEL een goed punt voor groeten Haha!

Wat een geneuzel verder zeg, iedereen weet toch wat er bedoeld wordt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:53

Fitzroy schreef:
Ook die discussie kun je weer eindeloos voeren.
Een paard dat doorweekt van het zweet is omdat hij een te dikke vacht heeft, kan geen normaal mens wedstrijdconditie noemen imo.
Maar natuurlijk denken naturals daar anders over Dromen

Anky d'r paarden zijn ook altijd doorweekt...valt echter minder op omdat hun jas is afgeschoren.

Wat een onzin opmerking is dit zeg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:03

Ik wil even iets quoten van Polly2 uit het topic "een 6 voor verzorging"

Citaat:
Dat verzorgingscijfer is het grootste flauwekulcijfer op je protocol.
Er is bijna geen enkele jury die nauwkeuring zit te kijken hoe het er uit ziet en dan een beoordeling geeft. Meestal geven ze een standaard cijfer. Dit staat ook bij de nascholingen van juryleden nog wel eens ter discussie.
Er zijn juryleden die uit principe aan iedereen een zes geven, omdat ze vinden dat dit cijfer niet de plus mag zijn voor je winstpunt. Het gaat ze namelijk om het rijden....dus die cijferen het verzorgen neutraal op een zes.
Maak je hier dus niet druk om....je kunt beter je energie steken in de cijfers die je voor de onderdelen hebt gekregen en daar verbeterpunten in zoeken...want die verzorging is slechts symbolisch....in mijn beleving.

En ze heeft hier helemaal gelijk. Kan dus per direct geschrrapt worden Tong uitsteken Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:38

hmmm het citaat van Polly2 is een mening en geen feit...
Het onderdeel verzorging is net zo'n onderdeel als B-E-B grote volte hals laten strekken... met dat verschil dat een stkje daarvan thuis gedaan wordt (voeding/poetsen etc) en een stuk terug te zien is op wedstrijd, conditie en uiterlijk
Je kunt een discussie voeren over de naamgeving, de strekking is duidelijk verwoord in de staturen en/of reglementen..
ben het het niet eens met de naamgeving, wordt lid van die vereniging en kaart het daar aan.. hier op bokt heeft zo'n discussie mi weinig meerwaarde, tenzij het TS te doen is alleen gal te spuwen,, voor aktie is het toch aan de desbtreffende vereniging om een term te laten veranderen in de reglementen..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:46

Als we het dan toch over het taalgebruik gaan hebben, stel ik voor dat sommigen hier een cursus 'begrijpend lezen' krijgen.

In het reglement staat namelijk: Verzorging van het geheel. Hier gaat het dus over de ruiter en paard (want die beoordeel je).
De verzorging van geheel doelt dus op het wel of niet verzorgd in de baan verschijnen van dit geheel. (volgen jullie me nog? Haha! )

Als in het reglement dit punt beschreven stond als 'Algehele verzorging' zou het inderdaad een taalfout zijn. Hier gaat het dan namelijk over de totale verzorging; huisvesting, voeding, training, etc etc.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:08

sokje87 schreef:
Als we het dan toch over het taalgebruik gaan hebben, stel ik voor dat sommigen hier een cursus 'begrijpend lezen' krijgen.

In het reglement staat namelijk: Verzorging van het geheel. Hier gaat het dus over de ruiter en paard (want die beoordeel je).
De verzorging van geheel doelt dus op het wel of niet verzorgd in de baan verschijnen van dit geheel. (volgen jullie me nog? Haha! )

Als in het reglement dit punt beschreven stond als 'Algehele verzorging' zou het inderdaad een taalfout zijn. Hier gaat het dan namelijk over de totale verzorging; huisvesting, voeding, training, etc etc.

Algehele kan je ook zien als algehele plaatje dat in de ring verschijnt Haha!

Ik vind dit zelf nogal een onzin topic.
Iedereen weet wat er word bedoelt met het onderdeel verzorging en als je zo'n hekel hebt aan dit onderdeel dan moet je een andere tak van paardensport gaan beoefenen of er gewoon mee leren leven.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:44

@Ts, heb jij de post van Urielle gelezen? Verzorging houd meer in dan alleen de uiterlijke verzorging. Bijna iedereen die wel of niet wedstrijd rijd weet wat het inhoud. Zowel uiterlijke verzorging als welzijn wordt meegenomen. Het onderdeel 'verzorging' lijkt mij dus geen onzin, én het woord klopt gewoon, aangezien het ook over het welzijn van het paard gaat.

Zie:

Urielle schreef:
Onder de verzorging wordt wel degelijk een deel welzijn meegenomen. Moddervette paarden en graatmagere paarden gaan niet scoren op dit onderdeel, vaak zelfs niet bij de jury's die een standaard cijfer geven. Een te dikke ruiter op een slank paard wordt hier ook soms afgestraft. Kapot harnachement scoort niet. Een paard wat niet eens geborsteld wordt scoort niet (en wat je ook mag vinden van de 'Barbiepaarden', er wordt wel veel aandacht aan besteed!).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:50

Als je dan echt niets beters te doen hebt. Stuur een brief naar de KNHS, ga hun lastig vallen. Maar verval niet in zo'n stompzinnige discussie als dit. We weten onderhand wel hoe jij er over denkt.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:02

Ik vin de verzorging wel degelijk belangrijk je word verplicht (en is ook je plicht) om je paard goed voor de de dag te laten verschijnen.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:17

vaak heeft ook iedereen hetzelfde cijfer ervoor ik vind het best nutteloos...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:58

arno8 schreef:
De vergelijking met solliciteren gaat niet op. Ik heb nog nooit gezien dat je voor een baan een 'goed verzorgd geheel' moest hebben. Wel dat je een 'goed verzorgd uiterlijk' moest hebben.

Ik wist niet dat ik mocht komen solliciteren als combinatie maar zal bij mijn volgende sollicitatie eens kijken of ik voor het goed verzorgde geheel al mijn persoonlijkheden op kan trommelen.

Daarbij wordt bij verzorgd (ook wel representatief) ook gekeken naar meer dan alleen uiterlijk; je moet goed overkomen bij de klanten en op jouw manier passen binnen het bedrijf. Zo is de verzorging voor de dressuur ook je moet passen binnen de dressuur dus gewoon meedoen aan het showaspect (apenpakkie en een paard dat er volgens de regelementen verzorgd uitziet). En net als je niet in dat bedrijf wil passen omdat je je uiterlijk niet wilt aanpassen, zo kan je dat ook doen door geen dressuurwedstrijden te gaan rijden. Doe vooral niet moeilijker dan noodzakelijk

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:13

Anoeska schreef:
Ja, want dat is inderdaad wat er belangrijk is bij dressuurwedstrijden, 'kloppende woorden'. Dat echt iedereen die meedoet precies weet wat dat punt betekent, maakt natuurlijk niet uit.... Frusty Gestoord

Huilen van het lachen ROFL De titel van de discussie is: Het onderdeel "Verzorging": wat een onzin! Ik zou het iets anders willen stellen. Je druk maken over de verkeerde interpretatie van het woord verzorging, wat een onzin Haha! Is er niks anders meer om tegenaan te trappen? Huilen van het lachen ROFL

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:46

GhostBuster schreef:
het is belangrijk anders krijg je van die domme mensen die hem uit de box halen rijden overal moder dn krijg je lagere cijfers ik vind het wel nuttig

en wat als je op een modderig terrein je concours hebt dan? Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:38

MissJ schreef:
Huilen van het lachen ROFL De titel van de discussie is: Het onderdeel "Verzorging": wat een onzin! Ik zou het iets anders willen stellen. Je druk maken over de verkeerde interpretatie van het woord verzorging, wat een onzin Haha! Is er niks anders meer om tegenaan te trappen? Huilen van het lachen ROFL

Haha! Precies!

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:07

arno8 schreef:
Het gaat mij er niet om dat het hele onderdeel verwijderd moet worden, maar de naam klopt gewoon niet.

Noem het 'wijze van voorbrengen' of 'uiterlijk'. Maar verzorging? Dat suggereert dat je naar de verzorging kijkt... en dat is niet zo.

Maar ondertussen wordt dit wel gebruikt als argument dat ook naar het welzijn van paarden wordt gekeken. "Kijk maar, we geven ook een cijfer voor verzorging, dus naar het welzijn van paarden kijken we ook."

En dat klopt dus niet.

Als een paard niet goed verzorgt wordt kun je dit op wedstrijden echt niet verbloemen met een goede poetsbeurt.
Goede verzorging zie je terug aan hoe ene paard eruit ziet, op zn voeten staat en glanst (natuurlijke glans krijg je echt niet met Equistar voor elkaar!!)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:47

ikenindi schreef:
ik begrijp je wel, maar ben bang dat ze dat toch niet gaan veranderen;) verzorging bedoelen ze nu eenmaal wat anders mee, en helaas kijken ze niet naar of een paard goed verzorgd wordt, maar of hij en zijn ruiter er verzorgd uit zien...

ik denk ook dat het niet echt zult veranderen. Wat mij trouwens ook opvalt (ik rij ondeling op een A-pony bij shetlanders), dan ze die kleine shetjes hogere cijfers geven! Omdat dat meisje erop zo schattig rijdt!

Nouja, beetje off-topic Knipoog

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:01

Bij het onderdeel verzorging word gekeken naar hoe je voor de dag komt op de betreffende wedstrijd. Je dingen ook té letterlijk nemen.. Dromen