Paard knalt weg met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jaime_

Re: Paard knalt weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:44

hey, mijn paard loopt ook weg als ik wil opstappen,en dan wel met mindere maten, want mijn paard knalt niet weg met gelop.
maar net als ik mijn voet in de beugel heb dan begint hij al te lopen.
maar kan je je paard dan misschien niet klem zetten in een hoek? dat hij niet zomaar weg kan galoperen ? het klinkt misschien heel stom maar bij mij werkte het wel ..

lucky33422

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:35

hoi

heb je er weleens aangedacht dat je paardje mischien last heeft van haar rug?
en het gewicht van het opstappen teveel druk geeft?
wij hebben hetzelfde probleem gehad met een arabiertje,die had in dit geval geen last van haar rug,maar is verkeerd ingereden,en omgetrokken aan de dubbele longeerlijn,was dus ook echt bang om te vallen.
we hebben het opgelost door eerst haar rug na te laten kijken,en zoon 4 maanden niet meer geprobeert op te stappen,maar steeds met een pootje opgestapt,toen dat goed ging,zadel erop hangen in de beugel,er weer af,op nieuw hangen tot ze bleef staan,zadel eraf belonen en weer terug naar stal,en zo net zolang doorgegaan tot ze op kon stappen.
tis gelukkig gelukt,met een hoop geduld.
mischien heb je er wat aan succes

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:17

Hallo, bedankt maar weer voor alle tips haha!

Gebit, rug, tuig, benen, wimpers alles is goed bij dit paard!
Dit is meerdere malen gecontroleerd...

Gisteren weer alleen geprobeerd ging weer super, zelfs toen ik zo lomp was met mij been tegen haar kont aan te schoppen (niet hard!) bleef ze keurig stil staan, ik schrok meer dan zij!

Wij komen er wel.

Ze begint steeds meer te ontspannen ook tijdens het rijden want ze begint nu trucjes te proberen (van de hoefslag af, neus in de lucht, random stil gaan staan) maar dat zie ik maar als iets positiefs! en ik kan haar er goed in corrigeren..

ze is alleen sloooom op het moment maar ook 8,5 maand drachtig voor het eerst dus I'll give her some credit Lachen
Toen ze net terug was kon het niet hard genoeg, en nu is het dus omgekeerd... Lachen

Anyway, het opstappen gaat goed dus!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:25

ha top

duidelijk een paardje met een koppie der op
(klinkt erg bekent ..die van mij kan zich ook erg moe maken om niet moe te hoeven worden Haha! )

sterkte met de zwangeschap

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:19

Die van mij doet dit ook, maar dan bokken, en dat is een zadeldwang verhaal.
Ik heb een tijdje opgestapt met hulp, maar óóit moest ik het alleen doen.. de ene keer gaat het beter dan de andere keer.. maar nu ik weet hoe ik het moet doen gaat het goed..
Succes..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:40

KiWiKo schreef:
gewoon iemand die het dier vasthoud met opstappen.......... thats it Lachen Lachen

wordt vanzelf beter

Hier sluit ik me bij aan.
Mijn jonge paard deed dat ook, eerst 8 rondjes volle galop als ik opstapte en dan moest ik niet ook nog eens aan de teugels komen om hem terug in draf of stap te laten gaan want dan werden het 18 rondjes.
Tot ik dus ook een keer achter het zadel belandde, mijne begon dus te rennen en te bokken en er was geen houden meer aan. Ik ben heel hard op m'n rug gevallen en heb wekenlang krom gelopen van de pijn. Sindsdien had/heb ik een opstapfobie. Ik heb een jaar lang gehad dat ik niet meer op durfde te stappen zonder dat iemand (en dan iemand waar ik vertrouwen in had dus niet zomaar iemand) hem vast hield. Ik dacht dat ik daar nooit overheen zou komen, maar nu, na een jaar, stap ik weer alleen op. En wel op HEM en hij blijft gewoon staan. Ook als het -3 graden is buiten en hij dus koude billen heeft. Hij wacht nu gewoon tot ik erop zit en hem vertel dat ie mag gaan STAPPEN.

Wat ik er wel aan over heb gehouden is dat ik nooit meer zomaar op iemand anders' paard stap (lees eentje die ik niet door en door ken). Dan moet nog altijd iemand het dier vast houden. Ook al is het de braafste sul die er bestaat. En als ik eenmaal zit, dan mag de aktie komen, dan geef ik er niets meer om Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:43

ik heb niet alles gelezen wat ander op dit topic hebben geplaatst.
Maar oogkleppen kan ook wel eens helpen.

vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:51

Misschien te eenvoudig, maar gewoon in de hoek neerzetten ?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:13

vloer schreef:
Misschien te eenvoudig, maar gewoon in de hoek neerzetten ?

Dat kan ertoe leiden dat ze snoeihard in hun achteruit gaan. Hoeft niet, maar is net zo eng...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:17

Misschien nog wel enger...

K_irs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:06

Je kan proberen om het samen met je instructrice te oefenen: elke keer als je erop zit met behulp van je instructrice belonen heel erg (bijv met een paardensnoepje!) en dan moet je instructrice telkens minder de teugels vast houden. als je dat heel vaak probeerd dan moet dat denk ik wel lukken. Ik had dat bij mijn shet ook wel is . maar die iss klein dus daar kom je wel op!!!

binnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:43

hallo

ik herken je problemen echt heel hard, heb hetzelfde probleem en begrijp maar al te goed dat het gemakkelijker is gezegd dan gedaan. De problemen zijn bij mij begonnen toen men paard 4.5 jaar was. Toen ik nog maar mijn voet in mijn stijgbeugel stak, ging hij er als een zot vandoor en vloog ik eraf. Dit is bij mij een viertal keer gebeurd, eens bij men lesgever en eens bij een vriendin. Sindsdien houden we hem vast bij het opstappen enkel men lesgever stapt op zonder hulp. Hij heeft nu al enkele maanden niets stouts meer gedaan, maar wanneer je per ongeluk zijn rug raakt met de tip van je teen bij het opstappen of wanneer je te hard neerkomt, is het mis. Je mag echt geen enkele verkeerde beweging maken. Hij blijft er echt ontzettend gevoelig aan en ik vermoed dat dit tijd zal nodig hebben; Tijd voor hem en mij om beide terug vertrouwen in elkaar te krijgen want ik snap maar al te goed dat dat verdwijnt als hij er een paar keer vandoor gaat.
Men paar is nu wel braaf maar sinds een maand stapt hij nu enkele passen rond of achteruit bij het opstappen. Iedereen zegt dat dit paard hiervoor dus niet gestraft mag worden, want dan gaat hij weer angstig worden en er weer vandoor. En achteruitgaan is belange zo gevaarlijk niet als vooruitwegspringen. We hopen dus dat het met de tijd zal overgaan. Probleem is ook dat men paard groter is dan mij, 1.71 shoft en de hoogte het opstappen ook niet gemakkelijk maakt (dus het is echt eng). Een krukje ook al aangedacht en me aangeraden maar ja, daarvoor moet hij dan weer eerst leren stilstaan. Schaam je niet om hem te laten vasthouden. Doe het maar lang genoeg en neem alle tijd voor dat vertrouwen op te bouwen. Veel succes ermee en vraag maar raak als je wil...

binnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:44

PS mij hebben ze wel geleerd zo snel mogelijk op te stappen. Dus niet te lang treuzelen in de piste en in de stal.. daardoor groeit de spanning alleen maar bij beiden. Zorg dat hij elke dag zijn beweging heeft (helpt ook) en zo snel mogelijk opstappen
succes
binnie

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:57

Wat een ontzettend herkenbaar verhaal En wat een toeval dat het bij mij ook om een friesje gaat!! Haha ook deze merrie is beleerd en daarna terug gekomen en in het begin nergens geen last ik deed alles alleen. Tot op een zekere morgen en dat is dan al als ze al zo'n 4 weken op stal terug is wil ik opstappen en zoef... weg is ze!!! Ik kende dit niet van haar! (ja idd van een nimmerdor merrie) Nadat ik haar te pakken had want hield er dus helemaal niks aan ook omdat ik er niet op vardacht ben, maar weer proberen... weer niet toen eigenaar erbij gehaald die heeft haar vast gehouden en dan is het redelijk goed he!! Maar als ik zit moet ik mijn 2e beugel ook indoen want dan is ze gespannen en moet ze spanning eruit lopen. Nu heb ik een gesprek gehad met Herman Wientjes en die gaf me de tip van singel eens heel voorzichtig aan een gaatje paar pasjes nog een gaatje en dit zo'n 3 a 4 gaatjes tot dat ze aangesingeld is!

Nu heb ik dat een poosje vol gehouden en stap nog steeds op met iemand naast haar niet in een te grote ruimte dus buiten de bak stap ik op. En heel eerlijk het gaat stapje bij beetje beter.. NU stap ik halverwege het rijden ook af en op en dan is er helemaal geen last!!
Kan ik zo vaak doen als ik wil! Nou hoop dat het met geduld en liefde goed gaat komen maar dat denk ik wel

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 23:17

Hey allemaal,

Goh wat een tips weer, stiekem ben ik wel blij dat er gelukkig mensen zijn die hetzelfde ook qua gevoel als mij ervaren.
Wat mij trouwens opvalt nu ik zo bezig ben met het opstappen ben is dat ik zoveel ruiters in stap zie op stappen, paard wacht totaal niet en hoe meer ik daar over na denk ben ik met mijn oudere merrie daar ook eigenlijk niet goed mee bezig, daar maak ik me er totaal niet druk over als die weg stapt (fout ja ik weet het)

Maar goed on topic (had nooit zoveel reacties verwacht!).
Wij zijn sinds 1,5 week verhuisd naar een nieuwe stal, dus je begrijpt het, kriebels in me buik... hoe gaat ze reageren in de nieuwe bak... weer nieuwe omgeving genoeg redenen om het weer allemaal extra spannend te vinden. Na 4 dagen "geacclimatiseerd" te zijn toch maar eens een poging wagen, helaas ben ik door de verhuizing mijn instructice aan huis kwijt geraakt dus nu MOET ik het echt zelf doen... Misselijk, duizelig, zwart voor de ogen op weg naar stal... (hoe bedoel je gespannen).

Nou goed, even aan de hand een rondje door de bak gelopen en er maar op. Ze stond gewoon een paar meter ergens van de hoefslag af, niet in een hoek o.i.d. en gewoon heeel voorzichtig en rustig opgestapt, ze stond als een HUIS! geen voetje verzet! Stond mijn vriend aan de kant van de bak " was hier nou alle moeite en ziekte verschijnselen voor " haha ja pfft.
Zaterdag ochtend weer gereden, nu minder misselijk en zenuwachtig, stond weer super stil! Ze wacht tot ik mijn beugel in heb en pas als ik het zeg rijden we weg... We're getting there.

Maar op het moment is het "gas" stuk, mevrouw is nu 8,5 maanden drachtig (van haar 1e veulen) en we hebben het veulen al goed zien schoppen, ze heeft geen zin meer in draf en galop hoef ik al helemaal niet meer mee aan te komen... Dus we houden het bij stappen, ondanks dat ik haar nu niet echt meer kan "rijden" heb ik besloten toch wel een paar keer per week dan maar een kwartier te gaan stappen, al is het alleen maar om het opstappen te herhalen.

Wat een omslag in 2 maanden tijd zeg! Toen ze net thuis was deed de "rem" het niet en nu is het "gas" stuk!

Ben stiekem wel benieuwd hoe het zal gaan als ze van dat schoppende monstertje in haar buik af is... Lachen

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:52

mischien een optie, ik zie ook wel in dat het niet de beste/ veiligste methode is. Mijn paard raakte ook geheel in paniek maar deze rende gewoon achteruit. Vrienden van mij adviseerde mij om in een vertrouwde ruime stal op te stappen, hiervoor geen lage stal of met balken erboven gebruiken natuurlijk. Uiteraard met hulp. Zelf legde ik een baaltje stro erin omdat mijn paard eigenlijk best groot is en dan zijn we er net iets sneller vanaf. Als dit goed en ontspannen gaat probeer je het in een smal gangpad en daarna een breder gangpad, vervolgens kon ik het na een week of 3 zonder stress buiten. De stress van opstappen in de bak heb ik heel lang vermeden. Deze vrienden van mij doen het met alle jonge paarden op die manier, je bouwt geen stress op of in ieder geval zo min mogelijk.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:30

Heb niet alles door gelezen.

Met een paard wat qua achtergond en bijbehorende afwijkingen Knipoog wel hetzelfde verhaal met zich meeneemt als die van jou. Ben ik destijds van voren af aan begonnen. Grondwerk met hem gedaan totdat hij mij als alfa zag. Als ik recht voor hem ging staan bleef hij stilstaan (heeft wat tijd gekost, maar dan heb je ook wat).
Toen iemand erop, het was voor zowel het paard als voor mij geen pretje, maar het ging niet erg slecht. Hij wist namelijk wel dat hij hoe dan ook niet door mij heen mocht lopen. De eerste keer was erg spannend, zo zijn we blijven opstappen totdat de ergste spanning eraf was. Daarna ben ik steeds een stukje verder voor hem uit gaan staan, nog wel recht voor hem. Om het blokkeren geleidelijk af te bouwen. Dit totdat hij er op een keer geen erg meer in had, en het opstappen gewoon ging.
(Dit was overigens niet met op 1 dag net zo vaak opstappen tot het gaat, maar met 1 keer opstappen per training. Om de nadruk er niet te veel op te leggen, het moet normaal worden.)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:35

ik zou bij een paard wat moeilijk is met opstappen blijven oefenen,erop eraf,erop,rondje stappen weer eraf,dit werkt meestal erg goed.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:30

Kimmtjj schreef:
Heey!
Ik heb dat ook gehad met mijn verzorgpony.
Ik heb het een keer geprobeert met een lange teugel en toen bleef ze gewoon staan.

Dat werkt bij een boel paarden bij ons op de manege ook als ze moeilijk doen met opstappen. Ik neem de teugels dan ook meestal niet strak in mn handen, maar heel los en met een klein beetje contact. Het lijkt wel alsof ze zich daardoor veiliger voelen omdat ze het idee hebben nog weg te kunnen lopen oid, omdat ze die teugeldruk niet meteen voelen Lachen

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:38

wat een herkenbaardheid!
ik heb ook problemen met opstappen..
Mijn paard heeft een tijdje last van zijn rug gehad door een trap van een ander paard. In die tijd had hij dus een hekel aan als ik opstapte en draaide zijn kont dan richting mij..

nu zijn rugproblemen helemaal over zijn ( gecontroleerd door dierenarts) heeft hij het als trucje overgenomen..
en doordat ik in het begin dus twijfelde merkte hij dat.!
als er iemand voor stond die hem wat brokjes gaf was er niks aan de hand en kon ik zo opstijgen. Maar ik heb niet altijd iemand in de buurt om te helpen.. dus zet ik dan een emmer neer met wat brokjes dan stijg ik ondertussen op beloon hem en rij dan verder.. dan is er dus niks aan de hand.
maar hij begin al als ik zelfs mijn been maar omhoog doe..
ik wil er echt graag vanaf want het is ontzettend onhandig!
oefen nu als ik er afstap door er gelijk weer op te gaan.. en ik weet wel dat ik dus over een paar weken het gewoon moet doen.. en niet moet twijfelen...!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:26

misschien prik je wel eens per ongeluk met je tenen in haar buik??? Verward