ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Re: ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:05

Citaat:
steinstein schreef:
Ze is een echte picasso, maakt met haar mest altijd een tekening op de muur.

Haha Haha! Hier moest ik erg om lachen! Ookal zo'n paard dat van kunst aan de muur houdt!

Alleen de staleigenaar vind het niet altijd zo top Clown
Hebben ze stallen helemaal schoon gespoten en paar dagen later is er bij VIV niets meer van te zien dat de muren schoon waren Haha!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:05

Ik rij een ruintje, maar die heeft de streken van een merrie. Naar mijn mening ligt het gewoon aan het paard.

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:18

We hebben hier zowel merries als ruinen op stal staan. En beide geslachten hebben zo hun voor- en nadelen. De merries zijn hier over het algemeen veel liever. De ruinen zijn vaak lomp en lastig, willen overal in happen (halster, halstertouw, jijzelf Knipoog). Als ze eten krijgen of naar buiten mogen staan die ruinen allemaal op stal te springen, terwijl de merries rustig hun beurt afwachten. En merries houden hun stal over het algemeen stukken schoner. Maar als ze hengstig zijn, dan kunnen ze wel behoorlijk chagrijnig zijn. En tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Je hebt ook merries die geen last hebben van hun hengstigheid en ruinen die hun stal wel netjes schoonhouden Knipoog

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:38

Piro schreef:
En merries houden hun stal over het algemeen stukken schoner.

Daarom denk ik dus dat mijn merrie geen merrie is Clown

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:57

steinstein schreef:
Piro schreef:
En merries houden hun stal over het algemeen stukken schoner.

Daarom denk ik dus dat mijn merrie geen merrie is Clown

Haha, je hebt altijd uitzonderingen Knipoog

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:40

Ik heb eigenlijk geen bewuste voorkeur, maar ik merk wel dat ruinen of hengsten me op de een of andere manier meer aantrekken. Denk dat 80% van alle paarden die ik (ooit) heel erg leuk gevonden/verzorgd heb wel ruin was.

Citaat:
maar als ik tussen een merrie en een ruin moest kiezen zou ik het niet weten, het ligt er echt aan wat voor karakter het heeft en hoe het is opgevoed.
Ik heb het liefst een hengst! maar als ik tussen een merrie en een ruin moest kiezen zou ik het niet weten, het ligt er echt aan wat voor karakter het heeft en hoe het is opgevoed.

Ben het hier ook mee eens. Ik denk dat karakter en opvoeding ook een grote rol spelen. Maar opzich geloof (en zie) ik ook wel vaak dat merries echt van die merriestreken hebben Vork

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:47

Ik ben ook een echte ruinliefhebster!
In mijn beleving zijn ruinen eerlijker en constanter in het gedrag.
De merries bij ons op stal zijn vaak erg snel gepikeerd en het humeur is ook beinvloedbaar. Daarnaast hebben veel merries last van hun cyclus (vaak in negatieve zin),dit kun je terug krijgen in het rijden. Hier heb je met een ruin geen last van.
Daarentegen heb je met een ruin in de jonge jaren soms nog last van hengstenkuren.....
Ook zijn het de karaktereigenschappen die het paard aantrekkelijk maken natuurlijk.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:49

Ik heb ook een merrie en die poept het liefst bij de ander de stal in, door de tralies heen Clown
Verder is ze wel echt een merrie zo haar streken en als ze hengstig is dan is het ook niet zo'n heel kleinbeetje, ze is dan wel heel aanhankelijk maar lopen wil ze echt niet! ja kan doen wat je wil maar dat schien niet op

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:26

Na 2 ruinen heb ik nu een merrie. Ik vind een merrie veel wispelturiger en moet soms een beetje rekening met haar stemming houden, zullen de hormonen wel zijn.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:58

Ik ken een koppige merrie, maar ook een koppige ruin. Ook een hele brave merrie, en een hele brave ruin. Het ligt denk ik niet aan het geslacht. Gewoon aan het karakter denk ik Clown Maar een ruin kan braver zijn met het idee dat een merrie hengstig kan zijn.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:02

ik rij al bijna mn hele paarden leven merrie,ben dus niet anders gewent ,maargoed de ene merrie is de andere ook niet,
als ik weer ooit een ander paard krijg om wat voor reden dan ook ,zal het weer een merrie worden

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:43

Ik vind persoonlijk ruinen ook makkelijker in de omgang en met rijden dan merries.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:03

Ik heb altijd meer met ruinen en hengsten gewerkt, heb ook altijd geroepen NOOOOIT een merrie (en nooit een veulen), en drie keer raden waar ik hopeloos verliefd op werd en wat er nu in de stal staat Clown Het hangt gewoon heel erg van het paard af, ik ben niet zo'n enorme prestatieruiter, dus als het een dag wat minder gaat door merriekuren, dan is er morgen weer een dag. Ik vind het wel lollig, en idd misschien wel iets te herkenbaar Bloos Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:47

Geef mij maar hengsten, ze bezorgen je overuren en grijze haren met de opvoeding maar dan heb je ook wat. Ze reageren eerlijk en ze blijven niet in hun boosheid hangen zoals merries dat soms wel kunnen. Ze zijn lekker gelijkmatig en je weet je precies wat je aan ze hebt.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:52

Mij maakt het geslacht niet uit, maar heb nu een merrie en dat vind ik heerlijk! Echt een muts, lekker kroelen en knuffelen samen, en enorm hard piepen en met haar voorbenen slaan als er een paard aan haar kont snuffelt als ze in de paddock staat. Haha!
Met rijden ook lekker, die extra pit die ze heeft.
Gelukkig kan ik wel echt boos worden op haar zonder dat ze gaat bokken of steigeren, en is ze leergierig en wilt ze ook voor je werken.

Maargoed, ik denk dat het ook gewoon aan het paard zelf ligt. Maar over het algemeen zijn ruinen altijd wel rustiger (althans, de ruinen waar ik dan op heb gereden).

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:03

RUIN. dit is voor de 1 x dat ik een ruin heb, hab altijd merrie 's gehad.
die waren strond vervelend tijdend de hengstigheid.
en vaak humeurig.

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:04

Hm, ik vind het op zich alletwee leuk! Maar met een ruin heb je wel minder last van hormoonschommelingen..zoals sommige merries hebben! Maar dat ligt echt aan het karakter van het paard, ik ken ook merries die heel braaf zijn en ruinen die de hele tent afbreken! Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:09

Ik ben een echt merrie-mens. Geen mannelijk volk op mijn wei toegelaten Vork

Over het algemeen verkies ik wel een ruin om te rijden, maar de omgang met merries ligt me gewoon beter. Heb een merrie nodig om mee ruzie te maken, en die zijn daar geschikt voor als ze hengstig zijn Clown Dan heb ik het niet op roepen of zo, maar gewoon lekker lastig doen tegen elkaar.

(heb interessante conversaties met m'n paarden hoor)

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:45

Ik ga zeker weten voor een ruin! Ondanks dat ik hele eigenwijze ruinen heb gehad Nagelbijten / Gniffelen Maar ik heb ook een merrie gehad en een paar verzorg merrie's pff nou dan zijn ruinen in mijn ogen toch echt wel veel makkelijker. Niks ten nadele van merrie's want er zitten ook hele goede merrie's tussen. Als je een merrie hebt zonder echte merrie kuren zou het ook super zijn. Maar Ruinen staan bij mij echt boven aan!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:52

Ik had eerst de meeste voorkeur voor merries omdat ik het gevoel heb dat die zich meer aan je hechten.. maar wat heb ik? een RUIN! een schat die ik nooit meer kwijt wil..
Weet bij hem percies waar ik aan toe ben, een echte man!
eten gaat voor alles, geen geduld, lekker lomp.. maar een groot hart!
is gewoon mijn schatje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:40

Op zich maakt het voor mij niet uit, maar ik merk wel dat al mijn favoriete manegepaardjes van vroeger (op 1 uitzondering na) ruinen waren, en mn eigen paard nu is ook een ruin, dusja, ik val gwn meer op ruinen Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:00

Tsjah, je moet heel erg kijken. Merries hebben vaak nog wat meer hormoondingen als ruinen. Ben persoonlijk helemaal niet gek van merries, maar zou ze niet laten staan als ik op zoek was naar een paard.
De pony die ik reed was een merrie en die was verschrikkelijk nukkig op stal, mede door het krijgen van enkele veulens. De ruin die ik daarna reed was veel gemakkelijker, allemandsvriendje en veel stabieler.
Dit zijn wel twee uiterste, maar ik denk dat je zeker verschillen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:05

Mij maakt het niets uit, ik rijd nu merries en ik merk wel dat ze soms wat kattiger zijn dan ruinen. Maar over het algemeen merk ik niet veel verschil. Ik rijd net zo graag op een ruin als op een merrie. Zolang ze maar niet knettergek zijn, ze moeten gewoon lief zijn en koel in hun kop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:53

Een hengst of een ruin heeft mijn voorkeur qua uiterlijk en karakter. Ik vind ze net even wat stoerder overkomen. Maar ik zal een mooie merrie ook zeker niet laten staan enkel omdat het een merrie is. Ik kom gewoon eerder op een paard uit van het mannelijke geslacht.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:03

ruin, merries kunnen echt heeel koppig zijn! ik heb er zelf ook een nog wel een welsh mountain dus die zijn ook nog ondeugend. met het inrijden gaf dat soms wel wat problemen.