met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:20

@oomens: pfoe je zou jezelf bijna vastbinden in de stoel....

Gelukkig heb je die risico's ook bij autorijden, fietsen, traplopen, etc. Geen reden dus om te stoppen met paardrijden want dan kun je beter overal mee stoppen en je inderdaad vastbinden op een stoel. Maar ja weinig beweging heeft weer andere risico's...

Maar een cap is niet voor niks verplicht dus het zal wel een goede reden hebben!
Net als de autogordel... ja er zijn ook mensen gered doordat ze géén gordel droegen zo zal het ook bij paardrijden en de cap zijn. Maar ik doe hem wel op!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:21

in de winter rijd ik altijd met cap maar met de verkeerde reden.

ik doe het voor de kou Bloos

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:43

pearlie schreef:
@oomens: pfoe je zou jezelf bijna vastbinden in de stoel....

Gelukkig heb je die risico's ook bij autorijden, fietsen, traplopen, etc. Geen reden dus om te stoppen met paardrijden want dan kun je beter overal mee stoppen en je inderdaad vastbinden op een stoel. Maar ja weinig beweging heeft weer andere risico's...

Maar een cap is niet voor niks verplicht dus het zal wel een goede reden hebben!
Net als de autogordel... ja er zijn ook mensen gered doordat ze géén gordel droegen zo zal het ook bij paardrijden en de cap zijn. Maar ik doe hem wel op!

NEE. Een cap is NIET verplicht.
Sommige (niet alle) verzekeraars keren niet uit wanneer blijkt dat het slachtoffer geen cap droeg.
Sommige manegehouders stellen een cap verplicht op hun terrein, in hun lessen of op hun paarden.
Dit doen ze omdat ze bij ongevallen aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de (letsel-)schade, of omdat hun verzekeraar dit eist.

Voor het verkrijgen van een veiligheidskeurmerk van de Stichting Veilige Paardensport (een samenwerkingsverband van KNHS, FNRS, SRR en Consument en Veiligheid) wordt ook de "verplichting van een veiligheidshelm" als eis genoemd.

Op de site van de SRR wordt geadviseerd om met een cap te rijden en (slechts) tijdens het examen voor het ruiterbewijs stellen zij het dragen ervan verplicht. Het ruiterbewijs is echter ook niet wettelijk verplicht op de openbare weg. Door grondeigenaren en terreinbeheerders (zoals staatsbosbeheer of natuurmonumenten) kan de cap of het ruiterbewijs verplicht worden gesteld, maar slechts op hun "eigen" terreinen.

Dit betekent echter nog steeds niet dat de cap wettelijk verplicht is.

Iedereen die volgens de wet meerderjarig en volledig wilsbekwaam is (en dus niet onder de verantwoordelijkheid van ouders, voogd of toezichthouder staat) heeft de vrije keuze of hij een cap draagt of niet.

Je mag zelf kiezen of je op een manege gaat rijden waar een cap verplicht is.
Je mag zelf kiezen of je op land wilt rijden waar een cap verplicht is.
Je mag zelf kiezen of je op paarden gaat rijden waarvan de eigenaar het dragen van een cap verplicht stelt.

Wat ik in mijn vorige post wilde aangeven is NIET dat alles rondom paardrijden te gevaarlijk is om het nog te doen.

Wat ik WEL wilde aangeven is dat de "gangbare" caps niet altijd bescherming bieden en dat caps of andere veiligheidshelmen de schade soms kunnen verergeren.
Het is dus in mijn ogen verkeerd om te zeggen dat een (voor paardrijden goedgekeurde) cap zonder meer in alle gevallen veiliger is dan een ander soort helm of geen helm.
Een cap kan echter in sommige gevallen wel veiliger zijn.

In de afweging of je wel of geen cap draagt moet je volgens mij óók de eventuele nadelen van een cap meewegen.
Hoe zwaar je de verschillende voor- en nadelen mee laat wegen mag je zelf, naar eigen inzicht invullen.
De uitkomst hiervan kan dus ook voor iedereen verschillend zijn.

Daarom vind ik het verkeerd om mensen te veroordelen als ze geen cap dragen, zonder dat je hun beweegredenen en afwegingen kent.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:23

Een cap mag dan niet wettelijk verplicht zijn... op veel maneges is het wel verplicht en als je officieel wedstrijden gaat rijden is het dragen van een cap óók verplicht. Wat je thuis doet moet je zelf weten. Dat bedoelde ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:41

pearlie schreef:
Een cap mag dan niet wettelijk verplicht zijn... op veel maneges is het wel verplicht en als je officieel wedstrijden gaat rijden is het dragen van een cap óók verplicht. Wat je thuis doet moet je zelf weten. Dat bedoelde ik.

En de hoge hoed waarmee dressuurruiters vanaf Z-niveau wedstrijden mogen rijden dan?

Wederom heb je zelf de vrije keuze of je wel of niet meedoet aan wedstrijden die onder het KNHS-reglement vallen.
Er worden ook wedstrijden in allerlei takken van de paardensport georganiseerd die niet onder de KNHS vallen.
Je kunt zelfs paardrijden zonder aan die wedstrijden mee te doen. Of de cap alleen tijdens de wedstrijden dragen.

Verder kun je, als je echt goede redenen hebt waarom je het niet of minder veilig vindt om met een "veiligheidscap" te rijden, bezwaar hiertegen indienen bij de KNHS. Of zij het bezwaar honoreren en je zonder cap laten starten is hun beslissing, maar je kunt het altijd proberen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:06

oomens: wat wil je nou.. mensen ervan overtuigen dat het beter is zonder cap te rijden???

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:11

Ik wil 2 dingen.

Ten eerste dat mensen mijn posts goed lezen.

En ten tweede dat mensen niet door heel bokt veroordeeld worden als ze een foto posten waarop ze zonder cap rijden.

Zoals ik al meerdere malen heb gezegd kan een cap letsel verminderen of voorkomen, maar kan een cap ook letsel veroorzaken of verergeren.
Iemand kan dus hele goede redenen hebben hem wel of niet te dragen en mensen die die redenen niet kennen, kunnen geen gefundeerde mening hebben over de keuze van de betreffende wel- of niet-capdrager.

Ik wil mensen er dus van overtuigen dat ze elkaars keuzes respecteren, zeker als het gaat om dingen waarin mensen keuzevrijheid mógen hebben (want niet verplicht) en als de achterliggende beweegredenen niet bekend zijn bij degene die commentaar wil geven.

Óf een ruiter een cap draagt maakt me geen biet uit. Of hij zelf die keuze mag maken wel.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:26

Gelukkig is er ook nog de vrijheid tot discussie voeren Lachen

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:00

Ik rijd altijd met cap!! Je moet wel een goed passende cap hebben. Als je cap goed zit is het veiliger, heb je een cap die niet goed zit dan kan die tijdens de val inderdaad wel eens raar gaan staan en evt. daardoor juist iets veroorzaken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:03

Citaat:
Gelukkig is er ook nog de vrijheid tot discussie voeren

Gelukkig wel ja!

Maar discussiëren (met argumenten) is iets anders dan ongefundeerd roepen.

Je mag best een mening hebben, maar een mening over iets waarover je niets weet, is ongefundeerd en niet meer dan een vooroordeel.

Als je een foto ziet van een ruiter zonder cap, en je reageert erop door te zeggen: "jij bent roekeloos bezig (dus zonder rekening te houden met de gevolgen van je handelen) want je draagt geen cap" geef je zo'n op niets gebaseerde mening.

Die ruiter kan heel goed op de hoogte zijn van zijn relatie met zijn paard en de mate waarin hij dat paard kan vertrouwen.
Die ruiter kan zich bewust zijn van de risico's van het rijden zonder cap, van de risico's van het rijden met cap en van de mogelijke soorten letsel die hij kan oplopen. Die ruiter kan bewust gekozen hebben welke soorten letsel hij het belangrijkst vindt om te vermijden.

Aan de foto kun je deze besluitvorming nergens aflezen, terwijl je juist een mening geeft over die besluitvorming. (het roekeloze impliceert namelijk dat de ruiter onzorgvuldig is geweest in zijn besluit.)
Een mening gebaseerd op niets dus. Een vooroordeel

Als je zou zeggen: "ik weet niets van allochtonen en heb er geen ervaringen mee, maar ze moeten wel allemaal dood" (NIET mijn mening, maar een VOORBEELD over ongefundeerde meningen en vooroordelen), valt heel Nederland (behalve Geert Wilders) terecht over je.

In het algemeen: Een mening hebben mag, maar iemand veroordelen op basis van enkel vooroordelen kan niet!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:18

Volgens mij heb ik in dit topic niks 'geroepen' maar wel degelijk mijn mening onderbouwd.
Wanneer je dit in het algemeen bedoeld heb ik niks gezegd. Daar ben ik het wel mee eens namelijk Clown

RLMG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:23

Ik draag atlijd een cap met rijden,
bij ons op de mangege is het ook verplicht.

dus ik doe hem op okal hoeft het niet ,
1. ik merk het toch neit
2. het is veiliger
3 iets warmer

Timon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:07

Ik rij altijd met cap ik merk het eigenlijk niet echt dat ik hem op heb.
en het is veel veiliger. Ik denk dat als je tegen het schot aan knalt met je hoofd je blij mag zijn als je een cap op heb Clown

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:34

Ik rijd altijd met cap. Mijn cap heeft ook zo'n nekband voor extra bescherming Ja ik ben een aantal keren flink gevallen en dat is mijn beweegreden áltijd met cap te rijden. ik ben ook voor een BP, echter past de mijne niet meer (ik droeg m nog wel, maar met een val had ik meer schade door mijn BP dan door de val) en moet nog steeds een nieuwe kopen Bloos
Ik adviseer mensen áltijd met cap te rijden!

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:38

Ik rij ook altijd met de cap. Vind het gewoon veiliger. Ja

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:35

ik rij altijd met cap. ik heb ook een goede die lekker zit.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:47

Ik ben ook voor de cap het is altijd veiliger en als je valt heb je meestal niet dat je zo op je nek valt maar dan meer op je hoofd dus ik vind dat de cap veilig is Knipoog

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:04

ik draag altijd een cap,
hoor vaak mensen die zeggen ik val toch niet.
en wat als je dan wel valt en geen cap op heb, verlamd, goede hersenschudding of miss wel erger..
dan komt dat oude spreek word goed te pas , wat baat het niet dan schaat het niet.
-x- suzanne

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:48

Ik heb altijd mijn cap op... Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:39

suzanne_H schreef:
Ik draag altijd een cap, en hoor vaak mensen die zeggen: "Ik val toch niet."
En wat als je dan wel valt en geen cap op hebt? Verlamd, een goede hersenschudding of misschien wel erger?
Dan komt dat oude spreekwoord goed te pas: Baat het niet dan schaadt het niet.
-x- suzanne

Ik heb dus al een paar keer proberen te zeggen dat dat gezegde hier niet opgaat. Een cap kan sóms ook letsel veroorzaken of verergeren. Dat wil niet zeggen dat een cap altijd gevaarlijk of slecht is, maar hij kán wel degelijk "schaden" als hij niet "baat".

loyce_ schreef:
Ik ben ook voor de cap. Het is altijd veiliger en als je valt is het meestal niet zo dat je zo op je nek valt, maar meer op je hoofd, dus ik vind dat de cap veilig is.

Het eerste deel van je redenering klopt wel ongeveer. Het is zelfs heel moeilijk om precies op je nek terecht te komen. Je kunt echter ook (of juist) nekletsel krijgen door op je hoofd te vallen. Een zgn. "whiplash" ontstaat vaak zelfs zonder dat het hoofd geraakt wordt, maar puur doordat de beweging van het hoofd t.o.v. het lichaam niet door de nekspieren opgevangen kan worden.

IloveCaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:17

met cap rijden is beter
maar het moet wel een goedpassende cap zijn

cynt_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:10

Nou ,, ik ben 1 keer van een paard afgevallen zonder cap met me hoofd tegen een paal,, ik draag dus nu altijd de cap, en ik viel laatst van me eigen paard af en toen ging haar hoef tegen me hoofd aan ik blij dat ik een cap op had,, het deed trouwens alsnog pijn,

maar mijn tip draag je cap ookal is het nog zo warm,, want er gebeure altijd wel dingen die je niet verwacht als je paard plotseling schrikt en je legt eraf kan t goed fout gaan..

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:19

Ik rij thuis nooit met cap (binnenpiste). Tenzij ik les heb , dan heb ik altijd mn cap op. Ook als ik een stukje vh erf af ga , want zonder voel ik me echt niet veilig. als ik het gevoel heb dat mn paarden nogal fris en gek zijn zet ik mijn cap ook op. En wanneer ik spring (niet dat dat zo vaak is Tong uitsteken) of op ander terrein ga rijden ook.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:23

Er was een seen vriendin van mij, reed op een zeer stoute pony met haar cap, waarschijnlijk was die een beetje te groot want de pony bokt haar er gemeen af en vloog met haar hoofd tegen een picket van een hindernis. Ze had een blauwe en gezwollen neus doordat de tok naar voren was gekomen en met de rand dan op haar neus terecht is gekomen.
Ik zou toch niet willen willen wat ze zou voorgehad hebben ZONDER neus. Van haar hoofd zal er niet meer meer overgebleven zijn.

Ik rij ALTIJD met tok, veel te gevaarlijk zonder, wil toch wel nog jaren meegaan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:02

plotie schreef:
Ik zou toch niet willen willen wat ze zou voorgehad hebben ZONDER neus. Van haar hoofd zal er niet meer meer overgebleven zijn.

Ik rij ALTIJD met tok, veel te gevaarlijk zonder, wil toch wel nog jaren meegaan.

Ik denk dat je bedoelt 'zonder cap'.... Knipoog