mn paard verkopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Re: mn paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:33

Ieder, gezond en correct gebouwd paard kan in de Z lopen. De Z is nog steeds de basis. Een paard wat niet tot de Z gereden kan worden heeft de verkeerde ruiter Clown

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:36

Jij zegt het goed, ieder CORRECT gebouwd paard kan dat ja, maar er zijn heel veel paarden niet correct gebouwd..!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:43

Daarom vermeld ik het er even bij;) Even on-topic, als er en neerwaartse spiraal is kun je idd twee dingen doen, weg van de minste weerstand en verkopen, of eens kijken of er met andere instructie, andere manier van rijden, afwisseling verbetering in zit. Lukt het dan nog niet? Weet j in ieder geval dat je er alles aan gedaan hebt.

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:47

Is het ook niet mogelijk dat hoe veel je ook probeert en hoezeer je ook je best doet de combinatie gewoon niet klikkend is te krijgen? Dat zou toch betekenen dat niet alleen ruiter maar ook paard zich ongelukkig zou voelen. Is een paard dan niet beter af bij iemand anders?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:49

Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik de ts was, zou investeren in instructie en afwisseling in het rijden.
Als jij je paard niks te leren hebt, dan heeft dat imo toch te maken met de lesgeefster in de bak.
Iedereen moet van niks naar iets toe werken. Verdiep je in de materie. Kijk eens bij iemand anders in de keuken.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:53

allereerts ben ik geen penny meisje, ben 32......pff oud he;-). nee maar het gaat mij om het idee. ik kan het niet begrijpen dat je het rijden (om hogerop te komen) belangrijker vindt dan je band met je paard..... dat is je basis, je allesie..toch??? ten minste bij mij wel.
en ik heb dan wel het geluk om hogerop te komen als ik dat zou willen maar dat hoeft dus niet voor mij, (iedereen zijn eigen ding). maar als dat dan niet lukt (hoferop komen) en idd bij sommige paarden lukt dat niet door beweging, bouw etc...........maar om dan je lieverd weg te doen? ik heb hiervoor ene paard gehad die niet hoger kwam dan de M ivm beperkte bewegingen dus ik weet hoe het is. maar dan nog heb ik haar niet weg gedaan!
ik denk dat het verschil em zit in hoe belangrijk is je paard voor je......en das voor mij heel belangrijk dus gaat ze niet weg om wat voor reden dan ook. en ik geef je mijn standpunt, mijn visie want wellicht denk je....misschien heb je gelijk. als je ergens voor kiest, moet je er ook voor gaan. een kind doe je ook niet weg als er strax wat mee gebeurt, dus in voor en tegenspoed, zo zie ik het. en das mijn goed recht.

maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen hun paard en andere dieren weg om wat voor reden dan ook, asielen zitten vol, mp staat vol met paarden..............

en je weet niet of je paardje het beter krijgt..... een feit is dat zodra jij je paard verkoopt je er geen controle meer over hebt. ik spreek uit indirecte ervaring, misschien ben ik juist daarom wel zo fel ertegen. wil je alleen maar waarschuwen thats all!
sterkte met je beslissing!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:02

maatje31 schreef:
allereerts ben ik geen penny meisje, ben 32......pff oud he;-). nee maar het gaat mij om het idee. ik kan het niet begrijpen dat je het rijden (om hogerop te komen) belangrijker vindt dan je band met je paard..... dat is je basis, je allesie..toch??? ten minste bij mij wel.
en ik heb dan wel het geluk om hogerop te komen als ik dat zou willen maar dat hoeft dus niet voor mij, (iedereen zijn eigen ding). maar als dat dan niet lukt (hoferop komen) en idd bij sommige paarden lukt dat niet door beweging, bouw etc...........maar om dan je lieverd weg te doen? ik heb hiervoor ene paard gehad die niet hoger kwam dan de M ivm beperkte bewegingen dus ik weet hoe het is. maar dan nog heb ik haar niet weg gedaan!
ik denk dat het verschil em zit in hoe belangrijk is je paard voor je......en das voor mij heel belangrijk dus gaat ze niet weg om wat voor reden dan ook. en ik geef je mijn standpunt, mijn visie want wellicht denk je....misschien heb je gelijk. als je ergens voor kiest, moet je er ook voor gaan. een kind doe je ook niet weg als er strax wat mee gebeurt, dus in voor en tegenspoed, zo zie ik het. en das mijn goed recht.

maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen hun paard en andere dieren weg om wat voor reden dan ook, asielen zitten vol, mp staat vol met paarden..............

en je weet niet of je paardje het beter krijgt..... een feit is dat zodra jij je paard verkoopt je er geen controle meer over hebt. ik spreek uit indirecte ervaring, misschien ben ik juist daarom wel zo fel ertegen. wil je alleen maar waarschuwen thats all!
sterkte met je beslissing!

Ik ben het hier ook mee eens.
Mijn paarden betekenen alles voor me.
Geenéén van hen gaat weg behalve wanneer ik niet meer zou kunnen instaan voor de verzorging of hen te kort moet doen.
Ik heb mijn eerste paard al 6 jaar en wat voor band ik heb met hem valt niet te beschrijven.

Ik snap niet dat je NU pas beseft dat je met dit paard niet hogerop kan? Je wist toch wat voor paardje je kocht?
Als je zelf met tegen zin naar je paardje gaat, doe hem dan weg.
Het is ook niet leuk voor dat beestje dat er iemand komt omdat het is van "moeten"
Ik denk dat je indien je het wilt proberen best ergens hulp gaat zoeken.
Goede instructie, veel afwisseling in he twerk en misschien wat NH.
Met grondwerk groei je echt naar elkaar toe.

Ik wens je veel succes en sterkte met je keuze

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:23

maatje31, ik kan jou ook best begrijpen. Heb jaren lang gereden zonder wedstrijd en daar ook geen behoefte aan gehad. Het was zeker "de band" die genoeg was.

Nu ben ik ouder en rijden vind ik nu aleen leuk als er een uitdaging is (sport). Wanneer ik straks in de dressuur niet meer verder kom met de wedstrijdpaarden, weet ik nog niet of ik ze aan hou. Met 1 kan ik fokken, maar het veulen kan ook niet blijven. Het andere wedstrijdpaard vind ik minder geschikt om mee te fokken...
Zo denk ik dat het voor het paard beter kan zijn om 'm weg te doen. Kun je dat begrijpen?
Ookal ben ik gek op die beesten, als het rijden niet leuk meer is voor mij, zou ik dat niet meer doen. Als ik niet rij, dan is de aandacht voor het paard ook een stuk minder. Is dat eerlijk voor het paard? Nee, ik denk dat verkopen of verhuren beter is.

Verkopen blijft altijd risicovol. Je weet nooit of die het net zo goed krijgt als bij jezelf. Maar je ziet ook veel paarden bij een nieuwe baas opknappen, dus dat hij het goed krijgt kan ook. Misschien zelfs wel beter, weet jij veel. Je best doen wil niet altijd zeggen dat het het beste is.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:37

Maatje ik zit met een omgekeerd probleem.
Ik heb een geweldig paard staan met veel potentie voor de sport. Hij is lief, goudeerlijk, gezond en hardstikke verkeersmak. Netjes geschoold, alleen nooit uitgebracht omdat daar mijn interesse niet ligt.

Maar hij wordt alleen een draak onder het zadel als hij weinig gereden wordt. Voorheen reden we zeker 3x per week waarvan 1 of 2x een forse buitenrit en regelmatig trektochten. Dan was alles koek en ei. Vanwege de komst van de kinderen lukt dat gewoon niet meer. En met weinig rijden lukt het niet om met hem relaxed buiten te rijden.

Ik vind het compleet balen, we hebben dat paard al 10 jaar, hij is bijna 15 en wat nu??? Ik kan er niet meer mee wat ik ermee zou willen. Sterker nog, ik heb door dat gedrag eigenlijk al bijna geen zin meer in rijden. Want dan heb ik oppas geregeld en dan kan ik eerst een gevecht aan dat de volgende keer weer zo gaat.....
Dus ja, ik kan me voorstellen dat als je met tegenzin op je paard stapt, verkopen wel degelijk een optie wordt. Hoe leuk, lief etc ook...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:06

ik heb me dat ook lang afgevraagd met mijn vorige paard, ik heb de knoop toch doorgehakt. qua bouw en karakter was het gewoon niet een paard dat graag 6 keer per week wilde lopen. ze was erg tegendraads. en liet zich al gauw niet door mij vangen. ik heb gekozen voor een nieuw paard, wel een fries. maar zij is zo werkwillig! wil zo graag lopen. en heeft haar bouw ook mee, dus ben ik bnlij dat ik de knoop heb doorgehakt, en niet schuldig op mijn paard zit! en haar zo overvraag. want ook ik was té fanatiek!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:29

ondanks dat ik het niet kan begrijpen moeten mensen zelf beslissen wat ze willen. mijn motto: leven en laten leven! ik doe het op mijn manier en mijn paard gaat nooit weg=princiepe kwestie!

maar als je dan toch voor een ander paard gaat, moet je ook met de consequenties dealen. zie het vaak genoeg dat mensen hun hoofd in het zand willen steken onder het mom dat ze het bij een ander ook goed krijgen. maar die zekerheid heb je niet!!! been there done that! als je de mensen leert kennen, leer je de dieren te waarderen, is geloof ik een gezegde.

bij ons op stal, ook een paard, ik had iets met hem. maar paard werd afgekeurd voor de sport (dus geen wedstrijden meer rijden) en die truus tulp die er op reed wilde ook verder met wedstrijden terwijl hij (het paard) alleen maar recreatie kon rijden (lange lijnen dus lekker in het bos rijden). zij had een goede plek voor hem gezocht, mooie woorden van die man o o o hij was zooo aardig etc. niets mis mee.
maar na een maand kwam ze erachter dat ie verkocht was, want het klikte toch niet en nu, nu liep in een manege!!!!!!!!!!! fijn voor zijn rug (waarop ie afgekeurd was), niets lange lijnen dus! fijn die manege kinderen lekker op zijn rug bonken!
EN dat bedoel ik dus. je hebt er geen controle over........dus in mijn ogen is verkopen geen optie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:33

maatje31, andere verhalen ken ik ook.
Met een paard uit de lagere prijskasse heb ik alleen meer negatieve verhalen gehoord dan met paarden in een hogere prijsklasse.
Blijft wel zo dat het altijd een risico blijft, welke prijsklasse dan ook.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:18

Waarom dan niet bruiklenen? Ik bedoel, je hoeft je paard niet weg te doen maar hoeft hem zo ook niet te dwingen om iets te doen, waar alleen jouw interesses naar uit gaan. Tja, verder zijn het vervelende keuzes en zolang jij het niet vervelend gaat vinden om op je paard te stappen zou het ook nog geen tijd hoeven zijn om hem/haar weg te doen. Het is moeilijk, daarom kun je beter tien keer ergens over nadenken dan gelijk een beslissing te maken, misschien zijn er andere dingen die het paard wel leuk vind..kun je dat eens uitproberen. Je moet je alleen niet tot iets gaan dwingen omdat je anders het paard weg moet doen, dat is voor jou ook niet eerlijk en dalijk krijg je spijt dat je niet verder bent gekomen, omdat het paard het niet leuk vond.

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:29

Je hebt wel een punt. Het is niet makkelijk met hem dan verder te gaan. Maar, het is ook wel een van je beste maatjes. Ik denk dat je er over moet praten, en vragen wat het beste is.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:02

Iorrr schreef:
Jij zegt het goed, ieder CORRECT gebouwd paard kan dat ja, maar er zijn heel veel paarden niet correct gebouwd..!

Mijn ruin heeft ook niet het beste achterbeen hoor maar toch mag ik nu Z2 starten.
Ik ben ook van mening dat bijna alle paarden wel Z kunnen worden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:33

En weet je al wat je gaat doen met je paard?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:35

Tooske schreef:
Iorrr schreef:

Mijn ruin heeft ook niet het beste achterbeen hoor maar toch mag ik nu Z2 starten.
Ik ben ook van mening dat bijna alle paarden wel Z kunnen worden.

Alweer goed, dat zeg ik dus ook ongeveer!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:03

Zeeuwtje68 schreef:

nee ben er nog steeds niet uit :S pff.. vind het echt moeilijk....
het gaat deze week redelijk goed, dus dat maakt het nog lastiger Knipoog haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:46

DianneF schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

nee ben er nog steeds niet uit :S pff.. vind het echt moeilijk....
het gaat deze week redelijk goed, dus dat maakt het nog lastiger Knipoog haha!

of juist niet Pling

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:49

haha dat kan ook natuurlijk....
maar ik stond net onder de douche.. en toen werd me het duidelijk... weetje wat het is...
als ik bv. op vakantie ben, dan mis ik trippel... om hem lekker te poetsen en knuffelen, enz.. maar het rijden mis ik niet (echt) :| dus tja.. wat moet je hier weer mee?!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:08

Ik zou er heel goed overnadenken hoor! Eenmaal weg is weg he dan komt de spijt en wat dan??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:39

ja zeeuwtje... daar zit ook dus ook erg mee... weg is weg.. ik heb er dan NIKS meer over te zeggen.. en dat zal een heel vreemd gevoel zijn.... straks komt ie bij een iemand terecht waar hij het niet goed heeft, of wat als ie alleen maar doorverkocht wordt? pff :'(

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:34

Denk je dat het met een ander paard wel beter zou gaan? En dan nog, haast zit er niet bij he, en slechte verhalen zijn goed om rekening mee te houden, maar het kan (en die kans is hoop ik groter) ook goed uitpakken.
Ik had een haflinger waarvan ik me niet kon voorstellen dat hij ooit nog wegging. Maar op een zeker moment begon ik wel te merken dat ik minder leuk ging vinden wat hij wel leuk vond, maar dat wat ik leuk vond vond hij helemaal niets. Moet je elkaar dan in de weg blijven zitten? Beiden continue consessies doen? Ik wilde hem absoluut niet kwijt, maar wat ik nog minder wilde was hem ongelukkig maken. Ik heb erg veel reacties gehad op hem, en een duidelijke schifting gemaakt in wie ik wel en niet bij hem vond passen. Uiteindelijk bleven er maar 2 mensen over, en tot de dag van vandaag had ik er ook géén moeite mee gehad als hij bij persoon 2 terecht was gekomen.
Degene waar hij nu van is heeft veel meer dezelfde interesses als hij, ze kunnen met elkaar lezen en schrijven.
En ik heb datzelfde in een ander paard gevonden.

Ofwel; geef het even de tijd, denk diep, en probeer bij voorkeur een tijdelijke oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:33

DianneF schreef:
haha dat kan ook natuurlijk....
maar ik stond net onder de douche.. en toen werd me het duidelijk... weetje wat het is...
als ik bv. op vakantie ben, dan mis ik trippel... om hem lekker te poetsen en knuffelen, enz.. maar het rijden mis ik niet (echt) :| dus tja.. wat moet je hier weer mee?!

Ik denk dat het goed zal zijn om een goede instructie te regelen die jou een endje op weg helpt.
Zowel les als dat die persoon 'm ff goed aan de hulpen zet. Dan moet je ook kijken als die 'm rijdt. Zo krijg je (als het goed is) veel meer zin om jezelf te verbeteren (er vanuit gaand dat de instructie ervoor zorgt dat het paard
beter gaat lopen)
Bij een nieuw paard moet je ook investeren in les en zeker als je naar een pittiger paard wil. Ik denk nog altijd dat dit paard ook een stuk pittiger te maken valt en daarom een prima paard voor jou is. Jullie zijn iig al een team Pling

Heb je de link gezien eerder in dit topic van mij?
Ging over Z paarden, dat elk gezond paard de Z kan halen. Daar staan een hoop verhalen van mensen die geen perfect paard hebben en toch Z zijn geworden. Dat lijkt mij erg inspirerend.

sterkte!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:34

Als ik jou was zou ik het nog een paar maanden aankijken hoor.
Je zegt nu zelf dat het beter gaat! Maar goed het is jouw beslissing, ik zou het niet kunnen. Zeker niet als de band zo sterk is tussen jou en Trippel! Laat het nog even bezinken en kijk het nog een poosje aan! Geniet gewoon van mekaar, of ga even wat anders doen als afwisseling. Je hoeft toch niet perse te gaan rijden! Neem even een pauze. Ga wandelen, grondwerken enz.... Gewoon ff wat anders doen samen Haha! succes!