Casco Youngster inderdaad niet zo veilig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Casco Youngster inderdaad niet zo veilig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:01

Roma_4ever schreef:
Bleek ook nog eens dat die casco door die knal (en het was niet eens tegen mijn cap aan) stuk was je kon hem op 1 plek zo indrukken nee geen casco cap meer voor mij

Na een flink valpartij op het hoofd hoor je eigenlijk ook een nieuwe cap aan te schaffen.
Niet dat het goed is dat je cap in kunt deuken Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:04

En het leuke is, dat je als je op je Casco bent gevallen, voor de helft van de prijs een nieuwe kunt krijgen )ookal is er niets aan te zien. (Geldt 3 jaar na aankoop).

Helaas was mijn cap al ouder maar ik heb wel weer een casco gekocht. Gewoon omdat hij bij mij super zit.

Susy_Q schreef:
Idd, ik had een casco cap en heb deze dus idd omgeruild voor een van de Lidl.
Deze zit heerlijk al is ie niet zo lichtgewicht.
Maar ik was op mijn kop van het paard gevallen en dat deed onwijs zeer ondanks die flutcasco cap.
Dat kreng is ook gewoon veel te hard van binnen.
Dus wie wil die van mij kopen?????
of zal ik hem maar gewoon weg gooien.....

Da's een grapje zeker? een cap verkopen waar je al eens op gevallen bent?
Een cap waar je op gevallen bent, hoort maar op 1 plek: in de vuilnisbak.
(en ja, dat geldt ook voor zo'n dure GPA Titanium)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-10-07 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:11

beantsje schreef:
In deze link http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf staat een duitse test van verschillende caps. De Casco Youngster komt als beste uit de test.

De afbeelding van de casco is overigens wel anders dan de youngsters die ik ken, dat zijn deze: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _39050.jpg

(De lidl-cap is trouwens ook een andere dan ik heb.)

Citaat:
Afglijden? Ik denk - en dat zal zeker voor manegelessen zo gelden - dat er te weinig tijd wordt genomen om de bandjes goed af te stellen. Trouwens, zoiets test je toch in de winkel?

Maar het komt gewoon veel te precies, dat afstellen, en dat lijkt me op zich al een groot veiligheidsrisico. Mijn cap blijft ook behoorlijk zitten zonder bandjes, en zal dus niet zomaar afschuiven omdat de bandjes niet perfect op maat zijn.

En in de ruitersportzaak vonden ze het overigens geen probleem dat het zo wiebelig zat.

Citaat:
Feit is immers, dat hoofden verschillen. Wie goed in een Casco past, past slechter in HH of Horka en omgekeerd. Dat heeft niets met goed en slecht te maken, alleen met het feit dat het ene hoofd ronder is en het andere hoofd wat ovaler.

Het is overigens ook een feit dat er niet zo heel gek veel verschillende modellen te verkrijgen zijn in caps, helaas Scheve mond Met name met een ovaler hoofd is het heel lastig om een goed passende cap te vinden. Dat komt regelmatig langs op [RUI] en ik heb het zelf ook ondervonden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:17

Shadow0 schreef:
beantsje schreef:
In deze link http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf staat een duitse test van verschillende caps. De Casco Youngster komt als beste uit de test.

De afbeelding van de casco is overigens wel anders dan de youngsters die ik ken, dat zijn deze: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _39050.jpg

De Divoza-cap is de fluweel beklede; door de donkere kleur zie je de sleuven niet. De foto in de Duitse test is een glad exemplaar.

Citaat:
Citaat:

Afglijden? Ik denk - en dat zal zeker voor manegelessen zo gelden - dat er te weinig tijd wordt genomen om de bandjes goed af te stellen. Trouwens, zoiets test je toch in de winkel?

Maar het komt gewoon veel te precies, dat afstellen, en dat lijkt me op zich al een groot veiligheidsrisico. Mijn cap blijft ook behoorlijk zitten zonder bandjes, en zal dus niet zomaar afschuiven omdat de bandjes niet perfect op maat zijn.

En in de ruitersportzaak vonden ze het overigens geen probleem dat het zo wiebelig zat.

Zo'n ruitersportzaak geeft geen goede adviezen. Ze hadden je een ander merk moeten laten proberen. Overigens blijft mijn casco goed zitten zonder bandjes; weer dat pasvormverhaal dus. Maar afgezien daarvan is het belangrijk om de bandjes goed af te stellen. Dat is in principe 1 x een kwartiertje prutsen en dan is het ook klaar.
Citaat:
Citaat:

Feit is immers, dat hoofden verschillen. Wie goed in een Casco past, past slechter in HH of Horka en omgekeerd. Dat heeft niets met goed en slecht te maken, alleen met het feit dat het ene hoofd ronder is en het andere hoofd wat ovaler.

Het is overigens ook een feit dat er niet zo heel gek veel verschillende modellen te verkrijgen zijn in caps, helaas Scheve mond Met name met een ovaler hoofd is het heel lastig om een goed passende cap te vinden. Dat komt regelmatig langs op [RUI] en ik heb het zelf ook ondervonden...

Bekend probleem; toevallig is mijn hoofd ook wat ovaler. Daarom pas ik goed in de casco. Horka en HH zijn duideljk ronder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:26

beantsje schreef:
De Divoza-cap is de fluweel beklede; door de donkere kleur zie je de sleuven niet. De foto in de Duitse test is een glad exemplaar.

Volgens mij is de 'Youngster' in de test eigenlijk een Youngster Dynamite, http://www.casco-helme.com/02/youngster ... _glanz.jpg
Het is wat lastig te zien, maar de normale youngster heeft niet zo'n boogje bij de oren, en de dynamite wel.

Als je op de site van Casco kijkt, zie je ook dat het testresultaat vermeld staat bij de Youngster Dynamite, en niet bij de normale Youngster. Maar de cap die je veel tegenkomt is toch echt die normale youngster.

Citaat:

Zo'n ruitersportzaak geeft geen goede adviezen. Ze hadden je een ander merk moeten laten proberen.

Ik heb alle caps van minstens 4 ruitersportzaken gepast Haha!

Citaat:
Overigens blijft mijn casco goed zitten zonder bandjes; weer dat pasvormverhaal dus. Maar afgezien daarvan is het belangrijk om de bandjes goed af te stellen. Dat is in principe 1 x een kwartiertje prutsen en dan is het ook klaar.

Helaas niet, op de manege waar ik meehelp als vrijwilliger moeten de bandjes toch eens in de zoveel tijd weer bijgesteld worden, en dat is toch best lastig. *Edit:* en het gaat daar om eigen caps, dus niet van de manege die steeds weer door anderen gebruikt worden.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:08

Bij mij zit de cap volgens mij wel goed. (ook net een nieuwe dan *LOL* Met de draaiknop kan ik de cap stevig op mn hoofd vastzetten. Bandjes zitten nu nog iets te los, moet ik nog even wat strakker zetten. Maar heb er geen slechte ervaringen mee tot nu toe...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:59

Nou ja, hij beviel mij in ieder geval goed. (heb trouwens nu een new master gekocht vanwege de betere ventilatie).
Het blijft natuurlijk een persoonlijk verhaal, of hij comfortabel is of niet.
maar het aantal berichtjes hier waarin de cap ronduit de grond in wordt geschreven, is nogal overdreven en vaak nergens op gebaseerd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:34

Jolienn schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik had een klein jongetje in de les.
Hij stond al naast de pony had z'n cap in zijn hand en zwaaide er een beetje mee en toen viel hij heel zacht in het zand.. In 3 STUKKEN!!!!

Dan zijn er wss al wel vaker flinke klappen mee gemaakt.. Anders valt ie niet zomaar in drie stukken, ik ben heel wat keertjes snoeihard gevallen, en hij is nogsteeds heel Knipoog

Capje was nieuw.
het was zijn eerste les!!!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:52

ach ik heb jaren met z'on ding gereden...nooit problemen mee gehad. Gewoon goed strak zetten...maar goed dan gaat iedereen weer van ja maar daar krijg ik hoofdpijn van dat kan niet hoor...een hersenschudding/beschadiging doet nog veel meer zeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:02

Elzepelze schreef:
Roma_4ever schreef:
Bleek ook nog eens dat die casco door die knal (en het was niet eens tegen mijn cap aan) stuk was je kon hem op 1 plek zo indrukken nee geen casco cap meer voor mij

Na een flink valpartij op het hoofd hoor je eigenlijk ook een nieuwe cap aan te schaffen.
Niet dat het goed is dat je cap in kunt deuken Knipoog

Ja dat weet ik dat je een nieuwe meot kopen Knipoog maar ik was er niet meegevallen en klapte met mijn gezicht tegen mijn pony daarom vond ik het zo raar dat daardoor die cap stuk was ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:50

pinkyhorse schreef:
ik heb ook al heel veel verhalen gehoord die altijd maar opnieuw bewijzen dat casco toks onveilig zijn!!
nooit van mijn leven ga ik nog zon tok dragen Clown

Dan passen ze gewoon niet op jullie hoofd. Die dingen hebben ook gewoon het EN1384 keurmerk, dus veilig genoeg. Ik vind de Ecco lekker zitten, de anderen schuiven bij mij ook. Dat is voor mij een reden om een ander merk te kopen (HH pro carbon en Horka Airstream en voor training 'LIDL'). Maar op zich heb ik totdat ik gevallen was die casco Ecco altijd gebruikt.
Na elke val op het hoofd, hoe zacht ook moet je een cap vervangen, ook die dure GPA's.
Overigens zit die nieuwe van HH, de starter, dat gladde ding ook heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:07

Dat keurmerk zegt dus blijkbaar niet alles. En ik heb ook gehoord dat die dingen maar nét door die veiligheidstest zijn gekomen.. En die van mij paste zéker goed op mijn hoofd.

Ik heb mijne trouwens al voor een deel uit elkaar gehaald om te kijken hoe hij eruit ziet van binnen enzo. Maar welke idioot verzint nou een systeem waarin het belangrijkste gedeelte van de cap ( wat hem op je hoofd hoort te houden ) een extreem dun draadje is ?! ( dat draadje waar die draaiknop op draait dus ) Dat is toch stom ? En dat draadje was een jaar geleden bij mij ook al 2 keer geknapt toen ik viel waardoor de cap afschoot.. Verder zit dat hele binnenwerk met een paar slappe rode dingetjes in de cap gestoken en met een paar slappe inkepingen om de kinbandjes. Nou sorry hoor, dan ga je mij niet vertellen dat het een veilige cap is Nagelbijten / Gniffelen

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:06

Ik heb dat ook gehad met die cap! Boos!
Ik viel van mn pony af * en maakte daarbij nog even een mooie salto Sigaar * en kwam op mn hoofd terecht.
En die cap zat als zo'n cowboyhoed achter op mn hoofd.. en het riempje zat gewoon strak genoeg.
En ja, dan krijg je een klap in je nek van hier tot aan Bosnie Tong uitsteken

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:52

ik ben al meerdere malen van een pony afgerold, nou niet precies op me hoofd maar vorige keer kreeg me nek wel een klap hij gleed toen iets opzij, ik heb wel t kinbandje wat losser zitten anders krijg ik t erg benauwd, ik heb zeker geen slechte ervaringen met deze cap qua vallen. wel krijg ik soms hoofdpijn door de cap..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:11

Juul schreef:
Dat keurmerk zegt dus blijkbaar niet alles. En ik heb ook gehoord dat die dingen maar nét door die veiligheidstest zijn gekomen..

Het is wel zo fijn als je met feiten komt (zoals de Duitse veiligheidstest)
Als je overigens afwijkende testen hebt, zie ik ze graag.
maar ''Ik heb gehoord dat..." vind ik niet erg overtuigend.

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:43

TS heeft nog best geluk gehad, bij ons op stal vertelden ze een verhaal van iemand die zn nek brak door zo'n actie met een cap...krijg dan nog steeds de kriebels als ik zo'n verhaal.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:16

Ik heb er ook zo een gehad
Kon hem zo van mijn hoofd aftrekken want de knop was gewoon lam ofzoiets.. Viel een keer van mijn pony en deze fijne cap klapte op mijn neus gevolg; blauwe neus. Hij deed pijn en ik had altijd een rode afdruk op mijn voorhoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:21

beantsje schreef:
[naam] schreef:
Dat keurmerk zegt dus blijkbaar niet alles. En ik heb ook gehoord dat die dingen maar nét door die veiligheidstest zijn gekomen..

Het is wel zo fijn als je met feiten komt (zoals de Duitse veiligheidstest)
Als je overigens afwijkende testen hebt, zie ik ze graag.
maar ''Ik heb gehoord dat..." vind ik niet erg overtuigend.

Is ook niet overtuigend, hoeft ook niet Lachen Ik zet iig nooit meer zo'n ding op m'n hoofd en wat iedereen verder doet moet hij zelf weten. Meld alleen even wat ik gehoord/ meegemaakt heb Ja

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:25

Je bent ZEKER niet de enige, ik hoor dit echt ZO vaak!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:27

germie schreef:
Overigens zit die nieuwe van HH, de starter, dat gladde ding ook heel fijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:42

Ik heb nergens last van ik vind hem juist goed lekker licht en goede ventilatie nooit zweethoofd
en leuk dat ie verstelbaar is !!! en hij schuift niet en blijft gewoon zitten na een val Haha!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:55

Liezzel schreef:
Ik heb nergens last van ik vind hem juist goed lekker licht en goede ventilatie nooit zweethoofd
en leuk dat ie verstelbaar is !!! en hij schuift niet en blijft gewoon zitten na een val Haha!

EDIT ik heb niet de draaiknop maar dat schuifding over dat draaiknop ding heb ik klachten gehoord en dat schuifding is beter !!!.. en . .. het is handiger voor je haarnetje met proefjes Vork

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:20

Ik ook
Ben ook gelijk een nieuwe gaan halen.
maar dan een HH Pro Synthetic Leather
Bij mij, ik ben samen met condor in het bos gevallen, met mn hoofd bijna op zo een smalle boomstronk, en schoot dat ding mn nek in.
Ik ben dus niet de enige die er last van heeft Bloos

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:27

Nou ja, moraal van het verhaal is blijkbaar dat je met aankoop iig moet letten op een goede pasvorm en dat kan per merk nogal verschillen per persoon.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:32

Deze caps zijn idd erge ondingen, bij mij ging na 3 maanden de rand van het matte zwart en het fluweel uit elkaar:S was nooit wat mee gebeurd!

Heb nu een LAS cap van 250euro (wel goedkoper gekocht via veilig, 70euro incl BTW)
Ben één keer vant paard afgevallen waarmee die cap volgens mij ook een klapje kreeg, achterop. Niks aan het handje, een week later kan ik het bovenste gedeelte (met die ventilatie, net als bij de HH pro plus) helemaal links-rechts bewegen, en nu zit ie weer zo goed als vast... heel frapant!

denk toch maar weer een hh pro plus!