Op Buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Op Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:48

Waratje, dank voor het waarnemen van de honneurs bij al deze onzin Haha! .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:56

potverdikkie schreef:
Ik ga er verder geen discussie over voeren, maar wat ik zeg klopt wel.
Mijn vader is zelf rechter, heb het nogmaals nagevraagd aan hem, en als je een ongeval door jouw schuld veroorzaakt ben je gewoon de klos.

Je bent verschillende dingen door elkaar aan het gooien.

De eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk. Dus nog niet eens de ruiter. Dit staat los van de schuldvraag.

Wanneer er sprake is van verwijtbaar gedrag (in de praktijk = strafbaar gedrag), dan ligt de schuldvraag anders en kan de ruíter zelfs aansprakelijk zijn.

Het heeft ook allemaal NIETS te maken met een ruiterbewijs of een L1-niveau. Die zijn op de openbare weg NIET verplicht en heben dus geen invloed op aansprakelijkheid, schuld of wat ook.

Ook heeft dit NIETS te maken met of een ziektekostenverzekering jouw ziekenhuisrekening betaalt voor de gebroken ribben omdat je geen bp met klapzak aan had.
Schuld en zelfs verwijtbaar gedrag hebben in principe geen invloed op het uitbetalen door de wa-verzekering aan derden.

Het is erg jammer potverdikkie dat jij met jouw goed toegang tot informatiebronnen zulke onjuiste en verwarrende informatie ventileert.
Informatie die onder de vingertoppen verifieerbaar is.
Ik vind dit rieken naar opzet omdat de info zó verkeerd is en jij juiste info zou moeten hebben.
Ik vraag de moderators hier naar te kijken en eventueel te censureren want dit is een openbaar forum en moedwillige desinformatie is heel schadelijk voor de ruiterij.

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:12

Sorry hoor, maar lees het verhaal bij TAO bij FAQ eens even voordat je van alles de wereld in gooit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:14

Judith_ schreef:
Als er een ongeluk gebeurt door jouw schuld, natuurlijk is het dan jou schuld. Maar er is imo wel een verschil tussen expres rond crossen op de auto weg met je paard en niet uit kijken en een paard wat schrikt van weet ik veel wat.

- De eigenaar is altijd aansprakelijk voor veroorzaakte schade. Of dat door een schrikreatie, door een samenloop van omstandigheden of door een voorrangsfout van de ruiter komt is niet van belang.
- ´Schuld´ is niet gekoppeld aan opzet. De schuldvraag kan wel de aansprakelijkheid doen verschuiven. Wanneer een ruiter op dejuiste plek van de rijbaan rijdend van achter aangereden is de andere bestuurder aansprakelijk voor alle schade.
- Met opzet op de verkeerde plek van de rijbaan rijden is strafbaar, verwijtbaar gedrag, en hierdoor komen schuld én aansprakelijkheid bij de ruíter.
- Wanneer een (te) jeugdige ruiter met opzet schade veroorzaakt ligt de verantwoordelijkheid bij diens wettelijke voogden.

Het is de WET welke dit regelt.

Wie uiteindelijk opdraait voor de financiële consequenties is een andere zaak. Wanneer de aansprakelijke een WA heeft, dan zal die ALTIJD aan een derde uitbetalen.
Alleen wanneer er sprake in van AANGETOONDE!!! opzet kan een verzekeringsmaatschappij proberen de kosten te verhalen op de veroorzaker.

Het is de WET welke dit regelt.

Er is mbt paardrijden in de wet niets opgenomen over beschermende kleding of vaardigheidsbewijzen. Alleen een kapstokartikel over bekwaamheid in de zin van lééftijd en verstandelijke vermogens.

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:17

Volg mijn advies nou eens op en lees het artikel nou eens, want het wordt nu wel een heleboel onzin bij elkaar waar mensen alleen maar verkeerde conclusies aan verbinden.

De link maar even dan:

viewtopic.php?f=158&t=623044

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:54

Jouw gebruik van het begrip ´onzin´ is erg makkelijk.

Er staat in de wet mbt paardrijden niets over beschermende kleding of rijvaardigheidsbewijzen of dressuurgedoe en dit heeft ook NIETS met eventuele aansprakelijkheden van doen.

hc

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:56

Ik rij het hele jaar door af en toe buiten. Behalve als het regent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:59

Terug naar de ts:

Je kan in elk seizoen met elk weer op de openbare weg rijden. Helm of rijbewijs zijn niet verplicht.

Bij slecht zicht dien je verlichting te voeren. Reflectoren zijn niet verplicht.

Dat een valhelm, een zichtbaarheidshesje en rijonderricht zinvol zijn is wat anders.

Of je op het strand of in een bos mag hangt af van de geldende APVs of voorwaarden van de eigenaar.

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:04

Nee, mijn gebruik van 'onzin' is alleen maar duidelijk taalgebruik.

Huertecilla schreef:
Er staat in de wet mbt paardrijden niets over beschermende kleding of rijvaardigheidsbewijzen of dressuurgedoe en dit heeft ook NIETS met eventuele aansprakelijkheden van doen.

hc

En hierover zeg ik ook niets en staat in het artikel ook niets juist ómdat dit niet ter zake doet.
ER staat wel meer niet in dat niet ter zake doet Knipoog .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:06

wij (splash en ik) rijden endurance waardoor we het hele jaar in het bos zijn te vinden. regen, wind, sneeuw etc wij trainen buiten als die rit gepland stond

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 14:41

Ik vind eigenlijk dat op de openbare weg een ruiterbewijs gewoon verplicht moet zijn.
Alleen op die manier kun je controleren of iedereen de verkeersregels kent.
Voor natuurgebieden en ruiterpaden hoeft het voor mij niet zo nodig.
Dit zou ook verplicht worden (meen ik me te herrineren), maar veel manege's die van toeristen leven, en een klein stukje over de openbare weg moeten om bij een natuurgebied te komen, vonden het ondoenbaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:52

Miss_Mustang schreef:
Ik vind eigenlijk dat op de openbare weg een ruiterbewijs gewoon verplicht moet zijn.

De verkeersregels zoals het ruiterbewijs die in de leerstof heeft staan of de regels die in de wet staan? Extreme duivel
Overigens leer je de verkeersregels ook voor een motor- of autorijbewijs, dus als je dat hebt kun je vrijgesteld worden van zo'n ruiterbewijs, toch? Schijnheilig

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:01

Waratje schreef:
Miss_Mustang schreef:

De verkeersregels zoals het ruiterbewijs die in de leerstof heeft staan of de regels die in de wet staan? Extreme duivel
Overigens leer je de verkeersregels ook voor een motor- of autorijbewijs, dus als je dat hebt kun je vrijgesteld worden van zo'n ruiterbewijs, toch? Schijnheilig

euhm, tja mischien wel....

maar te paard is het meestal toch net een iets anders.
Niet dat er zoveel maloten de weg op gaan die niet kunnen rijden ofzo,
maar ikzelf heb hem ook gehaald omdat ik het zelf ook een prettig idee vond. Want ik wil toch graag minimale risico's nemen, en de verkeersregels goed weten. En met zo'n ding kun je als je op vakantie gaat ook makkelijker mee op buitenrit op een vreemde manege.
Ik had het deze vakantie nog, zei dat ik m'n ruiterbewijs had en ik mocht zo mee.
Anders moet je vaak nog een dure privéles doen, zodat ze kunnen zien of je kan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:06

Miss_Mustang schreef:
Alleen op die manier kun je controleren of iedereen de verkeersregels kent..

Jeetje, laat dát nu een heel zwak en ondergeschikt punt van het huidige ruiterbewijs zijn Haha!

Om te toetsen of een ruiter de verkeersregels kent is een theorie-examen over het wegenverkeers-reglement via het CBR de aangewezen weg.

Op zich niets mis mee. Wel met 95(of meer?)% van de inhoud van het huidige ruiterbewijs welke daar geen relatie mee heeft.

Je kan zelfs nog opgooien dat een toetsing van basisvaardigheden zinvol zou zijn en daar zal op zích niemand tegenin gaan.
De zin of onzin staat of valt echter met de inhoud (wat die vaardigheden dan zijn) en kwaliteit van de toetsing (hoe je dat laat zien).

Er ís overigens al geruime tijd een samenwerkingsafspraak tussen de Stichting ruiterbewijzen en het CBR.
De KNHS is logischerwijze ook een informatiebron doch van buíten de hoofdstroom lijkt er geen enkele invloed te zijn.
Het zou heel goed kunnen dat er binnen afzienbare termijn een rijbewijs voor ruiters verplicht gesteld wordt.
De inhoud van het praktijkgedeelte kan dan heel wel een verbroedering van het huidige ruiterbwijs en L1 zijn.
Of niet, maar gezien de tendens in berichtgeving..... Sterkte Cool

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:12

Miss_Mustang schreef:

Als je goed oplet bij je theorie voor je A- of B-rijbewijs, pak je ook de regels mee voor andere weggebruikers, ook al gelden daar andere regels voor. Waarom denk je dat je geen brommercertificaat hoeft te halen als je een rijbewijs hebt gehaald? Als brommer moet je je echt anders gedragen op de weg dan met een motor of auto (of vrachtwagen). Dus waar zit het verschil dan?

Miss_Mustang schreef:
En met zo'n ding kun je als je op vakantie gaat ook makkelijker mee op buitenrit op een vreemde manege.
Ik had het deze vakantie nog, zei dat ik m'n ruiterbewijs had en ik mocht zo mee.
Anders moet je vaak nog een dure privéles doen, zodat ze kunnen zien of je kan rijden.

Een verhuurbedrijf dat je een paard meegeeft zonder te kijken hoe je rijdt, vind ik een slecht bedrijf en daar zou ik geen paard van willen huren. Het is geen probleem om even in vijf of tien minuten in de bak te laten zien dat je inderdaad een redelijk idee hebt van hoe je een paard moet rondsturen en dat je voldoende balans hebt om onder normale omstandigheden boven te blijven. Dit principe heb ik diverse malen meegemaakt (met name in Engeland) en dat ging dan ook nog om een rit met begeleiding (1x uitgezonderd, maar dat was in NL).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:15

Waratje schreef:
Miss_Mustang schreef:

Als je goed oplet bij je theorie voor je A- of B-rijbewijs, pak je ook de regels mee voor andere weggebruikers, ook al gelden daar andere regels voor. Waarom denk je dat je geen brommercertificaat hoeft te halen als je een rijbewijs hebt gehaald? Als brommer moet je je echt anders gedragen op de weg dan met een motor of auto (of vrachtwagen). Dus waar zit het verschil dan?

Miss_Mustang schreef:
En met zo'n ding kun je als je op vakantie gaat ook makkelijker mee op buitenrit op een vreemde manege.

Een verhuurbedrijf dat je een paard meegeeft zonder te kijken hoe je rijdt, vind ik een slecht bedrijf en daar zou ik geen paard van willen huren. Het is geen probleem om even in vijf of tien minuten in de bak te laten zien dat je inderdaad een redelijk idee hebt van hoe je een paard moet rondsturen en dat je voldoende balans hebt om onder normale omstandigheden boven te blijven. Dit principe heb ik diverse malen meegemaakt (met name in Engeland) en dat ging dan ook nog om een rit met begeleiding (1x uitgezonderd, maar dat was in NL).

idd, als ik nou niet kon rijden, hadden ze me heus wel teruggestuurd, (2 begeleiders) maar tjah als je niet kunt rijden kom je ook niet aan z'n ruiterbewijs. Want echt, als je niet kunt rijden kom je er niet doorheen met het examen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:18

Miss_Mustang schreef:

De verkeersregels niet.
Borden, waar je moet rijden, voorrangsregels, welke verlichting je wanneer moet voeren, etc. staat allemaal in het verkeersreglement.

De vaardigheidstoets zou ook vergelijkbaar opgezet moeten zijn.
Kan je er veilig, altijd en overal zelfstandig vlot op en af?
Kijk je? Kán je eigenlijk wel omkijken?
Geef je richting aan?
Voertuigbeheersing in het verkeer...etc.
Of je daarbij in een geel pakje met roze alpinopet van rechts opstapt op welk zadel en of het paard een schone staart en hoefschoenen heeft.... Verward Al zet je azuurblauwe handafdrukken achterop Haha!

hc

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:20

Ik rijd het hele jaar door buiten Lachen Alleen als er sneeuw/ijzel ligt niet, vind dit een beetje gevaarlijk. En waar ik rijd verschilt nogal, ene keer in het bos, dan weer in de polder, rondje door het dorp, door natuurgebied of heel soms op het strand *LOL* Vind buitenrijden eigenlijk vrijwel altijd en overal leuk Haha! Behalve als het echt keihard regent dan Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:21

Miss_Mustang schreef:
Want echt, als je niet kunt rijden kom je er niet doorheen met het examen.

Op welk paard mag je? Knipoog

Kijk, het ís een toetsing van íets en dat is meer dan niets.

hc

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:28

Huertecilla schreef:
Miss_Mustang schreef:
Want echt, als je niet kunt rijden kom je er niet doorheen met het examen.

Op welk paard mag je? Knipoog

Kijk, het ís een toetsing van íets en dat is meer dan niets.

hc

ja idd, ik ree op een brave (18 jaar oud, 19 inmiddels) , maar dat was meer omdat de meeste al bezet waren.
En ik ken dat beest gewoon heel goed, vertrouw hem, en weet dat ik er altijd zo mee kan wegrijden.

Ben er laatst nog mee op buitenrit geweest, heerlijk.
Dat noem ik nou draadloze communicatie.
Ook in de galop. We zijn knoerdhard door die polder gegaan, ff lekker strekken.
Die ruiter voor mij die iedere keer afstand opbouwen, en dan... vroem vroem vroem weg!
Echt heerlijk, ik hoefde alleen maar te denken ''gas, of ho'' en hij luisterde.
Maar op het strand loopt hij iedereen voorbij, zelfs de grootsen, en die zijn tegen de 1. 80.
Maar ik snap hem gewoon, en hij mij, heerlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:34

Miss_Mustang schreef:
Maar op het strand loopt hij iedereen voorbij, zelfs de grootsen, en die zijn tegen de 1. 80.

Jeetje, wat staat daar ook weer over in het boek voor het ruiterbewijs? Over inhalen en galop?
Knipoog Clown

hc

lovecarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:35

We gaan 1 tot 2 keer per jaar naar het strand.
Verder rij ik elke dag in het bos; 's zomers en 's winters. Thuis hebben we geen bak en in het bos kan je ook dressuuren en springem Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:56

Huertecilla schreef:
Miss_Mustang schreef:

Jeetje, wat staat daar ook weer over in het boek voor het ruiterbewijs? Over inhalen en galop?
Knipoog Clown

hc

hehehe, maar op het strand wil het nog al es gebeuren dat de wind je hersene eruit waait Clown
uhum Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:18

Huertecilla schreef:
Of je daarbij in een geel pakje met roze alpinopet van rechts opstapt op welk zadel en of het paard een schone staart en hoefschoenen heeft.... Verward Al zet je azuurblauwe handafdrukken achterop Haha!

hc

Die ga ik onthouden voor het onzalige moment dat iemand het toch verplicht gaat stellen Clown
Lijkt me een beeldschone kleurstelling voor op een zwart paard, nog suggesties voor kleuren hoofdstel en zadeldek erbij? Dan kan ik vast gaan verzamelen Party!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:35

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Die ga ik onthouden voor het onzalige moment dat iemand het toch verplicht gaat stellen Clown
Lijkt me een beeldschone kleurstelling voor op een zwart paard, nog suggesties voor kleuren hoofdstel en zadeldek erbij? Dan kan ik vast gaan verzamelen Party!!

hahaha
Van die roze hoofdstellen, en dan in een roze trailler (met glittertjes) naar het strand rijden.
En zo'n schappenbondje, puur omdat het tuttig en leuk staat...