. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. potverdikkie schreef:Ik ga er verder geen discussie over voeren, maar wat ik zeg klopt wel.
Mijn vader is zelf rechter, heb het nogmaals nagevraagd aan hem, en als je een ongeval door jouw schuld veroorzaakt ben je gewoon de klos.
Judith_ schreef:Als er een ongeluk gebeurt door jouw schuld, natuurlijk is het dan jou schuld. Maar er is imo wel een verschil tussen expres rond crossen op de auto weg met je paard en niet uit kijken en een paard wat schrikt van weet ik veel wat.
Huertecilla schreef:Er staat in de wet mbt paardrijden niets over beschermende kleding of rijvaardigheidsbewijzen of dressuurgedoe en dit heeft ook NIETS met eventuele aansprakelijkheden van doen.
hc
. Miss_Mustang schreef:Ik vind eigenlijk dat op de openbare weg een ruiterbewijs gewoon verplicht moet zijn.
Alleen op die manier kun je controleren of iedereen de verkeersregels kent.
Waratje schreef:Miss_Mustang schreef:Ik vind eigenlijk dat op de openbare weg een ruiterbewijs gewoon verplicht moet zijn.
Alleen op die manier kun je controleren of iedereen de verkeersregels kent.
De verkeersregels zoals het ruiterbewijs die in de leerstof heeft staan of de regels die in de wet staan?![]()
Overigens leer je de verkeersregels ook voor een motor- of autorijbewijs, dus als je dat hebt kun je vrijgesteld worden van zo'n ruiterbewijs, toch?
Miss_Mustang schreef:Ik vind eigenlijk dat op de openbare weg een ruiterbewijs gewoon verplicht moet zijn.
Alleen op die manier kun je controleren of iedereen de verkeersregels kent..
Miss_Mustang schreef:maar te paard is het meestal toch net een iets anders.
Miss_Mustang schreef:En met zo'n ding kun je als je op vakantie gaat ook makkelijker mee op buitenrit op een vreemde manege.
Ik had het deze vakantie nog, zei dat ik m'n ruiterbewijs had en ik mocht zo mee.
Anders moet je vaak nog een dure privéles doen, zodat ze kunnen zien of je kan rijden.
Waratje schreef:Miss_Mustang schreef:maar te paard is het meestal toch net een iets anders.
Als je goed oplet bij je theorie voor je A- of B-rijbewijs, pak je ook de regels mee voor andere weggebruikers, ook al gelden daar andere regels voor. Waarom denk je dat je geen brommercertificaat hoeft te halen als je een rijbewijs hebt gehaald? Als brommer moet je je echt anders gedragen op de weg dan met een motor of auto (of vrachtwagen). Dus waar zit het verschil dan?Miss_Mustang schreef:En met zo'n ding kun je als je op vakantie gaat ook makkelijker mee op buitenrit op een vreemde manege.
Ik had het deze vakantie nog, zei dat ik m'n ruiterbewijs had en ik mocht zo mee.
Anders moet je vaak nog een dure privéles doen, zodat ze kunnen zien of je kan rijden.
Een verhuurbedrijf dat je een paard meegeeft zonder te kijken hoe je rijdt, vind ik een slecht bedrijf en daar zou ik geen paard van willen huren. Het is geen probleem om even in vijf of tien minuten in de bak te laten zien dat je inderdaad een redelijk idee hebt van hoe je een paard moet rondsturen en dat je voldoende balans hebt om onder normale omstandigheden boven te blijven. Dit principe heb ik diverse malen meegemaakt (met name in Engeland) en dat ging dan ook nog om een rit met begeleiding (1x uitgezonderd, maar dat was in NL).
Miss_Mustang schreef:maar te paard is het meestal toch net een iets anders.
Al zet je azuurblauwe handafdrukken achterop
Alleen als er sneeuw/ijzel ligt niet, vind dit een beetje gevaarlijk. En waar ik rijd verschilt nogal, ene keer in het bos, dan weer in de polder, rondje door het dorp, door natuurgebied of heel soms op het strand
Vind buitenrijden eigenlijk vrijwel altijd en overal leuk
Behalve als het echt keihard regent dan
Miss_Mustang schreef:Want echt, als je niet kunt rijden kom je er niet doorheen met het examen.

Huertecilla schreef:Miss_Mustang schreef:Want echt, als je niet kunt rijden kom je er niet doorheen met het examen.
Op welk paard mag je?
Kijk, het ís een toetsing van íets en dat is meer dan niets.
hc
Miss_Mustang schreef:Maar op het strand loopt hij iedereen voorbij, zelfs de grootsen, en die zijn tegen de 1. 80.
Huertecilla schreef:Miss_Mustang schreef:Maar op het strand loopt hij iedereen voorbij, zelfs de grootsen, en die zijn tegen de 1. 80.
Jeetje, wat staat daar ook weer over in het boek voor het ruiterbewijs? Over inhalen en galop?
![]()
![]()
hc
Huertecilla schreef:Of je daarbij in een geel pakje met roze alpinopet van rechts opstapt op welk zadel en of het paard een schone staart en hoefschoenen heeft....Al zet je azuurblauwe handafdrukken achterop
![]()
hc
Waratje schreef:Huertecilla schreef:Of je daarbij in een geel pakje met roze alpinopet van rechts opstapt op welk zadel en of het paard een schone staart en hoefschoenen heeft....Al zet je azuurblauwe handafdrukken achterop
![]()
hc
Die ga ik onthouden voor het onzalige moment dat iemand het toch verplicht gaat stellen![]()
Lijkt me een beeldschone kleurstelling voor op een zwart paard, nog suggesties voor kleuren hoofdstel en zadeldek erbij? Dan kan ik vast gaan verzamelen