Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:56

hoe ik het doe kan heel onverstandig zijn ,ik weet het Knipoog
maar ik doe het nu op deze manier al 3 jaar en ze weet niet beter Haha!
ik ga binnenkort wel eens kijken hoe ze het nu doet als ik haar eerst losmaak,ze is nu gewend aan het blijven staan.
maar in het begin keerde ze gelijk om en dan zit ze klem,en is niet bevordelijk voor de trailer

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:51

TeeGee schreef:
Ik zou echt nooit eerst de stang losmaken en dan pas je paard losmaken. Wat als ie er al uitkomt en dan erachter komt dat ie nog vast zit?

Inladen in mn uppie doe ik zo:
- paard erin
- stang erachter, klep dicht
- paard vast

Uitladen in mn uppie:
- paard los, touw over zn nek
- klep over, stang weg
- zeggen dan ie kan
- touw pakken als ie een paar passen naar achter is.

Ik doe het precies hetzelfde. In mijn ogen het meest veilig. Ik zou ook nooit eerst de stang weghalen en daarna het paard losmaken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:09

Ach ja, en zo zou ik dus nooit (meer) mijn paard eerst losmaken in een 1,5 paards trailer en dan pas de stang weghalen. Mijn paard zal zeker een poging doen om zich om te draaien op de trailer, dat is ook niet echt handig, hoor Knipoog
Daarom reis ik ook bij voorkeur met een tweepaards trailer (of vrachtwagen), in die echt beperkte ruimte verzint ze dat dus niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:22

Hangt hier een beetje van het paard af,

Kallista die is heel erg eenkennig, die moet ik alleen doen, daar kan me niemand mee helpen, lijkt me voor andere mensen redelijk ongezond Bloos ze is bij mij wel heel erg braaf, loopt als een hond achter me aan de trailer in.

Ik bind haar wel eerst vast, en sluit dan de stang en klep, bij het uitladen idem dito andersom, ze wacht heel rustig tot ze met mij samen aan het touwtje achteruit mag lopen. Dit zou ik met een ander paard niet zo doen.
Maar als die los van de trailer zou komen, en er zijn andere mensen te dicht in de buurt, daar zou ze gerust een flinke uitval naar durven doen, dat is mij dan weer een te groot risico.

Onze Sassy, die loopt er alleen op, stang en klep dicht, vastbinden, niet te kort, en bij het uitladen is dat touw losmaken, dan de klep en stang,en alleen de klep af laten komen, dat paard is de rust zelve, die vindt alles goed.

Indy heeft altijd 5 minuten nodig om te kijken, en dat vind ik ook ok, daarna gaat ze er braaf op, die doen we wel met twee mensen, de ene sluit de stang en klep, en ik bind haar dan vast, bij het uitladen andersom, ik maak haar los, en degene aan de achterkant opent dan pas de klep/stang.

Eigenlijk vind ik het prettiger met twee te zijn, maar in het geval van Kallista, gaat dat dus gewoon niet, omdat ze met vreemde mensen helaas nogal slechte ervaringen gehad heeft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:13

Ik blijf het doodeng vinden om eerst de stang weg te halen.
Het paard kan net zo goed opgevoed zijn en 99 van de 100 keer blijven staan en dan toch de 100e keer naar achter lopen, dan kan het gebeuren dat ook dat goed opgevoede paard in paniek raakt en zie 'm dan weer eens rustig te krijgen.

Mijn paard had ook de neiging tegen de stang aan te gaan drukken, heb gewoon gewacht tot hij dat niet meer deed en haalde dan pas de stang weg. Tegenwoordig blijft hij netjes wachten, heb nu moeite hem zover te krijgen dat hij eruit komt...Wat bij mij ook helpt is het voordeurtje open zodat hij zijn hoofd daar naar buiten steekt om rond te kijken.

En een paard wat zich om wil draaien in de trailer als hij eerst los gemaakt wordt is kennenlijk ook nog niet zover dat hij alleen uitgeladen kan worden.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:19

Doe dit ook al een paar jaartjes alleen. Ik doe met uitladen eerst de klep naar beneden. Dan maak ik het halstertouw voor los en draai hem dan een stuk of 3 keer voor om de buis, zodat paardje wel het idee heeft dat ie nog vast staat. Daarna loop ik naar achter [buiten om de trailer, naast het paard langs doe ik nooit, waarom weet ik eigenlijk niet] en haal de stang weg. Dan loop ik dus wel naast het paard langs naar binnen, draai het touw terug en laat hem uit.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:57

Esther schreef:
Ik blijf het doodeng vinden om eerst de stang weg te halen.
Het paard kan net zo goed opgevoed zijn en 99 van de 100 keer blijven staan en dan toch de 100e keer naar achter lopen, dan kan het gebeuren dat ook dat goed opgevoede paard in paniek raakt en zie 'm dan weer eens rustig te krijgen.

Mijn paard had ook de neiging tegen de stang aan te gaan drukken, heb gewoon gewacht tot hij dat niet meer deed en haalde dan pas de stang weg. Tegenwoordig blijft hij netjes wachten, heb nu moeite hem zover te krijgen dat hij eruit komt...Wat bij mij ook helpt is het voordeurtje open zodat hij zijn hoofd daar naar buiten steekt om rond te kijken.

En een paard wat zich om wil draaien in de trailer als hij eerst los gemaakt wordt is kennenlijk ook nog niet zover dat hij alleen uitgeladen kan worden.

Als je het eng vind om eerst de stang weg te halen (met dus het risico dat het paard aan het touw + halster zou gaan hangen), kun je ook een lange leadrope gebruiken.

Dan is de volgorde bijvoorbeeld zo: klep open, paard losmaken aan de voorkant, leadrope eraan, door het voordeurtje naar buiten, touw gewoon vasthouden (4,5 tot 6 meter namelijk waardoor je het paard aan de voorkant kunt begeleiden), stang weghalen, en paard naar buiten vragen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:38

Esther schreef:

Laten we het (in mijn geval) houden op niet gewend zijn met een 1,5 paards te reizen. Haha! Paard reist vrijwel altijd in een tweepaardstrailer of vrachtwagen en op die vrachtwagen moest/kon ze ook omdraaien (ze vond zelf de klep te stijl voor achterwaarts), dus die omdraairoutine zit er gewoon in als er "ruimte" is. Nou komt het sowieso zelden voor dat ik alleen voor het in- en uitladen sta, dus met een 1,5 paards trailer doe ik het gewoon niet alleen, hoewel dat op zich ook zou kunnen als ik maar onthoudt dat ze die neiging heeft Haha!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:18

Ik ben bijna altijd alleen op reis met de paarden. Mijn oudje is een moeilijke lader geweest maar dat gaat nu zonder problemen. Mijn jonge beestje van 5 is er ook al helemaal aan gewend dat ik alleen op pad ga.

Het laden:
Mijn oudje wil alleen laden als het tussenschot opzij gezet is, dus zet ik de trailer zo klaar. Hij loopt de trailer in en ik loop mee. Als ik blijf staan doet hij dat ook. Clown Ik loop binnendoor langs mijn paard terug. Omdat het schot op breed staat heb ik hier de ruimte voor. In de voerbakken ligt altijd wat lekkers, dus gaan ze lekker staan knabbelen. Schot op zijn plek, achterstang erachter, klap dicht. Pas dan zet ik hem vast. Mocht hij er onverhoopt toch uitkomen heb ik onderweg altijd een touw bij de hand. Niet om hem erin te houden want als ze het idee hebben om eruit te gaan lukt ze dat wel, maar het voorkomt wel dat hij de weg over huppelt.

Het lossen:
Paard losmaken touw over de hals slaan zodat ik er bij kan als hij eruit loopt(van af het hoofd naar de schouder zorg ik dat er een boogje aan de zijde waar ik sta hangt en meestal stop ik het uiteinde van het touw tussen de deken zodat het niet op de grond kan vallen) , stang erachter weg, commando terug hij loopt achteruit en ik kan hem zo aan de achter of voorkant sturen dat hij niet van de klep afstapt. Hij stapt keurig langsmij heen en in het voorbij gaan kan ik het touw pakken wat over de hals ligt en we lopen saampjes weg. Meestal doe ik de klep nog even dicht want er is ooit een keer over mijn klep heen gereden en dan heeft een hoop ellende gebracht.

Bij mij moeten de paarden wachten met het eruit stappen totdat ik het commando geef. Tuurlijk hebben ze wel geprobeerd om eerder eruit te komen. Vooral mijn oudje kan slecht wachten. Het jonge beestje heeft het 1 keer geprobeerd, maar na een goede bestraffing doet hij het niet meer. Vaak is wel zo dat als je klep opendoet ze wat gaan omstappen, omdat ze om kunnen kijken en nieuwsgierig zijn. Ik wacht dan meestal even totdat ze weer rustig staan en maak dan pas de boel los.

1 maal was ik te laat met het touw pakken, maar mijn ervaring hoe snel ze er ook uitkomen. Als ze van de klep af zijn ze vaak toch eerst gaan staan kijken, op dat moment had ik nog de gelegenheid om het touw te pakken.
Wanneer ik met beide ben los ik eerst mijn oudje en zet hem aan de zijkant vast en vervolgens m'n jonkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:27

Erin: er in lopen, stang erachter, paard vast
Eruit: losmaken, stang erachter weg, loop ik naar voren, pak ik het touw en dan mag ze pas naar achter.
Net als Femmy dus, ze moeten gewoon wachten tot ik zeg dat ze naar achter mogen. Als ik het ze leer laat ik bij drentelen gewoon de stang er net zo lang achter tot ze geduldig stil staan, met de stang erachter weg is iedere stap naar achteren ook weer 1 naar voren en jawel: eerste paar keer lijmen, naar voren lopen en een snoepje geven als ze braaf staan. Nog even blijven staan en dan op commando (bij mij toemaar) naar achteren. Eerste paar keer heb ik er soms iemand bij die de stang erachter doet en weghaalt, dan moeten ze ook wachten. Mijn jaarling laatst zo alleen in en uitgeladen naar de wei en die had het zo door.
Ik ben altijd alleen dus zelfs merrie met veulen laad ik zelf.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:51

Wil heel graag alleen op pad met de paardjes die ik vanaf nu te rijden heb. Kunnen jullie vertellen hoe je het allleen laden hebben geleerd/aangepakt?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:56

Mijn paard liet zich eerst niet fijn laden.
Inmiddels laad ik hem in mijn uppie in en uit de trailer.
Een kwestie van geduld en consequent zijn.

Ik zorg altijd dat mijn paard los staat voordat ik de achterste stang losmaak. Want als de stang weg is, wil hij er meteen uit komen.
Wanneer hij eenmaal in de trailer staat, blijft hij daar staan, dus kan ik rustig naar achterlopen en dan de stang pakken en die vast maken.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:06

Als je het eng vind om eerst de stang weg te halen (met dus het risico dat het paard aan het touw + halster zou gaan hangen), kun je ook een lange leadrope gebruiken.

Dan is de volgorde bijvoorbeeld zo: klep open, paard losmaken aan de voorkant, leadrope eraan, door het voordeurtje naar buiten, touw gewoon vasthouden (4,5 tot 6 meter namelijk waardoor je het paard aan de voorkant kunt begeleiden), stang weghalen, en paard naar buiten vragen.[/quote]

Dit vind ik een supergoede tip. Eers losmaken en dan de stang eruit is in mijn ogen een hele gevaarlijke. Paarden zijn vluchtdieren en mochten ze ergens van schrikken en dan toch (terwijl ze het anders nooit doen) de trailer uitrennen dan zijn de rapen gaar. Zitten op de stang is ook een "eng" idee, maar dat zou je kunnen voorkomen door eerst het paard los te maken en pas daarna de klep open te doen.

Het langs het paard naar voren lopen lijkt goed, maar nadat ik eens tussen een paard wat schrok en de tussenstang vastzat (bijna rug gebroken) vond ik dat ook geen goed plan meer.

Gelukkig waren mijn paarden in de tweepaards achterlader vrachtwagen met deurtjes ipv stangen altijd heel erg braaf en kon ik ze voor de klep zetten waarna ze er gewoon zelf inliepen (altijd iets lekkers in de voerbak Pling ) en ze eerst losmaken voordat de deurtjes opengingen waarna ze op mijn commando er zelf weer uitliepen en ik ze naast de klep rustig kon begeleiden.

Nu heb ik een 4 paards veewagen die ze nog een beetje raar vinden, maar ook dat gaat binnenkort vast in mijn eentje lukken. Ze moeten nog even leren om te wachten met weglopen als het tussenschot opzij gaat. Dat moet nml eigenlijk eerst even vastgezet worden omdat het anders terugkomt tegen het paard aan. (ook best wel soms enge ervaring hoor)

Kijk gewoon goed uit voor je eigen veiligheid en die van je paard en blijf logisch nadenken, dan gaat het vast wel lukken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:32

Emeraldo schreef:
TeeGee schreef:
Ik zou echt nooit eerst de stang losmaken en dan pas je paard losmaken. Wat als ie er al uitkomt en dan erachter komt dat ie nog vast zit?

Inladen in mn uppie doe ik zo:
- paard erin
- stang erachter, klep dicht
- paard vast

Uitladen in mn uppie:
- paard los, touw over zn nek
- klep over, stang weg
- zeggen dan ie kan
- touw pakken als ie een paar passen naar achter is.

Ik doe het precies hetzelfde. In mijn ogen het meest veilig. Ik zou ook nooit eerst de stang weghalen en daarna het paard losmaken.

Hier ook helemaal precies hetzelfde Ja

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:29

ik maak eerst de stang los en dan pas mijn paard. het is geen hanger, dus waarom niet? ze loopt weleens achteruit,maar zodra ze weerstand voelt van het touw loopt ze toch weer terug.
Haar 2 jarige dochter kan ik ook prima alleen op en van de trailer halen. vanaf 4 maanden oud al ( is een flinke koudbloed).
vanaf volgend jaar gaan beide dames mee op clubles ( nummer 1 gaat aljaren mee) en concoursen en ik ben bijna altijd alleen, dus ze zullen wel moeten leren te blijven staan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:20

Je kan ook uitladen met longeerlijn. Je kan dan buiten de trailer blijven als je paard naar achter komt en je paard achter begeleiden zodat deze niet van de klep af stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:34

Ik heb liever dat ze wachten tot ik bij het hoofd sta, en dan kan je met het hoofd ook sturen zodat ze recht naar achteren gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:23

[***] schreef:
Ik heb liever dat ze wachten tot ik bij het hoofd sta, en dan kan je met het hoofd ook sturen zodat ze recht naar achteren gaan.

Zijn de meeste paarden dan zulke planken? Duivel
Als ze bij de kont willen uitzwaaien, kun je daar bij het hoofd niet echt heel veel aan doen, hoor (tenzij je opvoeding helemaal voor elkaar is, natuurlijk). Wel als je dan een aantikstokje hebt om de kont te kunnen aantikken, maar anders niet.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:25

Ik volg dit even. Ik wil mijn paard ook leren om zelf op en van de trailer te gaan. Ik hoorde dat het bij 1,5 paards trailers meer risico geeft omdat ze zich dan kunnen omdraaien. Hebben jullie daar ervaring mee?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:36

Dat zal per paard verschillen denk ik, toen we nog 1,5 paards trailer hadden deed ik ook eerst de klep naar beneden, Shine los, liep erlangs naar achter om de stang weg te halen en dan kwam ze er gewoon op het gemakje achteruit uit. Die heeft het nooit in d'r hoofd gehad dat ze misschien ook wel om kon draaien Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:48

marquez1 schreef:
Ik volg dit even. Ik wil mijn paard ook leren om zelf op en van de trailer te gaan. Ik hoorde dat het bij 1,5 paards trailers meer risico geeft omdat ze zich dan kunnen omdraaien. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ja, dus. Zie hierboven. Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:53

marquez1 schreef:

ja, de mijne draait ook om
daarom haal ik eerst de stang weg en maak haar dan los en neem haar mee naar achteren Clown
ik doe dit zo nu 3 jr en [ voor de sceptische onder ons Clown ] het gaat nog steeds goed! Haha!
ze blijft braaf wachten tot ik naast haar kom om haar los te maken.

ook met erin zetten, eerst vast aan 2 kanten ,en dan loop ik naar achter om de stang erachter te doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:23

ik heb mijn paard ook jaren alleen geladen,ik heb voorin de trailer bij het deurtje een soort ijzeren handvat zitten,ik zette hem zo goed als altijd alleen erin,wat nooit een probleem was/is,dan deed ik hem gewoon met een halstertouw aan dat handvat vastmaken,dan naar achter lopen,stang erachter,klep dicht,naar voren lopen en halstertouw losmaken(bij de knip) en dan 2 trailerlijnen aan de zijkanten van zijn halster vastmaken.
(halstertouw liet ik hangen aan het handvat)

eruit:was eerst weer aan het halstertouw knippen,dan naar achter lopen,klep open stang weg,naar voor lopen 2 trailer lijnen los maken,halstertouw bij de knoop losmaken,en zo paard achteruit de trailer uit begeleiden.

heb dit jaren zo gedaan en is altijd heel netjes gegaan Lachen

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:13

Heelveel doen het waar ik me pony heb staan

die doen bevoorbeeld hun paard aan de linkerkant dan lopen klein eindj met het paard mee aan de rechterkant dan doen ze snel de stang dicht en dan paard vastmaken

voor uitladen maak je het paard los stang los en dan rustig achter uit laten lopen en je pakt hem dan snel

ojah het halster touw doen ze om de nek en dan maken ze het aan de andere kant van de haslter touw eer vast