tegemoetkomende ruiters in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nodenka

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:31

Ik heb een paard wat altijd vrij hard door stapt of draaft, maar als ik mensen passeer dat is dit altijd in stap en geef ik daarna een waarschuwing als ik weer ga draven.
Ik vind dit erg beleefd en zal nooit iemand in galop passeren.

Alleen van het weekend ben ik ook weer achter de beleefdheid van andere mensen gekomen, niet dus, kwam ons in volle galop voorbij, waar zit hun verstand, voor het zelfde geldt gaan die van ons mee.

Maar in het geval van de TS, had ik de meiden aangesproken. (had waarschijnlijk niet echt vriendelijk geklonken, maar had zeker wat van me laten horen)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:21

Huertecilla schreef:
R0X schreef:
Je gaat toch niet in rengalop een bocht doorcrossen?

Ja hoor Rock-on, dudes!

Nou dat vind ik dus echt dom. Ik vind het best als je lekker een lange laan uitgaloppeerd waar je overzicht hebt. Maar als je zelf door een onoverzichtelijke bocht gaat crossen dan vin ik dat ook jij niet thuis hoort op de openbare weg/bospad.
Ik heb mijn mening al gegeven dat ruiters bekwaam moeten zijn om goed op dingen in spelen zoals passeren e.d. Maar dit is gewoon gezwets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:01

R0X schreef:
Nou dat vind ik dus echt dom. ....Maar dit is gewoon gezwets.

Ík denk dat dit een basis mist wegens gebrek aan referentiekader. Dat je een mening uit over iets waar je geen kennis van hebt.
Dat is zeggen dat je indiaas eten te scherp vindt zonder het ooit gegeten te hebben. In míjn definitieboekje heb je dan gewoon geen recht op een mening over indiaas eten....

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:55

ho even, hebben we hier niet gewoon een communicatiefoutje?

hc, ik vermoed dat je die bocht wel zó neemt dat je kán stoppen als er opeens een obstakel op de weg is, of het nu een traktor, een boom of een incompetente ruiter is?
dan heeft rox hier ook vast geen problemen mee.

indien niet, dan lijkt mij dit ook niet echt verstandig, en mag het ook niet volgens de verkeerswetgeving Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:43

fojoe schreef:
ho even, hebben we hier niet gewoon een communicatiefoutje?

Ja, van niet lézen....

Ik schrijf in hetzelfde stukje waar zij uit quote namelijk óók ´of je stopt´.

Als coureur en ruiter ervaar ik een paard als het meest veilige voertuig wat er is. Het is volledig terreinwaardig, denkt mee, gaat niet hard met een zéér korte remweg en absurde wendbaarheid.
Als ik door een bos cross weet ik niet óf er in een blinde bocht iets is. Wel dat er iets kán zijn en er vroeg of laat iets zál zijn. Wij hebben een greedschapskist vol vaardigheden om op dat ´iets´te reageren.
Dat is een kwestie van binnen de gezamelijke vaardigheden blijven en de openbare weg is geen omheinde zandbak.
Als een ruitercombinatie niet met onvoorziene omstandigheden om kan gaan hoort die daar niet. Die onvoorziene omstandigheden zijn namelijk een zekerheid. Als dat ónzekerheid bij de ruiter veroorzaakt, dan hoort dat een goede les te zijn en geen reden voor angstagressie.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:52

Huertecilla schreef:
Als coureur en ruiter ervaar ik een paard als het meest veilige voertuig wat er is. Het is volledig terreinwaardig, denkt mee, gaat niet hard met een zéér korte remweg en absurde wendbaarheid.

maar je moet wél weten waar het gaspedaal, het stuur en de remmen zitten Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:08

Huertecilla schreef:
Als ik door een bos cross weet ik niet óf er in een blinde bocht iets is. Wel dat er iets kán zijn en er vroeg of laat iets zál zijn. Wij hebben een greedschapskist vol vaardigheden om op dat ´iets´te reageren.
Dat is een kwestie van binnen de gezamelijke vaardigheden blijven en de openbare weg is geen omheinde zandbak.

In Nederland vind ik het in de meeste gebieden toch ronduit onverantwoord. Omdat de kans gewoon te groot is dat je iets of iemand tegenkomt. En kun je een stilstaand iets nog wel ontwijken, als een ander van de andere kant op dezelfde manier door een blinde bocht komt zeilen kun je gewoon niet veel meer beginnen, zelfs niet met een hele korte remweg. Het is gewoon belangrijk dat je een beetje veiligheidsmarge overhoudt, en zeker in de drukke gebieden in Nederland is dat absoluut nodig.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:59

Juist.
Ik vind het onverantwoord om in een bos in NL niet af te remmen tot een drafje als je door een scherpe bocht niet kan zien wat daar is. Ik vind het niet erg hoor om af te remmen en in draf door de bocht te gaan om daarna weer lekker verder te galopperen. Ik zou er niet aan moeten denken mijn paard naar iets toe te sturen alleen omdat ik lekker wil galopperen. Voor hetzelfde geld kom je iets tegen waar je niet voor kan stoppen, waar je niet over heen kan/wil springen (bv een onwijs groot betonnen buis).. ik vind dit echt onverantwoord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:21

fojoe schreef:
Huertecilla schreef:

maar je moet wél weten waar het gaspedaal, het stuur en de remmen zitten Clown

Jij begrijpt het Haha!

Ik lees, hoor zie ook ruitervaardigheden die buiten mijn kader liggen. Ik vind het niet verantwoord dat ík dat probeer te doen doch dit houdt niet in dat het onverantwoord ís Pling
Ik wil heel graag vaardigheid verwerven met Chiron-springen. Wat sommigen daarbij laten zien ligt buiten mijn referentiekader en ik kan me er niets bij voorstellen. Ik heb er dus geen mening over anders dan dat ik het graag zou willen léren....

Wat de vermeende moraalridders hier betreft wijs ik die er graag op dat een paard in het bos crossend 25-30 km/uur gaat en dat dit natuurlijk NIETS voortstelt en ATB-fíetssnelheid is. Wederom is het waarschijnlijk het refrentiekader dat de mening vormt.

hc

hc

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:35

Heb heel veel ritjes door de bossen mét indianenpaadjes en brede galoppeerpaden gemaakt. En ja, ook ik ging wel eens met mijn groep in galop en stuitte op een tegenligger. Andersom gebeurde het ook wel eens. Of ik was met een groep minder ervaren ruiters op pad, en werd ingehaald door een groep wél doorrijders.
Eigenlijk heeft dit nooit problemen opgeleverd, omdat we een soort ongeschreven afspraak hadden dat we allemaal (in totaal 4 maneges) inderdaad konden remmen en sturen en tijdens het passeren rekening hielden met elkaar. Tsja, en dan moet je soms stilstaan met je groepje, omdat een ander groepje er langs wil. Dat deden ze dan in stap, ze stapten even door, en draafden daarna weer aan. Volgens mij behoort het zo te gaan.. Knipoog

Wat er volgens mij hier mis ging was dus dat die mensen hun paarden níet konden remmen en sturen. Laatst overkwam ons ook iets dergelijks. Toen kwam er een man die duidelijk zijn ijslander níet in bedwang had achterop ons geknald op een smal pad. Om er langs te kunnen scheuren, werden wij zo'n beetje tegen de omheining aan geplet. En zoef, weg was 'ie. Al hád 'ie ons willen waarschuwen, had hij daar niet eens de tijd voor gehad. Ik hoop wel voor hem dat hij de rem weer had gevonden om een eind verderop veilig de weg te kunnen oversteken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:59

Bij ons rijdt de manege zo aso, die rennen met een kudde van 20 paarden in rengalop langs je paard, en dan is het niet meer alleen een kwestie van de vaardigheden bezitten om je paard niet mee te laten gaan. Mijne is er uiteindelijk nooit achteraan gerent, maar fijn is het niet. Verder rijden hier een aantal endurance ruiters, redelijk hoog niveau, maar die houden dus ook geen rekening met andere en galopperen gewoon van achter langs je en snijden je de weg af om een bos pad in te gaan.
Ik heb het opgegeven om hier iets van te zeggen, ik ken mijn paard en ik weet dat ik ze houden kan. Maar je zal inderdaad een jong paard voor het eerst meehebben.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:07

Tja ik heb er ook zo'n hekel aan, vandaag ook was ik in het bos rustig een stapritje aan het houden, komen er 2 van die ontzettende huppelkutjes langs geraced. Schreeuwend en weet ik veel wat allemaal.. Me paard wou er bijna achteraan, toen werd ik chagerijnig ik schreeuwde hun wat na.. nou je had ze moeten horen Vork

zulke mensen moeten verboden worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:12

amie_x_mij: ik vind jouw taalgebruik en manier van reageren ook niet echt een voorbeeld van hoe het hoort hoor Knipoog

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:39

Vorige week had ik een rotsituatie joh. Reed met paard en wagen dor een dorpsstraat, blijkt er ineens een meeting te zijn van oude auto's/trucks en motoren. Prima. Ik sta tussen geparkeerde autos en voorbijkomende motoren/autos, en ik stop even (het was een smalle straat) zodat ze achter mij het pleintje opkonden. Maar dat schoot niet zo op en mijn paard begint een beetje te hupsen door alle ronkende motoren die naats haar stonden (rechts van mij dus een stel geparkeerde autos). Dus ja, ik wil doorrijden anders gaat ze in der achteruit en met een kar moet je gewoon heel erg oppassen. Dus ik ze "en bedankt he" tegen die motorrijders (allemaal al rond een jaar of 40/50 je zou denken volwassen ). Niet dus, ze schreeuwen dingen terug en trekken het gas eens vol open. Nou ik ben blij dat mijn paardje dat aankon en rustig naar voren stapte maar dit doe je toch niet!!!! Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:16

R0X schreef:
Vorige week had ik een rotsituatie joh.

1. en wéér ligt het allemaal aan een ánder
2. wat heeft het met ruiters in galop te maken?

Ik vanmorgen een tópervaring. Wat? een hele rééks tópervaringen Haha!
Heb nog twee verbindingsteukken kachelpijk nodig en ging daarvoor even te paard naar de materialenhandel. Paardje had er zin in. Niet hyper, helemaal aandachtig en licht bij de les, maar wilde gewoon graag in een lekkere galop.
De zaak ligt aan de andere kant van het dorp dus ik ben er twee keer diagonaal doorheen gereden. Inclusief de ´rondweg´ met betonwagens en trucks van de steengroeve.
Knap druk en met 25-30 m/uur rij je feitelijk in de weg. Ik ga regelmatig even aan de kant waar dat kan, maar dat kan nu eenmaal weinig.
Iedereen was echt gewéldig voorkomend hoewel dit helemaal niet nodig is want ik ben een volwaardige verkeersdeelnemer die richting aangeeft en stopt voor zebras (bijvoorbeeld).

Buiten het dorp de provinciale weg op (geen berm, geen vluchtstrook of fietspad) gewoon lekker in dezelfde galop door. Nu werd ik met keurig ruimte en gematigde snelheid ingehaald. Verschillenden zelfs even een toeter en enthousiast duim(en) omhoog.

Leve de galop als volwaardige gang voor alledag Cool

hc

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:39

Huertecilla schreef:
Heb nog twee verbindingsteukken kachelpijk nodig

Euhm.. hoe zien die eruit...? Clown

Wij hebben gisteren ook met onze paardjes door het dorp gereden, niets aan de hand. Het is me vaak opgevallen dat het verkeer goed rekening houdt met ons, en andersom doen wij dat ook. Het enige nadeel vind ik, dat als je een drukke doorgaande weg moet oversteken (bijvoorbeeld bij ons in de buurt de weg naar het strand), je soms erg lang moet wachten. Voorrang hebben we niet, en krijgen we meestal ook niet. Sinds kort hebben we een voetgangersstoplicht ontdekt. Eén druk op het knopje, en alle auto's staan stil. Mag officieel misschien niet, maar vind het wel reuze handig. Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:01

joy76 schreef:
Wij hebben gisteren ook met onze paardjes door het dorp gereden, niets aan de hand. Het is me vaak opgevallen dat het verkeer goed rekening houdt met ons, en andersom doen wij dat ook.

Net als met paarden, zie ts, heb je met alle andere voertuigen bestuurders die zich niet sociaal gedragen. In het verkeer gelukkig zelden en vooral normale verkeersdeelnemers die mij en mijn paard ook zo zien.
Het voordeel van een rustige galop is dat je het verkeer VEEL minder hindert. Een prettige bijkomstigheid is dat je in de perceptie blijkbaar ´bedreigender´bent (zoals ook uit dit topic keer op keer helder blijkt) want in galop worden we NOOIT over het hoge hoofd gezien en voor voetgangers ben je goed hoorbaar.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:17

Huertecilla schreef:
Een prettige bijkomstigheid is dat je in de perceptie blijkbaar ´bedreigender´bent

mijn moeder heeft een paardje dat in de wei vaak in volle galop naar je toe gestormd komt, om dan op een klein metertje voor je tenen te stoppen (met een práchtig ondergeschoven achterhand).
reken maar dat mensen die em niet kennen de wei uit vluchten als ze hem zien komen Whoosh!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:38

fojoe schreef:
Huertecilla schreef:
Een prettige bijkomstigheid is dat je in de perceptie blijkbaar ´bedreigender´bent

mijn moeder heeft een paardje dat in de wei vaak in volle galop naar je toe gestormd komt, om dan op een klein metertje voor je tenen te stoppen (met een práchtig ondergeschoven achterhand).
reken maar dat mensen die em niet kennen de wei uit vluchten als ze hem zien komen Whoosh!

Zo hebben wij er twéé. De jonge merrie is wat onstuimig en stopt soms net niet op tijd (en gooit zich dan in wanhoop opzij om je niet te raken) de hengst stopt met opzet (bij vreemden) mogelijk niet. Bij ons mogen vreemden absoluut niet bij de paarden komen tenzij we dat uitdrukkelijk toestaan. Pielemans is gelukkig erg duidelijk Haha! , maar er zíjn mensen die lachen zelfs naar een Gorilla .

Terug naar de ts:
galopperen en met galopperende paarden om kunnen gaan is elementaire ruitervaardigheid als je de werkelijke wereld in wil vind ík .
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-09-07 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:39

Ruiters die menen in gestoorde rengalop mensen achterop te moeten rijden of tegemoet te rijden zijn niet goed wijs.

Wil je een rengalop (best leuk) zorg dat dat je paard een rem heeft. Al het andere in onverantwoord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:46

Anya schreef:
Ruiters die menen in gestoorde rengalop mensen achterop te moeten rijden of tegemoet te rijden zijn niet goed wijs.

Wil je een rengalop (best leuk) zorg dat dat je paard een rem heeft. Al het andere in onverantwoord.

Jep, en wegpiraten heb je met elk voertuig.
Helaas bewuste wegblokkeringen vooral met paarden.

Ik wil het eigenlijk allemaal helemaal niet weten. Wees gewoon een heer in het verkeer ook al ben je een amazone te paard Pling

hc

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:01

Ik wil eigenlijk helemaal niet meer reageren hier, heeft toch geen zin.

Ik ben het geheel met anya eens, mensen in galop achterop menen te rijden doe je gewoon niet, dat hoort gewoon niet!!!!

Dat heeft geheel niets te maken met ruitervaardigheid, geheel niets met galopperen en geheel niets met omgaan met galopperende paarden.

Punt in dit topic is dat HC een andere mening is toegdaan, maar niet kan / wil zijn dat niet iedereen diezelfde mening heeft.
Je zou in het verkeer inderdaad rekening moeten houden met alle weggebruikers en als combinatie ruiter / paard ben je idd een volwaardige verkeersdeelnemer. Daarin ben ik het geheel met HC eens.

Echter het is nu eenmaal helaas niet zo dat alle overige verkeer rekening met je houdt (waarom is er in nederland anders een verkeerscampagne van de KNHS nodig??) en het is helaas niet zo dat achterop / voorbij galopperen door iedereen zo normaal wordt gevonden als HC dat wil doen geloven.

Persoonlijk ben ik van mening dat je niet in galop inhaalt, ikzelf doe dat althans nooit. Als iemand in een rustige galop voorbij wil en daarmee dus niet hinderd, ga ik gewoon aan de kant en heb ik er dan ook geen problemen mee. Komt iemand echter onstuimig aangestormd (en heeft deze persoon het paard dus neit onder controle) dan blijf ik bewust wat langer wat mee rnaar het midden rijden, maar dus niet zo dat de ander er niet voorbij kan. Op zo'n moment kies ik meer voor de veiligheid van mij en mijn paard dan voor die ander. Daarbij geef ik ook altijd op vriendelijk toon aan dat het prettig is als er de volgende keer beheerster wordt gepasseerd.
Je krijgt dan overigens ook vaak reactie dat diegene blij is dat ik iets mee rin midden bleef rijden. Paard had daardoor neiging om af te remmen en de combinatie kon vervolgens beheerst voorbij. Dus nee inhalen in sneller tempo geen bezwaar, manier waarop dat gebeurd wel.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:07

Waar ik rij ben ik nog nooit een ruiter tegengekomen die in een onstuimige galop voorbij komt. De meesten stoppen al ruim van te voren en gaan keurig stappen. En als ik het aangeef mogen ze van mij best passeren in een versnelde gang, meestal draf.
Er bestaan gelukkig nog opgevoede ruiters Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:28

risje schreef:
en het is helaas niet zo dat achterop / voorbij galopperen door iedereen zo normaal wordt gevonden als HC dat wil doen geloven.

Grappig weer. Dat heb ik NERGENS geschreven Haha!
Wat ik schrijf is dat verkeer geven en nemen is.
Dat er snellere en langzamere verkeersdeelnemers zijn, dat galop een normale functionele gang is en dat inhalen keurig in het wegenverkeersreglement staat.
De snelle matigt de snelheid, de ander geeft ruimte. Klaar.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:35

risje schreef:
Je krijgt dan overigens ook vaak reactie dat diegene blij is dat ik iets mee rin midden bleef rijden. Paard had daardoor neiging om af te remmen ....

...en dat is toch simpel een vaardigheidsprobleem gecombineerd met een ´verkeersovertreding´?!

De achteroprijder hoort te kunnen (af)remmen hoe en wanneer deze wil om met aangepaste snelheid in te halen en de ingehaalde recht houdend ingehaald te kunnen worden. TWEE fouten maken geen goed Pling
Dát is vanaf pagina 1 mijn kern Haha!

hc