gevallen met een cap?gelijk een nieuwe kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: gevallen met een cap?gelijk een nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:14

Ik kijk voor de zekerheid maar wel even, ik heb liever dan weer een nieuwe dan dat ik straks rondloop met een flinke hersenschudding of ergere dingen aan m'n hoofd!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:16

oei, dan had ik er al heel vaak een nieuwe moeten kopen Nagelbijten / Gniffelen
ik laat dat ding altijd vallen, maar ik dnek dat het voor mij zowiezo wel tijd is voor een nieuwe Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:21

Ik zou het wel doen hoor.. Zeker als je een flinke klap op je hoofd hebt gemaakt. Ik ben ook toe aan een nieuwe Nagelbijten / Gniffelen

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:28

Ik ben een keer vol met mijn hoofd tegen de muur naast de bak gekomen, gewoon recht van voor er tegen aan (ging op muur af om pony te laten stoppen, maar pony ging rechts en ik schoot vol rechtdoor Haha!) Cap van voor naar achter gebarsten. Deze heb ik dus zeker vervangen.

Verder ga ik zuinig me mijn cap op, in de doos die ik in een tas heb hangen, zo bblijft hij schoon en minder kans dat ik hem uit mijn handen laat vallen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:51

m'n vroegere cappen hadden zo'n mooi verlours stofje erom heen, ik ging regelmatig over de cap heen om te controleren of er deukjes inzaten, en als er te veel in kwamen dan keek ik m'n moeder even aan, Haha! en het verbaast je hoe snel er van die deukjes in kwamen.
nu kun je het iets minder goed voelen, maar ook al val ik niet vaak, zo'n 1x in de 2/3 jaar koop ik een nieuwe. voel me dan toch wat veiliger. maar k neem dan ook niet zo'n hele dure cap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:14

Van tegen een boom stoten komt geen ´scheur´ in de helm, hooguit in de bekleding.
Een helm die van voor tot achter open barst is Lips are sealed van kwaliteit omdat dit een lijmnaad is van twee schaalhelften en dat hoort gewoon één deel te zijn die schaal.

Verder is het enórm van belang wat het materiaal is van een helm.
Een helm met een schaal gemaakt van een fiberversterkt materiaal zoals glasvezelmat of moderne supervezel kan je gerust uit je vingers laten stuiteren. Bij een plastieke schaal wordt dat al anders. Die kan je echt wel op de vloer laten glippen, maar niet van een stenen trap.

Na een val op je helm of een écht harde stoot tegen je hoofd speelt er wat anders. De binnenschaal namelijk heeft een schokdempende functie. Dat dempen = energie absorberen. Energie gaat niet verloren dus wordt omgezet in vervorming. De binnenschaal is nu onbruikbaar geworden. De buitenschaal kan waarschijnlijk echt nóg wel een dreun hebben, maar de schok wordt dan niet meer gedempt en dus jouw hersens geschudt.

hc

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:26

Als je echt goed (dus eigenlijk fout Knipoog) valt, moet je de cap zeker vervangen. dat is gewoon niet veilig meer!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:11

Huertecilla schreef:
Van tegen een boom stoten komt geen ´scheur´ in de helm, hooguit in de bekleding.
Een helm die van voor tot achter open barst is Lips are sealed van kwaliteit omdat dit een lijmnaad is van twee schaalhelften en dat hoort gewoon één deel te zijn die schaal.

Wij waren hier ook erg van geschrokken, het was geen eens een erg goedkope cap, maar toch zat er een scheur van de 'klep' tot de bovenkant. Moet zeggen dat het ook wel aardig hard ging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:02

Carolien007 schreef:
Huertecilla schreef:

Wij waren hier ook erg van geschrokken, het was geen eens een erg goedkope cap, maar toch zat er een scheur van de 'klep' tot de bovenkant. Moet zeggen dat het ook wel aardig hard ging.

De functie van de buitenschaal is het verdelen van de puntbelasting over een zo groot mogelijk oppervlak en een lijmnaad is een lastig punt omdat krachtlijnen daar erg moeilijk over doorlopen.
Wanneer de belasting over een groter oppervlak verdeeld wordt, heeft de bínnenschaal meer mogelijkheid de schok te dempen.

Op zich hoeft een helm niet perse duur te zijn op goed te zijn en omgekeerd idem. Ook is de ec norm niet zaligmakend. De ec-norm is voor de ruiter een handige leidraad omdat deze jou vertelt dat de helm aan díe norm voldoet en je verder geen kennis van zaken hoeft te hebben.
Op Bokt echter wordt veel geschreven over helmen zonder die kennis van zaken en dat is jammer. Koop dan gewoon zo´n ´goedgekeurde helm´ en klaar.

Ikzelf rij nu bij ruigritten op mijn hengst met een Xtreme MTB-helm met kinbeugel. Niet gehomologeerd voor paardrijden, wel veel veiliger Knipoog

hc

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:56

ik ga ook niet iedere keer een nieuwe cap kopen ze zijn best prijzig en als hij beschadigd is zou ik wel een nieuwe kopen maar anders ook niet

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:05

ach ik lig er toch niet zo vaak af Haha! en vaak maar heel zachtjes, maar ik betaal liever een nieuwe cap dan de artsenrekening

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:33

Huertecilla schreef:
Op Bokt echter wordt veel geschreven over helmen zonder die kennis van zaken en dat is jammer. Koop dan gewoon zo´n ´goedgekeurde helm´ en klaar.

Ikzelf rij nu bij ruigritten op mijn hengst met een Xtreme MTB-helm met kinbeugel. Niet gehomologeerd voor paardrijden, wel veel veiliger Knipoog

hc

Bij was het wel een goedgekeurde cap.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe cap, en iemand zei al dat er uit een duits onderzoek is gebleken dat de cap van de Aldi (€ 15) beter uit de test kwam dan een pikeur GPA (€ 239). Dat zou je op zich ook niet verwachten. Je verwacht dat je voor dat geld extra ook meer veiligheid zou mogen verwachten.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:26

ja met zo dure cap zou ik ook verwachten dat hij extra veilig is

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:28

Hangt er helemaal vanaf hoe je valt. Als je met je hoofd valt, ja dan zou ik zeker een nieuwe kopen, is bij mij wel nodig!

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:16

ik zou als je niet al te hard valt of uit je handen laat vallen niet steeds een nieuwe kopen.
als je hard valt en je ziet niks stuk zou ik er door iemand naar laten kijken waar je hem hebt gekocht bijvoorbeeld

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:55

Ik laat hem weleens controlleren, hij is altijd nog bruikbaar dus dat scheelt weer geld

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:39

Ik heb hem weleens uit mijn handen laten vallen, maar dan ga ik geen nieuwe kopen. Ik verwacht ook dat er dan nog niets stuk is ofzo. Of ingedeukt. Pas als je bijvoorbeeld van je paard afvalt en met je hoofd op de stenen komt zal er vast wel wat met je cap aan de hand zijn. En zo niet dan denk ik dat ik toch een nieuwe koop. Gewoon voor de zekerheid, misschien als je de volgende keer valt en weer op je hoofd dat je dan niet zo lekker valt. Ach gut

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:51

Prada_07 schreef:
Ik laat hem weleens controlleren, hij is altijd nog bruikbaar dus dat scheelt weer geld

Waar laat jij 'm controleren?! Gewoon bij een ruitersportzaak?..

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:55

Toen ik mijn nieuwe cap kocht in de ruiterzaak, zei die vrouw tegen me dat ik 'm even moest laten controleren als ik gevallen was. Zij konden daar zien of 'ie nog goed was. Maar gelukkig ben ik tot nu toe nog niet hard gevallen. Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:57

Ikzelf_Diane schreef:
Toen ik mijn nieuwe cap kocht in de ruiterzaak, zei die vrouw tegen me dat ik 'm even moest laten controleren als ik gevallen was. Zij konden daar zien of 'ie nog goed was. Maar gelukkig ben ik tot nu toe nog niet hard gevallen. Lachen

Ik dus al wel 2 keer, en beide keren met m'n hoofd tegen de kant en in het gras.
Ik vertrouw 'm dus niet meer zo, gewoon in een ruitersportzaak dus?

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:48

Hallo,Ik denk dat het er ook van afhangt hoe je er bent afgevallen?
Mijn moeder zegt na 3 keer vallen is hij niet meer veilig

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:05

ligt er denk ik ook aan hoe je valt
en steeds een nieuwe kopen is een duur grapje

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:09

Wil je liever een zware hersenschudding of ernstigere dingen, of wil je een goede cap die je misschien een paar keer moet vervangen maar dan het risico ook minder loopt om verwondingen op te lopen?

Dan heb ik liever een paar keer een nieuwe cap, dan dat ik met zware hersenschudding of ernstigere dingen rondloop van een cap die ik niet heb vervangen door een nieuwe!! Vork

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:10

ja maar als je hem uit je handen laat vallen zou ik zeker geen nieuwe kopen en als je denkt dat ie toch kapot is iemand naar laten kijken

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:14

Sander454 schreef:
ja maar als je hem uit je handen laat vallen zou ik zeker geen nieuwe kopen en als je denkt dat ie toch kapot is iemand naar laten kijken

Ik laat mijn cap ook wel eens uit m'n handen vallen, maar dan koop ik ook geen nieuwe. Dat vind ik onzin! Maar ik bedoelde ook met serieuze vallen! Knipoog