Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:58

Ik rij in de winter ook vaak buiten in het donker..
Mn paard heeft dan vier reflecterende beenbeschermers om met daaroverheen van die knipperlichtbandjes, ook 2 lampjes
in zijn staart, die zowel knipperen als reflecteren!
Ikzelf heb een hesje en een koplamp op mn cap..
En om beide benen ook reflecterende dingen en lampjes..
We lijken net een kerstboom,
maar kunnen op deze manier wel heerlijk buitenrijden 's winters!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:01

Poeh, lijkt me doodeng in het pikkedonker in het bos!!!! Ik weet, paarden zien meer in het donker dan wij... maar het idee! Al die enge bomen..'

Langs de weg is wat anders, maar idd zorg dat je goed zichtbaar bent! Ik zag laatst twee paarden uit het bos komen, het fietspad op. Het was al redelijk donker en ze hadden geen verlichting! Ik zag ze vanuit de auto pas op het laatste moment ik dacht: tjee, jongens, wat gevaarlijk, als er nou zo'n scooter op het fietspad langs komt en die ziet jullie te laat!! Dan zit er een scooter in de kont van je paard geparkeerd.. lijkt me niet handig.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:08

ik rij vaak buiten in het donker, zelfs een keer tot middernacht, samen met een vriendin van mij...
Was wel zot, we gallopeerden en zagen genen steek, maar zij kende de paadjes...

Zelf doe ik dat ook vaak, zeker in de winter, ik ken de omgeving op mijn duimpje en neem geen risico s als ik niet goe meer kan zien

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:31

het feest is niet doorgegaan HC , kon geen lampjes vinden, en tsja zondagochtend om 6 uur.. paard met ijzers op de oprit... buren die christelijk zijn Tong uitsteken

nee, heb me rotgezocht hier naar lampjes in huis (wist dat we ze op stal niét hadden)
+ dat de lucht er érg dreigend uitzag.

helaas, volgende keer beter!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:36

Ja eerder wel bij gebrek van goede bak in de winter, 's avonds door de woonwijk enzo.

Nu sta ik bij zandpaden e.d. als je gaat rijden kom je weinig huizen tegen, néééé ik ben een schijtluis daar ga ik écht niet in het donker rijden Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:41

Soet schreef:
Over dat van het fietspad: Had ik nog nooit gehoord van de 80? Is dat in België ook? Scheve mond

http://www.wegcode.be/ Als het hier niet in staat, bestaat het niet Knipoog

Over 80 km wegen: die bestaan bij ons niet, dat is dan een 90 km weg. Maar neen, die regel hebben we niet. Wel dat je uitzonderlijk mag uitwijken in de 'berm', maar eigelijk hoor je dus met je paard gewoon rechts op de rijbaan te lopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:42

je hoort ook rechts te lopen, maar ik doe dat niet he, want ik kan nérgens een berm in. één lange weg!
dat vind ik erg link. je zit dan gewoon opgesloten tussen het verkeer, met een slootje naast je, nee dan pak ik liever de berm naast het fietspad, of het fietspad Lachen

80 km wegens bestaan wel, kan je zien aan de strepen op de weg.
Binnenkort word alles hier afgesloten voor een maand , wegwerkzaamheden, dan MOET ik óók over het fietspad. zelfs auto's mogen er dan overheen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:49

Jolliegirl schreef:

? In België? Nooit van gehoord. Ik heb ook nog nooit een bord met '80' er op gezien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:50

Bandida schreef:
Jolliegirl schreef:

? In België? Nooit van gehoord. Ik heb ook nog nooit een bord met '80' er op gezien.

Ohh in belgié geen idee, maar hier in NL wel Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:27

Bandida schreef:
http://www.wegcode.be/ Als het hier niet in staat, bestaat het niet Knipoog

Sterke tekst bandida.

Idem NL, Spanje, welk land ook. Staat het niet in de wegenverkeerswet, dan bestaat het niet. Dat is de ENIGE geldige bron op de openbare weg.

Uitzonderingen bevestigen de regel doch zijn daarmee geen regels op zich. Dat bijvoorbeeld op een 80 km.weg uit veiligheidsoverwegingen gedóógd KAN worden dat in de berm of op het fietspad gereden wordt door de ruiter verandert niets aan de régel dat dit niet mag.
Bedenk je daarbij heel goed dat veiliger voor jou op het fietspad onveiliger voor de fietser betekent.... Die fietser rijdt waar die MOET rijden, de ruiter waar deze in principe NIET MAG.

Het is LEVENSGEVAARLIJK dat de overgrote meerderheid van de ruiters die zich op de openbare weg begeven niet weet aan welke regels een bestuurder van een paard zich dient te houden.

hc

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:47

in belgie (bij ons dan) mag je 90 op de "80" kilometer wegen in nederland, staat op zon bord als je belgie inrijd Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:42

Offtopic: Jolliegirl, als ze christelijk zijn kun je het juist doen. Dan hoeven ze niet uit te slapen, want dan moeten ze toch vroeg naar de kerk. Tong uitsteken

80 km-weg in NL = 90 km-weg in B (Beter!!)

britje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:52

altijd oppassen en voorzichtig doen! Knipoog

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:44

het kan wel gevaarlijk zijn
is het dan egt pikkedonker??
ik heb gehoord dat iemand in het donker reed en dat ze aangereden werd en zij en haar paard waren allebei dood maar toen was het egt donker ik weet niet of jij in het hele donker rijd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:49

Miss_Jess schreef:
het kan wel gevaarlijk zijn
is het dan egt pikkedonker??
ik heb gehoord dat iemand in het donker reed en dat ze aangereden werd en zij en haar paard waren allebei dood maar toen was het egt donker ik weet niet of jij in het hele donker rijd

Ja en ik heb us gehoort dat er us een fliechtuig op het dak van een reihal gestord is, fliechtuich en rijhal waren allenbij doodt... Het fliechtuich was goet verligt.

hc

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:10

Huertecilla schreef:
tessacheyenne schreef:
Ik moet overigens wel melden dat ik het idee heb dat mijn paard juist minder schrikkerig is in het donker.

Klopt, lees het stukje op mijn site maar...

@kerstboom geef ik het op

hc

Klopt toch niet helemaal.

Mijn pony is namelijk veel schrikachtiger als ik in het donker rijd.
En ze loopt al 20 jaar de zelvde rondjes.

Verder rij ik ALTIJD op het fietspad.
Ik woon in de randstad en ben nog niet levensmoe Knipoog

Anders ga ik wel op de weg.

Officieel mag het niet maar het wordt gedoogd dat is het gewoon.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:11

Ik rijd nooit in het donker buiten en heb het ook nog nooit gedaan!
Als ik het zou doen zou ik inderdaad zoveel mogelijk reflectiespul kopen, veiligheid voor alles Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:12

Ik rij niet echt over de weg, moet alleen een kruispunt oversteken (goed verlicht, dat wel) en duik dan het donkere Amsterdamse Bos in.
Ik ga dan liever niet alleen want er lopen altijd wel van die weirdo's rond in het bos (wat het nog even extra spannend maakt Nagelbijten / Gniffelen)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:12

TurdusMerula schreef:
Offtopic: Jolliegirl, als ze christelijk zijn kun je het juist doen. Dan hoeven ze niet uit te slapen, want dan moeten ze toch vroeg naar de kerk. Tong uitsteken

80 km-weg in NL = 90 km-weg in B (Beter!!)

Om 6 uur naar de kerk Huilen van het lachen

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:16

In de winter word het erg snel donker, dus dan rij ik inderdaad soms wel als het donker begint te worden buiten/donker is. Lachen
Ik draag dan zo'n reflecterend jasje, zo'n soort bodywarmer zegmaar, Reflectie dingetjes voor om de benen, eerst hadden we zo'n soort reflecterende sjerp ipv de 'bodywarmer' die doe ik nu om zijn hals, daarnaast ook nog zo'n lampje en ik heb van het voorjaar zo'n reflecterende armband gekocht, die licht geeft en ook kan knipperen. En er zit aan mijn chaps nog zo'n reflecteerend randje. Als dat niet opvalt Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:54

Ilse_Beertje schreef:
Als dat niet opvalt Tong uitsteken

...word je aangereden.

hc

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:14

Wat ook wel irritant is dat automobilisten vaak met groot licht rijden en niet zien dat er een ruiter aankomt, zodat je helemaal verblind wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:35

Mendi schreef:
Wat ook wel irritant is dat automobilisten vaak met groot licht rijden en niet zien dat er een ruiter aankomt, zodat je helemaal verblind wordt.

Dat is hier standaard omdat er weinig verkeer is 's nachts. Ook wordt er dan HÁRD gereden en veel zijn niet helemaal nuchter. Zichtbaarheid is een illusie, dat je gezien wordt is hooguit een hóóp, ruim baan maken is de enige optie die je zelf in de hand hebt.
Ik ga van de weg/pad, doe één oog dicht, scherm met mijn hand het ander af en kijk lángs de lichtbron.
Je ziet anders ook minutenlang na het passeren van de auto nog steeds sterretjes.

hc

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:10

ik rij ook wel eens in het donker met lichtjes en reflectoren en vergeet vooral je paard niet te verlichten anders lijkt het niet of je zweeft Nagelbijten / Gniffelen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:30

Aaah dat lijkt me wel gaaf. Ik ken het bos dat aan stal ligt ondertussen wel dromen, dus in het donker is dat geen probleem Haha!. Alleen ik vind het altijd doodeng in het donker, dalijk springt er iemand uit de bosjes ofzo. (Ik denk een beetje zot, weet ik Clown)