Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Loezoe schreef:Oprtalj schreef:Als je in het door TS geplaatste schema kijkt dan wordt er gesproken over het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Het laadvermogen van de auto telt dus niet mee.
ik heb hier een folder van het CBR, daar in staat dat het ledig gewicht + laadvermogen van de totale combinatie niet meer dan 3500 mag bedragen, of hebben we 't niet over 't zelfde?
Oprtalj schreef:Ja, sorry, ik zit even verkeerd. Het is ook een beetje een verwarrende regel. Voor het bepalen of de trailer zwaarder is dan de auto ga je uit van het ledig gewicht van de auto, maar voor het totale gewicht moet je dan weer uitgaan van ledig gewicht + laadvermogen van de auto.
Kunnen ze die regels niet een beetje simpeler maken?
ikke schreef:Ik wacht geduldig totdat de wetgeving verplicht alles boven 750kg MTM te rijden met E-rijbewijs.
Voor alle blije die nu zonder E rijden; deze wetgeving komt eraan. Het zal niet dit of volgend jaar zijn, maar als ik jullie was zou ik toch eens rustig rondkijken; het zal er tegen die tijd zeker niet simpeler op worden om het te halen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
erleyne schreef:Ik reken persoonlijk op 2012: dan zouden de rijbewijzen van alle Europese lidstaten gelijk getrokken zijn
ikke schreef:Ik wacht geduldig totdat de wetgeving verplicht alles boven 750kg MTM te rijden met E-rijbewijs.
Voor alle blije die nu zonder E rijden; deze wetgeving komt eraan. Het zal niet dit of volgend jaar zijn, maar als ik jullie was zou ik toch eens rustig rondkijken; het zal er tegen die tijd zeker niet simpeler op worden om het te halen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
erleyne schreef:Ik reken persoonlijk op 2012: dan zouden de rijbewijzen van alle Europese lidstaten gelijk getrokken zijn
dat zou wel eens vies tegen kunnen vallen.Citaat:Voor alle mensen die nu zonder E rijden, zal dat best wel meevallen. want wij hebben tegen die tijd al wel ervaring met het rijden van een aanhanger, dus dan is het halen van zo'n rijbewijs vast niet zo lastig als wanneer je het als groentje moet doen.
friesiszwart schreef:blijf je echt onder die 1200 kg dan een trailer weegt al snel 700 / 800 kg en een paard al snel 550 of 600 kg.
Maar het gaat om het totale gewicht van de trailer dus inclusief het laadvermogen en dan kom ik bij mijn trailer aan 1300 kilo en dat is waar het om gaat. Dat je trailer inclusief het laadvermogen en bepaald gewicht heeft, niet het gewicht van de tailer en het gewicht van je paard wat er in staat. Dat zou het voor veel mensen wel makkelijker maken om met alleen een B rijbewijs te rijden.
Melissa24 schreef:Ik rij ook met B rijbewijs met de volgende combinatie;
Auto: Massa ledig voertuig= 1530 kg (auto mag max 2000 kg trekken)
Laadvermogen= 520 kg
Totaal = 2050 kg
Trailer:Massa ledig voertuig= 600 kg
Laadvemogen= 850 kg
Totaal =1450 kg
2050 + 1450 = 3500 kg dus mag.
misschien goed voor de aanwezigen om ook te vertellen wát voor auto en trailer het zijn zodat er meer mensen met deze combi kunnen rijden? Er zijn vaak zoveel topics over welke auto en trailer.... cissy schreef:tjonge das ook maar nét an....misschien goed voor de aanwezigen om ook te vertellen wát voor auto en trailer het zijn zodat er meer mensen met deze combi kunnen rijden? Er zijn vaak zoveel topics over welke auto en trailer....
ikke schreef:Vooral die IRD-units........ ongeveer 950 pond, ex montage.
Las je dan Land Rover centjes hebt, neem een td4 van na 2000, die zijn beter.
Melissa24 schreef:ikke schreef:Vooral die IRD-units........ ongeveer 950 pond, ex montage.
Las je dan Land Rover centjes hebt, neem een td4 van na 2000, die zijn beter.
????, ben blij met deze auto. Is nog niets aan kapot etc. Hij komt uit 2003.
famkeY schreef:ikke schreef:Ik wacht geduldig totdat de wetgeving verplicht alles boven 750kg MTM te rijden met E-rijbewijs.
De voorgestelde wijzigingen bieden toekomstige houders van een rijbewijs van
categorie B tevens de mogelijkheid om aanhangers met een gewicht van 750 tot 1.750 kg te
trekken zonder daarvoor een examen te hoeven afleggen, waarbij zij echter wel een eendaagse
opleidingscursus moeten volgen (nieuw artikel 8, lid 1).
Dus ook dan geen E-rijbewijs als ik het goed heb gelezen. Alleen een 1daagse cursus en geen examen voor e-rijbewijs
Mando schreef:mss een gekke vraag, heeft het ook niet iets te maken met een stukje verzekering?
Dan doel ik niet op de auto verzekering maar op de verzekering die je voor je paard heb agesloten.