B rijbewijs en met trailer rijden. Hoop commentaar...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: B rijbewijs en met trailer rijden. Hoop commentaar...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:06

Ik wacht geduldig totdat de wetgeving verplicht alles boven 750kg MTM te rijden met E-rijbewijs.
Voor alle blije die nu zonder E rijden; deze wetgeving komt eraan. Het zal niet dit of volgend jaar zijn, maar als ik jullie was zou ik toch eens rustig rondkijken; het zal er tegen die tijd zeker niet simpeler op worden om het te halen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:07

Ik reken persoonlijk op 2012: dan zouden de rijbewijzen van alle Europese lidstaten gelijk getrokken zijn Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:19

Loezoe schreef:
Oprtalj schreef:
Als je in het door TS geplaatste schema kijkt dan wordt er gesproken over het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Het laadvermogen van de auto telt dus niet mee.

ik heb hier een folder van het CBR, daar in staat dat het ledig gewicht + laadvermogen van de totale combinatie niet meer dan 3500 mag bedragen, of hebben we 't niet over 't zelfde?

Ja, sorry, ik zit even verkeerd. Het is ook een beetje een verwarrende regel. Voor het bepalen of de trailer zwaarder is dan de auto ga je uit van het ledig gewicht van de auto, maar voor het totale gewicht moet je dan weer uitgaan van ledig gewicht + laadvermogen van de auto.
Kunnen ze die regels niet een beetje simpeler maken? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:24

Oprtalj schreef:
Ja, sorry, ik zit even verkeerd. Het is ook een beetje een verwarrende regel. Voor het bepalen of de trailer zwaarder is dan de auto ga je uit van het ledig gewicht van de auto, maar voor het totale gewicht moet je dan weer uitgaan van ledig gewicht + laadvermogen van de auto.
Kunnen ze die regels niet een beetje simpeler maken? Haha!

Jawel hoor:
ikke schreef:
Ik wacht geduldig totdat de wetgeving verplicht alles boven 750kg MTM te rijden met E-rijbewijs.
Voor alle blije die nu zonder E rijden; deze wetgeving komt eraan. Het zal niet dit of volgend jaar zijn, maar als ik jullie was zou ik toch eens rustig rondkijken; het zal er tegen die tijd zeker niet simpeler op worden om het te halen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

erleyne schreef:
Ik reken persoonlijk op 2012: dan zouden de rijbewijzen van alle Europese lidstaten gelijk getrokken zijn Knipoog

Ik verzin die 2012 niet, maar ik zal de laatste zijn om het te ontkennen. Ik heb aanwijzingen dat dit best wel eens reëel zou kunnen zijn. Dan weet je dus hoelang je nog hebt.............

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:25

ikke schreef:

Voor alle mensen die nu zonder E rijden, zal dat best wel meevallen. want wij hebben tegen die tijd al wel ervaring met het rijden van een aanhanger, dus dan is het halen van zo'n rijbewijs vast niet zo lastig als wanneer je het als groentje moet doen.
tevens neem ik wel 2x2 uur rijles voor E achter B, zodat ik niet als groentje de weg op ga, ondanks dat ik E niet nodig heb.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:42

ikke schreef:

erleyne schreef:

Ik denk dat dat inderdaad een veel beter plan zou zijn. Het rijden met een behoorlijk zware aanhanger met een behoorlijk zwaar levend dier er in is toch ook iets dat je wel even onder de knie moet hebben. Je ziet af en toe mensen..... Dat geldt overigens ook voor de mensen die al ietwat ouder zijn en E gewoon standaard bij B hebben gekregen. Als je sommige figuren ook ziet tobben met hun caravannetje... Lips are sealed

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:46

Citaat:
Voor alle mensen die nu zonder E rijden, zal dat best wel meevallen. want wij hebben tegen die tijd al wel ervaring met het rijden van een aanhanger, dus dan is het halen van zo'n rijbewijs vast niet zo lastig als wanneer je het als groentje moet doen.
dat zou wel eens vies tegen kunnen vallen.
heb je wel eens om je heen gekeken hoeveel trailers/caravans er te hard rijden en vooral hóe ze rijden??? en ben je wel eens op een camping wezen kijken of parcoursterrein naar het wel en wee van inparkeren? en hoe vaak aanhangers worden afgekoppeld om m op zn plek te krijgen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:51

Oefening baart kunst Haha!
Toen ik net mijn E rijbewijs had gehaal vond ik het achteruit rijden met
een trailer ook maar niks, maar na het gewoon veel te hebben gedaan draai
ik er mijn hand echt niet meer voor om Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:54

blijf je echt onder die 1200 kg dan een trailer weegt al snel 700 / 800 kg en een paard al snel 550 of 600 kg.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:57

friesiszwart schreef:
blijf je echt onder die 1200 kg dan een trailer weegt al snel 700 / 800 kg en een paard al snel 550 of 600 kg.

Ligt aan het soort trailer hoor, ik heb een trailer die zelf 540 kilo weegt en een paard wat 480 kilo weegt Haha! Maar het gaat om het totale gewicht van de trailer dus inclusief het laadvermogen en dan kom ik bij mijn trailer aan 1300 kilo en dat is waar het om gaat. Dat je trailer inclusief het laadvermogen en bepaald gewicht heeft, niet het gewicht van de tailer en het gewicht van je paard wat er in staat. Dat zou het voor veel mensen wel makkelijker maken om met alleen een B rijbewijs te rijden. Knipoog

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:08

Ik rij ook met B rijbewijs met de volgende combinatie;
Auto: Massa ledig voertuig= 1530 kg (auto mag max 2000 kg trekken)
Laadvermogen= 520 kg

Totaal = 2050 kg

Trailer:Massa ledig voertuig= 600 kg
Laadvemogen= 850 kg

Totaal =1450 kg

2050 + 1450 = 3500 kg dus mag.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:10

Melissa24 schreef:
Ik rij ook met B rijbewijs met de volgende combinatie;
Auto: Massa ledig voertuig= 1530 kg (auto mag max 2000 kg trekken)
Laadvermogen= 520 kg

Totaal = 2050 kg

Trailer:Massa ledig voertuig= 600 kg
Laadvemogen= 850 kg

Totaal =1450 kg

2050 + 1450 = 3500 kg dus mag.

Hier mag je inderdaad gewoon mee rijden met een B rijbewijs, je trailer is lichter dan de auto en de totale combinatie komt niet boven de 3500 kilo uit. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:21

tjonge das ook maar nét an.... Knipoog misschien goed voor de aanwezigen om ook te vertellen wát voor auto en trailer het zijn zodat er meer mensen met deze combi kunnen rijden? Er zijn vaak zoveel topics over welke auto en trailer....

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:24

cissy schreef:
tjonge das ook maar nét an.... Knipoog misschien goed voor de aanwezigen om ook te vertellen wát voor auto en trailer het zijn zodat er meer mensen met deze combi kunnen rijden? Er zijn vaak zoveel topics over welke auto en trailer....

Ja sorry, had handig geweest.
Bijdeze.
De auto is een Land Rover Free Lander 2.0 DI
De trailer is een van der Sluis. 1 1/2 prd trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:29

thanks!
tja, nou nog die landrover centjes.... Lachen

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:32

Ja, ze zijn behoorlijk prijzig Scheve mond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:42

Vooral die IRD-units........ ongeveer 950 pond, ex montage.
Als je dan Land Rover centjes hebt, neem een td4 van na 2000, die zijn beter.
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-08-07 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:45

ikke schreef:
Las je dan Land Rover centjes hebt, neem een td4 van na 2000, die zijn beter.

????, ben blij met deze auto. Is nog niets aan kapot etc. Hij komt uit 2003.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:54

Melissa24 schreef:
ikke schreef:
Las je dan Land Rover centjes hebt, neem een td4 van na 2000, die zijn beter.

????, ben blij met deze auto. Is nog niets aan kapot etc. Hij komt uit 2003.

Wat ik zeg, die zijn beter.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:15

ikke schreef:

De voorgestelde wijzigingen bieden toekomstige houders van een rijbewijs van
categorie B tevens de mogelijkheid om aanhangers met een gewicht van 750 tot 1.750 kg te
trekken zonder daarvoor een examen te hoeven afleggen, waarbij zij echter wel een eendaagse
opleidingscursus moeten volgen (nieuw artikel 8, lid 1).

Dus ook dan geen E-rijbewijs als ik het goed heb gelezen. Alleen een 1daagse cursus en geen examen voor e-rijbewijs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:00

famkeY schreef:
ikke schreef:

De voorgestelde wijzigingen bieden toekomstige houders van een rijbewijs van
categorie B tevens de mogelijkheid om aanhangers met een gewicht van 750 tot 1.750 kg te
trekken zonder daarvoor een examen te hoeven afleggen, waarbij zij echter wel een eendaagse
opleidingscursus moeten volgen (nieuw artikel 8, lid 1).

Dus ook dan geen E-rijbewijs als ik het goed heb gelezen. Alleen een 1daagse cursus en geen examen voor e-rijbewijs

Ik vindt het best hoor, maar als blijkt dat die regel er toch niet inkomt (in de voorgestelde europese regelgeving wordt geen enkele uitzondering gemaakt), dan niet bij mij komen klagen dat je niet gewaarschuwd was!! Bovendien zou die ééndaagse cursus wel eens duurder kunnen uitvallen dan nu een E-rijbewijs halen. Het is maar een overweging........

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:25

In principe zijn de regels helemaal niet moeilijk.. Als je auto maar zwaarder is dan het totaal maximale gewicht van de trailer.. Maakt niet uit of je er 1000 kuikentjes in hebt zitten of 2 paarden.. Het mag gewoon niet als je auto niet zwaarder is dan de maximale massa die op de papieren van de trailer staat...

Wat wel kan is als jij bijvoorbeeld 100 kg te zware trailer hebt voor je auto en je hebt een pony van bijvoorbeeld 400 kg terwijl je trailer een laadvermogen van 700 heeft.. Kun je de trailer terug laten keuren op laadvermogen. Hiermee verklein je de maximale massa en mag je auto het dus wél trekken.. Hiervoor zijn formulieren te downloaden..

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:45

[Ik vindt het best hoor, maar als blijkt dat die regel er toch niet inkomt (in de voorgestelde europese regelgeving wordt geen enkele uitzondering gemaakt), dan niet bij mij komen klagen dat je niet gewaarschuwd was!! Bovendien zou die ééndaagse cursus wel eens duurder kunnen uitvallen dan nu een E-rijbewijs halen. Het is maar een overweging........[/quote]

Ik zal niet bij je komen klagen hoor! Wie dan leeft wie dan zorgt. Om de centen hoef ik het niet te laten, maar als ik voorlopig zo mag rijden waarom niet?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:34

mss een gekke vraag, heeft het ook niet iets te maken met een stukje verzekering?
Dan doel ik niet op de auto verzekering maar op de verzekering die je voor je paard heb agesloten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:50

Mando schreef:
mss een gekke vraag, heeft het ook niet iets te maken met een stukje verzekering?
Dan doel ik niet op de auto verzekering maar op de verzekering die je voor je paard heb agesloten.

Nee.
Je hebt natuurlijk wel een groot risico dat letsel aan je paard niet vergoed wordt (transportschade) omdat de combinatie niet over de juiste papieren beschikte en/of niet aan de voorschriften voldeed.
Als uitbreiding hierop: het feit dat particulieren niet meer verplicht zijn hun trailer/veewagen veterinair te laten keuren betekend niet dat ze niet meer aan de geldende voorschriften moeten voldoen!