Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Covergirl_

Re: Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:34

Jeetje, wát een verhaal! Ik werd er echt stil van... Ik denk dat dit een wijze les is voor veel mensen (including myself). Ik reed meestal al met cap, maar ga nou zeker niet meer zonder.
Respect dat je hier je verhaal wilde doen! En nog veel sterkte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:55

Vervelend dat het zo moest aflopen.
Ik rij ook altijd met cap, maar er zijn meer sporten waar je goed hard op je hoofd kunt vallen. Schaatsen bijvoorbeeld. Ik heb daar ook ooit een hersenschudding door gekregen, en ik heb hier ook ergere dingen gezien.
Een cap hoort bij het paardrijden, en het is vervelend dat je zoiets overkomt, maar het is niet zo dat zoiets alleen bij paardrijden gebeurt. Het is alleen zo dat als je een cap op gehad had dat het dan waarschijnlijk minder ernstig was geweest.
Weet je ook iets over herstel over langere tijd? Is er een kans dat het met de tijd nog weer helemaal goedkomt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:26

Katja schreef:
MelanieB schreef:
PS. oke, voor de mensen die in de Z rijden vind ik het iets anders...
Ik niet. Verhaal dat ik eerder aanhaalde was een zeer ervaren amazone en de combinatie reed M2.
Tineke Bartels lag toch ook mooi met d'r hoofd tegen een boom aan en die kan heel veel beter rijden dan Z.

Oke, daar ben ik het met je eens Vork

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:19

Dit verhaal kende ik idd al van je.
Goed dat je dit deelt met medebokkers, laat dit voor hun ook een ''les'' zijn Lachen
Ik rij nooit zonder cap.
Soms naar het land terug stappen dat ik er even snel opspring, kan ook vreselijk misgaan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:43

Helaas is het bij veel mensen vaak dat ze dingen pas in gaan zien als ze het zelf ervaren hebben. Ik heb een hersenbeschadiging, (niet door paardrijden gebeurd) maar ik zeg overal in topics zet aub die cap op. Dan mag ik soms wel een oude zeur genoemd worden, maar ik weet hoe het is om een hersenbeschadiging te hebben. En misschien bereik ik er niet veel mensen mee, maar als er daardoor 1 iemand wel een cap gaat dragen heb ik teminsten 1 iemand zich er van bewust gemaakt dat het heel erg belangrijk is.

Geloof me een hersenbeschadiging is niet leuk!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:50

Heftig verhaal zeg! Scheve mond
Ik draag bijna nooit een cap Bloos *Schaamt zich diep*
Als ik spring zet ik ze meestal wel op..
Zulke vehalen doen me idd wel erg nadenken om die cap!!!
Voorkomen is immers beter dan genezen...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:53

Wat een verhaal zeg.... Ook ik reed de laatste jaren meestal zonder cap. Sinds kort hebben we op de pension waar ik sta met z'n allen besloten de cap "vrijwillig" verplicht te stellen. Wij wijzen elkaar onderling erop als iemand toch eens zonder cap wil gaan rijden (het is zo warm, ach ik ga alleen stappen, heb cap vergeten en anders moet ik eerst weer teruglopen) en accepteren geen smoesjes van elkaar.

Safety First!!!

Het gevaar zit hem juist in de paarden die je goed kent, die altijd braaf zijn en noem maar op. Je rijdt dan toch vaak iets minder oplettend, hij doet immers nooooooooooooooit wat?? Totdat ie schrikt.....

Ik vind het super dat je je verhaal zo hebt opgeschreven. Helder, duidelijk, en erg confronterend!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:30

Pffffff, wat een heavy verhaal, ben ik blij dat ik altijd een cap draag!
Je hebt heel wat meegemaakt, en dat alleen omdat je zo dom was geen cap te dragen. (sorry dat ik het zo lomp zeg)
Ik hoop dat jouw verhaal bij velen de ogen opent en ze gaan beseffen wat de gevolgen kunnen zijn van het niet dragen van een cap.
Ik begrijp dat de gevolgen en beperkingen die jij nu hebt blijvend zijn, maar desondanks hoop ik voor je dat er verbetering in komt en dat je ondanks alles nog een vrij normaal leven kunt leven.
Heel veel sterkte!

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:55

Wat een verhaal zeg!

Dus het nut van een cap is er dus echt wel en dat zien veel mensen vaak niet in !

Maar voor jou heel veel sterkte Ach gut

Je bent een voorbeeld voor de mensen die geen cap dragen !

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:06

Het verhaal van Barmat had ik al eens eerder gehoord van haar via het Duitsland-topic.

Ten eerste: Barmat ik heb een groot respect voor je hoe je je leven nu probeert vorm te geven en weer op te pakken. Ik hoop voor je dat je (eenmaal fit genoeg) nog veel mooie rij-uurtjes mag beleven met je nieuwe aanwinst Major.

Ten tweede: die keren dat ik in mijn paardrijd-leven zonder cap heb gereden zijn te tellen op 1 hand. Ik kan me 1-2 keer herinneren van mijn verzorgpaard dat ik met hem in de buitenbak reed. En 1 keer met mijn eigen paard toen ik haar eens op een bloedhete dag aan het rijden was en ik alleen zo'n vreselijk zweterige champignon-cap had.
Verder is het er bij mij eigenlijk 'ingeramd'. Op de manege waar ik reed kwam je gewoon de les niet in als je geen cap bij je had. Klom je toch op het paard zonder cap kon je er gelijk weer vanaf en een cap gaan zoeken. Daarnaast was de binnenbak daar ook niet echt geschikt om zonder cap te rijden (voormalige kippenschuur dus de dakbalken zaten nogal errug laag Haha!).
Daarnaast heb ik daar ook 1.5 jaar les gegeven aan beginnende ruitertjes van een jaar of 7-8, hielp ik de eigenaresse veel en stond mijn verzorgpaard daar in pension. Kinderen van 7-8 jaar kijken dan erg tegen je op en je hebt dus een voorbeeldfunctie. Voor mij was die voorbeeldfunctie dat de kinderen mij dus nooit zonder cap op een paard zouden zien zitten.

Kortom: als ik ga rijden pak ik altijd mijn cap. Zo gemiddeld 1 keer in het jaar krijgt mijn paard het weer voor elkaar om mij in het zand te doen belanden door een of andere rare actie. En die ene keer heb ik dan liever mijn cap op.
Mijn buurmeisjes komen ook niet op mijn paard of pony te rijden zonder cap. Uitstappen zonder cap heel af en toe wel maar dan blijf ik naast mijn paard lopen om in te kunnen grijpen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:19

Wat knap van je dat je toch je hele verhaal hier wilt vertellen en mensen hiervoor wilt waarschuwen.
Ook ik rij sinds een jaar denk ik altijd met cap. En ja, ook met een Z2 dressuurpaard.
Want het hoeft nog nieteens je eigen schuld te zijn, zoals ik al verschillende reactie's heb gelezen hier.

Ik vind het knap van je dat je toch doorgaat met je leven, en zal je er niet aan moeten 'wennen' / er mee leren om moet gaan dat je nooit meer bent zoals voorheen?
En dat je je ook kunt inleven dat mensen om je heen er ook mee moeten leven. Ook een pluim voor die mensen, want dat is natuurlijk ook niet altijd makkelijk.
Ik kan me goed voorstellen dat je je jezelf de schuld wilt geven..maar als je alles zou weten van tevoren.
Ik ga mee met Flettie, ontzettend knap hoe je nu je leven invulling geeft.
Hopelijk kan je nu genieten van je huis in Duitsland met Major!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:36

hierom rijden wij hier dus altijd met cap.
Goed van je dat je dit zo verteld, ik hoop dat mensen hierdoor die cap toch maar weer uit de kast trekken.
Veel beterschap.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:43

Heftig verhaal zeg.

Vroeger was ik ook zo dom om zonder cap te rijden. Ik vond het een dom gezicht en ik zou er toch niet afvallen.
Gelukkig is er ook nooit iets ergs gebeurd, maar ik ben wel wijzer geworden. Nu zet ik m'n capje altijd braaf op.
Ik heb ze in leuke kleurtjes en ze zitten allemaal lekker, dus het dragen van een cap hoeft helemaal niet vervelend te zijn

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:46

Zo zie je maar weer doe altijd je cap op!! Knipoog

Ik snap het nooit, het kost niets en is absoluut
niet stom of minder stoer! Cool

Er zijn tegenwoordig hele goede caps te krijgen met 'airco'
en lichtgewicht vulling....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:25

Zooooo, dankzij een ongeluk van mijn tante heb ik sinds enige jaren consequent mijn cap op bij buitenritten en op ons jonge paard ook altijd in de bak, misschien toch ook met m'n merrie in de bak maar gaan doen.
Goed dat je je verhaal hier neerzet, het kan maar tot mensen doordringen dat je niet altijd alles in de hand kunt hebben en dat je echt maar één stel hersens hebt.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:33

Wow indrukwekkend verhaal! Heel veel sterkte in de toekomst en ik hoop dat een hoop mensen nu hun cap altijd op doen wanneer ze gaan rijden! Ik heb em zelf altijd op en snap eigenlijk niet waarom sommige mensen niet maar dat meot ieder voor zich weten uiteraard. Heel veel succes!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:39

Heftig zeg! En dat allemaal door die val, wel eng.

Ik kan je moeilijk sterkte wensen aangezien je duidelijk vertelt dat niet nodig te hebben, dus een open einde Clown

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:42

Dapper hoor barbara. Goed dat je dit met ons wilt delen. ik hoop echt dat er mensen zijn die hierdoor hun ogen openen, en zich eens goed afvragen waar ze nu mee bezig zijn.

Je hebt maar één lichaam mensen, daar moet je het mee doen. En dit is geen ver-van-mijn-bed-show. Dit is de werkelijkheid, en dit kan jouw ook gebeuren.

Jenny_Arboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:46

Ik rijd ALTIJD! met een cap op.
Weet je wel niet hoe zwaar je een nekletsel op kan lopen ofzo?
Dan rijd je toch liever MET Dan zonder??
Ik ken een meisje , die reed eerst zonder een cap.
op een wilde pony Gaaaap
das tog niet normaal :w
xx

Ik adviseer alle mensen die een pony verzorgen/hebben.
Om verstandig te zyn en een cap op te doen.
Dat is wel zo verstandig Knipoog

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:58

normaal lees ik niet snel lange verhalen Bloos
maar dit wou ik toch even lezen
vind het erg dat je dit gebeurd is...
nou denk ik toch dat ik mij eens een fatsoenlijke cap ga aanschaffen als ik terug ga rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:07

een harde, harde leerschool meid!!

Goed dat je dit wil delen.... en zo het belang van een cap onderstrepen.

Dat paarden zo braaf zijn, en dat men ze zo goed kent... is geen garantie voor veiligheid, evenals het heel goed kunnen rijden geen garantie is, dat zie je maar weer.

Ik zat op een superbraaf dier, die gewoonweg struikelde.... ik had mijn helm op, maar ben nog dik een kwartier buiten westen geweest, en bewusteloos afgevoerd met de ambulance... Had ik mijn helm niet op gehad, dan had ik hier waarschijnlijk dit bericht niet kunnen typen omdat ik een te zware hersenbeschadiging had gehad.

Het hoeft dus niet eens op een dondersteen te gebeuren, kan ook op het braafste paard van de wereld

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:21

poeh, een heel harde les die jij hebt moeten leren. sterkte met je revalidatie gewenst!

ook ik draag ALTIJD een cap te paard.
afgelopen najaar bewees me weer waarom ik dat doe: ik was met m'n brave beestje naar het bos geweest. heerlijke rit gehad, tralalalala, zeer relaxed terug naar stal. in rustig staptempo op weg naar huis. al terug op het erf van de stal waar m'n paard stond (!!) schrok hij plots, draaide in minder dan een tel 180graden om. ik zat niet op te letten, net de teugel nog tussen duim en wijsvinger -je kent het wel, denk ik-, en vloog en met een mooie boog naast. op de stenen... tijdens de landing dacht ik nog 'poeh, dat klinkt hard, m'n helm op die straat!'.
tsja, en een week later zat ik bij de huisarts, omdat ik flauwviel, misselijk was, en vette koppijn had. die man belde ter plekke een neuroloog (en ik nog zeggen: 'joh, moet dat nou echt?'). moest gelijk de volgende morgen komen. wat testjes later: je hebt een hersenschudding, een flinke, locaal bij je evenwichtsorgaan. dat was precies de plek waar ik de grond geraakt had...
ik heb die man even gevraagd wat het gevolg was geweest als ik die helm niet had gedragen: minimaal een schedelbasisfractuur, waarschijnlijk erger... juist. Bloos
dus ik bedoel maar: in stap, op eigen terrein, op mijn eigen -aardig brave- paard, na een fijn ritje. niks aan de hand, zou je denken... ik denk niet meer na hierover, ik doe gewoon altijd een cap op (ook al baal ik van het zweethoofd, pech dan).
en sorry, maar ik vind alle mensen die dat niet doen echt OLIEDOM. Bloos!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:29

flettie schreef:
Daarnaast heb ik daar ook 1.5 jaar les gegeven aan beginnende ruitertjes van een jaar of 7-8, hielp ik de eigenaresse veel en stond mijn verzorgpaard daar in pension. Kinderen van 7-8 jaar kijken dan erg tegen je op en je hebt dus een voorbeeldfunctie. Voor mij was die voorbeeldfunctie dat de kinderen mij dus nooit zonder cap op een paard zouden zien zitten.

En daarom kan ik mij zo vreselijk irriteren aan foto's en filmpjes van onze top ruiters en amazones zonder cap!!! Zo krijgen ze echt geen goed voorbeeld. En nog steeds geldt: goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik wens een ieder die letsel heeft opgelopen door een val van een paard veel sterkte.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:57

Goed dat je dit topic bent gestart.

Net zoals Paan irriteer ik mij ook mateloos aan foto's in paardensportbladen waar topruiters in staan en die dan zonder cap rijden.
Bah. Zij moeten toch het goede voorbeeld geven?

Ik reed vroeger bij een handelaar en al die tijd nooit een cap gedragen. Ik droeg een petje en dat vond ik voldoende.
Tijdens de clubkampioenschappen in de herfst viel er een clubgenoot met haar hoofd op een staander en de cap vloog alle kanten op. Het had ook haar hoofd kunnen zijn.
Sinds ik dit heb gezien heb ik het petje vaarwel gezegd en rijd ik sindsdien met cap.
Ik heb er ondertussen 3.
1 voor de zomer, voor al het zweetwerk, 1 voor de winter en 1 voor op concours.
Soms wil ik opstappen en mis ik iets, kom erachter dat ik de cap nog op moet zetten.
Zet mijn paard weer terug op stal, haal eerst de cap op en stap dan pas op.
Zelfs paarden die 100% betrouwbaar zijn rijd ik altijd met cap.
Zo één kan net zo goed struikelen.
Ik ben voorzichtig met de grijze massa.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:27

Ik was gisteren met een heel braaf paard een dagtocht aan het begeleiden. Op de terugweg reden we in een berm en toen viel hij en ik viel precies met mijn hoofd op het fietspad. Was even zwart en daarna kon ik weer rustig gaan zitten. Ben nog een uur duizelig geweest, maar daarna knapte ik weer helemaal op. Waarschijnlijk had ik als ik zonder cap had gereden een probleem gehad, want beton geeft niet mee...

Dus van een heel braaf paard kun je ook vallen! Dat is dus geen reden om zonder cap te rijden!