Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giovanna12

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:49

Heey,,
Ik wil mijn ruiterbewijs ook wel halen (omgeving Haarlem) maar hoeveel zijn de kosten en alles en uit wat kan je kiezen?
- met eigen paard ( Mijn paarden zijn nogal schrikachtig)
- met paard van buitenaf?
Wat lijkt jullie het verstandigst?
Groetjess

GREAT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:43

Wat was het voordeel dan, ben ik oprecht benieuwd naar.
[/quote]

Vrag voor mij?[/quote]

Geen voordeel, behalve dat je zonder officieel geen tochten mag begeleiden...
helemaal met Nadya eens dat het niet de meest praktische info is dat wat er in het boek staat en ze er goed aan doen de boel te herschrijven.

met manegepaard wat je niet kent(met bit) is niet veiliger dan eigenpaard waarop je al jaren rijdt zonder bit!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:15

Dank je wel, Great. Ik zou willen dat ze dat bij de SRR eens in gingen zien. Haha!

(Ik rij nog niet jarenlang bitloos op mijn eigen paard, hoor. Ben hem aan het inrijden. Maar ik ken zat mensen die bitloos overal heenrijden en reken maar dat ik dat met mijn Sam over een tijdje ook doe. Tot nu toe gaat het in elk geval super, dus ik zie echt geen reden waarom dat niet zou kunnen Lachen ).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:52

GREAT schreef:
Geen voordeel, behalve dat je zonder officieel geen tochten mag begeleiden...

Met in principe ook niet Knipoog
Als je in een gebied wilt rijden waar een ruiterbewijs verplicht is, dan moet ELKE ruiter dat bewijs hebben, je mag niet meeliften op andermans ruiterbewijs.
Dat er maneges zijn die vinden dat je een ruiterbewijs moet hebben om buitenritten te begeleiden, is hun eigen keuze die juridisch nergens op gebaseerd is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:57

Vroeger mocht iemand met ruiterbewijs nog een paar mensen zonder ruiterbewijs meenemen. Mag dat ook al niet meer? Goh, dit klinkt nu echt wel als zakkenvullerij, zeg....... Pling

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:10

Waratje schreef:
Als je in een gebied wilt rijden waar een ruiterbewijs verplicht is, dan moet ELKE ruiter dat bewijs hebben, je mag niet meeliften op andermans ruiterbewijs.

Voor zover ik weet is dat niet waar, mag iemand met ruiterbewijs 1 persoon begeleiden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:17

Heb net nog op de site van SRR gezocht, niets gevonden. Niet dat het niet mag, maar ook zeker niet dat het wel mag. Misschien maar eens een mailtje aan wagen? Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:27

Heb mailtje gestuurd Haha! Tevens met de vraag er in of (en wanneer ROFL ) ruiterbewijs verplicht wordt in heel NL .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:33

IKbenEllen schreef:
Waratje schreef:

Voor zover ik weet is dat niet waar, mag iemand met ruiterbewijs 1 persoon begeleiden.

Ruiterbewijs heeft niks uit te staan met het wel of niet mogen begeleiden van mensen.
Dit is een verwarring met de Belgen. Die MOETEN een speciale opleiding volgen om groepen te mogen begeleiden.
Het ruiterbewijs heeft geen enkele jurisdische of wettelijke status, waarmee het gedegradeerd is tot een togangskaartje voor enkele gebieden in NL.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-08-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:34

Nou, gelukkig kun je daar ook illegaal rijden..... Tong uitsteken

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:40

ikke schreef:
Het ruiterbewijs heeft geen enkele jurisdische of wettelijke status, waarmee het gedegradeerd is tot een togangskaartje voor enkele gebieden in NL.

Maar in die gebieden zou je dus een ruiter mogen begeleiden (of niet, moet antwoord nog afwachten Haha! )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:58

Een ruiterbewijs zou iets kunnen toevoegen (het theoretische gedeelte) aan kinderen die idd nog niet zo lang rijden, het verkeer niet kennen en op straat rijden.
Maar ik denk dat de "oude" garde inmiddels wel weet hoe het verkeer in elkaar steekt en zeker mensen met veel rijervaring zou een ruiterbewijs geen toevoeging zijn.

Daarnaast met ik het met Nadya eens...
Mensen die bitloos willen afrijden, moeten daar ook de mogelijkheid toe hebben.

Maarrrr lang leve NVBP, misschien dat jullie met zijn allen hier iets aan kunnen veranderen. Vork

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:11

jaren geleden mijn ruiterbewijs gehaald bij de Spalandruiters in Schiedam omdat men toen al zei dat het verplicht werd (is nu 23 jaar geleden of zo) het is zeker nuttig omdat je dus theorie moet leren die je anders misschien nooit zal weten en het helpt je bij het verantwoordelijkheids gevoel voor de rest is het een kwestie van geld je moet het steeds verlengen anders verliest het zijn geldigheid

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:46

IKbenEllen schreef:
ikke schreef:

Maar in die gebieden zou je dus een ruiter mogen begeleiden (of niet, moet antwoord nog afwachten Haha! )

Nou nee dus, tenzij de beheerder van dat gebied het expliciet toestaat, maar dan is dat de beslissing van de beheerder, geen 'recht' vanuit het ruiterbewijs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:21

annebe schreef:
Een ruiterbewijs zou iets kunnen toevoegen (het theoretische gedeelte) aan kinderen die idd nog niet zo lang rijden, het verkeer niet kennen en op straat rijden.
Maar ik denk dat de "oude" garde inmiddels wel weet hoe het verkeer in elkaar steekt en zeker mensen met veel rijervaring zou een ruiterbewijs geen toevoeging zijn.

Daarnaast met ik het met Nadya eens...
Mensen die bitloos willen afrijden, moeten daar ook de mogelijkheid toe hebben.

Maarrrr lang leve NVBP, misschien dat jullie met zijn allen hier iets aan kunnen veranderen. Vork

Haha! We zullen ons best doen, Annebe!!! Knipoog
Hun argumenten zijn te gek voor woorden, dat is duidelijk. Gestoord

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:55

Ja super zo'n ruiterbewijs... *zucht*

Ik heb het gehaald toen ik 12 was, mocht vanaf die leeftijd net geloof ik...
Ik ben nu 22 .. ik heb een paar jaar geen paard gereden.. en inmiddels weer opgepakt, flink terug gezakt in niveau.. maar ik heb me ruiterbewijs dus kan ik rijden? Nee dus.

Ik vond het op die leeftijd leuk om te doen, en men riep toen ook al het wordt zeker verplicht. Tot op de dag van vandaag is er helemaal niets verplicht, en ik zie het dan ook echt als zakkevullerij. Er zijn zoveel mensen zonder ruiterbewijs die beter rijden dan ik, en ik heb er wel een!

Mocht je het echt leuk vinden doe het dan, maar zie het niet als een toegevoegde waarde aan je rijvaardigheden, theorie is andere koek maja dat ben ik al jaren kwijt wat ik toen geleerd heb. Knipoog

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:23

Ik vind het ruiterbewijs onzin, het is maar een papiertje. Als het paard op hol gaat, kun je doen wat je wilt maar als hij gaat, dan gaat hij en dan kun je met dat papiertje niks hoor.
Kost alleen maar geld en je hebt er weinig aan, en verzekerd ben je ook wel zonder het ruiterbewijs.
Ik zie weinig voordelen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:27

Als jij er veel van hebt geleerd (van de theorie) dan lijkt het mij nuttig. Ik heb er niet veel van geleerd, maar ik reed al bijna 10 jaar toen ik het haalde (1997 geloof ik). Ik denk dat het wel nuttig is om mensen te laten zien dat je toch wel een beetje moet kunnen rijden om met een paard naar buiten te kunnen. Bijvoorbeeld bij buitenritten als mensen beweren dat ze 'goed' kunnen rijden (terwijl ze 20 keer op een paard hebben gezeten, dan denk je misschien dat je kan rijden, maar ik denk dat dat toch echt wel een paar jaar duurt), dan kan je erom vragen, zodat ze iifg iets aan moeten tonen...

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:28

Ik zou iemand met ruiterbewijs nog niet op me paard buiten laten rijden, het zegt namelijk vrij weinig over je rijvaardigheden. Iemand met een rijbewijs, wil toch ook niet zeggen dat ze goed kunnen autorijden?

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:29

toen ik m haalde werd er ook steeds geroepen dat ie overal verplicht zou worden maar tot op heden zijn er nog steeds maar enkele plaasten waar dit zo is. het grote voordeel van je ruiterbewijs is wel dat je xtra verzekerd bent voor schade aan derden ik dacht dat dat tot 10000 euro is maar dat weet ik niet zeker. dat vind ik dan welk weer een fijn idee. het verlengen kost niet zoveel iets van 15 euro per 2 jaar ofzo.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:35

Luna, lees het topic even over de verzekering... Tong uitsteken

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:00

Antwoord van SRR gehad:

Citaat:
Over het algemeen is een ruiterbewijs strict persoonlijk, alleen in de waterleidingbossen mag je als eruiterbewijshouder inderdaad iemand begeleiden.
Het is altijd het beste dit vooraf te informeren bij de betreffende grondeigenaar, omdat deze regeling soms verandert, zonder dat wij dit weten.
Je kunt echter geen verzekeringstechnische aspecten koppelen aan het begeleiden van een andere ruiter/menner.

r zijn geen concrete plannen om het bewijs verplicht te stellen voor heel nederland.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:03

Kijk, dat is dus duidelijk. Fijn dat je het even gevraagd hebt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:18

Ik kan me niet voorstellen dat je veel leert van de theorie. Ik heb een proef examen gezien waarin naar de kleur van een paard gevraagd wordt. En of iets een bles of een kolletje is...
Als die vragen nou over het gedrag van jou en je paard in het verkeer zouden gaan. Maar dit....
Bewijst voor mij helemaal dat het ruiterbewijs niks toevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:19

En dat je je paard 5 kg brok moet voeren kwam er ook in voor

Wil ik wel een paar weken doen en dan mag de instructeur Kawa netjes over straat rijden, kijken of hij slaagt. Tong uitsteken