Bang voor vliegenspray.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Re: Bang voor vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:40

kimmie16 schreef:
hoi je krijgt hem er niet aangewent hij word er alleen maar gewstrest van nikita Knipoog je kan beter gewoon zon roller gebruiken, gebruikte ik ook altijd voor hem is veel beter daar reageert hij niet op;)

Van de week heb ik hem met water ook kunnen sprayen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:40

Rowtjee schreef:
Mijn merrie is ook altijd bang voor de vliegenspray.
meestal springt ze dan opeens weg in stal of steigert ze een beetje, dus dan zet ik haar
altijd vast laat ik iemand haar vast houden of als ik alleen ben zelf en dan gewoon sprayen ookal draait
ze om je heen en als ik klaar ben belonen en beetje aan de fles laten ruiken dat er niks aan de hand is. Clown

Maar is het niet gevaarlijk om hem vast te zetten dan ??

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:50

Glover schreef:
kimmie16 schreef:
hoi je krijgt hem er niet aangewent hij word er alleen maar gewstrest van nikita Knipoog je kan beter gewoon zon roller gebruiken, gebruikte ik ook altijd voor hem is veel beter daar reageert hij niet op;)

het is wat jij wilt hoor het kan ook wel maar als je heel ze lichaam zo doet word hij wel beetje gestrest, dit is alleen en tip.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:57

Mijn mutsige merrie vond zo'n echte spuit ook maar niks (veerust). Maarjah gewoon halster om, touw eraan, kort vastpakken. En spuiten maar. Ze draaide wel rondjes maar dat geeft niet. Toen ik klaar was met spuiten gewoon belonen. En dit gewoon herhalen. Nu neemt ze de moeite niet meer om rondjes te lopen, ze blijft gewoon door suffen.

Een kwestie van gewenning dus. Niet 1 spuitje geven belonen, vervolgens nog een spuitje en weer belonen. Gewoon doen wat je wil doen, klaar en belonen. Hoe gestresster en drukker je doet, hoe erger je paard erop zal reageren. Gewoon rustig staan en spuiten en klaar, niet teveel aandacht aan besteden.

Nou was er op de vorige stal een paard wat je dus niet vast kon houden, die bleef maar achteruit vliegen. Toen zijn we begonnen met gewoon eerst een ander paard spuiten in de omgeving, dit paard steeds dichter in de buurt gebracht. Tot hij geen oor meer bewoog als er gespoten werd. Vervolgens konden we ook gewoon dit paard spuiten.

Ik zie dit soort dingen in tegenoverstelling tot de meeste anderen in dit topic als een uitdaging voor jou en je paard. Het vertrouwen tussen jullie beide zal groter worden en je paard wordt er uiteindelijk alleen maar makker van. Tuurlijk kan je elk eng ding wel omzeilen maar ik persoonlijk ga vrijwel altijd de uitdaging aan. En als ik dan weer is iets ''engs'' heb gevonden dan krijg ik mijn paard er ook snel van overtuigd dat het niet eng is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:27

Citaat:
Ik zie dit soort dingen in tegenoverstelling tot de meeste anderen in dit topic als een uitdaging voor jou en je paard. Het vertrouwen tussen jullie beide zal groter worden en je paard wordt er uiteindelijk alleen maar makker van. Tuurlijk kan je elk eng ding wel omzeilen maar ik persoonlijk ga vrijwel altijd de uitdaging aan.

Helemaal mee eens!!! in principe kan je elk paard overal aan laten wennen!! Geen flauwekul met een roller, want wat nou als er straks een paard naast je staat dat word ingespoten....

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:43

succes ermee, de ene keer gaat het wel een de3 andere keer niet maar het jaar daarop is hij weer`1 en al stress, tuurlijk moet je uitdagingen aangaan maar een paard met 4 verzorgster kan je nooit zon band meekrijgen alsdat je elke dag komt, want die dat het zo en die andere weer anders en aangezien de ts nog wel aanpassingsproblemen hebt gaat het wss niet luken

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:16

Gewoon doen, als je gaat lopen klöten met sponsjes of rollers dan kun je bezig blijven. Je kunt niet elke keer als je paard ergens bang voor is een alternatief zoeken.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:02

Gewoon proberen,als het echt niet lukt,met je handen er op smeren .

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:12

Glover schreef:
kimmie16 schreef:

Nou, als je dan zo blijft door oefenen, moet 't wel gaan lukken denk ik.
Als je nagaat wat Gyco bij kim allemaal heeft geflikt met dat ding. Nagelbijten / Gniffelen vind ik dit al héél wat.
gewoon blijven oefenen, en dan na verloop van tijd, moet het denk ik wel lukken. Ja

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:22

kimmie16 schreef:
succes ermee, de ene keer gaat het wel een de3 andere keer niet maar het jaar daarop is hij weer`1 en al stress, tuurlijk moet je uitdagingen aangaan maar een paard met 4 verzorgster kan je nooit zon band meekrijgen alsdat je elke dag komt, want die dat het zo en die andere weer anders en aangezien de ts nog wel aanpassingsproblemen hebt gaat het wss niet luken

Alleen ik en Melis doen het nu nog trouwens Knipoog En sorry hoor maar wat nou met aanpassingsproblemen.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:23

spuit het op een spons en smeer het zo op je paard Knipoog prima oplossing want onze manege paarden zijn er ook allemaal massaal bang voor Haha!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:29

wij hebben het elk jaar voor met onze veulens
Sommige zijn lekker stoer en laten het doen, maar de meesten hebben er echt schrik van.
Wij zijn altijd met 2, iemand houdt het veulen vast en iemand spuit.
We spuiten altijd eerst in onze hand en laten het veulen ruiken.
Daarna spuiten we inderdaad gewoon in de lucht om het dier te laten wennen aan het geluid en de bus.
Soms spuiten we in oze hand en wrijven hen zo in, maar dat is bij de meeste veulens al niet meer nodig.
Pas daarna spuiten we op het veulen zelf.

Als je paard al schrik heeft van de bus zelf, denk ik dat je het beste begint door de bus te laten associeren met iets positiefs
Laat de bus zien en geef tegelijk een snoepje.
soort klickertraining eigenlijk...

Eva_Shilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:10

Doe ietswat vliegenspray op een doek of dergelijke, en begin bijvoorbeeld bij zijn schouder. Dan kan hij je nog wel in de gaten houden en zal hij misschien minder angstig reageren .. tenzij het natuurlijk angst voor de geur is .. Knipoog

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:16

Glover schreef:
kimmie16 schreef:

Alleen ik en Melis doen het nu nog trouwens Knipoog En sorry hoor maar wat nou met aanpassingsproblemen.

vergeet daan ff niet

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:17

Onze fries vond het ook eng. Gewoon vaak oefenen en vaak met dingen sprayen in de buurt van je paard en natuurlijk belonen als hij het goed doet Knipoog Zo heeft die van ons het ook geleerd en kan hem nu gewoon insprayen Knipoog

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:24

Glover schreef:
Rowtjee schreef:
Mijn merrie is ook altijd bang voor de vliegenspray.
meestal springt ze dan opeens weg in stal of steigert ze een beetje, dus dan zet ik haar
altijd vast laat ik iemand haar vast houden of als ik alleen ben zelf en dan gewoon sprayen ookal draait
ze om je heen en als ik klaar ben belonen en beetje aan de fles laten ruiken dat er niks aan de hand is. Clown

Maar is het niet gevaarlijk om hem vast te zetten dan ??

o foutje met vast zetten bedoel ik met halster en halstertouw vast houden zodat ze niet weglooptl.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:16

Volgens mij vinden veel paarden de combinatie vocht en het geluid eng, want vrijwel alle paarden die ik ken geven er niets om als je antiklit in de staart spuit, maar als je dan vliegenspray op de vacht spuit is het ineens eng.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 08:31

Die komt bijna nooit die komt eens per maand ofzo.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 18:57

Kimmie16 nou wil ik wel graag weten hoe het komt dat sinds jij Gyco bent gaan doen hij bang is voor de vliegenspray. Ik heb namelijk van Carmen gehoord dat hij er nooit bang voor was tot jij kwam sindsdien heeft ie het nooit meer toegelaten. Dus wat heb je ermee gedaan (niet aanvallend bedoeld) maar heb je perongeluk in z'n oog gespoten of wat ???

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:47

Ik spray het altijd gewoon op een sponsje en dan kan ik mijn pony insmeren.. Lachen.

Kim_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:47

Ja idd. Je kunt het met een sponsje doen, maar ook met een doek of een lap. dat doe ik ook altijd bij mijn verzorgpaard. Het helpt echt !! Haha!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 09:55

Kim_Bianca schreef:
Ja idd. Je kunt het met een sponsje doen, maar ook met een doek of een lap. dat doe ik ook altijd bij mijn verzorgpaard. Het helpt echt !! Haha!

Ik heb het gisteren idd ook met een doek gedaan.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:17

Glover schreef:
Kimmie16 nou wil ik wel graag weten hoe het komt dat sinds jij Gyco bent gaan doen hij bang is voor de vliegenspray. Ik heb namelijk van Carmen gehoord dat hij er nooit bang voor was tot jij kwam sindsdien heeft ie het nooit meer toegelaten. Dus wat heb je ermee gedaan (niet aanvallend bedoeld) maar heb je perongeluk in z'n oog gespoten of wat ???

zoals ik al zei was hij voor die tijd ook al bang en gebruik ik gewoondie roller die er voor hem lag( die had miranda of pim gekocht)

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:33

Glover schreef:

En dit slaat weer werkelijk nérgens op nikita. Gyco was al bang voor die spray toen zij & ik kwam.
Ik weet namelijk nog goed, dat wij alleen al die spray te voorschijn haalden en de hel bij hem losbrak.
Kim moest meteen een nieuw halster kopen.

Het ligt helemaal niet aan haar, hij was al bang. dus ga haar niet de schuld geven ofzo. Slapen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:14

Dudette_ schreef:
Glover schreef:

En dit slaat weer werkelijk nérgens op nikita. Gyco was al bang voor die spray toen zij & ik kwam.
Ik weet namelijk nog goed, dat wij alleen al die spray te voorschijn haalden en de hel bij hem losbrak.
Kim moest meteen een nieuw halster kopen.

Het ligt helemaal niet aan haar, hij was al bang. dus ga haar niet de schuld geven ofzo. Slapen

Volgens mij zijn schuld geven en vragen 2 verschillende dingen.