paljoeka schreef:
Citaat
ik betaal idd geen geld aan de eigenaar omdat ik wel andere kosten heb, wedstrijden, vereniging, les etc. ik vind dat je die als bijrijders zelf moet betalen, maar de stallings en voerkosten etc zijn gewoon voor de eigenaar. Dat ben ik ook met je eens, het zou een min of meer symbolische bijdrage moeten zijn, als je de helft van het stalgeld betaald vind ik dat je als bijrijder ook veel meer te vertellen hebt, dan is er bijna geen sprake meer van een bijrijd- maar een leasesituatie.
mijn insteek zal misschien iets anders zijn, maar ik ben me wel degelijk van de kosten bewust,
het zijn vaak de jongere mensen die een vergoeding willen voor het bijrijden van hun paard.
als je bij iemand van 40, 50 jaar komt, hoef je vaak niet te betalen maar staat het schoonhouden van de box en materiaal er tegen over.Hmm ik denk dat dat heel erg ligt aan de omgeving, het aanbod, de accomodatie etc. etc. Weet niet of dat persé met leeftijd te maken heeft.
Dus je hebt idd een bijrijdpaard, waarvan jij de spullen hebt gekocht (omdat jij ook de enige bent die ermee rijdt zoals ik dit begrijp).
ik ben de enige die ermee rijdt,dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.
Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.
ik blijf bij mijn standpunt, overigens is dit een vergelijking van niets..En ik vind dit dus een reactie van niets, je weerlegt niets

Als je zegt "ik vind dit omdat ik dit vind en ik blijf erbij", dan valt er weinig te discussieren
Citaat:
er zijn genoeg bijrijders die vroeger wel een eigen paard hebben gehad, dus ook genoeg die wel goed kunnen rijden.dat van het uitbrengen doe je pas als het paard op de wedstrijden hebt lopen, dus dat heeft niet echt iets te maken met bijrijdenJa maar zoals ik al zei, ik ken die gevallen ook

Maar ken helaas ook de andere kant van de medaille, en dan vind ik het extra bezwaarlijk dat -->
Natuurlijk zijn er ook hordes slechtrijdende eigenaren maar als een eigenaar-ruiter zijn paard verprutst is dat zijn eigen pakkie-an, haar eigen paard,
maar als een bijrijder dat doet vernaggel je een dier dat niet eens van jou is. Heb ook dat vaak genoeg gezien, paard opeens scheef, en dan is de bijrijder opeens nergens meer te bekennen. Ik zeg nergens dat bijrijders allemaal niet kunnen sturen , incl. jij, dat maak jij er zelf van en zegt meer over jou dan over mij Ken gelukkig ook voorbeelden van bijrijders die wél netjes met paard en spullen omgingen, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen??
ik voel me wat dit betreft ook niet aangesproken hoor. ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.Ik heb helaas het idee dat ook dat erg regioafhankelijk is, en een goede combi van mensen en paard vinden is nog niet zo eenvoudig, kijk alleen al maar eens naar alle topics hierover op bokt.
als je zelf ook bijrijder geweest bent, zou je je toch ook in ons als bijrijder kunnen verplaatsen?Ja maar weet je, ik heb nu zelf een paardje, en ik kan nu vanuit beide standpunten redeneren

Ik heb pas een paar maanden een paard, van tevoren echt jaaaren bijgereden. Soms heb ik wat betaald, vaak ook niet. Daarom snap ik ook heel goed waar je vandaan komt en waarom je dat vind, maar ik ken ook de andere kant. Of en wat er voor bijdrage gevraagd wordt is imo geheel afhankelijk van niveau paard, niveau ruiter, en of je klusjes doet en alleen in de bak mag hobbelen of alleen hoeft te poetsen/rijden en alles mag doen.
Citaat:
ik heb wel het idee dat de mentaliteit onder jonge meiden tegenwoordig anders is dan toen ik 14 was ofzo (en dat is pas 10 jaar geleden ). Ik fietste vroeger 20 min heen en 20 min terug, door weer, wind en sneeuwstormen, meldde me netjes af als ik niet kon en voelde me gewoon hartstikke verantwoordelijk voor mijn verzorgpaardjes. Tegenwoordig lijkt het wel of alles teveel moeite is, incl. het zich houden aan afspraken. Gelukkig ken ik ook wel een aantal gevallen waarbij het wel prima functioneert hoor, maar het valt me wel op dat voor veel mensen (NIET ALLE , voor de mensen die niet kunnen lezen) dingen al snel teveel moeite zijn. En dat is gewoon jammer. Ik denk dat een goede combinatie eigenaar-paard-bijrijder gewoon ontzettend leuk en waardevol kan zijn, maar dat het erg moeilijk is om zo'n combinatie te vinden en nog moeilijker: te behouden is.
ik heb dus een ''eigen bijrijdpaard'' ik sta 7 dagen per week voor het dier klaar. ik train ook elke dag, danwel longeren of een buitenrit.
ik mag alles met het paard doen, dressuur, springen, buitenrijden etc.
ik hoef er niets voor te betalen om het paard te rijden, maar ik heb wel de verenigingskosten, wedstrijdkosten etc, ik vind het ook niet meer dan normaal dat die voor mij zijn.
ik voel mij eigenlijk voor alles wat met het paard gedaan wordt, verantwoordelijk, als zijnde de eigenaar van het paard.
er staat tegenover dat ik enkele boxen schoonhoudt.