Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:31

nina88 schreef:
Ik kijk even mee! Ik ben nu L2+9 en ik wil nog even doorgaan tot de 15 - 20 winstpunten, maar dan ga ik ook over.
Volgens velen moet er nogal een gat zitten tussen de L2 en de M1, klopt dat?

jah ik vind van wel, ik reed de laatste punten in de L2 200 en 195 maar in de M1 lijk ik opeens al onze rijkunsten kwijt te zijn Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:27

Ik heb net een M1 proef geoefend maar vond het juist makkelijker dan het L2. In het L2 zijn er van die lange grijze vlakken en dan verliezen mijn paard en ik de aandacht een beetje.

Ik ben van plan om binnenkort over te gaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:15

ELpatcho schreef:
nina88 schreef:
Ik kijk even mee! Ik ben nu L2+9 en ik wil nog even doorgaan tot de 15 - 20 winstpunten, maar dan ga ik ook over.
Volgens velen moet er nogal een gat zitten tussen de L2 en de M1, klopt dat?

jah ik vind van wel, ik reed de laatste punten in de L2 200 en 195 maar in de M1 lijk ik opeens al onze rijkunsten kwijt te zijn Knipoog

Mischien door de spanning ofzo?
Ik merk ook dat ik er nu veel meer druk opzet en een beetje druk mag wel maar teveel dan gaat het juist fout.
Ik doe gewoon de eerste paar keer voor de ervaring hoor en dan maar s serieus punten proberen te halen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:18

Charos schreef:
Ik heb net een M1 proef geoefend maar vond het juist makkelijker dan het L2. In het L2 zijn er van die lange grijze vlakken en dan verliezen mijn paard en ik de aandacht een beetje.

Ik ben van plan om binnenkort over te gaan.

Klopt had ik ook, ik vind het wel fijn dat er ietsje meer te doen is. Al zitten er toch nog best pittige momenten in. Vooral al je op een gegeven moment in proef 16 in de arbeidsgalop rechts bij E een grote volte in middengalop moet en dat direct bij H een rechtsomkeert moet maken, dat koste me wel even wat denkwerk met mijn paard want de eerste verzoeken gingen echt mis iedere keer draf of overspringen terwijl er een stuk contragalop gereden wordt. En de schouderbinnenwaarts vind ik ook wel moeilijk in die zin als je bepaalt welke hoek je rijd het is maar 14 meter en dus zo voorbij.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:31

Ik ga de eerste keer ook gewoon lekker voor de ervaring.
Beetje proefje ontdekken enzo. Clown
Winstpunt is dan mooi meegenomen.
Zolang hij maar goed en scherp aan de hulpen blijft ben ik tevreden.
Behalve als ik onder de 170 zou komen te zitten dan zou ik wel balen.
Dan heb ik het gevoel van: 'wat doe ik hier'?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:21

Nou hoe het me afging in de M1, dat was een beetje een verrassing.

Het was wel warm maar ik moest al om kwart over negen dus dat ging nog en om half tien. Al met al liep het alweer een kwatier uit maar goed al verhit de ring in.
De eerste ring dat jurylid is echt heel erg streng dat wist ik wel maar ik denk gewoon flink eraan rijden en zien waar het schip gaat stranden. En dat schip is dus gestrand en hoe kafue heeft me gewoon in de steek gelaten.
Hij liep eerst iets te haastig waarop ik been gaf en natuurlijk een kleine ophouding maar daarop kroop meneer direct een beetje achter de teugel daarop gaf ik weer meer been en ging heel ipsig draven rug strak en benen goed hoog optrekken net een tuiger ofzo. Dat flikt hij me wel eens vaker maar nu kon ik hem er niet meer wegkrijgen normaal pak je ja de zweep maar die had ik niet bij me. Hij was er met geen mogelijkheid meer weg te krijgen en ik wist ook even niet meer hoe stress en , ellende allom. En verder ging het niet echt goed meer , ik heb alles wel laten zien maar kommentaar was natuurlijk tempo onregelmatig ( van het iedere keer proberen uit die ipsige draf te komen) , in de overgangen telkens aanleuning zoek, een maal super middendraf hij kwam de echt uit draven maar aan het einde gaat paard in staking en wil even gaan mesten ja hallo ik hem dus toepraten kom op man loop door., meer impuls en ongedwongender rijden resultaat 155 punten jammer dus. Hij was de ring nog niet uit gaat hij direct staan mesten, nou ja normaal gesproken kun je wel daarom doorlopen maar als je je debuut maakt in de M1 dus ineens niet meer zucht.

Tweede proef het paard voor die tijd beetje aangepakt vond meneer niet leuk en bokken en steigeren werd mijn deel toen. Het ging iets beter maar Kafue liep nog steeds niet normaal zoals hij thuis doet extra nadeel dat dat jurylid kafue kent en dat werkte niet in mijn voordeel. Nou ja 170 punten waren mijn aandeel. Ik was dus tweemaal laatste, in de eerste proef met iets van 35 punten afstand op nummer1 en in de tweede met 20 punten afstand.
Ik moet dus meer aan de impuls werken en het nette afrijden van de onderdelen. Bijvoorbeeld gebroken lijn ook echt tot X rijden en niet ervoor. En een rechtsomkeert ook echt G raken en niet ervoor al terug gaan. Al met al weer een waslijst om aan te oefenen. We hebben dus heel verdiend geen goede punten gekregen maar een hele lijst met tips waaraan je echt moet denken in de M1. Voor het gemak zet ik ze op de rij:

+ Nauwkeurig de oefeningen op de letter rijden en afwerken, dus bijvoorbeeld een gebroken lijn ook echt tot op de X rijden.
+ Impuls, gelijkmatig tempo in de gaten houden.
+ ongedwongen rijden, dus relaxxxx.
+ veel souplesse dus niet zoals ons als een houten hark gaan.

Nou wijd de rest het eraan dat ik zenuwachtig was, hoezo ik zenuwachtig helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Ziek voor mijn gevoel was ik niet zenuwachtig maar jaaaaa mijn omgeving vond van wel dus next time beter. En ik zou ook teveel hebben getraind hoezo maar 6 dagen waarvan zaterdagavond nog een uur gereden en de proeven geoefend. Volgende keer dus maar minder druk erop zetten,
En voor allen die nu ook hun debuut gaan maken toi toi toi ik hoop dat jullie het beter doen dan mij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:53

ik was de schrijver in ring 1 ( bij het "strenge" jurylid) maar je moet inderdaad veel meer ongedwongen gaan rijden, stiller zitten ipv in het zadel bonken en niet zo streng met je handen trekken en doen.
dat heeft je echt veel punten gekost omdat je zo heel onrustig reed en het paard in de weg zat. Hierdoor maakte je ook veel fouten die onnodig waren.
Jury heeft hier naar mijn mening wel de juiste punten gegeven omdat het algemene plaatje veel onrust gaf, ook al is het de eerste keer M1 en is het spannend en moeilijk, rust kun je altijd creeeren.
Gewoon lekker doortrainen en proberen rustiger te worden voor jezelf en je paardje, dan komt het vanzelf goed Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 22:35

Lowara schreef:
ik was de schrijver in ring 1 ( bij het "strenge" jurylid) maar je moet inderdaad veel meer ongedwongen gaan rijden, stiller zitten ipv in het zadel bonken en niet zo streng met je handen trekken en doen.
dat heeft je echt veel punten gekost omdat je zo heel onrustig reed en het paard in de weg zat. Hierdoor maakte je ook veel fouten die onnodig waren.
Jury heeft hier naar mijn mening wel de juiste punten gegeven omdat het algemene plaatje veel onrust gaf, ook al is het de eerste keer M1 en is het spannend en moeilijk, rust kun je altijd creeeren.
Gewoon lekker doortrainen en proberen rustiger te worden voor jezelf en je paardje, dan komt het vanzelf goed Lachen

Het was moeilijk zitten, normaal zit ik namelijk heel stil en ben helemaal niet streng ofzo. Maar gisteren liet hij me echt in de steek en bovendien liet hij me gewoon niet zitten. Hij kroop voor mijn gevoel erg achter de teugel waardoor ik niets meer in de hand had want hij was echt niet aan de teugel. Het probleem onrustig rijden onstond daardoor en ook de fouten met name het uitzwaaien van de achterhand in de wendingen van de lange zijde naar de korte zijde stoorden mijzelf heel erg. En eerlijk is eerlijk ik wist niet hoe ik ze op moest lossen en nog steeds heb ik er niet echt een verklaring voor. Mischien toch de spanning hoor want de hele week stuitte ik telkens op dit probleem als ik echt ging oefenen voor de proeven. De hele week oefenen was mischien wel teveel van het goede en de bak is nog behoorlijk zwaar mischien spierpijn ofzo. Paulien had gewoon heel erg gelijk, met haar punten en het was wel een eyeopener en ik weet ook precies wat ze bedoelde alleen weet ik nog niet hoe ik het op moet lossen.
Ik zou juist willen dat hij meer in de hand liep dan dat hij er zo gemakkelijk achter kruipt. Hij gaat dan namelijk heel ipsig draven en dan kan ik niet meer zitten. Met het kommentaar op de galop was ik het niet zo mee eens want dat was niet goed maar ook niet slecht. En die laatste middendraf toen wilde meneer gewoon stilgaan staan terwijl hij er super in liep, kommentaar haakt af vond ik wel mooi en na de proef ging hij direct mesten maar volgens mij hoeft hij daar niet zo lolbroekering om te doen tijdens de proef. Nou ja inderdaad rustig doortrainen in de tweede proef ging het ook beter maar heb ik de punten laten vallen door slorderig de figuren en dergelijke te doen en heb hem op de ac lijn uit laten zwaaien in de achterhand tijden de inzet van de kleine volte en het eruit komen.
In ieder geval heb ik weer heel veel geleerd en weet precies wat het probleem was het ene netter rijden kan ik trainen het andere daar heb ik nog geen oplossing voor helaas maar tips zijn welkom. Heeft Paulien mischien nog wat gezegt tegen je?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:38

whaha wat mij dus echt niet lukt is de middendraf en dan normaal blijven zitten.. mijn paard kan geweldig middendraf rijden, maar ik zit haar gewoon in de weg omdat ik domweg niet kan doorzitten (netjes doorzitten) in de middendraf.. iemand tips?

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:48

Ik vond de overgang helemaal niet tegenvallen...punten waren in het L2 vrijwel gelijk als in het M1. Oefeningen als schouderbinnenwaarts en uitgestrekte stap zijn prima te doen vind ik persoonlijk...het doorzitten in middendraf ging me wat moeizaam af,maar nu ik hem iets minder extreem eruit probeer te rijden is de overgang veel vloeiender en kan ik beter blijven zitten..(dit is denk ik wat ze bedoelen met "groeien in je klasse). Ik denk dat impuls,ontspanning en rechtgerichtheid het zwaarst berekent worden in de M1...daarbij wordt er gekeken naar het correct rijden van de oefeningen..net als altijd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:43

Let vooral op dat je proef vlotjes verloopt. Een valkuil in het M1 is dat ruiters denken dat verzameling "langzaam draven" is. Laat die verzameling voor wat het is, die komt vanzelf. Als je je paard gewoon goed getraind hebt, dan heeft je paard vanzelf al de correcte houding voor het M1.

Veel succes iig Lachen

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:07

ik schrijf vaak op wedstrijden ,ik heb het woord impuls nog nooit zo vaak opgeschreven daar letten ze echt op

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:10

Dat is in elke klasse Nagelbijten / Gniffelen

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:47

Ik volg dit topic even omdat ik waarschijnlijk binnekort de overstap naar het M1 ga maken!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:27

impuls is idd belangrijk maar ze willen dus ook regelmaat onspanning en ongedwongeheid zien.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:48

jaah elke spanning in het paard word meteen afgestraft.. heel lastig wat ik heb nogal een heethoofdje Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:09

ELpatcho schreef:
jaah elke spanning in het paard word meteen afgestraft.. heel lastig wat ik heb nogal een heethoofdje Tong uitsteken

Mijne is normaal een super loeraap maar zondag was hij te rustig, zucht dan maar liever een loeraap als een die je continue meot aansporen..... Ik vind de overgang zo in het oefenen meevallen.
Maar tijdens de wedstrijd Lijst hele lijst om aan te denken en te doen is wel veel. Dus maar gewoon proberen op de punten te rijden en dan maar eens zien of er ook nog winstpunten komen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:45

jaah indd liever mijn heethoofdje dan een slome want dat ziet er ook niet leuk uit.. maar ik heb altijd wel ergens op elke coupons staan te gespannen, dan word het haar te spannend en dan krult ze zich zelf op om het zo maar te zeggen, ik weet dat je dan bij moet drijven en de handen wat moet toestaan maarjah dan is het kwaad al geschiet Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:25

ELpatcho schreef:
jaah indd liever mijn heethoofdje dan een slome want dat ziet er ook niet leuk uit.. maar ik heb altijd wel ergens op elke coupons staan te gespannen, dan word het haar te spannend en dan krult ze zich zelf op om het zo maar te zeggen, ik weet dat je dan bij moet drijven en de handen wat moet toestaan maarjah dan is het kwaad al geschiet Knipoog

Mijne kroop me ineens achter de teugel en maar ipsig draven, heb jij dat ook?
Ik was ook harrie op aan het drijven maar het hielp deze keer helemaal niets.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:57

impuls is heel belangrijk ja Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:01

Citaat:
maar tips zijn welkom. Heeft Paulien mischien nog wat gezegt tegen je?

ehm.. ze had wel wat tips, maar het meeste stond al op de coupon.
je moest thuis veel trainen en "huiswerk" doen en ze vond de combinatie nog lang niet klaar voor de M.
Maar goed, volgens mij startte je niet zo heel vaak, dus gewoon een paar maanden flink trainen en nog een keertje proberen, dan zal het vast een stuk beter gaan Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:49

Ik word nu echt zenuwachtig. Tong uitsteken

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:34

Nou het valt wel mee hoor Haha!
Ik vond de overgang onwijs meevallen Ja.
Gewoon starten en die punten komen vanzelf wel Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:53

Bij mij staat er nu elke keer: impuls is geen snelheid.
Als ik wat met wat meer impuls wil gaan rijden, gaat mijn paard drammen! Ik zit nu op de 9 winst, maar rij echt voorlopig nog wel M1, tot ik de impuls gevonden heb! Gaaaap

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:59

impuls is ook geen snelheid, je kunt als een jekko door de bak gaan en nog steeds geen impuls hebben en ik vermoed dat als jij denkt met meer impuls wilt rijden dat je dit niet goed kan afvloeien waardoor het paard voor jou gaat drammen. Impuls is activiteit in de achterhand opwekken waardoor het paard de drang heeft om naar voren te gaan. Wat zegt je lesgeefmens ervan?