Tips ruiterbewijs halen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Re: Tips ruiterbewijs halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:01

Thanks

Ik moet alleen nog theorie beter gaan leren !!!

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:34

Dat boekje helemaal uit je hoofd leren Tong uitsteken en verkeersregels leren

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:31

Lauren_1 schreef:
Dat boekje helemaal uit je hoofd leren Tong uitsteken en verkeersregels leren

Ben ik ook al mee bezig en dat is niet niks hoor. Ik ga meer even een samenvatting van het boek maken(alle hoofdstukken, en dat dan leren) . En dan later het boek nog eens te bestuderen.

Die cd-rom is echt heel makkelijk, de eerste paar keer dat ik het proefexamen deed voor de gein was ik al geslaagd Clown . Nou kom maar op, dan haal ik het makkelijk Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
Zal nog een hele klus worden. Ja:j

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:11

het is niet veel moeilijker dan de oefenexamens op de cd-rom hoor
ik had alleen die geleerd en een paar losse dingetjes uit het boek en was ruim geslaagd

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 06:04

Daffie schreef:
het is niet veel moeilijker dan de oefenexamens op de cd-rom hoor
ik had alleen die geleerd en een paar losse dingetjes uit het boek en was ruim geslaagd

Dan heb je geluk gehad met je examen Cool

Je heb makkelijke en moeilijke Knipoog

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:25

oh dat is mooi dan! Lachen

Valeriie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:53

Het rijden is niet zo moeilijk.. maar de theorie moet je goed leren (ik ben 2 keer gezakt op theorie Bloos )

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:09

Ik het ruiterbewijs tijdje terug gehaald bij 't Reelaer. Theorie, theorie, theorie! Wij werden voorbereidt door een examen met alleen de allermoeilijkste vragen te maken, en dat zijn behoorlijke onderuithalers. Antwoorden daarvan zijn behoorlijk lastig. Theorie stampen dus, stampen stampen stampen! Vooral de kleine details. Het rijden in een weiland is niet bijzonder moeilijk, gewoon netjes rijden, alhoewel het ontzettend moeilijk leek door de zenuwen Bloos Ik ben als de dood voor springen, maar de examinator vond het zeer goed. Over praktijk hoef je je geen zorgen te maken, netjes rijden, netjes in verlichte zit bij het springen. Ik had de volgende onderdelen op mn praktijk examen:

- Weggalopperen van de groep in volle galop, terugnemen voordat je door de bocht moest, volte om de examinator en dan voor een bepaald punt - terug in stap. Hierbij opletten dat de volte inderdaad mooi rond is (nogal wat commentaar op)
- Rijden zonder beugels met twee/een hand in draf
- Galopperen met een hand
- Wending (andere kant op op een volte) met een hand
- Springen van een oxer vanuit draf (als het paard in galop ging was het niet erg, als je maar voorwaarts genoeg reed en netjes in de verl. zit)
- Tussen een "poortje" van hindernissen door, met de linkerhand rechterbalk aanraken en andersom (let erop dat je paard de balk er niet afgooit, dan ben je gezakt)
- Opstijgen (Hierbij de maantop vastpakken, en hand over het zitvlak van het zadel aan de andere kant vastpakken!)
- Achtervoetje oppaken (vanaf de oren helemaal over het paard strijken richting het achterbeen en dan via de binnenkant het been oppaken "zo kan je arm niet uit de kom geschopt worden")
- Afstijgen (Eén hand op de manenkam, andere op de voorboom, achterhand niet aanraken als je je been eroverheen zwaait)
- Doorzitten en lichtrijden natuurlijk ook nog, maar daar valt niet veel over op te merken

En verder werd er aan ons de vraag gesteld: waarom heb je, als je een paard geleid, de teugels over de hals en met je linkerhand het uiteinde vast?
Antwoord dat ik heb gegeven was dat als je paard wegrent omdat hij schrikt, je dan nog met je linkerhand de teugels vast hebt.

En het buitenrijdt gedeelte, goed de route doornemen, achteruitkijken op kruisingen en arm omhoog als je langzamer gaat. Oja, ook opletten dat je in stap gaat als je andere paarden passeert, anders ben je gezakt.

Dit was zo ongeveer mijn examen, en ik had het geluk dat ze je op 't Reelaer goed voorbereiden. Heel veel succes in ieder geval! Lachen

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:04

OKe

Ik begin bekant al zenuwachtig te worden als ik die lijst zie !!!!

Ik kan alles wel maar dalijk vinden ze het niet goed genoeg.....

Opzich geen ramp eigenlijk alleen zonde van het geld. Verder heb ik dat papiertje niet nodig.

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:51

hoe gaat dat dan ? bij mij op de manege kon je 3 delen halen, ik heb het 1e. nu doen ze dat niet meer maar ik heb geen idee waarom je het zou moeten halen en waar. wie kan mij helpen ?

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:53

ooh oeps ! ik had er helemaal overheen gelezen op blz. 1
sorry !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:56

Wafel schreef:
Ik heb besloten dat ik ga voor de 0 fouten !!

Maar hoeveel ik weet niet...

Google
Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.

0 fouten is te doen hoor Knipoog ,(spreekt uit ervaring Haha! ).
Goed je theorie lezen, er zit ook nog oefenexamen enzo in dat boek, is ook erg slim om te maken. Praktijk is niet zo onwijs moeilijk, gewoon rijden als je altijd doet, dan moet het vast goedkomen. Het buitenrijden was voor mij wat meer eens sstruikelpunt, gezien ik totaal niet gewend ben ikverkeer te rijden(Schiermonnikoog), maargoed ben geslaagd dus moet jou vast ook wel lukken.
Waar ga je het eigelijk halen??

@HorseFury Daar heb ik het ook gehaald!! Vind dat je daar onwijs goed voorbereid word(met de 3 uur durenende theorieles Knipoog ). Dat de belangrijkste punten doorgenomen werden(incl ezelsbruggetjes) vond ik ook erg fijn, daar lekker aantekeningen van gemaakt en dat die avond nog even goed doorgelezen. En volgende dag theorie met 0 fouten gehaald Haha! en tevens voor praktijk ook geslaagd.

Edit: Toevoeging

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:31

Hey ik ga ook mijn ruiterbewijs doen ! alleen ik weet nog niet waar. Maar mij lijkt het best wel moeilijk Tong uitsteken mijn eigen manege doet het niet ik wil hem ook graag op Stal 't reelaer doen alleen mijn ouders vinden het te ver weg Boos! want hoe ik het allemaal lees lijkt me het daar eigelijk wel het beste. Een vriedin van mij is pas daar naar toe geweest of moet nog Lachen Is in het verkeer rijden niet super moeilijk ? het lijkt me best wel moeilijk (want ik rijd eigelijk nooit in het verkeer en als wij dat met onze manege poný's gaan doen dan renne ze meteen weg:P Wat moet je allemaal in het verkeer doen? (voor de gene die het ruiterbewijs al hebben )
xxxSuuz

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:55

Oja nog een vragje: moet je met zweep rijden ? of sporen en moet je bij het sprongentje een bodiprotecter aan ?
xxSuuz

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:03

Je hoeft bij de sprong geen bodyprotector aan.. althans bij ons hoefde het niet Tong uitsteken Het verkeer is niet moeilijk hoor! De manegepaarden waarop ik reed waren goed verkeersmak, dus het ging allemaal prima;) Owja je moet altijd even vriendelijk bedanken/zwaaien als een auto voor je afremt--> vind de examinator leuk Ja vdr vond ik het theorie examen nog best pittig! Er kwamen ook termen in voor die we helemaal niet in het boek hadden gehad! Je mag gelukkig best veel fouten hebben, dus je slaagt meestal wel Knipoog

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:05

Owja ik had maar 1 fout in de theorie Haha! Go jij! Go jij! Bij ons was de uitreiking van het ruiterbewijs echt gaaf! Want bij ons werd er echt een feest van gemaakt omdat het de honderd duizendste ruiterbewijs was Pling

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:10

Oke Leuk op welke manege had jij het gedaan ?
xx

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:12

vergeet absoluut niet om heel erg veel te communiceren. wij moesten vanaf dat we de bak uit waren al beginnen met praten tegen elkaar. als er een auto achter je zat de eerste die het zag riep dan "auto!!" en dat ging zo door tot iedereen het gehoord had. we werden daar heel erg voor beloont.
vergeet ook niet dat alles perfect moet. je moet vooral helder blijven denken en het proberen. als je eraf valt is ook totaal niet erg. bij ons waren 5 mensen gevallen maar pakte het goed op en zijn alsnog geslaagd.

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:16

Moet je ook draven op de weg ? en weten jullie meschien hoe oud je er voor moet zijn of is dat op elke manege anders ?
@ xxxcatjuxxx : op welke manege deed jij het ?
xx

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:15

ja je moet zoveel mogelijk draven op de weg

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:18

Ik heb hem eind Juni gehaald, je haald praktijk eigenlijk heel erg simpel. Iedereen had bij ons praktijk gehaald, gewoon beetje netjes en dan heb je het..
Maar voor theorie moet je wel even leren, wij hadden best wel vage vragen..
Als je vragen hebt, dan zeg je het maar.. Lachen

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:33

Hebben jullie hem allemaal op Stal 't Reelear gedaan ?
Zo ja: Op wie ?
Ik zie er dan eigelijk wel een beetje tegen op om op de weg te rijden Tong uitsteken Bang dat ik de weg vergeet ofsoow iets of is dat niet mogelijk?
xx

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:38

Wij moesten eerst theorie en dan de bak in. In de bak ging het vooral bij weg galloperen lastig met iedereen, dus ik denk niet dat dat echt een punt is als dat verkeerd gaat. Wat wel erg belangrijk was was het opstijgen, dus jouw rug naar het paard's hoofd. Sommige deden dat fout en daar was de examinator helemaal niet blij mee. Naar buiten gingen wij met zijn tweeen. Mijn paard schrok van de bus, maar ik hield hem onder controle (daar gaat het om). Alleen in draf moet je best snel gaan. Wij deden het niet te rustig maar ook zeker niet te snel. Toen zei de examinator dat we veel sneller moesten. Ik denk wel dat alles per examinator verschilt. Success

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:39

Ik heb mijn ruiterbewijs al weer jaren geleden gehaald bij ons op de vereniging toen nog.
Er waren toen verschillende examens en ik weet nog wel heel goed dat de jongeren onder
ons allemaal gezakt zijn op hun theorie. Mijn advies is idd heel goed je theorie leren het praktijkgedeelte vond ik heel erg meevallen, maar zoals ik al zei is het al een jaar of 8 geleden dat ik het gehaald heb. Haha! In ieder geval heel veel succes Knipoog

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:52

SuuZ_Honey schreef:
Hebben jullie hem allemaal op Stal 't Reelear gedaan ?
Zo ja: Op wie ?
Ik zie er dan eigelijk wel een beetje tegen op om op de weg te rijden Tong uitsteken Bang dat ik de weg vergeet ofsoow iets of is dat niet mogelijk?
xx

ik dus!! Je word daar onwijs goed voorbereid op alles, je krijgt zaterdags 3 uur theorieles en nog wat praktijk. Tijdens de theorie word ook doorgenomen wat je in het verkeer moet rijden en waar je wat moet doen. Dan krijg je nog de kans om dat te lopen(word je heen gebracht met auto's), en de route daar is echt niet te vergeten hoor Knipoog .
Examen zelf, tsja handig is eerst alle vragen te maken en dan ff klein streepje te zetten bij het antwoord(dus gewoon bij de vraag zelf) daarna ga je nog keer alle vragen bij langs en vul je het in op je antwoordenblad en vervolgens kijk je het nog 1x goed na!!
praktijk, gewoon rijden zoals je gewend bent en de paarden daar zijn het ook allemaal gewend en dat is dus weer er gemakkelijk Knipoog .
Voor het verkeer gedeelte ga je eerst met iedereen(onder begeleiding) naar de plek toe waar het uiteindelijk zal zijn, dus je hebt ook nog klein buitenritje meegenomen(telt niet mee voor het examen), en daar sta je op klein parkeerplaatsje en ga je in groepjes het verkeer gedeelte doen. Dan ga je met z'n alle weer terug en hoor je tegen eind van de middag uitslag en krijg je diploma enzo(mits geslaagd dan he Clown ).

Ik vond dat je daar erg goed voorbereid werd en vind het daar zeker om aan te raden wil je,je ruiterbewijs gaan halen!!