onweer, paarden buietn laten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amaretto2

Re: onweer, paarden buietn laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:55

GinnyBanshee schreef:
na al dat lekker weer zou ik een (sport) paard niet buiten laten met onweer, daar worden hun spieren gelijk strak van als ze het niet gewend zijn. Sommige paarden kunnen hier heel slecht tegen en wordt soms bijna kreupel voor een paar dagen, en sommige dus helemaal niet. (heb deze vraag vandaag aan mijn dierenarts gesteld, vandaar)

klopt wat jij zegt, mijn merrie 2 weken terug ook onregelmatig,,,kou door de regen doordat ze de spieren optrekken als ze in een bep houding staan voor de regen...
Ook van de DA vernomen

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:30

Waar woon je?
Als je op een verlaten en lache vlakte woont bestaat er kans als er
vlak bij jullie onweer inslaat,
maar als jullie ergens wonen waar er hogere punten zijn dan jullie huis,
dan kunnen ze waarschijnlijk wel buiten, maar als jij onzeker bent moet
je het zelf weten, je moet jezelf er ook prettig bij voelen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:58

Ik haal ze als het even kan met slecht weer allemaal binnen,de een kan er beter tegen als de ander, maar ik wil ook goed slapen en als mijn paarden in noodweer buitenstaan slaap ik voor geen meter!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:39

Als het zou kunnen heb ik ze liever binnen, maar ze staan nu aan de andere kant van de snelweg (niet bij de stal) en kunnen dus niet even snel naar binnen.

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:10

ik zou ze met onweer lekker naar binnen halen als dit kan, ik ken een paardje dat dood is gegaan door de bliksem, terwijk het weiland niet supergroot was en het naast een boerderij was met hoge punten. Beetje regen hebben ze niets van, maar hagel vind ik wel sneu, ik vind het zelf ook alles behalve prettig als ik een hagelbui op me kop krijg

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:47

Onze kwpn'er is vanacht naar binnen gegaan, en die staat meestal ook 24/7. Maar die kan soms flippen van het onweer.
De haf is buiten gebleven.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:09

Hier staan ze zo af en toe ook eens buiten met onweer. De paarden staan in de zomer wel vaak een nachtje buiten. Als het dan gaat onweren blijven ze gewoon buiten staan. Als het dan denk ik toch altijd even aan ze Nagelbijten / Gniffelen Ze staan wel gewoon tussen bomen en veel huizen. De kans dat er iets gebeurd is dus wel klein. De paarden zelf worden er ook niet echt druk van. Maar het idee vind ik zelf ook niet zo fijn.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:02

Ik zou altijd de paarden(Al je dieren) naar binnen doen met onweer. Je kan het beter voorkomen dan genezen(Meestal kan met onweer genezen zelfs niet meer.)

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:06

Ik kan maar 1 tip geven, maar dat zul je zelf ook wel weten: Ga ze iig niet binnen zetten terwíjl het onweert.
Daar heb ik verhalen over gehoord (en ja, het waren de braafste paarden!), nou daar wordt je niet blij van. Ach gut

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:12

Inderdaad kunnen de braafste paarden zelfs doodsbang worden en al die dingen gaan doen! 't Paard wordt dan zo vreselijk bang dat ie nergens meer aan denkt, alleen aan vluchten!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:12

Mijn verzorgpony heeft vannacht gewoon buiten gestaan.. Nu is het weer hier niet zo erg tekeer gegaan als in de rest van Nederland, anders weet ik niet of ze haar binnen hadden gezet. (ze staat bij mensen thuis.)
Maargoed, ze heeft geen schuilstal, maar wel wat bosjes en een grote schuur naast de wei, waar ze een beetje kan schuilen.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:18

Het is hier geen noodweer geweest.
Maar ik denk dat als het hier zo zou onweren, Mats wel naar binnen gaat. Ja

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:19

Mijn paarden staan ook altijd buiten. De stal staat open dus ze kunenn er in maar ze gana juist als het regent of hagelt of onweer t buiten staan

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:41

Mijn pony staat 24/7 buiten, ze heeft een ruime inloopstal dus daar kan ze zelf ingaan als ze wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:03

Bij ons blijven de paarden ook gewoon buiten staan.
Lijkt mij geen probleem voor ze.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:18

_Tamara schreef:
Inderdaad kunnen de braafste paarden zelfs doodsbang worden en al die dingen gaan doen! 't Paard wordt dan zo vreselijk bang dat ie nergens meer aan denkt, alleen aan vluchten!

zie het ook eens andersom Knipoog
ze worden ineens opgesloten in een heel kleine ruimte waar ze niet eens kúnnen vluchten, al zouden ze willen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:43

Als een paard doodsbang wordt op stal tijdens een onweersbui is ie een stuk veiliger als dat ie bang wordt op de wei.

Overigens voor degenen die hun paard naar binnen halen met onweer: Doe dit vóór de bui. Tijdens is levensgevaarlijk.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:44

@_rosita_: Klopt, heb je gelijk in. Maar mij (volgens mij reageerde _Tamara op mij) ging het erom dat je ze dan niet tijdens de bui moet gaan binnenzetten omdat ze die angst dan op jou af kunnen reageren. (En ik denk dat het _Tamara ook hierom ging, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker)
Of je een paard binnen of buiten moet zetten.. Dat vind ik heel moeilijk en dit is denk ik ook per paard verschillend. Als je een paard hebt wat normaal al heel onrustig is op stal, is het denk ik niet verstandig hem nu ook binnen te zetten.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:50

Nikka schreef:
Ik haal ze ook binnen, beetje mutserig, maar sinds een paard van een vriendin is overleden door de bliksem zit het me toch niet meer lekker.

Owww Verdrietig Dan zou ik het ook doen idd!

Sant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:52

Ik haal ze altijd wel binnen. Ben veel te bang dat ze door de bliksem geraakt zouden worden. Er staan ook niet echt bomen in de wei, alleen een rij bosjes erbij lang. Dus als ze midden in de wei staan kunnen ze zo geraakt worden.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:00

Ja dit is wel waar. Bij ons staan wel genoeg bomen, dus ik denk dat het minder gauw gebeurt.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:04

Ik haal ze ook altijd binnen, ze vinden regen en onweer helemaal niet leuk. En als ik ze dan naar binnen haal staan ze te trillen van de kou. Dus zet ik ze lekker binnen. Lachen

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:37

ik haal mijn paard ook altijd binnen met onweer en regen
ik ben toch ook binnen met onweer dus mijn paardje ook.
ben zo bang dat de onweer me paardje raakt.
en ik heb een stal dus waarom zou ik haar dan niet binnen zetten? Cool

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:44

Vannacht ging het toch wel vreselijk tekeer, de bliksemlichten bleven maar flikkeren. We hebben vannacht dus nog wel de paarden binnen gezet met die onweer, was vreselijk eng. Maar volgens mij dachten die paarden daar anders over, die liepen heerlijk te grazen.
Normaal laat ik ze buiten.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:53

Toen ik de pensionstal runde zette ik de paarden met onweer binnen, ik heb vroeger een keer mee gemaakt dat een meisje haar paard verloor omdat deze door de bliksem was getroffen in het weiland. Ik heb daar zoveel verdriet van gezien dat ik besloot met onweer gaan de paarden naar binnen.

Nu de stal is overgenomen blijven de paarden buiten staan, dat bezorgd mij wel een beetje maar goed zo heeft ieder zijn keuzes.