Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Re: Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:54

Mwah, dat vind ik nou weer totáál niet. Haha!

Moderne dressuur - klassieke dressuur (Is dat alleen hogeschool?) - Western: andere manier van rijden, van opleiding, van doel, van filosofie.

Appels, peren en bananen.

Hoewel ze misschien ergens tóch ook allemaal eender zijn. Genoemde doelen zijn vaak dezelfde. Maar hier boven genoemde punten die tot dat gemeenschappelijke doel zouden moeten leiden zijn vaak zéér verschillend. Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:00

pharagirlke schreef:
evita_ maar het was wel jíj die de leeftijd er bij haalde! Dus ik vraag ook aan jou hoe je de gemiddelde leeftijd van de slachtpaarden omhoog wil krijgen dmv hogeschool dressuur gezien je vond dat ik me moest verdiepen omdat ik zei dat ik denk dat die leeftijd omlaag gaat gaan.

dús ik ga er vanuit dat jij denkt dat die leeftijd omhoog gaat gaan door hogeschool dressuur, inj het achterhoofd houdend dat ik me er in moest verdiepen denk ik dat jij, van mening zijnde dat die leeftijd omhoog gaat gaan, me wel kan vertellen hoe dat die oefeningen de slachtleeftijd omhoog gaan jagen!

Krijg een beetje een 'pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet' ide hier...

Je legt wel erg snel mensen woorden in de mond.
Ik zeg niet dat de leeftijd van paarden per definitie omhoog zal gaan door hogeschool dressuur. Dat ben ik niet van mening en kan dus ook geen antwoord geven op je vraag. Ik ben wel van mening dat met meer kennis van het gymnasticeren van het paardenlichaam er minder in de krul getrokken zal worden, er minder scheve paarden zullen zijn en dat er meer paarden zijn die op hoge leeftijd dressuurmatig gereden kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:10

dat is wat ik op maakte uit je reactie op mijn bericht Evita.

Ik ben het( echter niet met je eens dat ze meer kennis gaan krijgen door hoge school dressuur, ze gaan enkel nog meer manieren krijgen om het fout te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:23

pharagirlke schreef:
Maar iig, hoe denk jij die leeftijd naar een hoger getal te brengen dmv nog meer belastende oefeningen in te voeren die nóg fouter uitgevoerd kunnen worden?

Je krikt de leeftijd niet omhoog door meer belastende oefeningen te doen.
Je krikt de leeftijd omhoog door het paard niet zo jong al te beleren, te trainen en de Z in te rijden.

Vroegah werden de paarden beleerd wanneer ze 5 jaar waren. Daarna werden ze met rust gelaten en werd de training opgepakt wanneer ze 8 jaar waren. Dan werd er 5 jaar lang in rustig tempo getraind en op 13-jarige leeftijd was het paard dan 'klaar' om de oorlog mee in te gaan. Paarden werden destijds 30 jaar.

Als je dan kijkt naar de leeftijden van de paarden en het tempo van trainen van nu (beleren wanneer ze 2,5 à 3 jaar zijn en dan meteen volop in training en zo snel mogelijk naar de Z willen) dan zit daar wel een groot verschil in.

M.a.w., trainen voor hogeschool oefeningen vraagt tijd, en geduld. En dat heeft men tegenwoordig niet meer, want tijd is geld.
Het zou me ook niet verbazen dat dat de reden is geweest om die moeilijke oefeningen, het neusje van de zalm, dan maar te skippen in de hedendaagse dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:25

Ik kan me niet voorstellen dat dat de reden is

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen veel te vroeg zwaardere dingen verlangen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:28

Citaat:
Je krikt de leeftijd omhoog door het paard niet zo jong al te beleren, te trainen en de Z in te rijden

en zoals altijd weet jij het weer beter uit te leggen Lachen
Thanks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:44

JoviBan schreef:
pharagirlke schreef:
Maar iig, hoe denk jij die leeftijd naar een hoger getal te brengen dmv nog meer belastende oefeningen in te voeren die nóg fouter uitgevoerd kunnen worden?

Je krikt de leeftijd omhoog door het paard niet zo jong al te beleren, te trainen en de Z in te rijden.

Vroegah werden de paarden beleerd wanneer ze 5 jaar waren. Daarna werden ze met rust gelaten en werd de training opgepakt wanneer ze 8 jaar waren. Dan werd er 5 jaar lang in rustig tempo getraind en op 13-jarige leeftijd was het paard dan 'klaar' om de oorlog mee in te gaan. Paarden werden destijds 30 jaar.

Als je dan kijkt naar de leeftijden van de paarden en het tempo van trainen van nu (beleren wanneer ze 2,5 à 3 jaar zijn en dan meteen volop in training en zo snel mogelijk naar de Z willen) dan zit daar wel een groot verschil in.

M.a.w., trainen voor hogeschool oefeningen vraagt tijd, en geduld. En dat heeft men tegenwoordig niet meer, want tijd is geld.
Het zou me ook niet verbazen dat dat de reden is geweest om die moeilijke oefeningen, het neusje van de zalm, dan maar te skippen in de hedendaagse dressuur.

het neusje van de zalm? Daarover zijn de meningen duidelijk verdeeld. Overigens geloof ik niet dat paarden pas vanaf 13 de oorlog in gestuurd werden Nu geld ook de algemene regel van 3 jaar om te beginnen. maar weinigen houden zich daar aan, daar kan de ''regel'' niets aan doen. En dat zal je met hogeschool oefeningen nog steeds, misschien zelfs nog erger hebben... Knipoog

Vraagt tijd en geduld? Eens. Maar níet elk paard zal hogeschool oefeningen kunnen uitvoeren. Het is hierboven al eens gevraagd, zie je onze hedendaagse kwpn'er al een levade uitvoeren? Ik iig niet. En laten we eerlijk zijn; hoeveel barokke rassen lopen er mee in de top van de dressuur?

Ik denk niet dat die oefeningen 'verbannen' zijn omdat niemand er tijd wilde insteken maar omdat het oefeningen zijn die voor een te beperkte groep paarden geschikt zijn. Dan krijg je het niveau nooit zo hoog als dat het op dit moment ligt.

En 'vroegah' zouden ze 30 worden als ze geen kogel door hun kop kregen in de oorlog. Zeker dat je terug wil naar 'vroegah'? want daar zou ik toch eens heel goed over nadenken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:50

pharagirlke schreef:
Nu geld ook de algemene regel van 3 jaar om te beginnen. maar weinigen houden zich daar aan, daar kan de ''regel'' niets aan doen. En dat zal je met hogeschool oefeningen nog steeds, misschien zelfs nog erger hebben... Knipoog

"Ook"? Zoals ik al schreef, begonnen ze vroeger toen de paarden 8 jaar waren. Da's 5 jaar verschil. Knipoog

En nee, ik wil niet terug naar vroegah naar de tijd van oorlog, ridders en kogels. Haha!
Wèl zou ik graag zien dat men weer rekening ging houden met het paard, en de leeftijd waarop je kunt gaan beginnen met trainen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:52

denk dat er nu ook veel meer rekening gehouden word met belasting, lijkt me dat zadels lichter zijn, ruiters in ieder geval gezien dat harnas ontzettend zwaar moet zijn enz enz. Nee ik denk dat we er (mits men zich een beetje houd aan ehm 'ongeschreven regels' zeg maar) alleen maar op vooruit gegaan zijn! Lachen

Rekening houden met het paard ben ik wel volledig met je eens! Maar niet terug gaan naar die leeftijden etc.

edit; ohje wat zijn we (ik) verschrikkelijk off toipc aan het gaan Bloos! Excuses! Bloos!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:56

Kun je nagaan hoe je dat paard vroegah moest trainen om al dat ruitergewicht te dragen en ook nog eens die capriolen moest maken.

Een 4 jarig jong ding wat zich makkelijk laat rijden, je kunt je ook afvragen waarom dat zo is. Nog te jong in zijn hoofd, laat zich overvragen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:09

evita_ liever een 4-jarige die nog jong in het hoofd is en zich dus wat makkelijker laat rijden waar ik zelf kan doseren en kan bepalen van 'kijk nou stopk' zodat ik zeker niet te veel doe, dan een 9-jarige doos die zichzelf overpakt omdat ze zich al 'heel wat' voelt en beslist niet van plan is omdat onderkruipsel op haar rug derop te laten zitten Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:18

Ik denk ook dat het te maken heeft met wat de jury, en het publiek op het moment wilt zien. En dat is meer show (denk aan uitgestrekte draf met benen die hoger komen als goed voor het paard is) dan echt harmonie. En als het publiek iets wilt zien, dan is dat wat te krijgen. En voor dat soort oefeningen tonen de kwpn-er e.d. nou eenmaal beter als de barokke rassen. Maakt niet dat de barokke rassen nog steeds uitblinken in het verzamelde werk. In de weg ernaar toe worden ze echter niet altijd gewaardeert op hoe het ras is. Veel mensen zijn daardoor ook helemaal niet in de dressuur te vinden, maar rijden voor zichzelf, of in shows.

Ik denk idd dat de huidige kwpn-er de hogeschool oefeningen niet, of niet gezond kan uitvoeren, en dat het daardoor is weggelaten.

Daarintegen kunnen de barokke rassen weer een deel van het werk daaronder niet laten zien zoals er nu graag gezien wordt. En komen dus niet verder.

Er is dus (bijna) geen paard dat beide aan kan...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 05:56

Citaat:
Het is hierboven al eens gevraagd, zie je onze hedendaagse kwpn'er al een levade uitvoeren?

Als je maar met genoeg verstand en kunde te werk gaat, kan dit. Miss Ellie van Bent Branderup doet een heel mooie levade (en Courbette, overigens). Ze is een Trakehner.

Maar dat is het punt juist: die kunde en verstand is héél zeldzaam geworden. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om in de B al schouderbinnenwaarts en travers te doen, of in de Grand Prix de Terre a Terre of courbette, als ik maar zou weten dat de opleiders van deze paarden genoeg liefde voor, verstand van en kunde met hun paard hadden om het te doen op de manier die voor het paard het beste is en niet voor henzelf. Dat dat niet het geval is, of in ieder geval nooit altijd het geval zal zijn is helaas een gegeven...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 06:56

maar wát zou nou het nut zijn van schouderbinnenwaarts in de B? Dan maak je de drempel wel heel hoog, en zullen veel 'B' ruiters met veel geruk en gepluk hun paard een beetje schouderbinnenwaarts zetten. En ja, dat zal nu ook wel eens gebeuren, maar wel in mindere maten.
Ik zie nog steeds niet wat nou het nut is van salinero vliegend door de bak te laten gaan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:12

Paardrijden heeft sowieso geen nut meer. Omdat we niet meer met ons leven afhankelijk zijn van goedopgeleide paarden die lang mee kunnen, zijn we ook vergeten hoe die ook alweer opgeleid werden.

Die opleiding begon aan de hand, bij een paard dat de leeftijd had waarop het toe was aan zulke arbeid. Pas als het paard goed genoeg bespierd en in balans was, ging men er op zitten. Om vervolgens verder te werken aan de bespiering en balans door rechtrichtende buigingsarbeid.

Ik zal niet uitwijden over het nut van schouderbinnenwaarts, maar het feit dat het de aspirine van de dressuur genoemt wordt, spreekt denk ik voor zich...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:14

TS kan trouwens niet meer reageren. Is voor 3 maanden uit de running. (zie banlijst)

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:24

krumel schreef:
maar wát zou nou het nut zijn van schouderbinnenwaarts in de B? Dan maak je de drempel wel heel hoog, en zullen veel 'B' ruiters met veel geruk en gepluk hun paard een beetje schouderbinnenwaarts zetten. En ja, dat zal nu ook wel eens gebeuren, maar wel in mindere maten.

Dat is juist iets wat naar mijn mening moet veranderen in de mentaliteit van mensen, dat ze heel snel aan wedstrijden mee willen doen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:27

Arabesk schreef:
Alane schreef:
de dressuurwedstrijden zoals ze nu zijn en in het verleden waren zijn niets anders dan het tonen hoever je bent in de africhting van je paard in competitie verband...

Dus? Zouden de hogeschool oefeningen net zo goed een onderdeel kunnen zijn Verward toch? Dat is de kroon op de africhting, als ik de boeken van klassiek dressuur mag geloven.

ik wens je veel succes als je die tijdens een kür of een proef neer wil zetten.. mag je dan ook op en afstappen?
deze oefeningen zijn namelijk niet te doen als je in het zadel zit...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:27

Als het geruk en gepluk niet gewardeerd zou worden met punten dan zou het ook snel stukken beter gaan met de 'dressuur'.
Maar dat is een jury probleem en ik denk dat daar ook nog wel eens een groot probleem zou kunnen liggen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:44

Arabesk schreef:
Alane schreef:
de dressuurwedstrijden zoals ze nu zijn en in het verleden waren zijn niets anders dan het tonen hoever je bent in de africhting van je paard in competitie verband...

Dus? Zouden de hogeschool oefeningen net zo goed een onderdeel kunnen zijn Verward toch? Dat is de kroon op de africhting, als ik de boeken van klassiek dressuur mag geloven.

Nope, die oefeningen zijn het einddoel, en vallen dus buiten de competitie zoals die vroeger is bedacht.
De 'kunstjes' die jij bedoelt zijn er enkel en alleen ter bescherming van vooral ruiter en paard tijdens de oorlogen (waarbij bescherming zeer breed gezien moet worden, nl ook uitschakeling van de tegenstanders)
De paarden die zover waren getraint dat ze die oefeningen beheersten deden dus niet meer mee in de competitie en nu nog steeds niet Haha!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:07

Ze zouden wel een soort open of extra klasse kunnen maken, waar ze allemaal hun eigen kunstjes kunnen laten zien (spaanse pas, levade, knielen enz..), leuke muziekje er onder en niemand hoeft meer naar een paardenshow, dressuur is net zo leuk.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:23

silvana84 schreef:
Ze zouden wel een soort open of extra klasse kunnen maken, waar ze allemaal hun eigen kunstjes kunnen laten zien (spaanse pas, levade, knielen enz..), leuke muziekje er onder en niemand hoeft meer naar een paardenshow, dressuur is net zo leuk.

Nou nee, paardrijden/dressuur is kunst, geen verzameling kunstjes, en knielen en Spaanse pas zijn naar mijn idee geheel andere dingen dan hoge schoolsprongen.
Een zeer belangrijk verschil tussen een dressuurproef en een show is naar mijn mening dat je in een proef ook dingen moet laten zien die misschien niet de sterkste kant van je paard en jou zijn en natuurlijk dat je beoordeeld wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:30

Maar rijdt zoiets maar eens vanuit een nette overgang... Ik heb al de spaanse rijschool aan het werk gezien, nou, je kunt echt geen net proefje rijden, vanuit de piaffe een vloeiende overgang rijden naar de capriole en weer verdergaan hoor...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:21

Dat is ook zo Lachen

Conclusie: de hogeschool oefeningen zijn niet in de proef in te bouwen...(hooguit net voor het groeten.. Haha! )

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:25

Zou best in te bouwen zijn lijkt mij, er is helaas alleen bijna niemand die hogeschool oefeningen uitvoeren kan.
Als ruiters op het moment dat ze daar aan toe zijn, die oefeningen zouden aanleren en oefenen, zou het op een gegeven moment best in een proef kunnen.
Laatst bijgewerkt door Svadilfari op 31-05-07 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt