Peesbeschermers en starten waarom mag het niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Peesbeschermers en starten waarom mag het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:35

Hoe trek jij die conclusie?
Beetje vreemd
Omdat ik het gewoon niet met je eens ben?

Ja ik vind idd dat een paard 5 min zonder moet kunnen, heb je goed.
En de reden waarom is omdat niet iedereen zo diervriendelijk is en er gemene dingen in de bescherming geduwd kunnen worden.
Of verzwaarde peesbeschermers gedragen kunnen worden, zodat paarden meer knie aktie krijgen

Maar dat zijn dingen die jij niet wilt zien, jij ziet alleen maar paarden die zich telkens aantikken?
Als dat risico zo groot is met een paard, is deze gewoon niet toe aan wedstrijden

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:43

Ik trek die conclussie omdat jij zegt: regels zijn regels. Met andere woorden (in mijn ogen) einde discussie.

Ik weet niet of wij het wel of niet eens zijn.
A: Ik rijd rustig zonder peesbescherming
B: Nee, ik zie niet alleen maar paarden die zich aantikken.

Of mijn paard zich aantikt, nee, ik gebruik peesbescherming uit voorzorg.

Blijkbaar ben ik zo naief dat ik niet weet dat je met peesbescherming iets kan verbergen of meer knieactie kan krijgen (krijg je daar ook punten voor?).

Ik vraag me oprecht af waarom die regel er is. Ik heb nooit kunnen bedenken dat je met peesbescherming de jury kan bedonderen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:45

En bij springen kunnen ze geen dingen in peesbeschermers doen?
Maakt verder ook niet uit, maar vind het raar dat er verschil is tussen springen en dressuur en niet alleen wat betreft de peesbeschermer kwestie. Wat dacht je van controle wat betreft de inentingen??? Of startkaart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:47

ik rijd nooit zonder, uit voorzorg, behalve in de ring.
Ik hoor me ook gewoon neer te leggen bij de regels die zijn gemaakt voor het welzijn van het paard
En daar doe ik dat graag voor Ja

Ja daar is die regel voor.
als een paard zijn achterbenen hoger optilt ipv sloffend door het zand gaat, ja daar krijg je meer punten voor.

Mensen die wondjes maken op de benen, daar bijtende vloeistof inspuiten en dan een bandage oid erom zodat je de wondjes niet meer ziet.
(met eigen ogen gezien, met een staal borstel erop slaan en dan gel erop smeren die warm wordt)
Sommige mensen zijn gemeen als het gaat om het winnen van een prijs...

Regels zijn er meestal niet zomaar.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:48

Doen ze bij springen ook...
Maar ja, het verbieden kan daar simpelweg niet omdat de blessure van aantikken daar te groot is om het weg te laten.

Bit controles enz, mag van mij véél meer gedaan worden Ja

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:50

runningkawa schreef:
ik rijd nooit zonder, uit voorzorg, behalve in de ring.
Ik hoor me ook gewoon neer te leggen bij de regels die zijn gemaakt voor het welzijn van het paard
En daar doe ik dat graag voor Ja

Ja daar is die regel voor.
als een paard zijn achterbenen hoger optilt ipv sloffend door het zand gaat, ja daar krijg je meer punten voor.

Mensen die wondjes maken op de benen, daar bijtende vloeistof inspuiten en dan een bandage oid erom zodat je de wondjes niet meer ziet.(met eigen ogen gezien, met een staal borstel erop slaan en dan gel erop smeren die warm wordt)
Sommige mensen zijn gemeen als het gaat om het winnen van een prijs...

Regels zijn er meestal niet zomaar.. Lachen

Hoe ziek ben je dan als iemand dat doet?
Je schrijft dat je dat met eigen ogen gezien hebt? Heb je dat ook gemeld?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:51

Dan ben ik blij dat ik een naieveling ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:52

nee, was toen een jaar of 14 en verlegen (ja ik was vroeger verlegen Tong uitsteken Lachen...durfde dat niet
Zou het nu niet meer moeten zien Duivel

Ben maar blij...
Ik heb wel meer dingen gezien, niet op concours, maar in training...wat wel voor concours traning was...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:54

runningkawa schreef:
nee, was toen een jaar of 14 en verlegen (ja ik was vroeger verlegen Tong uitsteken Lachen...durfde dat niet
Zou het nu niet meer moeten zien Duivel

Ben maar blij...
Ik heb wel meer dingen gezien, niet op concours, maar in training...wat wel voor concours traning was...

Ja ok maar dat zal helaas altijd blijven..Maar als ik zoiets op concour zou zien, pffff dat moeten ze uitkijken voor mij Vork

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:25

Toch vind ik het een duidelijk verschil, springen of dressuur. Srpingen vrengt door de snelheid/wendingen/hindernissen meer risico op aantik of wat met zich mee. Ook bij de 'top'paarden en ruiters. Bij dressuur kan een paard idd aantikken om wat dan ook, helaas das jammer en balen, goed koelen dan maar. Maar als een paard geregeld aantikt.. tsja dan is tie niet voor de dressuur op wedstrijd. Om de redenen dat met iets om de benen gesoemeld kan worden. Of super slecht van bijtende stoffen enz. of het verdoezelen van een probleem/afwijking.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:33

Buiten dat met springen het risico op aantikken groter is, heeft het daarbij ook niet zoveel zin om een paard meer knie-actie te bezorgen, omdat het paard daar "niet mooi" hoeft te lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:34

Dat is idd ook nog eens zo Ja
Als ie maar over het hout komt is voldoende Haha!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:43

Naast alle argumenten (waar ik het overigens mee eens ben Ja ) die al geweest zijn wat betreft het niet mogen verschijnen met beenbescherming in de dressuurring, is het ook nog zo dat als iedereen zonder bescherming zijn/haar dressuurproef rijdt, dat iedereen gelijk is en dus ook gelijk kan worden beoordeeld...

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:04

Ben het hier ook eens met alle genoemde argumenten waarom er niet met bescherming gestart mag worden in de dressuur.
En wat dressuurgek zegt klopt... iedereen wordt zo gelijk beoordeeld en daar gaat het tenslotte om in de sport.

En de ervaring van Running Kawa ken ik ook. Je wilt niet weten wat er uitgehaald wordt met (o.a.) de benen van de dieren om ze beter te laten lopen of hoger te laten springen.

En als je een paard niet 5 minuten dressuurmatig zonder bescherming kunt laten lopen, dan heb je in mijn ogen niets te zoeken op een wedstrijd. De basis van de dressuur (en eigenlijk al het rijden) is een rechtgericht paard welke in balans loopt, dus moet 'ie zonder gevaar 5 minuten zonder bescherming kunnen lopen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:02

Crosskip schreef:
En als je een paard niet 5 minuten dressuurmatig zonder bescherming kunt laten lopen, dan heb je in mijn ogen niets te zoeken op een wedstrijd. De basis van de dressuur (en eigenlijk al het rijden) is een rechtgericht paard welke in balans loopt, dus moet 'ie zonder gevaar 5 minuten zonder bescherming kunnen lopen.

Helemaal mee eens Ja

Regels zijn helaas nou eenmaal de regels en iedereen hoort zich eraan te houden. Zoals al gezegd wil je niet weten wat er allemaal aan wordt gedaan paarden beter te laten lopen en springen.

Voor de TS; als het paard van je vriendin niet 5 minuten in de ring zonder kan moet jeje eens afvragen wat ze op een wedstrijd zoekt. En waarom heeft ze de bescherming niet omgelaten met losrijden, dat mag namelijk wel!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:34

runningkawa schreef:
Heeft erg weinig met perfect te maken..

Omdat de regels vaak wel bedacht zijn uit het punt van welzijn van het paard.
Met een ongezond paard starten dat niet eens 5 min kan lopen zonder zich open te halen, is nou niet echt de combi waar je op zit te wachten in de wedstrijd sport.
De baas zou uit het oog punt van welzijn moeten bedenken dat rijden op dit moment in wedstrijd verband gewoon geen optie is.

En hier draait het natuurlijk allemaal om. Regels zijn regels, en als mijn paard tijdens het losrijden kreupel zou lopen zonder beenbescherming zou ik er niet eens over piekeren om toch een manier te vinden om te kunnen starten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:20

en hoe zit het met springschoenen? Om daar mee te starten bij een dressuurwedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:39

Mag ook niet
kun je dus ook vinden in het reglement Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:06

Je mag ze met losrijden natuurlijk wel aan... Als je paard alleen in het proefje nog niet eens zonder kan dan heb je niks te zoeken op concours denk ik.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:17

je paard heeft gewoon kromme benen:S als hij zijn eigen wonden open tikt:S beetje vreemd. Mja..je mag gewoon geen bescherming in de dressuurbaan omdat ze hun benen niet kunnen bezeren of beschadigen. Bij springen kunnen die balken tegen hun benen aan komen zodat er splinters in de benen blijven hangen! en daar heb je met dressuur geen last van.
En als je paard zijn eigen benen aan tikt..heeft je paard kromme benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:18

toch zijn peesbeschermers bij het springen niet voor de balken hoor
Daar zit de bescherming ook niet, daar zit alleen wat elastiek...

het heet ook niet voor niet peesbeschermer

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:29

repsaj schreef:
je paard heeft gewoon kromme benen:S als hij zijn eigen wonden open tikt:S beetje vreemd. Mja..je mag gewoon geen bescherming in de dressuurbaan omdat ze hun benen niet kunnen bezeren of beschadigen. Bij springen kunnen die balken tegen hun benen aan komen zodat er splinters in de benen blijven hangen! en daar heb je met dressuur geen last van.
En als je paard zijn eigen benen aan tikt..heeft je paard kromme benen.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ten eerste klopt het war RK zegt: peesbeschermers helpen niet tegen het aantikken van balken. Ten tweede hoeft een paard echt geen kromme benen te hebben om zichzelf aan te tikken.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:48

ver gezocht? Nee hoor! Er zijn mensen die er alles voor over hebben om te winnen, en doen soms verschrikkelijke dingen!
Daarom zijn deze regels er, en ik vind het eigenlijk alleen maar goed.
Ik rijd thuis ook altijd met peesbeschermers, maar kan op de wedstrijd makkelijk 5 min zonder.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:12

Ik denk dat ik het helemaal eens ben met RK. Party!!

Deze regel is bedacht in functie van het dierenwelzijn.

1. Paarden die gekwetst zijn, horen niet op een wedstrijd te verschijnen. Onder de gekwetsten reken ik alle paarden die onregelmatig lopen zonder lapmiddeltjes (lees: beenbeschermers en dergelijke).
2. Er zijn mensen die er véél voor over hebben om te winnen. Om dieronvriendelijke praktijken zoveel mogelijk tegen te gaan en om de wedstrijd eerlijk te laten verlopen, moeten paarden 'bloot' verschijnen.

Om even concreet te reageren op wat TS heeft meegemaakt: als het paard na de springwedstrijd is beginnen kreupel te lopen, dan had je op dat moment je verantwoordelijkheid moeten opnemen en in functie van het welzijn van het paard moeten kiezen om de webstrijd af te blazen. Voor dit soort gevallen is er geen uitzonderingsmaatregel nodig, me dunkt.

Ik ben blij dat er, voor mensen die hun verantwoordelijkheid niet kunnen opnemen, nog regels en juryleden bestaan.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:14

Als je van de dierenarts een verklaring hebt dat jouw paard met bescherming moet lopen dan mag geen een jury dat weigeren. Maar het moet dan wel om een echt medic rede zijn. En dat komt bijna of nooit voor. Je kan ook onzichtbare bescherming nemen gewoon 1 haar van de staart en die doe je om het been paard tikt niet meer aan.