Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:53

Nadya schreef:
Hahaha, Chevax, dan lijken we qua gedachtengang meer op elkaar dan je dacht. Ik vind dat gebeuren op zich (sfeertjes, andere ruiters, gedoetjes) ook helemaal niets, al heb ik ook niet zoveel met dressuur- en springwedstrijden. Ik ben meer een endurancetypje, denk ik. Haha!

En waarom zou je geen dressuur op een Tinker mogen doen? Oh, het is geen KWPNer, tja..... Ik zou er hard van in de lach gaan schieten, als ik zulke mensen tegen kwam. (En reken maar dat ik ze tegenkom met mijn papierloze kruisingpaardje, waar ze op neer kijken. Maar het is tenminste niet zo'n gewoon paard Tong uitsteken ).

Endurance lijkt me ook geweldig, maar ik denk dat ik dan eerst maar eens flink aan Djenna's conditie moet werken (en aan die van mezelf denk ik ook wel, drie keer de trap op en ik hijg als een idioot! Lachen )

Rijd je toevallig ook boomloos, Nadya?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:54

Ik zit in een zware dressuuromgeving. Misselijk (sorry, Chevax Haha! )
Daar word ik wel eens gestoord van met alles wat erbij hoort.

Ja, ik ga straks boomloos op Sam rijden (hij is nog niet ingereden, hoor) en eh.... ook bitloos.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:57

[quote="SanneTilburg"Met een kleiner groepje kinderen heb ik toch best wat bereikt vind ik, ze konden na een tijdje zelf hun pony poetsen, opzadelen, en in de zomer hun pony na de les afspuiten en met het zweetmes droogtrekken.
Ik zie het maar zo, die kinderen heb ik iig iets mee kunnen geven, buiten het rijden om.

Wat ik er mee wil zeggen, is dat het helaas op sommige (veel?) maneges zo is dat het allemaal snel-snel moet om de ouders tevreden te houden en zo veel mogelijk geld te verdienen. De kinderen kunnen er m.i. niets aan doen dat zij op die manege terecht zijn gekomen. Het zou fijn zijn als instructeurs er wat aandacht aan besteden, desnoods tijdens het rijden wat theorie doornemen. Ik stelde de kinderen vaak om de beurt een vraag, 'hoe heet dat riempje?' 'wanneer moet je aansingelen?' 'wat is de kleur van die pony?' 'hoe heet deze borstel en waarvoor moet je 'm gebruiken?', en als ze de vraag goed beantwoorden mochten ze een rondje galopperen ofzo. De kinderen vonden het altijd erg leuk en ze deden echt hun best om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
[/quote]

Als er meer mensen die moeite zouden doen, zou dat toch al een serieuze stap in de goede richting zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:58

Nadya schreef:
Ik zit in een zware dressuuromgeving. Misselijk (sorry, Chevax Haha! )
Daar word ik wel eens gestoord van met alles wat erbij hoort.

Ja, ik ga straks boomloos op Sam rijden (hij is nog niet ingereden, hoor) en eh.... ook bitloos.

Heb afgelopen zaterdag proef gereden op een Cheyenne, ben nog aan het twijfelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:00

Ik vind 'm heerlijk rijden en kan niet wchten tot ik Sam er straks voorzichtig mee ga inrijden.
Maar goed, het is maar wat je gewend bent, hoor. Ik heb altijd moeite gehad met boomzadels, omdat ik het contact met de rug miste. Maar als je dat weer gewend bent, tja..... Neem je tijd, want je moet er echt achter staan. Het is toch weer zo'n grote uitgave.......

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:00

@chevax: Thanx!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:02

Ga nu mijn rijbroek aantrekken (als die nog past na die heerlijke chocoladereep van vanochtend!) en ga weer een uurtje met Djenna lessen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:03

Les ze!! En sterkte met je rijbroek Haha! Haha! Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:04

SanneTilburg schreef:
@chevax: Thanx!

No thanks. 't Is ook geen veren-in-de-kont-stekerij, ik meen het. Als iedereen die lesgeeft nu eens een klein beetje uitleg geeft over een paard en hoe er mee om te gaan, zou dat een boel paarden veel ellende besparen.

Zo, ga nu echt proberen de rits van mijn rijbroek dicht te krijgen! Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:44

Hoi!

Ik moet jullie wel heel erg eerlijk vertellen: Ik heb ervan geleerd! Misschien GA ik ook wel die 'stroopmethode' doen die eerst beschreven stond, want als dat niet helpt. OK natuurlijk niet te vaak anders houdt het arme paard geen tanden meer over! Clown Dus: als het niet gaat zoals het gaat, gewoon even naar de instructrice gaan, vragen wat er aan de hand is en dan kijken of ze me kan helpen. Want tja, boos worden op een zadel of hoofdstel? Dan is er natuurlijk echt iets goed mis. (Helaas is al een ander lief paard, Harvey, al helaas komen te overlijden door rugklachten!) en toen zat ik ook een dip! Dat wil ik toch echt geen 2e keer meemaken hoor! Ook had het arme paard schimmel, wat niet over wilde! (Volgens mij deden ze er niks aan want hij had er 4 weken last van!!!) Ik mis hem nog elke dag, want hij was gewoon de liefste! (Elke keer als ik met hem les had dan hinnikte hij zachtjes naar me en keek hij altijd achterom of ik geen snoepjes bij me had!)

Oja, wie kan mij een goede tip geven om je rijlaarzen goed uit te trekken? Ik heb er nu plastic zakjes binnenin zitten maar die scheuren constant! (HOPELOOS!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:48

Ben blij dat je open staat om wat te leren, echt waar! Lachen
Heb je nog naar de boomloos site gekeken?

En wat je rijlaarzen betreft, ik heb geen idee....
Ik heb zelf van die slanke kuiten dat ik ze heel makkelijk uitkrijg. Net als broeken aankrijgen, bij mij zitten ze vaker te ruim dan te strak (sorry Chevax). Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:49

gewoon een laarzenknecht Nagelbijten / Gniffelen kosten nog geen vijf euro

jackelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:55

Ik ging een keer met een meisje van stal mee naar een wedstrijd.
Het was het buiten seisoen, dus er waren hekjes, bij de dresuur.
Er reed een meisje op een haflinger en die sprong over een hekje en ze werd gediscwalificeerd.
Ze begon te huilen en mepte haar pony helemaal in elkaar, de jury kwam de auto uit en zei er wat van dat het haar fout was en niet van haar pony, en dat ze haar wel in de gaten zouden houden.
Dit vind ik goed dat een jury dit doe.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 10:05

Je gaat toch geen PONY'S in elkaar meppen? Boos! Dat paardje kon er inderdaad niks aan doen. Als er iets fout gaat dan is het haast altijd de fout van de ruiter/amazone (of hoe noem je dat tegenwoordig?) Heel goed dat de jury hier op lette! Haha! Ook goed dat ze gediskwalificeerd werd. Hopelijk heeft ze hier van geleerd!

jackelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:32

Nou dat vind ik ook, dit mag ook niet.
En het was nog een meisje van een jaar of 16.
Kom der nog wel eens tegen op wedstrijden, toevallig hoorde ik die moeder toen zeggen als die jury van toen nog jury is in de z dat ze dan zou stoppen met de wedstrijden, omdat ie een hekel aan haar had.
Hoe zielig is dit wel niet.

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:36

Bij het paard waarbij je het bit niet goed in de mond krijgt. Moet je niet de mondhoeken inknijpen maar juist je vinger er tussen steken dat doet het paard zijn mond vanzelf open en kun jij het bit makkelijk in doen. Wel opletten dat je je vinger niet te ver naar voren steekt want dan kom je bij zijn kiezen en bijt ie je Knipoog Bij mijn paard werkt dit altijd prima!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:00

Nou, de laatste tijd gaat het uitstekend! Als ik even merk dat hij weer nijdig naar me kijkt verleidt ik hem soms met een grote appel (niet té vaak natuurlijk anders hapt 'ie me!) en dan werkt De Bruin werkelijkuitstekend mee! Toos is op dit moment de wei in, maar ook bij haar ging het reuzegoed! Soms wil De Bruin nog wel eens zijn hoofd wegdraaien maar met een paar lieve woordjes is het meestal wel weer goed.

Ook aan het zal begint hij nu erg te wennen. Nu kijkt hij alleen nog maar naar voren, ipv spinnijdig (en met de oortjes naar achteren!) naar dat vreemde mensending te kijken! Ook zijn oortjes staan nu op standje tevredenheid.

Met andere woorden: De Bruin begint nu echt aan me te wennen... maar... als er nog aangesingeld moet worden in de bak wíl meneertje ongeduld al wegstappen terwijl ik dat nog niet wil!

Afbeelding

Arre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:18

Beste Paardenmaf

De Bruin vindt het trouwens heerlijk als je zachtjes over zijn schoft krabbelt (een soort kietelen). Een beetje links of rechts van de schoft ervan (dus op de zijkant van zijn lichaam). Hij staat dan helemaal te genieten en laat zijn lip dan helemaal hangen en staat te genieten.
Misschien is dat ook een idee ipv appels of snoep geven.
Hij kijkt misschien als je z'n stal binnenkomt een beetje boos, maar zodra hij weet dat je niks kwaad doet (en ook nog eens iets lekkers, namelijk kriebelen op zijn rug) dan is ie helemaal om.

Succes ermee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 11:03

Dat heb ik gemerkt, hij vindt dat inderdaad heel erg lekker en staat daarvan ook duidelijk van te genieten!!!
Wat hij trouwens ook doet: komt hij naar je toegeschuifeld en steekt dan zijn neus tussen je armen, net alsof hij zachtjes wil smoezen met je. (vaak duurt dat een minuut of 5...)