het is imo echter altijd zaak om éérst de oorzaak van het bijten te achterhalen. hoeveel paarden bijten er niet bij het opzadelen? meestal wordt dat veroorzaakt door bijv. te strak of te hard aansingelen, of door een pijnlijk (niet passend) zadel. ook onzekerheid, angst en stress kunnen redenen zijn voor een paard om te bijten. verder wordt 'happen' door mensen ook vaak verkeerd geïnterpreteerd. mijn veulen beet ook, en niet zachtjes. hij deed het als vraag om een kroeltje in zijn hals of op zijn rug bijvoorbeeld. wist hij veel dat ik zo'n teer velletje heb en dat soort kroeltjes niet kan verdragen? zijn weidemaatjes vonden het wél heerlijk. een paard kan zelf niet bedenken dat wij mensen zo slap en kleinzerig zijn, dat moet je ze leren. ik heb bij mijn veulen het bijten genegeerd, me niet teruggetrokken als hij beet, maar gewoon domweg blijven staan als het gebeurde, en pas wanneer hij losliet gaan krabbelen. zo heeft hij geleerd dat hij om een krabbeltje kan vragen door het te krabbelen lichaamsdeel in mijn richting te zetten (sommige mensen denken dat hij dreigend zijn kont indraait als hij op zijn kont of staart gekrabbeld wil worden, hij draait dan zijn kont toe en gaat zachtjes tegen me aanstaan), of door aan mijn hand te neuzen, oid. ik kan feilloos aan hem zien wanneer hij gekrabbeld wil worden, hij is duidelijk genoeg.
uit het feit dat veel mensen denken dat hij 'over je heenloopt' of zijn kont indraait wanneer hij eigenlijk om een krabbeltje vraagt, blijkt wel hoe weinig mensen er in staat zijn om bepaalde gedragingen te herkennen. wanneer mijn veulen bij dergelijke personen terecht zou zijn gekomen, durf ik erom te verwedden dat hij 'lik op stuk' beleid gekregen zou hebben, en dat zou dan volslagen onterecht zijn. de bedoelingen zijn immers goed, alleen ietwat onhandig.
zo ook met paarden die bij het opzadelen of aansingelen bijten, imo moet er dan eerst gekeken worden of het dier, of het zadel, niets mankeert, ipv gelijk af te straffen.