Aantal vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fucsia

Re: Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:08

jillie1994 schreef:
NRPS × Arabier trOuwens, de hengst is een goedgekeurde dekhengst en 1e geworden op NK wedsrtijden van Z2

zal wel een aardig duur veulen worden dan, als het waar is wat je hierboven hebt geschreven. Clown Vork

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:12

jammes schreef:
jammes schreef:

Hoe oud moet het veulen zijn voor hij ingevlochten mag worden ROFL

Mij lijkt dat ie daarvoor eerst een beetje maantjes moet groeien Nagelbijten / Gniffelen (ook melig door de opmerking)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:09

jillie1994 schreef:
Ik krijg een veulen omdat ik ermee kan opgroeien! Ik kan hem alles leren, en hij kent mijn gewoontes dan! En was het nou zo moeilijk om die antwoorden te geven?

pff wat ben jij tegendraads zeg. iedereen hier probeert he uitleg te geven en jij zit alleen maar te katten. luister eerst eens even naar wat mensen je porberen te vertellen. als jij zelf het antwoord al niet weet op je eigen vragen ben je duidelijk niet aan een veulen toe.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:03

de antwoorden heb je nu wel genoeg denk ik

ik ben zelf ook begonnen aan een nrps veulen hengst toen ik 20 jaar was
als ik dat allemaal eerder zou weten wat er bij komt kijken zou ik het nooit meer doen
jeetje wat was hij een hel als hengst zijnde alleen maar stijgeren
huilend thuis komen omdat hij weer iets niet wou wat ik wilde en maar geduld hebben zo erg dat ik dacht hoeveel geduld moet iemand hebben
hij is nu bijna 5 jaar ik heb hem nog steeds het is een schat van een paardje geworden

maar wat ik hiermee wil zeggen is een veulen is niet zo makkelijk als je denk ze leven echt in hun eigen wereld en dat krijg je er niet makkelijk uit
ze gaan je behandelen als een gelijkwaardigen dus met je spelen vechten wie de baas is
uit je reacties lees ik gewoon dat je de verantwoording niet aankan dus wees niet zo eigenwijs als mij en kies een paardje waar je al lekker mee aan de slag kan desnoods een 3jarige groen nrps scheelt je een hoop
had ik ook aanmoeten denken voor ik aan een veulen begon 5 jaar geleden

ik heb zeker geen spijt van hem maar wel van de 3 jaar dat ik er geld in heb zitten en niets kon doen met zoweinig ervaring in het hebben van een veulen

succes

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:56

jillie1994 schreef:
Ik laat mijn droom niet door jullie verpesten! Dan zijn jullie er maar tegen! Wacht maar tot je de foto's van hem ziet hoe ik hem verzorg! Jullie zullen versteld staan!! Ik begin wel aan een veulen!

Jillie, dromen kunnen helaas niet altijd werkelijkheid worden. Mijn droom is ook een eigen paard, maar omdat ik weet dat ik hier geen tijd voor heb doe ik dit niet. Daarbij geloof ik zonder meer dat jij je veulen goed verzorgd, maar er komt (helaas) meer bij kijken. Maargoed, jij hebt je besluit al genomen. Maar vooralsnog, veel plezier en vooral succes gewenst!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:40

waarom stel je dan vragen op bokt als je het zelf allemaal beter weet? je had dit soort reacties kunnen verwachten. gewoon van allemaal mensen met ervaring met veulens en paarden. dus plaats dan de volgende keer geen topic hier op bokt als je toch je zin gaat doorzetten.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:30

Maar het is geen hengst maar een merrie, en trouwens, volgende week krijg ik haar al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:32

gnigni. Veel plezier ermee! HAHA

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:41

keb niet alles gelezen maar lijkt me ook nie echt verstandig dat je een veulen neemt en die reacties kon je verwachten.. of durf je gewoon niet toe te geven dat je géén verstand hebt??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:04

Ik dacht dat je geen paard mocht?

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:55

wat ben je toch heerlijk eigenwijs....
je ben tzo slim bezig joh AHUM
ga zo door en alsjeblieft pb me over een jaar....ik ben benieuwt of je dan nog zo zelfverzekerd bent

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:58

Jillie, niet om één of ander, maar je kunt dus wel een veulen (en een duur veulen) onderhouden en kopen, maar om Wytske huil je dat ze naar een handelaar gaat en nog meer. Heb je je ouders niet kunnen overtuigen dat hier veel meer geld in gaat zitten dan in Wytske?

Als je het veulen dan tóch krijgt, wens ik je er alvast veel plezier mee. Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit ziet, en hoe jullie het met elkaar gaan vinden. Ik hoop dat er nog meer paardenmensen in de buurt zijn, waar je raad aan kunt vragen als er iets is dat je wilt weten, en je kunt hier natuurlijk ook vragen stellen. We zullen dan ook in ons achterhoofd houden dat het pas je eerste veulen is.

Tips: Neem de eerste paar keer iemand mee die al eerder een veulen heeft verzorgd. Hij kan misschien zeggen welke aard het dier heeft, en kan je vantevoren tips geven over het hoe en wat. Bovendien is het altijd handig als je voor de eerste keer iets met een veulen doet, dat er iemand bij is die óók dingen zal weten.

Zorg waar je haar stalt, dat ze, als je een tijdje niet zou kunnen gaan vanwege het huiswerk, ook goed verzorgd wordt.

Je kunt altijd dingen hier vragen, of aan mij, en we zullen onthouden dat je nog niet zó veel ervaring hebt.

Veel plezier met je veulen, en plaats veel foto's van haar, en hoe het met jullie gaat Lachen We zijn allemaal heel benieuwd

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:18

mag ik je vragen waarom je zo ongelofelijk eigenwijs doet.
ik snap dat je je aangevallen voelt en zo op een veulen hoopte dat je niet wil geloven dat dit een hele slechte keus is.
je hebt ons nu al heel vaak duidelijk gemaakt dat je toch lekker niet naar ons luisterd maar daar kom je echt niet verder mee hoor..als je ''bokt'' een beetje kent dat kun je toch wel verwachten dat mensen door gaan met ontzettend goed andvies geven.
er word inderdaad niet altijd goed advies gegeven maar neem van mij aan dat je op dit toppic alleen nog maar goed advies hebt gehad.
de mesen hier weten net een (heel groot) tikkeltje meer van veulens af dan dat jij weet. veel mensen geven toe dat ze zelf ook de (domme) keuze hebben gemaakt om een veulen te nemen zonder dat ze er klaar voor waren.
bij sommige is het goed gekomen en sommige hebben het als iets minder leuk ervaren.
ik hoop dat het bij jouw ook geod komt en zoals ik al zei wil ik over een jaar (of al eerder) heel graag weten hoe het ervoor staat!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:24

Ben je je ervan bewust dat het voor een veulen het aller beste is als hij of zij opgroeit in een opfok of grotere kudde? Dus een opfok met maardere leeftijdsgenootjes in het land anders in een groepshuisvesting. Een grotere kudde is zo mogenlijk nog beter, met een aantal merries en een paar ruinen het land op. Paarden voeden elkaar op. Ze leren lichaamstaal van elkaar, en zich als een paard te gedragen. Bovendien zijn een paar leeftijdsgenootjes voor een veulen leuk, omdat ze dan lekker kunnen spelen.

Hou er alsjeblieft rekening mee dat een veulen nog niet zoveel snapt als een volwassen paard , en dat ze dingen niet altijd gemeen bedoelen...

Longeren zou ik trouwens pas vanaf een jaar of 3 doen, en een zadel erop als ze 3,5 à 4 zijn. Op een paarden leven schelen die paar maanden niet zoveel, maar op het leven van een jong paard kan het een verschil zijn van dag en nacht. Jekan beter je paard maanden langer in de wei laten staan dan hem direct op z'n 3de laten inrijden, wegends de volgroeiing van botten ed...

Vrijheidsdressuur zou ik ook lekker mee wachten tot hij of zij een jaar of 3 à 4 is, dan zijn ze geestelijk ook wat volwassener.

Wat je het beste met je veulen kan doen (als je hem dan toch perse bij de 2 andere beestjes in wil zitten) is hem gewoon de hele dag laten lopen, en 1 of 2x in de week gaan poetsen oid. Zeker in het begin is het heel verleidelijk hem of haar er steeds uit te halen en te knuffelen, maar een jong paard kun je beter gewoon laten lopen en laten opgroeien

En verder, tsja, suc6 met je veulen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:32

khirshanta schreef:
Jillie, niet om één of ander, maar je kunt dus wel een veulen (en een duur veulen) onderhouden en kopen, maar om Wytske huil je dat ze naar een handelaar gaat en nog meer. Heb je je ouders niet kunnen overtuigen dat hier veel meer geld in gaat zitten dan in Wytske?

Als je het veulen dan tóch krijgt, wens ik je er alvast veel plezier mee. Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit ziet, en hoe jullie het met elkaar gaan vinden. Ik hoop dat er nog meer paardenmensen in de buurt zijn, waar je raad aan kunt vragen als er iets is dat je wilt weten, en je kunt hier natuurlijk ook vragen stellen. We zullen dan ook in ons achterhoofd houden dat het pas je eerste veulen is.

Tips: Neem de eerste paar keer iemand mee die al eerder een veulen heeft verzorgd. Hij kan misschien zeggen welke aard het dier heeft, en kan je vantevoren tips geven over het hoe en wat. Bovendien is het altijd handig als je voor de eerste keer iets met een veulen doet, dat er iemand bij is die óók dingen zal weten.

Zorg waar je haar stalt, dat ze, als je een tijdje niet zou kunnen gaan vanwege het huiswerk, ook goed verzorgd wordt.

Je kunt altijd dingen hier vragen, of aan mij, en we zullen onthouden dat je nog niet zó veel ervaring hebt.

Veel plezier met je veulen, en plaats veel foto's van haar, en hoe het met jullie gaat Lachen We zijn allemaal heel benieuwd

Ja ik zal ze bewijzen dat een veulen meer kost dan een oudere pony, want dat geloven ze niet. En ik zal zeker foto's plaatsen! Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:36

Jillie1994 schreef:
Ik laat mijn droom niet door jullie verpesten! Dan zijn jullie er maar tegen! Wacht maar tot je de foto's van hem ziet hoe ik hem verzorg! Jullie zullen versteld staan!! Ik begin wel aan een veulen!

Met dromen is niks mis, maar je moet wel realistisch blijven.
Dat je je veulen met de beste bedoelingen zal verzorgen geloof ik best, ik heb alleen ernstig mijn twijfels bij hoe het veulen daaronder zal gedijen.
Dit klinkt heel onaardig, en is niet zo bedoeld (echt niet), maar hoe vaak hoor/zie je niet dat mensen begonnen met de beste intenties, maar het uiteindelijk uitliep op een fiasco? En vaak zijn de dieren er de dupe van.

Zoals al eerder verteld, eigenlijk heb je de eerste 3 à 4 jaar helemaal niks aan je veulen. Het moet eerst paard leren worden en dat betekent dat het in een kudde moet staan (en nee, een Welsh en een veulen is geen kudde. Een kudde is een grote groep paarden bestaande uit verschillende leeftijden en geslachten) en weinig met mensen in aanraking moet komen. Sowieso kan je er weinig mee, omdat het eerst moet groeien. Onvolgroeide dieren kunnen nog geen vrijheidsdressuur e.d. aan.

Maar misschien gaat het goed.
Misschien ook niet, in dat geval: arm dier en vervloekt zij je eigen eigenwijsheid! (Excuses voor deze laatste onaardige woorden)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:35

Maar het maakt mij niets dat ik er de eerste jaren niets mee kan, het gaat mij erom dat ze lief word, en om van te houden, en natuurlijk zal ik goed voor haar zorgen, ik verwaarloos geen dieren, dat moeten jullie weten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:20

Fucsia schreef:
jillie1994 schreef:
NRPS × Arabier trOuwens, de hengst is een goedgekeurde dekhengst en 1e geworden op NK wedsrtijden van Z2

zal wel een aardig duur veulen worden dan, als het waar is wat je hierboven hebt geschreven. Clown Vork

HAHAHA. Huilen van het lachen
Nee, jij bent totaal NIET penny. Sigaar

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:24

Citaat uit de cursus ''(van) paarden houden'' van de KNHS:
Fout nummer 1: Jong paard met jong mens 'om samen op te groeien'.
Dat Werkt Niet!!!

Alsjeblieft, als je echt van paarden houdt koop dat diertje dan niet!
Ga eerst lekker meer ervaring opdoen.
Bij de vragen die je stelden kwam er een frons op mijn gezicht, maar na je reacties te lezen valt mijn mond open!
Ach gut

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:25

@ MarRic, je laatste zin, niets aan toe te voegen. Lachen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:30

Ik denk wel dat je er zeker je best voor zal doen, om zo goed mogelijk voor het veulen zal zorgen, en dat je ook dat je er van zal houden. Dus opzich vind ik dat hardstikke goed. Wel vind ik dat je al meer over paarden zou moeten weten en lezen, maargoed misschien is bokt een hulpmiddel, dat kan. Ik denk alleen dat je het toch ietwat onderschat wat het inhoud om een paard/veulen te houden. Je moet al veel ervaring met paarden hebben om een veulen te kunnen beleren en veilig met het dier om te kunnen gaan.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:47

Oke wie weet dan een site waar veel tips op staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:47

Google.nl

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:52

nielsd schreef:
Google.nl

En wat dan intypen? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:07

verzorging en veulen.
En kijk in de bokt wiki. Ookal heb je daar niks aan als je geen begeleiding hebt....