Wetgeving auto en trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvandy

Re: Wetgeving auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:59

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:41

JoviBan schreef:
Dacht ik een topic gevonden te hebben met het antwoord op mijn twijfel, ben ik er nòg niet uit. Haha!
Dus ik begin - voor mezelf - nog even opnieuw. Vork

Mijn rekensom was als volgt:

Mijn auto mag geremd 1200 kg trekken.
Mijn paard is (ruim genomen) 700 kg.
De trailer die ik wil gaan kopen, mag 500 kg wegen (ledig gewicht).
Qua gewicht mogen we er 10% boven zitten (is mij gezegd), dus mag de trailer 620 kg wegen.

Klopt dit nu?

Ik zou die 10% eerlijk gezegd niet meerekenen en om eerlijk te zijn zou ik een paard van 700 kg niet als gewoonte achter een auto willen hebben die maar 1200 kg mag trekken. Het is errug krap. Als je deze combi met regelmaat zou willen gebruiken, zou ik toch uitkijken naar een auto die wat meer mag en kan, laten we zeggen een 1500 kg.
Maar met een trailer van maximaal 500 kg zou het wel mogen, of je het moet willen is een ander verhaal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:56

Bedankt voor de link!
De link deed 't niet, maar ik heb het pdf bestand wel gevonden. Knipoog

Aan de ene kant staat er heel simpel (pagina 2):

"Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen"
en
"Evenals het gewicht van de aanhangwagen, is ook het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn."

Maar staat er ook dat je erop moet letten wat de auto (en de trekhaak) maximaal mag trekken.

En dan worden er alleen maar voorbeelden gegeven wanneer je een B of BE rijbewijs nodig hebt.

Net als Rhodos ben ik nog steeds in verwarring. Cool
(Rhodos, of jij inmiddels niet meer? Haha! )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:59

Go jij! Go jij! ikke Go jij! Go jij!

jij vertaalt wat ik denk......

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:19

Ik begin uit de verwarring te geraken... hihi..

De politie zegt dat het om het feitelijke gewicht gaat wat achter de auto hangt en niet gaat om wat het maximale laadvermogen van de trailer is. Ik heb dat eerder hier geplaatst. Ik heb het uitgeprint en bij mijn papieren gestopt...

Ik mag er toch vanuit gaan dat de politie de wetten kent????????????

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:25

Ik heb net het hele topic doorgelezen.
Ook ik twijfel nog steeds over wat wel en niet mag.
Ik heb altijd begrepen dat bij bv. caravans het werkelijk getrokken gewicht telt en niet wat de caravan maximaal mag wegen. Dus je mag en grote lege caravan achter je auto hangen als je het maximaal te trekken gewicht van de auto maar niet overschrijdt.
Maarrrrrrrrrrrrrrr ik heb ook gehoord en niet een keer maar vaker. Dat deze regel niet opgaat voor een paardentrailer. Misschien zit ik wel helemaal mis, maar waarom zouden er anders zoveel trailers naar beneden gekeurd worden als dat helemaal niet nodig is volgens de regels?
Veel trailer die op papier 2 ton mogen hebben zijn omlaag gekeurd naar 1300 of 1600 kilo. Waarom zou dat dan gebeuren?

@Rhodos, zou je me dat bericht willen PB-en?
Het lijkt me een heel goed idee om dat in ieder geval bij je papieren te hebben.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:33

Ik had het bericht al geplaatst, zie hieronder:

Dit is overigens het antwoord van de politie. (die van de rdw volgt)

Mijn vraag:
Stel ik rij met auto en paardentrailer, ik word aangehouden en de politie wil controleren of ik met een toegestane combinatie rijdt.

Ik heb rijbewijs BE, ik rij in een auto die maximaal 1200 kg geremd mag trekken en ik heb een trailer met daarin een paard.

De maximale massa van de trailer is 1600 kilo (= ledig gewicht + max laadvermogen) Mijn trailer weegt leeg 600 kg en mijn paard 600 kilo (=1200 kg).

Gaat de agent kijken naar het gewicht wat op dat moment achter mijn auto hangt of gaat de agent kijken naar het kenteken van mijn auto en trailer en gaat daarop af.
----------------------------------
Antwoord:
de agent kijkt naar de daadwerkelijk gewichten. Voor de bepaling welk u rijbewijs u dient te hebben zijn de gewichten op de kentekenbewijzen van toepassing.
----------------------------------
Weer een vraag van mij:
Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

Dus als ik het goed begrijp zou de agent kunnen inschatten wat het gewicht van mijn paard is en op basis daarvan kunnen bepalen of ik met een toegestane combinatie rijdt.

--------------------------
Vervolgens het antwoord:
bij twijfel zal er een weging plaats vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:52

Sjarett schreef:
Dat deze regel niet opgaat voor een paardentrailer. Misschien zit ik wel helemaal mis, maar waarom zouden er anders zoveel trailers naar beneden gekeurd worden als dat helemaal niet nodig is volgens de regels?
Veel trailer die op papier 2 ton mogen hebben zijn omlaag gekeurd naar 1300 of 1600 kilo. Waarom zou dat dan gebeuren?

Omlaag keuren doen mensen over het algemeen als ze geen E willen halen achter hun B. Want dan geldt wel de MTM van de trailer en niet het feitelijke gewicht.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:34

Dit komt uit het voertuigreglement:

Artikel 5.18.18

1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer
bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa.
De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

Er wordt dus gesproken over de totalemassa van de aanhanger en noet over de totale toegestane massa van de aanhanger.
Ik ga ook met Ikke mee!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:22

Joviban, wat betreft die 10% geldt het volgende: de politie mag een bekeuring voor overbelading uitschrijven als de MTM van de aanhangwagen of de MTM van het trekkende voertuig met meer dan 10% wordt overschreden.
Theoretisch gezien kan je dus geen bekeuring krijgen als je onder die 10% blijft. Persoonlijk zou ik er niet op willen gokken, aangezien die MTM niet voor niets op dat gewicht is bepaald. Overbelading kan gevaren met zich meebrengen.

Sjarett, voor alle aanhangwagens gelden dezelfde regels, dus de regelgeving m.b.t. caravans en trailers is gelijk. Voor het rijbewijs is de MTM van belang van het trekkende voertuig en de aanhangwagen, voor het gewicht dat het trekkende voertuig mag trekken geldt het daadwerkelijke gewicht op dat moment (gewogen op de weegbrug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:36

Oké, die 10% ga ik dus niet op gokken.

Nog even checken: klopt dit simpele rekensommetje nu wel of niet?

--> De trailer die ik wil gaan kopen, mag 500 kg wegen (ledig gewicht).
Het gewicht van mijn auto doet er niet toe en wat de trailer aan lading mag hebben, ook niet.

Klopt dit?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:40

@ Rhodos en Waratje, bedankt voor de antwoorden.
Waratje, ik had er inderdaad niet aan gedacht dat dat voor B rijbewijzen zo is. Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs en denk er niet eens aan dat je ook zonder E kan hebben terwijl dat tegenwoordig natuurlijk heel gewoon is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:40

JoviBan schreef:
Oké, die 10% ga ik dus niet op gokken.

Nog even checken: klopt dit simpele rekensommetje nu wel of niet?

--> De trailer die ik wil gaan kopen, mag 500 kg wegen (ledig gewicht).
Het gewicht van mijn auto doet er niet toe en wat de trailer aan lading mag hebben, ook niet.

Klopt dit?

Indien je rijbewijs B-E hebt, is je rekensom volkomen terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:12

Oké, bedankt!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:49

Joviban, ik heb mijn BE en ook vergelijkbare combinatie:

Auto mag 1500 kg trekken,
2 paardstrailer met eigen gewicht van 600kg,
en een paard van 610 kg.

Dat mag dus gewoon want ik heb ´maar´ iets van 1210 aan de haak en blijf dus onder de 1500kg die mijn auto mag trekken.

Maar ik vind jouw combi een beetje tricky, je hebt erg weinig over. Dus in geval van nood kun je niets. Mijn combi heeft al erg weinig te vertellen op de snelweg met tegenwind Bloos

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:03

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/ Aanhangwagens%20(november%202006 )_tcm195-167664.pdf

Dit is de eerder vermelde link..... ik krijg hem ook niet normaal aan de praat. Er staat nu nog een spatie tussen die je er uit moet halen. Maar als ik die spatie niet vermeld, dan wordt de gehele link niet zichtbaar.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:05

@esperanza, Heb je exam gedaan met PAARD in de trailer!!! (en niet zo'n blok beton voor de gewicht)!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:30

Het moet niet gekker worden zeg.... Neem je de moeite om een FAQ te schrijven, wordt er op een niet erg sympathieke manier nog aan je tekst getwijfeld ook.... Echt leuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:54

Margreet schreef:
Het moet niet gekker worden zeg.... Neem je de moeite om een FAQ te schrijven, wordt er op een niet erg sympathieke manier nog aan je tekst getwijfeld ook.... Echt leuk.

Ach, Margreet, wij zullen wel altijd roependen in de woestijn blijven..... Ach gut
De enkeling die weet waar het over gaat uitgezonderd, heeft het gros geen flauw idee waar ze mee bezig zijn, of dat nu autorijden of paardrijden betreft, maakt niet zoveel uit.......

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:17

@ Margreet: Ik voel me behoorlijk aangesproken door jou. Jammer.

Op WIKI zie ik nergens een verwijzing naar KLPD of iets dergelijks doe hoe kan ik weten dat de informatie daarop geplaatst conform wetten is?

En Ikke: twijfels omtrent iets betekent voor mij dat ik JUIST wil weten waar ik mee bezig ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:25

Denk je dat bokt zomaar dingen in de faq en op de wiki knalt zonder ff te kijken wat er staat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:57

Als je met een combi zoals boven beschreven (bv. trailer TMT 1600kg weegt op dat moment 1100kg totaal, auto mag 1200kg trekken bestuurder heeft BE) een aanrijding krijgt? Keert je verzekering dan uit?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:10

Ik word hier behoorlijk PISSIG van! Runnigkawa...
NEE ik ga er niet vanuit dat er ZOMAAR dingen op WIKI worden geplaatst maar ik MAG dat, in dit geval, niet zomaar als WAARHEID aannemen. Stel nou dat er per abuis wel onjuistheden op WIKI stonden, had ik dan tegen de agent in kwestie kunnen zeggen: JA MAAR HET STAAT OP WIKI VAN BOKT en dat is WAAR.... Als er een link naar de bron in had gestaan, dan had ik het klakkeloos overgenomen. Helaas is dit niet het geval!

Daarbij komt dat voordat ik dit topic opende ik niet op WIKI had gekeken. Toen er iemand de link naar WIKI plaatste heb ik dat bekeken en gecheckt maar dat laatste had ik dus blijkbaar niet mogen doen omdat het op WIKI stond en ik had moeten ruiken dat iemand daar HEEEEEEEEELLLLL veeel moeite voor had gedaan en dat ze het in overleg met de overheid etc etc etc hadden geplaatst... ZUCHT

Tamary: (het cynisme druipt er vanaf) je mag dit niet vragen maar op WIKI kijken!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:12

Om jouw vraag serieus te beantwoorden, Tamary, Ja, als de wetgeving deze combinatie toestaat dan keert de verzekering gewoon uit. Het mag immers.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:36

Terecht dat je je aangesproken voelt. Wat je allemaal doet en laat moet je zelf weten, mag allemaal uiteraard, maar waarom moet dat zo onsympathiek?