Paard niet gevlochten (dressuur)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hannahhannah

Re: Paard niet gevlochten (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:05

Ik vlocht mijn paard altijd wel in toen ik nog wedstrijden reed, maar ik heb altijd geleerd dat je dat moest doen, niet om een protocol, maar zodat de jury goed kon zien of de hals goed gebruikt werd. Het lijkt mij ook wel logisch, als er lange manen voor de hals hangen, is eht toch moeilijker om te zien of een paard een goede houding heeft in de hals?

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:39

ik vlecht mijn pony altijd, ik vind het niet mooi (onverzorgd) als je met dressuur niks in de manen hebt zitten. (bij springen is het iets anders)

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:11

Ik vlecht ook altijd. Het hoort voor mijn gevoel gewoon bij dressuur. Daarnaast vind ik het mijn paard ook mooier staan Lachen

Cyruss__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:09

Volgens mij mag het niet. Maar als je het netjes aan de jury uitlegt hebben zij er waarschijnlijk ook wel begrip voor. Je krijg natuurlijk altijd meer punten als je paard/pony er wel netjes uitziet. Verder is het bij sommige rassen niet mogelijk of niet toegestaan om te vlechten. Denk aan een fjord, deze moet de manen netjes opgeschoren hebben. Of bij een fries of shire.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:39

Ik vind dat ze in de dressuur het vlechten van de manen best verplicht kunnen stellen, ook voor Friezen, haflingers ed. (fjorden dan niet) Ik vind het een waardering naar de jury toe, een tot in de puntjes verzorgd paard, dat je er moeite voor neemt om jou en je paard zo netjes mogelijk voor te stellen. Dat hoort bij de dressuur.

Vooral bij lange manen vind ik het irritant dat je de hals niet kunt zien. Zoveel moeite kost het niet om er even een hengstenvlecht in te maken. Verder benen opgeschoren bij warmbloedjes om het tinkereffect tegen te gaan Lachen en staart gevlochten of geschoren. En natuurlijk voorpluk gevlochten !

Dus ik propageer in ieder geval manen ingevlochten verplicht te stellen! (een losse staart vind ik bij een fries ook mooier !:P)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:42

ineke_ schreef:
en staart gevlochten of geschoren.

Getver, nee!
Geschoren is echt uit en de staart gevlochten is leuk voor ponyruiters maar toch niet meer met een paard?!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:42

als je je paard geknot enzo hebt heb je meestal al een 8 dus, een 6 voor niet knotten vind ik normaal hoor

Martine

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:47

Urielle schreef:
ineke_ schreef:

Getver, nee!
Geschoren is echt uit en de staart gevlochten is leuk voor ponyruiters maar toch niet meer met een paard?!

Ik vind geschoren ook niet mooi. Maar als een staart mooi gevlochten is wel. Maar toch vind ik een 'losse' staart nog mooier. Nu ik in het M ga starten vlecht ik de staart ook niet meer Bloos

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:50

Urielle schreef:
ineke_ schreef:

Getver, nee!

ik was wat overenthousiast met schrijven, liet me wat meeslepen door mezelf Tong uitsteken maar ik vind bij nader inzien toch wel dat je het per paard zou moeten
bekijken. Bij sommigen vind ik een staart in onbewerkte toestand echt verschrikkelijk. Vlechten is niet altijd mooi en
dat moet je ook echt wel goed kunnen. Paarden met een flutterig staartje kan je beter niks bij doen.
Maar dan nog blijf ik er bij dat mooi gevlochten niet lelijk is.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:06

Ik vind dat je een fries of een ander ras met lange manen gewoon moet vlechten.Komt de hals beter tot uitdrukking Ja Daarnaast is het irritant rijden met van die lange manen Vork

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:09

Als jij je manen netjes strak naar 1 kant hebt hangen, en mooi op handbreedte, zou ik dat als jury zijnde meer kunnen waarderen als knotjes die er niet uitzien en er verrot bijhangen? Als je niet kan vlechten, moet je toch op een andere manier je paard er netjes uit laten zien? (zoals ik.. Nagelbijten / Gniffelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:18

Cyruss__ schreef:
Volgens mij mag het niet. Maar als je het netjes aan de jury uitlegt hebben zij er waarschijnlijk ook wel begrip voor. Je krijg natuurlijk altijd meer punten als je paard/pony er wel netjes uitziet. Verder is het bij sommige rassen niet mogelijk of niet toegestaan om te vlechten. Denk aan een fjord, deze moet de manen netjes opgeschoren hebben. Of bij een fries of shire.

zou je aub het hele topic willen lezen of de reglementen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:52

ineke_ schreef:
Maar dan nog blijf ik er bij dat mooi gevlochten niet lelijk is.

Ik vind een gevlochten staart bij paarden echt ontzettend Pennyponyclub Bloos
Maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn Vork

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:02

Goh ik loop achter Clown
Mij was altijd geleerd dat je paard ingelvochten móest zijn...
Ik rijd op een fries en ik heb er altijd een hengstenvlecht in zitten. Zo komt zijn nek véél beter uit. Ik vind het persoonlijk ook niet mooi als je een paard hebt met lange/korte manen en je laat ze los hangen.
Maargoed ieder zo zijn eigen ding.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:37

susie1981 schreef:
Ik had afgelopen zondag een concour.
In de klasse L1.
Nu reed in die klasse ook een jongen mee, verder niets ernstig.
Die jongen kwam van ver hoorde ik achteraf en had s morgens geen tijd gehad zijn paard te vlechten en is dus zonder vlechten de eerste proef in gegaan.
Nu had hij voor zijn verzorging toch nog een 6, ik zelf vind dit erg hoog en ook zeker niet kloppen.

Ik maak me er niet druk om en word er ook vast wel 80 of 90 om, maar vroeg het me toch even af.

Dus brand los wat vinden jullie ervan en vind het zowiezo kloppen dat je zonder vlechten de ring in gaat??

Normaal moet je paard ingevlochten zijn, maar ik denk dat als de manen netjes getoiletteerd zijn en aan een kant hangen het goed is, je krijgt meestal wel de opmerking niet gevlochten en dus ook minder punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:41

Zitake
Zou je aub het reglement en de rest van het topic door willen lezen....

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 11:30

Morgen heb ik weer een concour, zal eens gaan kijken hoeveel ik er nu kan tellen zonder vlechten Clown

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:09

susie1981 schreef:
Morgen heb ik weer een concour, zal eens gaan kijken hoeveel ik er nu kan tellen zonder vlechten Clown

Alvast 1, dat ben ik, alleen niet in jouw buurt..........

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:50

Citaat:
Die jongen kwam van ver hoorde ik achteraf en had s morgens geen tijd gehad zijn paard te vlechten en is dus zonder vlechten de eerste proef in gegaan.
Nu had hij voor zijn verzorging toch nog een 6, ik zelf vind dit erg hoog en ook zeker niet kloppen.

het hoeft officieel niet, wanneer de manen netjes handbreed zijn en naar de goede kant zitten. Of wanneer ze geschoren zijn. Staat in het regelement alleen bijna niet niemand die het doet Clown

edit: bij barrokke paarden ect zit het weer anders

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:09

Nou ik heb er zondag bij de dressuur niet 1 gevonden.
Zelfs die jongen had zijn paard en netjes en gevlochten uitzien.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:27

susie1981 schreef:
Nou ik heb er zondag bij de dressuur niet 1 gevonden.
Zelfs die jongen had zijn paard en netjes en gevlochten uitzien.

Ik was ook de enigste, maar was ook de enige met een barok paard met lange manen, netjes een 7 voor verzorging, zoals meestal(soms een 8).