Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Celien_

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:20

Zweepje dan,is minder erg voor paard Sigaar

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:00

ik rij met sporen omdat mijn benen te lang zijn.
ik gebruik ze dus alleen om mijn hulpen te verfijnen.
en een zweepje, daar kan je je paard ook mee treiteren.
rij maar eens een kleine volte met een (te) lang zweepje.
dan tik je m steeds onbewust aan.
voor of tegen sporen ligt eraan waarvoor jeje sporen gebruikt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:07

In principe ben ik voor, mits je er goed mee om kunt gaan of er anders begeleiding tijdens je les mee krijgt..Ik krijg af en toe wel kippenvel als je kinderen in een manege les met sporen ziet rijden( mode?) of paarden met witte haren ziet lopen op concours..dank denk ik er ook echt wel eens anders over

x[/quote]

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:10

ben niet tegen sporen maar wel kleine knopjes en geen grote met wieletjes daar ben ik wel tegen !!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:12

Neutraal: als het nodig is, oké, gebruik ze maar, maar als het niet nodig is zie ik geen punt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:14

het hangt er vanaf hoe ze gebruikt worden. Ik was op kamp en een meisje bij mij in de les reed met sporen.. en toen gingen we een estafette doen en zij trappen met die dingen.. en ik vond dat echt zo zielig..
maar als je je voeten goed stil kan houden ben ik er voor Haha!

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:22

Vind dat je er alleen mee mag rijden als je ermee om kan gaan. Toen ik vroeger klein was, was er een man bij ons op stal met een paar paarden en die hadden kleine wondjes/gaatjes in hun buik van de sporen! Kan me dit nog zo goed herinneren!!!

Zelf rijd ik meestal met knopspoortjes. Maar gebruik ze alleen als ik iets duidelijk wil aangeven en als mn paard niet wil reageren. Maar dit is bijna niet nodig. Bo gaat al draven als ik er alleen al aan denk Cool Telepathie he Haha!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:42

Maximrocky schreef:
ben niet tegen sporen maar wel kleine knopjes en geen grote met wieletjes daar ben ik wel tegen !!

Grote met wieltjes (de 'grove') die zijn véél fijner dan het 'fijne' wiel,
Het fijne wiel is veel scherper..

Ik rij alleen met stave van 2 cm.

Ik heb ook van Prestige, messing van iets fijnere tak, het is een rechte, maar met een kleine knop Knipoog

zie; www.hinnikshop.nl Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

Ik vind dat mensen zelf mogen weten wat ze doen met hun paard. Als het over mijn verzorgpony gaat, ben ik absoluut tegen. Het is nergens voor nodig en er zijn altijd mensen die er misbruik van zullen maken. Zelf zou ik het ook niet snel doen, aangezien mijn beenligging nog niet stil genoeg is.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:46

Ik ben niet voor, maar ook niet echt tegen.
Zoals velen hier: als de persoon in kwestie met sporen ermee kan omgaan, dan vind ik het echt niet erg! Je benen moeten natuurlijk wel stil kunnen blijven, anders kan je je paard er natuurlijk "mank" aan maken of hem erg irriteren.
Ik rijd zelf ook met sporen op mijn Haflinger.. Ik rijd meer op stem dan met men benen, dus op zich heb ik de sporen niet nodig, maar voor bepaalde oefenen, zoals wijken ofzo, heb ik het wel nodig om hem een beetje wakker te schudden.
Degene waar ik met rijd zijn denk ik knopspoortje van 2cm..
Op jumping heb ik ze wel nodig, in een parcour is hij namelijk nogal traag.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:47

Maar als jij ze gebruikt omdat hij traag is, is het niet echt verfijning van de hulpen te noemen, zoals dat hier zo mooi heet.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:06

als je snel chagrijnig of boos of agressief bent, zou ik het niet doen Knipoog Zie op stal in de bakken, weleens die kinderen (ook soms volwassenen) rammen tegen hun paard, omdat iets niet lukt of ze gewoon hun dag niet hebben..

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:06

Narya schreef:
Maar als jij ze gebruikt omdat hij traag is, is het niet echt verfijning van de hulpen te noemen, zoals dat hier zo mooi heet.

Precies, ja Knipoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:10

Saroosh_S schreef:
als je snel chagrijnig of boos of agressief bent, zou ik het niet doen Knipoog Zie op stal in de bakken, weleens die kinderen (ook soms volwassenen) rammen tegen hun paard, omdat iets niet lukt of ze gewoon hun dag niet hebben..

Chagrijnig of boos zijn is natuurlijk geen probleem, zolang je het maar niet op het paard afreageerd Knipoog Ik ben zelf ook wel eens chagrijnig (dat krijg je met al die kinders die alleen maar trekken en schoppen Clown), maar dat is nog niet direct levensbedreigend voor het paard Haha!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:26

Saroosh_S schreef:
Narya schreef:

Precies, ja Knipoog

Het is niet echt "traag" zijn, hij springt erg correct enzo, maar echt op zijn dooie gemak, ie heeft ooit parcour van 90cm volledig in draf gesprongen omdat ik hem gewoon niet in galop kreeg (zat toen zonder sporen).
Nu heb ik de sporen om, maar dat wil niet zeggen dat ik ze gebruik. Soms is het vlak voor de sprong nodig, voor een beetje meer impuls, dat hij niet sleept vanachter en wat actiever wordt.
Hij heeft er alsinds geen last van, heeft hij dat wel (gelijk bij dressuuroefeningen soms Clown ) dan legt ie zijn oortjes plat en begint hem op te stellen tegen me, dan haal ik ze er ook af.
Ik denk niet dat ik daarmee iets verkeerd doe..

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:56

Dat klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt!
Soms is het gewoon handig, maar als je het teveel doet gaan ze ook weer aan sporen wennen, en dat is ook niet goed!
Ik rijd zelf western, en daar rijden veel mensen met sporen, maar deze worden alleen gebruikt als het paard echt niet luistert naar andere hulpen.
Als het paard dan weer goed loopt hou je je spoor weer van het paard af!
Zo heeft het paard er geen "last'' van!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:42

xnitax schreef:
Dat klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt!
Soms is het gewoon handig, maar als je het teveel doet gaan ze ook weer aan sporen wennen, en dat is ook niet goed!
Ik rijd zelf western, en daar rijden veel mensen met sporen, maar deze worden alleen gebruikt als het paard echt niet luistert naar andere hulpen.
Als het paard dan weer goed loopt hou je je spoor weer van het paard af!
Zo heeft het paard er geen "last'' van!

Ik gebruik toch ook niet altijd mijn sporen? Alleen als het nodig is wegens ongehoorzaam zijn of met mijn voeten spelen.. Zoveel heb ik er niet over nagedacht, is gewoon het eerste dat in me opkwam.
Hij kan gerust zonder sporen rijden, maar het is nu eenmaal een moeilijk karakter.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:29

Als iemand met sporen rijdt die ze goed gebruikt vind ik het prima, gebruikt iemand ze verkeerd (wat helaas maar al te vaak voorkomt) ben ik er tegen Lachen

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:46

Ik ben voor sporen als degene die ze gebruikt er degelijk mee kan omgaan en dus niet constant zit te prikken.

annuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:50

Ik vind dat je sporen mag gebruiken als je er mee om kan gaan. Ikzelf kan niet met sporen omgaan, omdat ik nogal last heb van kapstokken. Ik werk er wel aan, alleen als ik sporen aan zou hebben zou ik de hele buik open prikken.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:21

Voor als je ze goed gebruikt
Giga tegen als je ze misbruikt, sporen zijn voor mensen die er mee om kunnen gaan Knipoog

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:22

ik ben niet echt vóór of tegen.
als het nodig is, dan moet je ze gebruiken (je moet dan natuurlijk wel goedkunnen paardrijden)
als het niet nodig is, dan zou ik ze niet gebruiken...

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:38

Ik was onlangs in het bos aan het rijden.En er stonden 2 boerenpaarden boomstammen te trekken.Onze paarden hadden wat schrik en zaten zo te kijken.Mijn vriendin ging dan verder, maar die van mij wou niet.Roept die man naar mij, meer benen geven!!!Je moet met sporen rijden hoor als die niet voorruit wil
Ik dacht in mezelf, heb je echt niet door dat ze bang is, waarom zou ik met sporen rijden als het niet nodig is.Daar krijf ik het wel met sporen rijden voor niks.
Wel voor betere hulpen te geven.Ik rij er niet mee, omdat ik er niet mee kan omgaan.

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:41

Ik ben er tegen maar ik vind het zelf niet zielig ofzo alleen als je met die rolletjes rijd.

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:50

ik ben voor sporen en ik rij er ook mee want mijn pony heeft moeten met wijken en valt snel naar binnen en met een spoortje is het beter maar ik ging met mijn zus mee naar het NK springen in Ermelo (was ze 3e geworden! ) Lachen maar er was een meisje met sporen en achter de singel zat bloed door de sporen nou dat vindt ik niet kunnen!! Bloos! regeer hier als je blieft op ik hoor graag wat jullie er van vinden! :