betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:53

Ik denk dat het er ook vooral aan ligt hoe goed je bent in het "opvoeden". Ik ken bijv. iemand die het vroeger wel schattig vond, dat haar veulen overal mee sjouwde in en hapte, zodat hij het zelf vast hield. Nu bijt hij alles kapot, omdat hij nog steeds alles vastpakt met zijn tanden. De band is dan misschien wel groot, het respect duidelijk niet. Denk dat zonder wederzijdst respect de band ook minder groot is, dan hij zou kunnen zijn.

Oftewel: het hangt erg van jezelf af of de band met je paard beter is vanaf veulen of vanaf latere leeftijd.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:57

Ik ben van mening dat het weinig uitmaakt..
Het probleem ligt meestal bij de eigenaar..
Je kan een ''ouder'' paard kopen, bij jou op stal zetten en er gelijk op rijden enz enz.
Je kan hem ook eerst laten wennen aan de stal/bak/erf en er wat mee gaan wandelen, lekker poetsen, beetje longeren (dus een band opbouwen)
Ik ga verder met PriscaZ mee Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:58

Ik denk ook dat het afhangt van wat je met je paard (of veulen) doet.
Als je een veulen koopt en hem in de opfok plaatst,en hem (of haar) na een jaar of 3 ophaald,dan heb je net zo min een band met een paard van 10 als je die net gekocht hebt.
Zolang je veel met je paard doet,en veel tijd met hem of haar doorbrengt komt de band vanzelf hoor,ook bij een ouder paard.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:06

Een paard vanaf veulen hebben is bevorderlijk voor de vertrouwensband maar nog belangrijker is de klik met je paard.

Mijn (bijna) 7-jarige Tinkermerrie ken ik al sinds haar geboorte en is van mij sinds ze 4.5 maand oud is. Het was en (is nog steeds) een flinke pittige tante geweest als jonkie. Ze had redelijk veel vertrouwen in mij maar de echte 100% vertrouwen en de definitieve klik is pas gekomen toen ze ouder werd en ik met haar serieus aan het werk ging. Nu zitten we al een tijdje op het punt dat we elkaar voor de volle 100% vertrouwen. Als er wat engs is en ik zeg dat het goed is dan gelooft ze dat, en ik weet 100% zeker dat zij in panieksituaties er niet (meer) oncontroleerbaar en/of bokkend er vandoor zal gaan.

Mijn (bijna) 3-jarige Shetruin heb ik vanaf de allereerste blik een ongelovelijk klik en band mee gehad. Hij was 4 weken oud en ik keek in die oogjes en ik wist dat hij het moest worden. En die band is alleen maar sterker geworden. Vanaf het allereerste begin is hij mijn manneke geweest en heeft hij mij ook altijd voor de volle 100% vertrouwd.

Met mijn jaarling Tinker was er bij de geboorte en als jong veulentje ook wel een klik alleen niet zo sterk als bij mijn Shet. Ik denk dat de opbouw van de vertrouwensband met mijn jaarling net zo zal gaan als met haar moeder. Het duurt een paar jaar maar daarna zullen we voor elkaar door het vuur gaan Ja

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:24

ik heb een volwassen paard en een veulen/jarling van 10 maanden. Met beiden heb ik een band, maar die zijn niet te vergelijken. Met de grote weet ik wat ik aan hem heb, hij kan me laten stikken als een baksteen, en dan nog vind ik het leuk, omdat het zo typisch hem is. Naar me hinniken zal hij niet, zou ik ook niet willen, het zou ontzettend niet-hem zijn. Maar als we samen buiten rijden, kan de wereld bij wijze van spreke ontploffen en kunnen *we* dat makkelijk aan. Echt saampjes.

De kleine is heel anders, die is toch wel zo gruwelijk ongelofelijk LIEF. Hinnikt altijd als ik kom, kijkt me na als ik wegga en hangt gewoon, rustig bij me als ik rondloop. Als ik hem roep hoef ik niet te wachten tot hij komt; hij is al onderweg. Hij kan gestoorde sprongen maken, maar een *hey* is al meer dan genoeg. Ik hoef hem amper aan te moedigen en hij doet alles voor me, door water, over knisperende zeilen, bedenk het maar. En een half woord is genoeg om enge dingen niet meer eng te laten zijn. Ik was al dol op hem voordat hij uberhaupt geboren was, maar toen hij er eenmaal was was het gevoel meteen zo overweldigend, en dat is nog dagelijks zo...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:29

karakter van het dier speelt ook een rol. mijn merrie is súper mensgericht, en bij mijn veulen komt dat steeds meer, hij heeft minder leuke ervaringen en is wat angstig soms, maar je kunt merken dat hij het wel graag wil. hij wordt wel wat eenkennig, het duurt een paar minuutjes voor hij zich door een 'vreemde' laat knuffelen.
mijn merrie en ik zijn onafscheidelijk, ze praat bijna tegen me, en ik kan merken dat ze dat ook als het ware probeert, al weet ik niet altijd 100% wat ze wil. ze kan me recht in de ogen staren, en dan lijkt het of ze met haar ogen iets wil zeggen.
mijn ruin en ik kennen elkaar door en door, hij is ook mensgericht en ik kan altijd van hem op aan. hij heeft zijn eigenaardigheden, maar als je die kent heb je een maatje voor het leven eraan!

ik heb ze alledrie van veulen af aan, en ook alledrie zo goed als dagelijks in de hand gehad. Flicka is dan een geval apart, want die was dood- en doodziek toen ik haar kocht, en moest in het begin zelfs de fles hebben. in de kudde redde ze het niet, dus de eerste maanden (!) had ze alleen mij. en dat kan ik duidelijk merken. ze is er gelukkig sociaal gezien niet minder van geworden...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:39

Ik zeg ook: dat is afhankelijk van het paard. Het ene paard hecht zich erg aan 1 persoon, een band met zo'n paard krijg je natuurlijk het beste als jij die eerste persoon bent. Weer een ander paard is een echt mensenpaard, en vindt iedereen lief. En weer een ander paard heeft helemaal niets met mensen, en hecht alleen waarde aan andere paarden. Bij zo'n paard kun je eigenaar 10 zijn, en net zo weinig bij het paard bereiken (emotioneel) als het de eerste eigenaar..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:33

Ik heb melody geboren zien worden haar moeder heb ik 8jaar gereden en had ik een super goede band mee.

Melody weet ik bij bijna alles precies wat haar reactie zal zijn mede doordat ik haar opheb zien groeien en ik de enige was die met haar bezig was.

Voor haar moeder verkocht werd had ik een betere band met haar(ouder, en kon je mee rijden.melody was nog jong dus kon je nog neit erg veel mee doen)

Nu heb ik na de verkoop aleen melody gehad en ik merk toch dat die band sterker is als met haar moeder waar ik toendertijd een heel sterke band mee had.
Maar toch is die band ietsje anders...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:40

hmmmm moeilijk.
Ja ik denk dat het makkelijker is als je een paard van veulen af aan al hebt om een goede band te krijgen...

MAAAR
Als de klik er is, is de klik er gewoon. Daar kan je niet omheen.
en ook net omgekeerd!!
Je kan een paard al van veulen aan hebben zonder echt de klik te hebben. Al heb je meer kans een goede band te hebben omdat je het paard beter/langer kent..En misschien ook de redenen weet waarom hij/zij op bepaalde dingen reageerd.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:45

Maakt weinig uit.
Ik had Sun vanaf veulen en daar had ik een hele goede band mee,kon er mee lezen en schrijven.
Solitaire heb ik gekocht toen hij bijna 3 jaar oud was en had daar ook een goede band mee.
Maar nu heb ik sinds zondag een nieuwe merrie en nu pas weet ik wat het betekend om een klik te hebben.
Het gevoel was er meteen en zij is nu al heel erg op mij gesteld en ik......................ik weet nu pas wat het is om vlinders in mn buik te hebben Haha! ( als het op paarden aankomt Knipoog )
Een klik creeer je niet,die is er of niet Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:59

Citaat:
Een klik creeer je niet,die is er of niet

idd! dat bedoelde ik ook dus!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:20

Nashke schreef:
Citaat:
Een klik creeer je niet,die is er of niet

idd! dat bedoelde ik ook dus!

niet mee eens. Ik heb Raimaer het eerste jaar nooit leuk gevonden, vond het een lompe ezel. En nu kan ik ermee lezen en schrijven en zijn we echt maatjes, ze gaat voor me door het vuur.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:31

Lielle schreef:
niet mee eens. Ik heb Raimaer het eerste jaar nooit leuk gevonden, vond het een lompe ezel. En nu kan ik ermee lezen en schrijven en zijn we echt maatjes, ze gaat voor me door het vuur.

Nee dit is dus een band.
Het is iets dat is opgebouwd in de tijd.
Een klik is datgene dat er meteen is zodra je een paard ziet.
Zeg maar liefde op het eerste gezicht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:39

Het onderscheid tussen verliefd zijn en houden van zeg maar? Dan doe mij maar die band ipv de klik.

Maar IMO betekent een klik dat je met je paard 'klikt', dat je elkaar begrijpt en met elkaar uit de voeten kunt. En dat kun je opbouwen, door open te staan voor je paard en je aan hem/haar aan te passen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:05

Lielle schreef:
Het onderscheid tussen verliefd zijn en houden van zeg maar? Dan doe mij maar die band ipv de klik.

Maar IMO betekent een klik dat je met je paard 'klikt', dat je elkaar begrijpt en met elkaar uit de voeten kunt. En dat kun je opbouwen, door open te staan voor je paard en je aan hem/haar aan te passen.

Een klik en een goede band ligt wel dicht bij elkaar.
In beide gevallen is er wederzijds respect en vertrouwen tussen ruiter en paard.
Ik zie het altijd maar als met vrienden.
Sommige heb je een goede band mee of heb je geleerd er een band mee op te bouwen.
Maar er zijn ook vrienden waarmee je meteen een klik hebt.
Deze mensen hebben zoveel overeenkomsten en vanaf het eerste moment dat ze elkaar zagen of spraken wist je dat dit een echte vriend zou zijn.
En met mijn vorige paarden had ik een goede band,we vertrouwden elkaar na verloop van tijd.
Mijn nieuwe paard daarentegen lijkt te weten wat ik denk en voel,en vertrouwde me na een uur al.
Ze liep alleen maar achter me aan en als er iemand anders op rijd en ik sta aan de zijlijn verzet ze geen stap meer en wil ze alleen nog maar met me knuffelen.
Zowel met rijden als de verzorging zijn wij een geheel.
Je kijkt in haar ogen en je weet dat het goed zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:07

Maar wat jij beschrijft met je nieuwe paard heb ik heel sterk met Raimaer. We zitten nu echt volkomen op 1 lijn, en dat is ooit heel anders geweest.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:14

helemaal eens met meetje22, ik snap wat je bedoeld.
lielle jou versta ik ook, dat is idd een band, wat idd dicht bij elkaar ligt en minstens zo belangerijk als de klik zeg maar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:24

Maar wat verstaan jullie dan onder een klik? Als dat het "ik ben verliefd" gevoel is, snap ik het enigszins, maar wat Meetje schetst valt voor mij gewoon onder de band met je paard. Dat twee-eenheid zijn zeg maar, en dat kun je echt opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:41

Heb jij nooit gehad dat als je een paad ziet of erop stapt en je meteen erop wegrijd alsof je dat paard al 3 jaar rijd?
Dat noem ik een klik, want van een band kan er dan imo nog geen sprake zijn.

Met zo'n paard heb je imo wel snel een band.

Dan heb je paarden waar het rijden allemaal wel gaat, maar niet dat je zegt, yes!
Maar door te trainen en met elkaar bezig zijn je op een gegeven moment wel dat "yes" gevoel krijgt Lachen
Dat noem ik een band opgebouwd hebben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:49

Dat eerste ken ik wel en snap ik wel. Dat is wat ik bedoelde met het verliefd gevoel versus houden van. Uiteindelijk wil je dat laatste hebben. Maar wat ik bedoel is dat je ook met een paard waarmee je die klik niet had (zie onze Raimaer) uiteindelijk dezelfde of mss een betere band krijgt en dan "klikt" het dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:57

Dat noem ik dan geen klik hebben, maar een band hebben Lachen

Dat eerste noem ik een klik, waarui ook een goede band volgt, alleen vaak sneller Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:58

Ik heb alleen het idee dat Meetje iets anders bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:59

Is dat zo?
Meetje, verklaar je nader Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:00

Meetje22 schreef:
Een klik en een goede band ligt wel dicht bij elkaar.In beide gevallen is er wederzijds respect en vertrouwen tussen ruiter en paard.
Ik zie het altijd maar als met vrienden.
Sommige heb je een goede band mee of heb je geleerd er een band mee op te bouwen.
Maar er zijn ook vrienden waarmee je meteen een klik hebt.
Deze mensen hebben zoveel overeenkomsten en vanaf het eerste moment dat ze elkaar zagen of spraken wist je dat dit een echte vriend zou zijn.
En met mijn vorige paarden had ik een goede band,we vertrouwden elkaar na verloop van tijd.
Mijn nieuwe paard daarentegen lijkt te weten wat ik denk en voel,en vertrouwde me na een uur al.
Ze liep alleen maar achter me aan en als er iemand anders op rijd en ik sta aan de zijlijn verzet ze geen stap meer en wil ze alleen nog maar met me knuffelen.
Zowel met rijden als de verzorging zijn wij een geheel.
Je kijkt in haar ogen en je weet dat het goed zit.

terwijl je volgens mij uit een klik een band kunt opbouwen, mara dta kan ook als die klik er niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:01

Ja ik denk ook dat je uit beide een band op kunt bouwen
Allen dat het met het klik paard gewoon erg snel gebeurd. Bijna meteen.

En het niet klik paard een hele tijd overheen gaat.

maar uiteindelijk op hetzelfde eindpunt komen Lachen