Buitenritten voor of tegen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:02

ik ben voor.
Ik vind het heerlijk om buiten te struinen en de paarden die ik tot nu toe heb ontmoet en gereden genoten hier ook stuk voor stuk van. Ik vind het een fijne afwisseling in de training, houd de paarden ook fris!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:20

Ik rij alleen maar buiten, omdat we geen bak hebben Haha! kan wel naar de manege in de buurt maar mn paardje vind dat enger dan buitenrijden!
Als pony's jong zijn vind ik zo wieso dat je veel buiten moet rijden. Jonge pony's/paarden moeten kunnen genieten, en ik denk niet dat ze genieten van rondjes in een bakje zand lopen...
Maar das dan weer mijn mening Schijnheilig

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:24

Ik wist niet eens dat er mensen waren die tegen buitenritten waren eigenlijk..
Maar ik vind ook net als veel anderen dat je moet weten waar je mee bezig bent en als je alleen gaat in ieder geval een mobiel bij je moet hebben.

Voor dus Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:26

Voor, zeker weten. Doe niets anders dan buitenrijden. Vooral ook omdat ik geen bak heb, maar ik vind het heerlijk. En tuurlijk kunnen paarden er vandoor gaan, maar je kan ook als je loopt al dood gaan. Alles kan als je er echt zo bang voor bent omdat ze iets kunnen, kan je net zo goed jezelf opsluiten.

Ik respecteer je mening wel hoor Knipoog , maar zo denk ik erover.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:27

Mijn paard is in de bak veel gekker dan buiten! Is dus veel relaxter om met haar buiten te rijden en dat doe ik dan ook altijd!! Ze is nergens bang voor en vertrouwd mij, dus gaat het goed. En er kan altijd iets gebeuren, maar dat kan in de bak ook.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:34

Hoe kan je nu tegen buitenritten in het algemeen zijn?

Dat je zelf liever niet buiten rijdt met je paard, ok, prima, dat moet jij helemaal zelf weten.

Maar ik ga ieder weekend buitenrijden en zowel mijn paard als ikzelf vinden dat heerlijk, na een hele week dressuren.

We doen dat al sinds ze 3,5 jaar is. soms alleen, soms met mijn vriend op de fiets erbij, soms in groep, maakt ons helemaal niet uit. We zijn nog steeds allebei heel Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:40

Ja, inderdaad.. Hoe kun je nu tegen buitenrijden in het algemeen zijn Verward
Maar goed, ieder zn eigen mening Lachen

Ik vind het héérlijk! En mijn paard (en pony) genieten met volle teugen, ik vind het erbij horen.
En mijn paard schrikt ook weleens ergens van, maar als ik met ze in de bak rijd (en dat heel de week zou doen) zou hij daar ook spoken gaan zien hoor Haha!

Ik ben er 1 keer afgevallen (in het geheel in anderhalf jaar) in het bos. Toen ging meneer er vol vandoor.. Ja, toen stond ik wel ff te trillen ja..
Maar een lieve meneer heeft hem opgevangen..

En in de bak kunnen ook de meest gruwelijke dingen gebeuren hoor, daarvoor hoef je echt niet in het bos te zijn..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 15:54

ik vind het gewoon een beetje eng idee. Misschien komt dat ook wel door mijn eigen paard. omdat zij schrikkerig is. Maar asl je dan die ongelukken hoort wat er met de paardengebeuren zo af en toe. Nou ja ben er altijd beetje bang voor. Ik probeer mijn fries van 2 jaar wel al een beetje te laten wennen aan de auto's en trekkers enzovoort dus misschien denk ik er straks wel anders over.En in een bak kan ze niet weg rennen kan wel maar blijft ze binnen de omheiningen. Als je op de weg bent kunnen ze alle kanten op rennen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:20

ik rij ook bijna altijd buiten als het kan dan doe ik het natuurlijk:D

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:24

Als ik wil rijden, moet ik iig langs de weg, anders kom ik niet bij de bak Tong uitsteken ik ben voor!

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:27

Ik heb dan wel geen eigen paard maar ik ben er absoluut voor! Je moet het vergelijken alsof jij alleen maar binnen mag werken, en nooit even buiten mag ontspannen. En als je dan een schrikkerig paard hebt snap ik het wel: maar ik zou dan veel in de buitenbak gaan rijden als je die hebt Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:35

Ik ben voor, maar wel als het in een bos/strand gebeurt en dus niet de hele tijd langs de weg.(dat meisje met dat verdronken paard reed op de weg) Mijn paard vind het leuk om buiten te rijden, en allebei knappen we ervan op.

Als je paard erg schrikkerig is, zou ik haar vanalles laten zien in de bak en 's zomers met een ervaren paard naar buiten. Je kan wel alleen maar in de bak blijven rijden maar dan blijft ze tog schrikkerig en went ze nooit aan dingen Knipoog

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:38

Ik ben VOOR! Vind het heerlijk om buiten te rijden! =) En Tjaa.. je kunt er altijd afvallen, ook in de bak als er een lieveheersbeestje op de neus van je paard landt!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:40

Ik doe niets anders dan buitenritten rijden met mijn paardje! Hij is 30 (gisteren geworden!) en van mij hoeft hij niet meer te dressuren of springen. Lekkere ontspannen buitenritjes zijn nog heerlijk voor hem en voor mij ook.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:43

Omdat JIJ jouw paard niet onder controle hebt ben je tegen buitenritten?
Alsof paarden het heerlijk vinden elke dag in een bak te moeten hobbelen!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:46

goede afwisseling, het is goed voor het paard, hoe vaker je het doet hoe makker hij word....
ik deed het niet meer, aangezien ik op een nieuwe stal sta, enige nadeel geen bos ernaaast....nu zijn er dus wel rustige wegen waar je langs kan

nou mevrouw is echt mega fris....
terwijl er voor ik voor de afwisseling vaak zonder zadel het bos inging beetje crossen e.d.

hoe vaker hoe makkelijker ze worden

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:47

Ik ben voor. Het is voor een paard goed voor de afwisseling. En als je alleen maar in de bak rijd... hmm lijkt me niet leuk voor een paard. Maargoed als je het niet vertrouwt moet je natuurlijk niet naar buiten gaan.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:50

Ik maak regelmatig buitenritten, ik heb dan ook een hele brave IJslander waar ik veili mee over straat kan. Ik vind als je een paard hebt waar je niet veilig mee over straat kunt moet je het ook zeker niet doen, of ga dan in ieder geval samen. Je kunt het paard natuurlijk wel laten wennen aan de straat maar daar is veel geduld voor nodig.
Het is ook erg leuk voor de afwisseling en ontspanning en hoe vaker je oefent met je paard des te beter het gaat, misschien beginnen met stukjes wandelen op straat?
Ik ben voor een buitenrit maken, mits het veilig is natuurlijk. Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:51

Wat een onzin zeg Ik heb ook een schrikkerig paard wat gerust met vier benen de lucht in gaat als ze iets naast zich hoort ritselen, maar waarom zou ik daarom niet naar buiten gaan? Ik rij op het moment zelfs alleen maar buiten, omdat het weiland te nat is. Schrikkerig zijn mag van mij best, maar waarom zou je daarom het paard zijn leuke dingen ontnemen? Kan je beter een hobbelpaard nemen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:52

Op een fiets kun je ook een keer schrikken en vallen... dat is toch geen reden om nooit meer op de fiets te stappen. Als jij kunt rijden en je paard onder controle hebt is er niks aan de hand... Een paard dat alleen maar in de bak rijd, zal buiten ook veel meer schrikken. Ik rijd alleen maar buiten en mijn paarden schrikken echt niet zomaar en als ze het wel doen, heb je ze zo weer onder controle. Je kunt ook beginnen met rijden in een gebied waar niks kan gebeuren (een bos waar je geen weg over hoeft te steken ofzo, als je paard er dan een keer vandoor gaat, is dat niet zo heel erg). Als een paard opzij springt ofzo, dat is een kwestie van oefening en evenwicht, je moet wel kunnen blijven zitten als je paard rare dingen gaat doen...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:52

als je tegen bent, ben je in mijn ogen ook tegen het wedstrijdrijden. want dat gebeurd ook buiten, en er zal ook een hoop verkeer zijn daan.
Ik ben gewoon voor, omdat een paard zo ook wat natuur ziet en het is in principe een natuurdier. mijn verzorgpony vond het heerlijk buitenrijden.
Elk paard kan schrikken, maar om dan meteen nooit meer buiten te gaan rijden is in mijn ogen wat raar.. Nagelbijten / Gniffelen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:53

loetjuh schreef:
ik rij alleen maar buiten,, Haha!

Ik ook Haha!

Mensen kijken soms angstig als ze me voorbij moeten Clown

Denken ze nu echt dat ik met een paard buiten gaat rijden die ergens van schrikt Gestoord

Al steek je een rotje af gaat mn pony nog niet harder lopen Haha! Haha! Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:11

Ik rij ook het liefst buiten! Heb net zondag een heerlijke strandrit achter de rug met mijn paard en hij vindt het echt heerlijk! Omar is gelukkig geen schrikkerig paard.

Ik rij zelf ook endurance wedstrijden ik vertrouw Omar volledig, het blijft natuurlijk een vluchtdier dus je zult zelf altijd goed op moeten letten. Als je je paard goed onder controle hebt en hij is verkeersmak dan zie ik niet in waarom buitenrijden gevaarlijk zou moeten zijn! Ik moet er zelf ook niet aan denken om 7 dagen per week in een stoffige bak te moeten rijden! lange leve de afwisseling Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:29

kleinelinda schreef:
ik vind het gewoon een beetje eng idee. Misschien komt dat ook wel door mijn eigen paard. omdat zij schrikkerig is. Maar asl je dan die ongelukken hoort wat er met de paardengebeuren zo af en toe.

Er gebeuren dagelijks vele auto ongelukken... Maar niet meer autorijden op de openbare weg dan? Knipoog

Ook ontsnappen (om wat voor reden dan ook) er wel is paarden uit de wei of paddock, tja dat gaat wel is fout. Niet meer in de wei of paddock laten dan?

Ik val regelmatig thuis van de trap... Niet meer traplopen betekend buiten slapen Clown

Nouja ik vind het dus een klein beetje onzinnig dat je, vanwege de ongelukken die af en toe gebeuren maar niet meer moet gaan buitenrijden. Er gebeurd dagelijks zoveel... Ook in de bak gebeuren er wel eens hele erge ongelukken...
Je moet je paard uiteraard wel onder controle hebben en niet om ieder wissewasje ervan af vallen.

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:31

als je een braaf paardje hebt dan kun je best af en toe eens een buitenritje maken , maar als je paard nog niet verkeersmak is zou ik het niet doen, maar het is natuurlijk wel gezond voor je paard om een keer een buitenritje te maken.