Vegetariërs met leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Vegetariërs met leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:49

Joonsel schreef:
Ik eet het niet omdat ik het niet lust, waarom zou ik dan geen leer mogen gebruiken?

Ik denk dat het verhaal wat hier staat dan ook niet op gaat.

Het gaat mij in ieder geval om de niet-vlees eter die dit doet met het oog op dierenwelzijn.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:51

Hm, daar heb je een punt. Ja

Maar ík vind mezelf een vegetariër. Ik eet namelijk geen vlees oid. Ik neem aan dat je toch wel eens ooit zout eet? Bv in een restaurant ofzo.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:52

Kelly_ann schreef:
Joonsel schreef:
Ik eet het niet omdat ik het niet lust, waarom zou ik dan geen leer mogen gebruiken?

Ik denk dat het verhaal wat hier staat dan ook niet op gaat.

Het gaat mij in ieder geval om de niet-vlees eter die dit doet met het oog op dierenwelzijn.

Mijn hoofdreden is het niet lekker vinden van vlees, het dierenwelzijn komt daarbij op de 2e plaats, maar is voor mij wel minder belangrijk..

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:54

Ik ben een vegetarier maar het leren jophurs, omdat die van rubber gewoon echt niet lekker en goed zitten!

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:54

het=heb

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:56

ik eet t niet om het dierenwelzijn op 1 en op 2 omdat ik er niet van houd.
en ik heb wel leren laarzen.

waarom?

met lioefde zou ik niks dierlijks gebruiken en veganistisch zijn. helaas is die levenswijze voor mij té ingewikkeld om normaal te kunnen leven, en te duur.

Daarom kies ik ervoor om wel leer te gebruiken.
Als ik nadenk over wat allemaal ondiervriendelijk is, is het ernstig veel (tliefst eet ik ook alleen vega-kaas, en niet te doen, vandaar.

en zowieso; ieder zijn keuze, toch?:)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:58

ik snap het nog altijd niet nog die link naar veganisme, dat is gewoon geen eieren enzo eten.

Dat is echt geen excuus om wel voor dierenwezijn vlees te eten, maar wel leer gebruiken

sla me dood maar ik versta het echt niet, die twee hangen onroepelijk samen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:00

Tuurlijk ieder z'n keuze Ja

Misschien moet de vraag anders worden gesteld: Hoe gaat een vegetariër om met de wetenschap dat leerproducten van hetzelfde 'product' afkomen als het stuk vlees?
Of, in welke vorm wil je als vegetariër eigenlijk invloed uitoefenen op dierenwelzijn? En hoe speelt het gebruik van leer daarin een rol?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:06

ja hier nog een die vegetarier is en leren laarzen heeft
ik vlees echt maar weinig lekker en op deze manier heb ik wel veel vervangende voedingsmiddelen -> ik sport erg veel en heb dus wel voldoende voedingsstoffen nodig Knipoog
verder is het slachten om vlees een stuk groter dan voor leren laarzen.. in nederland eten meer mensen vlees dan dat mensen leren laarzen hebben
hoofdstel en zadel waar ik mee rijd zijn ook leer maar die zijn niet van mij Knipoog verder ben ik ook van mening dat dit een stuk langer mee gaat Knipoog
als ik dan kijk naar mensen hier die zeggen veganist.. ter toevoeging : ik eet wel alleen ei van scharrelkippen .. legbatterij vind ik niet normaal zoals ze met de dieren omgaan .. melk krijg ik van de boer waar mijn vriendin dr paard staat.. dus daar hoef ik niet over na te denken ..als ik dat niet zou hebben zou geen melk drinken denk ik niet het geval zijn -> die koeien hebben een kalf gehad deze word met "namaak"melk opgevoed (weten niet beter dus niks mis mee en ze hebben er ruim voldoende aan) daarna word de koe gemolken .. als je dat niet doet kunnen er ontstekingen komen
ook met een kalf drinkt deze vaak niet genoeg en moet er nog gemolken
worden Knipoog
vlees is ook makkelijker te vervangen met dezelfde waarde -> kunststof gaat minder lang mee dus word het veel te duur.. vlees is even duur soms zelfs duurder dan vegetaries vlees en aangezien ik daar ook alles mee kan blijven doen zonder dat mijn gezondheid erop achteruit gaat en omdat ik het vleees niet lekker vind en vegetarische vervangers wel ben ik vegetarier.. waarom niet is eerder dan mijn vraag .. ik zie (voor mij) de voordelen van vlees eten niet!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:12

smurffie schreef:
verder is het slachten om vlees een stuk groter dan voor leren laarzen.. in nederland eten meer mensen vlees dan dat mensen leren laarzen hebben

Is dat zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:14

Als je helemaal niets van dode dieren wil gebruiken dan wordt het gewoon zó moeilijk..
Dan kun je niets eten met gelatine, geen schuimpjes, geen drop..
Geen lijm gebruiken..

Ik heb er bewust voor gekozen om alleen de allerbelangrijkste spullen wel van leer te kopen, als het echt niet anders kan. Maar je zal me nooit met een leren jas zien rondlopen.

Ik ben zeker vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren, oftewel, ik ben het er niet mee eens dat dieren worden gebruikt als voer voor de mens, ik ben vooral heel erg tegen de bioindustrie, maar ook ben ik vegetariër geworden om tegen andere mensen te kunnen zeggen: "ik kom op voor de rechten van de dieren, ik eet geen vlees".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:18

ik zie de voordelen van leren hoofdstellen ook niet in als je perfecte vervangers hebt zoals die van kieffer,
maar goed als jij blij en het helpt je jezelf te verantwoorden van schuldgevoel met het fabeltje van het slachten dan mag je dat Lachen

Ik snap echt niet dat mensen voor dierenrechten opkomen, maar leer waar dezelfde niet kunnende praktijken voor gedaan worden wel kunnen Lachen

Gelatine en snoepjes kan makkelijk vervangen worden door zeewier, en lijm eventjes reformwinkel en klaar Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:22

Ik ben vegetariër en draag leren laarzen. En nog wel meer leer. Ik eet geen vlees vooral omdat ik walg bij het idee dat het vlees is, dat het rondgelopen heeft. Dan krijg ik het niet door mijn keel. Ook omdat ik het zielig vind hoe die dieren leven, maar goed ik ben ook realistisch genoeg om te weten dat ik daar weinig aan kan veranderen door geen vlees te eten.

Maar er is een groot verschil tussen veganisme en vegetarisme.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:23

MysticTinker schreef:
ik ben het er niet mee eens dat dieren worden gebruikt als voer voor de mens.

Je hebt prooidieren en roofdieren, al miljoenen jaren. Prooidieren hebben altijd gediend als voer voor de roofdieren (zoals de mens). It's the circle of life Cool

Maar er zou inderdaad wel het een en ander moeten veranderen aan de manier waarop er met de dieren wordt omgegaan. Overigens eet ik wel vlees en heb leren laarzen en schoenen. Ik trek wel de grens bij bont. Leer is meer een bijproduct vanuit de vleesindustrie, bij bont worden de dieren alleen voor hun velletje gedood Boos! Waarbij ook nog geldt dat er goedkopere en betere (duurzamere) alternatieven zijn. Een beter alternatief voor leer heb ik nog niet ontdekt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:58

Oke, das zeker waar. En zoals het bij de primitieve stammen in het regenwoud gaat heb ik er ook totaal geen problemen mee. Die slachten af en toe een dier om er van te leven.
Maar hier worden dieren gefokt, opgesloten in te kleine ruimtes, omdat 'wij' het lekker vinden, terwijl er wel genoeg goede alternatieven zijn. De meeste mensen hier hebben eigenlijk geen vlees meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:08

Ik ben vegetariër, heb geen leren laarzen, wel leren jodhpurs, een leren zadel, een leren hoofdstel, leren beugelriemen en leren schoenen die ik dagelijks gewoon aan heb.

Dit omdat ik qua zadels en hoofdstellen kunststof toch altijd minder vind, en ik vind dat je wel dusdanig lang kunt met een zadel, dat je in dat geval beter één leren zadel kunt slijten in ... jaar dan 5 kunststoffen. Schoenen (zowel voor paardrijden als verder) heb ik vanwege mijn slechte enkels, leer biedt meestal toch meer steun. Mijn "gewone" schoenen (ok, veterlaarzen) draag ik nu ook alweer meer dan 4 jaar. Dus het is niet zo dat ik er 6 paar van heb staan ofzo.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:23

Mijn zus is vegetarier, mijn moeder eet alleen heeeeeeel soms bio-vlees en vis.
Ze hebben allebij leren schoenen enz
Ze eten geen vlees omdat er rommel inzit, en om hun 'lichaam' zuiver te houden(ja, er word erg gerommelt met vlees) En ook omdat zij van de mening zijn dat mensen geen vleeseters zijn, maar planteneters(zoals de chimpanse Knipoog ) Dus niet omdat ze het 'zielig' vinden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:40

off topic ik heb al genoeg chimpansees vlees zien eten, en verschrikkelijke slachtpartijen zien doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:39

Waren dat geen gorilla's? Ik heb dat ook al eens gezien bij zo'n documentaire. Gingen ze achter zo'n klein aapje aan..

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:10

MysticTinker schreef:
Waren dat geen gorilla's? Ik heb dat ook al eens gezien bij zo'n documentaire. Gingen ze achter zo'n klein aapje aan..

Ik heb een documentaire gezien waar inderdaad chimpansees op jacht gingen naar jonge bavianen. Volgens mij eten alle apen vlees als ze eraan kunnen komen. Ook veel insecten, voor de proteïnen.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:11

Nashke schreef:
En ook omdat zij van de mening zijn dat mensen geen vleeseters zijn, maar planteneters(zoals de chimpanse Knipoog .

Mensen (en apen dus ook) zijn toch echt omnivoren, dus eten vlees en planten. Niet goed opgelet bij de biologieles vroeger!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:18

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:23

Ik ben ook vegetarisch, ik lust het wel maar eet het niet uit principe. Mijn grens heb ik gezet alleen bij het eten van vlees of vis. Dit doe ik al bijna 12 jaar en hier voel ik me goed bij. Of andere het raar vinden of naief dat maakt me niets uit.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:19

Ik eet geen vlees en vis, maar draag ook leren boots. Ook uit principe, alles wat al is genoemd over bio-industrie e.d.
Daarnaast ook omdat voor mijn mijn eten 1 bakje soja nodig is en voor een stukje vlees heeft een varken idioot veel bakjes soja opgegeten. http://www.bothends.org/about/Soja.htm

Ben wel bewust van het kopen van leer, koop wel de huid van een dier en wil er dan wel persé lang mee doen. Naar mijn mening is er ook nog geen goed vervangend product op de markt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:56

Redneck schreef:
Nashke schreef:
En ook omdat zij van de mening zijn dat mensen geen vleeseters zijn, maar planteneters(zoals de chimpanse Knipoog .

Mensen (en apen dus ook) zijn toch echt omnivoren, dus eten vlees en planten. Niet goed opgelet bij de biologieles vroeger!

hahaha ok excuseer mij dan..
Ik zal het anders formuleren:
zij vinden dat een mens perfect zonder vlees kunnen. bv: een leeuw niet Knipoog Zo goed?
Maar alleszinds: ze eten geen vlees om geen rommel binnen te krijgen. Ze eten dan ook Bio groenten enzo