wat bepaald de prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: wat bepaald de prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:17

Het paard van de TS heb ik vorig jaar zomer tijdens een clinic zien mee lopen, hij viel mij gelijk al op vanwege de schwung en het bovengemiddelt bewegen. Of het een GP paard is durf ik je niet te zeggen maar potentie voor de Z zeker weten.

Wat betreft de prijzen van horse & co, ik heb me er wel vaker over verbaasd dat ze voor een niet geklasseerde pony meer vroegen dan voor een Z pony Haha! Ik heb altijd geleerd dat elk paard slachtprijs waard is, alles wat je er meer voor vraagt of betaald is pure ilussiegeld. Daarbij, vragen staat vrij, beetje goede bloedlijnen en een mooi voorkomen kan verkopen, de combinatie is alleen opperbest als hij in het straatje van de koper valt. En als die koper nou toevallig centjes heeft....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:20

LDRD schreef:
Bekijk dit paard eens, net onder het zadel en zo lopen! Dit is een GP'er in de dop. Stap mag aan gesleuteld worden maar verder.....
Vergeet vooral de filmpjes niet te kijken!

http://www.astridbolton.com/catalog/ite ... tm#image_1

Dat vind ik nu een paardje wat plezierig loopt en wat zeker ook plezierig is om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:21

RUBYWHITE schreef:
Het paard van de TS heb ik vorig jaar zomer tijdens een clinic zien mee lopen, hij viel mij gelijk al op vanwege de schwung en het bovengemiddelt bewegen. Of het een GP paard is durf ik je niet te zeggen maar potentie voor de Z zeker weten.

....

Ieder gezond paard kan met de juiste training Z lopen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:25

Pipo schreef:
RUBYWHITE schreef:

....

zeer zeker, maar dan zie ik toch liever een paard wat lekker beweegt dan een strakke stramme Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:27

RUBYWHITE schreef:
zeer zeker, maar dan zie ik toch liever een paard wat lekker beweegt dan een strakke stramme Bloos

Dat worden de meesten door de manier van rijden Bloos

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:27

ik denk niet dat een heeel kort paard ooit soepel en lang KAN worden. wel iets soepel, en ietsje ruimer. maar het houd ergens op. en dan klan het er alsnog stroef of strak uitzien. ookal zet je een wereldruiter er op. sommige paarden zijn kort en stram.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:29

Inderdaad, daar doe je niets aan. Maar dan nog, ze kunnen altijd leuk zijn voor de recreatie Lachen

Er geldt niet voor niets; wat de gek ervoor geeft Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 23:57

is het dan ook nog zo, dat bijvoorbeeld in de springwereld, mensen minder geld over hebben voor talentvolle 4-jarige, dan in de dressuur wereld? of andersom, om bijvoorbeeld tuigers.. is er in die wereld gewoon aanzienlijk minder of meer geld, of gekken die het ervoor willen geven..

maar net hoe je het bekijken wilt.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:04

In veel van alle berichten is een kern van "waarheid" terug te vinden. Ik blijf er bij dat het te maken heeft met inderdaad de potentie van een paardje, de afstamming en het laatste vooral niet onbelangrijktste: wat de gek er voor geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:05

Ik heb zelf het idee, maar dat kan best helemaal niet kloppen, dat er in de springwereld ruiger met geld omgegaan word bij de jonge dieren, dan in de dressuurwereld.

Ik heb me tenminste vaak verbaasd over de prijzen die geboden en betaald worden voor 4/ 5 jarige paarden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:22

ik snap dat een goed paard niet goedkoop kan zijn als je het beijkt vanuit fokkers persepectief. Met een hengst van 1000 tot 1500 euro, de veearts kosten het onderhoud e.d. snap ik dat beneden de 2000/3000 euro voor een veulen, het fokken met echt goed bekend staande hengsten (en liefst ook goede moederlijnen) eigenlijk niet kostendekkend kan zijn. Voor een 3-jarige komt er 3 jaar risico en onderhoudskosten bij... Dan kom je al snel op 6000 euro. En dan heeft een paard nog niets bewezen.

Maar goed... Gelukkig rekenen we niet alle jaren onderhoud als we paarden doorverkopen Knipoog

Ik denk dat de mensen die het meeste verdienen aan de paarden de duurbetaalde trainers/instructeurs en de hengstenhouders zijn. Daarom liggen die prijzen van die goedgekeurde dekhengsten natuurlijk ook zo hoog. Daarmee valt nog wat terug te verdienen Tong uitsteken

Verder is het liefdewerk oud papier voor hobby en particulier, en moet je geluk hebben om te kunnen verdienen op de paarden. Meestal kost het gewoon veel geld.

En het verschil tussen 4000 en 400.000 of nog meer is de kans/verwachting dat het paard geld of roem oplevert voor de nieuwe eigenaar... En hoeveel die persoon daar voor over heeft...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:36

Wie durft er nou eens prijzen te noemen?
Wat mogen de volgende paarden kosten volgens jullie en dan bedoel ik wat er in de markt gemiddeld zo voor gegeven wordt. Ga maar uit van dat veterinair en rontgenologisch alles oké is.

- Goed bewegend hengstveulen met goed papier dressuurgefokt met de juiste kleur en een net formaat.

- Hetzelfde hengst, maar nu als 3 jarige net zadelmak

- Zelfde hengst als 6 jarige Z plus winst

En verandert er dan veel als het niet om een hengst blijkt te gaan maar om een merrie?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:05

LDRD schreef:
Wie durft er nou eens prijzen te noemen?
Wat mogen de volgende paarden kosten volgens jullie en dan bedoel ik wat er in de markt gemiddeld zo voor gegeven wordt. Ga maar uit van dat veterinair en rontgenologisch alles oké is.

- Goed bewegend hengstveulen met goed papier dressuurgefokt met de juiste kleur en een net formaat.5.000

- Hetzelfde hengst, maar nu als 3 jarige net zadelmak10.000

- Zelfde hengst als 6 jarige Z plus winst20.000

En verandert er dan veel als het niet om een hengst blijkt te gaan maar om een merrie?Hengsten zijn in mijn ogen vooral waardevol als ze goedgekeurd kunnen worden als dekhengst. Voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde als hengst, en dan zal een merrie in mijn ogen meer waard zijn.

Edit: Deze laatste prijs kan uiteraard flink omhoog schieten; vooral als hij potentie heeft. Maar ik ga hier maar even vanuit.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 07-03-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:07

Kan me idd wel vinden in die prijzen

Ik vind een hengst algemeen zelf minder waarde
Ruin is stabiel
Merrie leuk voor predikaten en fok
Hengst meestal lastig stallen als je ze niet aan huis hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:14

Ik durf daar dus echt geen uitspraken over te doen zo vanaf het net. Het ligt er maar net aan, hoe zo'n paard te rijden is. Is het een verneukertje of echt een goede. Verneukertjes zijn op jonge leeftijd wat makkelijker duur te verkopen enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:17

Ik ga er van uit dat het dan een gewoon fijn te rijden paard is
Een die heel lekker loopt, maar niet direct een os paard

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:22

- Goed bewegend hengstveulen met goed papier dressuurgefokt met de juiste kleur en een net formaat. 2500

- Hetzelfde hengst, maar nu als 3 jarige net zadelmak 5000

- Zelfde hengst als 6 jarige Z plus winst 25.000

En verandert er dan veel als het niet om een hengst blijkt te gaan maar om een merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:22

runningkawa schreef:
Ik ga er van uit dat het dan een gewoon fijn te rijden paard is
Een die heel lekker loopt, maar niet direct een os paard

Mooi, goed bewegend, braaf onder het zadel en in omgang en nog fijn na te rijden zijn er niet heel veel van, dus die zijn behoorlijk aan de prijs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:24

Ligt eraan wat er onder goed bewegend wordt verstaan Lachen

En goed na te rijden, sommige kakkers met poen die zo'n dier voor dochter lief kopen weten dat toch niet Tong uitsteken Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:35

Wat onder goed bewegend zo gemiddeld in de markt wordt verstaan Clown .

Gaat mij er niet om wat jij en ik ervoor zouden geven Tong uitsteken .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:38

En een hengst is natuurlijk zo ruin als de koper dat wil. Knipoog
Overigens heb ik gemerkt dat er voor hengsten wel degelijk een hele goede markt is hoor. Zijn toch een hoop mensen die dat bar interessant vinden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:50

LDRD schreef:
En een hengst is natuurlijk zo ruin als de koper dat wil. Knipoog
Overigens heb ik gemerkt dat er voor hengsten wel degelijk een hele goede markt is hoor. Zijn toch een hoop mensen die dat bar interessant vinden.

Knipoog Ja, daar heb je wel helemaal gelijk in. Er zijn erg veel mensen die het leuk vinden om een ' hengst' te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:50

Ja de penny droom Tong uitsteken

Een oudere hengst zou ik toch niet met een gerust hart laten castreren om eerlijk te zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:42

LDRD schreef:
Ze moeten ook bergop lopen en hoeven helemaal niet bergop gebouwd te zijn. Dat is gewoon schijn bedriegt

Het belangrijkste is hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Mijn paard heeft een wat lang achterbeen, een ietsje ouderwets/plat kruis en een ramshoofd. Niet het exterieur waar je als dressuur liefhebber warm voor loopt. Als je hem in de box ziet staan geeft je er geen stuiver voor. Maar in beweging heeft hij nog nooit teleurgesteld, in alle drie de gangen niet. En hoe verder ik kom, des te beter hij gaat bewegen en het eind is nog niet in zicht.

WickedSanty schreef:
maar ik denk dat je eerder gaat voor een paard wat super gaaf gebouwd is, voor het oog, en je weet dus nog nie thoe die onder het zadel loopt..

Ik zal mij echt niet meer laten verblinden door een mooi koppie, een mooi lijf en een knap kleurtje hoor... Ik heb mijn paard zo uit het land als 3-jarige, dus niet zadelmak, gekocht. Inclusief grasbuik, draadwond en wintervacht. Hij had een ontzettend vriendelijke oogopslag en hij ketste echt van de grond. Meer hoefde ik niet te weten. Bovendien was de prijs er ook naar, m.a.w. ik zou geen groot verlies lijden als het niks werd. Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik heb nog nooit zoveel met een paard gewonnen en zoveel plezier gehad als met deze en het eind lijkt nog lang niet in zicht...

Weet je wat het is; hoe meer je betaald hoe groter de kans is dat het tegenvalt. Als je voor een 3-jarige 15.000 euro betaald, dan moet je nog maar afwachten of hij de verwachtingen waar gaat maken. En de kans dat je je geld er weer uit gaat halen als je hem nog eens verkoopt wordt dan ook steeds kleiner.

RUBYWHITE schreef:
Dat vind ik nu een paardje wat plezierig loopt en wat zeker ook plezierig is om naar te kijken.

Ik vind de stap eerlijk gezegd matig, hij stapt niet eens in. Bovendien lijkt hij iid achter erg wijd te gaan. Neemt niet weg dat het op zich geen verkeerd paard is, alleen denk ik dat je je wel moet realiseren dat een handige ruiter een paard heel imponerend voor kan stellen en dat het misschien niet helemaal kan zijn wat het lijkt...

Pipo schreef:
.

Dat wordt altijd geroepen, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Als je zegt ieder gezond paard, dan bedoel je alle paaden van alle rassen. En ik zie een Belg nog echt geen winstwaardige Z-proef lopen. Er zijn gewoon echt paarden (ook warmbloeden) die gewoon nooit een fatsoenlijke Z-proef zullen kunnen lopen. Zelfs met de beste ruiter van de wereld niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:21

jasmijn78 schreef:
Pipo schreef:
.

Dat wordt altijd geroepen, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Als je zegt ieder gezond paard, dan bedoel je alle paaden van alle rassen. En ik zie een Belg nog echt geen winstwaardige Z-proef lopen. Er zijn gewoon echt paarden (ook warmbloeden) die gewoon nooit een fatsoenlijke Z-proef zullen kunnen lopen. Zelfs met de beste ruiter van de wereld niet.

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Ik ga er persoonlijk vanuit dat je met dat soort paarden uberhaupt de ring niet ingaat Clown Maar persoonlijk zou ik ook met een fries, haflinger, fjord enz. niet de ring in gaan.

Dus ik ga uit van een gezond, correct gebouwd paard. En dan doel ik op een sportpaard Knipoog