wat nodig om legaal de weg op te mogen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Re: wat nodig om legaal de weg op te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:43

Elaine schreef:
Dan spreek je jezelf tegen op meerdere punten.

Ja, of jij kunt eens stoppen met op alle slakken zout te leggen.

Een verkeersmak paard, wat jij als ruiter onder alle omstandigheden onder controle hebt. Natuurlijk, als er ineens een luchtalarm afgaat, de grond openscheurt en lava begint te spugen, dan mag je van mij gerust aan de kletter gaan. Maar een paard dat al een luchtsprong van een meter maakt bij het zien van een wit bankje, een paraplu of een groepje Nordic Walkers hoort nogmaals en nog steeds niet op de weg thuis. Dat bedoel ik met 'alle omstandigheden', punt! Ga me dus niet de les lezen als je niet in mijn hoofd kunt kijken, en het er in jouw ogen misschien wat anders uit komt dan je zelf zou schrijven. Wat wil je nu eigenlijk dat ik zeg, dat ik toekomstvisie heb ofzo, en ik daardoor 'alle omstandigheden ken? Zeer Knap!'? Komaan zeg, overdrijven is ook een vak. Geen enkel paard is 100% verkeersmak, dat verwacht ik niet want onmogelijk en waar heb je mij dat precies horen beweren...?

Ik spreek mezelf niet tegen, jij leest enkel wat je wilt lezen, om er vervolgens even lekker op door te zagen. Klaar nu?

Hoe een paard verkeersmak te maken is een ander onderwerp en bovendien helemaal niet aan de orde. Actie is wel een goede tip, want ik ben het zat achtervolgd te worden door mobiele bejaarden Boos! Ik ben benieuwd hoe je zoiets aanpakt?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:48

Jamezy, jammer dat je de discussie op deze manier wenst te voeren.
Opmerkingen als:
'Jij bent bijdehand'
'jij kunt eens stoppen met op alle slakken zout te leggen'
'Ga me dus niet de les lezen als je niet in mijn hoofd kunt kijken, en het er in jouw ogen misschien wat anders uit komt dan je zelf zou schrijven'
'Ik spreek mezelf niet tegen, jij leest enkel wat je wilt lezen, om er vervolgens even lekker op door te zagen'

.. passen wat mij betrefd niet in het beeld van een discussie die hier op een normale manier gevoerd zou kunnen worden.
Ook dergelijke persoonlijke aanvallen kunnen en mogen niet de bedoeling zijn van een discussie.

Jamezy, ik heb jou niets meer te zeggen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:50

Jamezy schreef:
Elaine schreef:

Een verkeersmak paard, wat jij als ruiter onder alle omstandigheden onder controle hebt Lachen

Die moet nog geboren worden!

Jamezy schreef:
Nee hoor, dat ben in je in mijn ogen anderen gewoon verplicht.

Het gaat voornamelijk om deze zinnen.
Ik snap ook niet helemaal wat je zegt.

Hier zeg je dat een paard onder alle omstandeigheden onder controle te houden is.
(Zo'n paard moet idd nog geboren worden en zodra die er is wil ik hem wel kopen Knipoog )
En een stuk verder schrijf je dat er altijd situalties kunnen zijn dat je paard toch niet helemaal onder controle is.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:05

Elaine schreef:
Jamezy, jammer dat je de discussie op deze manier wenst te voeren.
Opmerkingen als:
'Jij bent bijdehand'
'jij kunt eens stoppen met op alle slakken zout te leggen'
'Ga me dus niet de les lezen als je niet in mijn hoofd kunt kijken, en het er in jouw ogen misschien wat anders uit komt dan je zelf zou schrijven'
'Ik spreek mezelf niet tegen, jij leest enkel wat je wilt lezen, om er vervolgens even lekker op door te zagen'

.. passen wat mij betrefd niet in het beeld van een discussie die hier op een normale manier gevoerd zou kunnen worden.
Ook dergelijke persoonlijke aanvallen kunnen en mogen niet de bedoeling zijn van een discussie.

Jamezy, ik heb jou niets meer te zeggen.

Persoonlijke aanvallen, ja hoor! Jou een slechte ruiter noemen, dat zou een persoonlijke aanval zijn. Je hebt egoisme en zelfbehoud, maar ik mag mezelf niet verdedigen en spreek mezelf tegen (dat we uiteindelijk gewoon hetzelfde blijken te bedoelen, ach ja... is verder niet van belang, toch?); er is weinig sprake van een discussie... je hebt je oordeel al klaar.

Bijdehand ben je zeker. Aan jou of dat een slechte eigenschap is.

@areke; heb ervan geleerd hoor! Kzal voortaan van meet af klare taal gebruiken, heb je dit soort muggezifterij achteraf ook niet. Wat een drama zeg... ik kijk wel uit eer ik het woord ALLE nog eens gebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:05

Kunnen we het hier gezellig houden?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:09

runningkawa schreef:

Doe mijn best maar wordt verkeerd begrepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:11

Dan leg je het toch rustig op een andere manier nogmaals uit?

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:14

Jamezy schreef:
Nee hoor, dat ben in je in mijn ogen anderen gewoon verplicht.

Om je paard onder alle omstandigheden onder controle te kunnen houden.

Dat is onmogelijk. Geen enkel paard is voorbereid op alle situaties die je tegen kan komen in het verkeer.

Als dat verplicht is dat is iedereen dus verplicht om binnen te blijven.[/quote]

Bijdehand ben jij zeg! Uiteraard kan er altijd een onvoorziene situatie ontstaan, maar aan jou de taak je paard daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Verkeersmak maken bijvoorbeeld, of obstakeltraining, om maar wat te noemen. Er zijn altijd factoren die je niet in de hand hebt, zo ver was ik zelf ook al... Rolleyes

Je hoort gewoon de verkeersregels te kennen en je daar aan te houden, en zorgen dat andere recreanten of weggebruikers zich niet te veel aan jou hoeven aan te passen. Zo niet, dan ben je buiten gewoon niet op je plek.

Andermans rommel opruimen en de volle laag krijgen, omdat een ander zijn paard niet onder controle heeft? Voorbeelden genoeg. Komt helaas vaker voor dan je denkt en daar bedank ik feestelijk voor.[/quote]

ennn als je niet met een onervaren paard de weg op kan/ mag, hoe wordt je paard dan ervaren.. ??

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

runningkawa schreef:
Dan leg je het toch rustig op een andere manier nogmaals uit?

Dan 'spreek ik mezelf tegen...'

Jeetje, als ik geweten had dat er zo over gevallen zou worden, had ik het wel anders geformuleerd. Wilde gewoon even mijn mening geven; alsof ik het leuk vind op deze manier...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:47

runningkawa schreef:

Ja

Kopje koffie erbij Knipoog ?

*Grapje

Ik heb dit topic door mijn vriend laten lezen, evenals het andere topic en hij gaat van de week even uitpluizen aan welke informatie hij wat heeft.

Momenteel is hij bezig met een stageplek en dat vreet nogal tijd Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:51

en een koekje bij de koffie Clown Vingers aflikken

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:57

Jamezy, je zegt niet persoonlijk te worden, maar de eerder door Elaine gequote opmerkingen zijn toch écht behoorlijk persoonlijk...
Graag ietsje genuanceerder, dan verloopt de discussie ook wat soepeler.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:28

Elles schreef:
Jamezy, je zegt niet persoonlijk te worden, maar de eerder door Elaine gequote opmerkingen zijn toch écht behoorlijk persoonlijk...
Graag ietsje genuanceerder, dan verloopt de discussie ook wat soepeler.

Welles, nietes, wat dan ook... Goed, ok. Nogmaals; ik zal er op letten. En nogmaals; Klaar nu?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:25

vampiregirl schreef:
Je hoort gewoon de verkeersregels te kennen en je daar aan te houden, en zorgen dat andere recreanten of weggebruikers zich niet te veel aan jou hoeven aan te passen. Zo niet, dan ben je buiten gewoon niet op je plek.

Haha!

Erg grappig is dat ik heel vaak de opmerking/vraag krijg of/hoe ik mijn paarden 'onder controle' ben. "Niet" zeg ik dan. Dat is namelijk een illusie en je hebt veel meer aan een paard dat naar je wíl luisteren omdat het weet dat jij slimmer bent, dus veiliger. Omdat jij bijvoorbeeld de verkeersregels kent Tong uitsteken

HC

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:12

Huertecilla schreef:
vampiregirl schreef:

Haha!

Erg grappig is dat ik heel vaak de opmerking/vraag krijg of/hoe ik mijn paarden 'onder controle' ben. "Niet" zeg ik dan. Dat is namelijk een illusie en je hebt veel meer aan een paard dat naar je wíl luisteren omdat het weet dat jij slimmer bent, dus veiliger. Omdat jij bijvoorbeeld de verkeersregels kent Tong uitsteken

HC

Ja en ik denk ook het stukje vertrouwen wat een paard in jou moet hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:47

Elaine schreef:

HC

Ja en ik denk ook het stukje vertrouwen wat een paard in jou moet hebben.[/quote]

Hoezo 'ook'???? Dat is waar ik het over héb!!! Dat als jij geen benul hebt van wat je aan doen bent hoe kan je dan verwachten dat jouw paard daar zijn leven aan toevertrouwt?!
Één keer een over regels en beslissingen twijfelende ruiter op een in de perceptie van het paard 'enge' kruising en er is volkomen terecht een vertrouwensprobleem. Kijk naar hoe je zelf naast een twijfelachtige chauffeur is de auto zit na een bíjna ongeluk. Dan ben jij nog niet een beroepsclaustrofoob met achtervolgingsangst. Zou jíj je als paard laten 'leiden' door de verkeerswonders hier?

HC

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:52

Ho Sorry, niet aangevallen voelen.. het was als verduidelijking bedoeld niet als opmerking Clown

Jij zei dat een paard jou moet volgen omdat je slimmer bent en het dus veiliger is.

Ik zeg als aanvulling dat dat dus een stukje vertrouwen is wat het paard in de ruiter moet hebben Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:14

Elaine schreef:
Ho Sorry, niet aangevallen voelen..

Ik? Welnee! Knipoog Al zou je dat wel doen (gebeurt tenslotte regelmatig Knipoog ) dan nóg bepaal ik zelf of ik me dat voél en het antwoord is steevast nee Cool

Nu is het in ieder geval helder Haha!
Onder een ruiter zonder benul heeft een paard terecht geen vertrouwen in de roerganger.

De overheid heeft in de wegenverkeerswet geregeld dat de verkeersdeelnemers er van uit mogen gaan dat een onbenul zich bezint eer die begint...
Triest is dat een groot deel van de ruiterij zelfs dáár geen benul van heeft en de overige verkeersdeelnemers daardoor een aanmerkelijk risico lopen Vork

Wanneer de overheid met een verplicht rijvaardigheid bewijs zou komen, dan is dit het directe gevolg van het niet in staat zijn deze situatie zelf te regelen door de ruiterij. De overhied heeft namelijk alle belang bij zelfregulatie door de ruiterij. De overheid heeft alleen belang bij het goed verlopen van in dit geval het verkeer. Er belang bij dát het 'geregeld' verloopt.
Ik las laatste de electronische reacties op een dodelijk ongeval met een jongetje ergens in NoordHolland (meen ik). Ik schrok me wild van de negatieve publieke opinie naar de ruiterij en paarden.
Politici worden gestuurd door maatschappelijk draagvlak. Koppel dít aan die klip-en-klaarblijkelijke (bb) publieke opinie en de ruiterij in NL heeft NU al een fors potentieel probleem en staat slecht beslagen op héél dun ijs.

HC

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:22

runningkawa schreef:
In een ander topic vroeg ik het ook al
Kun je dat inscannen?
Want tot de dag van vandaag is het niet verplicht geweest

Daar zijn wel mogelijkheden voor. Ik denk dat degene in kwestie dan gewoon een artikel 5 verbaal ten laste heeft gelegd, oftewel "Het gevaar of hinder veroorzaken OF kunnen veroorzaken". Dat is een kapstokartikel waar men alles wat geen eigen feitcode heeft, aan op kan hangen.

Het zou overigens wel erg flauw zijn, maar ik denk dat dit de enige mogelijkheid is om er voor te bekeuren, maar tevens denk ik dat als ik daar een verbaal voor krijg en ik ga in bezwaar, dat ik toch echt niet hoef te betalen...

Ruiterbewijs is verplicht in bepaalde natuurgebieden. Niet op de openbare weg.

Het zou ook te gek voor worden zijn dat bijv. iemand die paarden africht en evt. ook nog hoog in de sport rijdt, niet naar buiten zou mogen en dat de eerste de beste manege smurf dat wel mag Clown

Daar komt nog eens bij dat je je ruiterbewijs op je 12de al kan halen (ik ben ermee begonnen toen ik een jaar of 8/9 had en dan kon je alleen deelcertificaten halen omdat je nog geen 12 was), maar afijn, met 12 heb je je ruiterbewijs, alleen zegt het niets. Want een minderjarige zal toch nog altijd onder toezicht moeten staan van een meerderjarige ivm aansprakelijkheid e.d

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:30

een paard is en blijft een vluchtdier, je kunt je paard nog zo goed onder controlle hebben en hem er op voorbereid hebben, nog kan hij schrikken van wat dan ook!

een paard is een dier geen robbot.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:58

Huertecilla schreef:
[Ik las laatste de electronische reacties op een dodelijk ongeval met een jongetje ergens in NoordHolland (meen ik). Ik schrok me wild van de negatieve publieke opinie naar de ruiterij en paarden.
HC

Jeetje....Ik las ook wat nieuwsfora door omtrent een ongeluk Zij zijn groot en ik is klein!
De conclusie was ongeveer dat paarden maar voor 1 ding goed waren....stoofvlees.
Was ook geschokt hoe men over ruiters dacht.

ik woon gelukkig in een durp achteraf waar het "ons kent ons" is te paard dus moet zeggen heb weinig last van het verkeer(en hun van mij).

Zoals ze hier zeggen "vrouwke....adum nie aan kunt mot er nie op gaan zitte" Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:44

ik woon ook in zo'n dorpje alleen heb ik nog wel eens het probleem dat sommigen mn paard en mij inmiddels zo goed kennen dat ze ons gewoon hard voorbij scheuren.
zo heb ik dus bijna tussen een trekker met aanhanger gezeten ze kwamen heel hard aan en dicht langs ons.
als het zo door blijft gaan ga ik mooi ff babbelen op dat bedrijf je mag tenslotte maar 30 daar en anders is de stap richting politie bureau zo gezet.
al doe ik dat liever niet maar als het niet anders kan moet het maar.
ik wil niet dat ze ons van de weg moeten schrapen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:35

marloezzke schreef:
een paard is en blijft een vluchtdier, je kunt je paard nog zo goed onder controlle hebben en hem er op voorbereid hebben, nog kan hij schrikken van wat dan ook!

een paard is een dier geen robbot.

en???

Wil je daarmee zeggen dat de publieke opinie gelijk heeft en een paard niet op de openbare weg hoort? Dat zeg je namelijk eigenlijk......

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:39

Cars schreef:
Huertecilla schreef:
[Ik las laatste de electronische reacties op een dodelijk ongeval met een jongetje ergens in NoordHolland (meen ik). Ik schrok me wild van de negatieve publieke opinie naar de ruiterij en paarden.
HC

Jeetje....Ik las ook wat nieuwsfora door omtrent een ongeluk Zij zijn groot en ik is klein!
De conclusie was ongeveer dat paarden maar voor 1 ding goed waren....stoofvlees.
Was ook geschokt hoe men over ruiters dacht.

Het vervelende is dat 'ze' feitelijk nog goede grond onder hun mening hebben ook. De ruiterij in het algemeen hééft geen flauw benul en hééft geen vat op wat het paard doet in stressituaties. Zoals al geschreven is in dit topic mag dit niet het probleem van een ander zijn.

HC

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:24

nee dat wil ik er niet mee zeggen, ik had misschien het stukje moeten quoten waar ik op terug kwam.
ik doelde op degenen die zei dat je je paard 100% onder controle moet kunnen hebben wil je met je paard de weg op gaan, maar dat kan gewoon weg niet door de door me hierboven genoemde reden.

ik kom zelf dagelijks over de weg, mijn paard doet dit keurig maar ik sluit niet uit dat hij ergens van kan schrikken. ik vind alleen dat de meeste automobilisten dit niet in de gaten hebben en juist de automobilisten het nog wat gevaarlijker maken om met je paard over de weg te gaan.

ik neem even het volgende voorbeeld.
ik moet zelf iedere dag over de weg en daarbij ook iedere keer over een brug over het kanaal (een geasvalteerde brug waar je je niet met 2 auto's langs elkaar er overheen kan) als ik daar overheen moet ga ik expres midden op de brug stappen met mijn paard (hij kan altijd verschieten van een eend of zo die ineens over het water schiet) zodat de auto's er achter blijven. maar natuurlijk zijn er nog automobilisten die toch echt vinden dat ze dan langs mij heen moeten. dat snap ik gewoon echt niet! dat is toch vragen om problemen!