Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melanie_92 schreef:Lijkt me logisch dat ze nu niet meer zonder cap rijd! Zou ik ook niet meer doen dan hoor!
KiWiKo schreef:Toen ik verstand genoeg kreeg om het te beschermen????
joy76 schreef:Toen een vriendin van mij met haar hoofd op het beton landde op het moment dat ze van plan was af te stijgen en haar paard struikelde.
KiWiKo schreef:Toen ik verstand genoeg kreeg om het te beschermen????
Fleur_Laura schreef:sinds ik de eerste keer op een paard zat
Ilse schreef:Fleur_Laura schreef:sinds ik de eerste keer op een paard zat
Hier hetzelfde, hoe mak het paard wat ik moet rijden ook is ik draag altijd een cap
Firedancer schreef:Melanie_92 schreef:Lijkt me logisch dat ze nu niet meer zonder cap rijd! Zou ik ook niet meer doen dan hoor!
Dat begrijp ik dus niet?? Waarom moet je dan eerst ZELF een hersenschudding krijgen voordat je je cap op doet???
Mij krijg je overigens nog niet met 10 stokslagen een paard op zonder cap, daarvoor is mijn hoofd mij te lief.
Huertecilla schreef:joy76 schreef:Toen een vriendin van mij met haar hoofd op het beton landde op het moment dat ze van plan was af te stijgen en haar paard struikelde.
Ho ho....
Net valt er iemand over het paard als dat struikelt, niet eens valt en nu klettert er iemand afstijgend van een niet stilstaand paard....
Dat mag gewoon niet gebeuren! Dat zijn geen ongevalletjes maar gebrek aan vaardigheid.
Ik heb hier inderdaad nog nooit één ruiter op bezoek gehad die geleerd had veilig op- of af te stappen. Dát is gevaarlijk en de valhelm maakt de kans om de vallen dan niet minder groot.
Zet gerust een helm op. Ik heb wel eens een moto-x lichaamsharnas aan en ook harde been-kniebeschermers. Beschermende kleding helpt om de schade bij een val te beperken.
Dat heet passieve veiligheid.
Primair is dat je veilige procedures leert, dat je bóven blijft, dat je goede reflexmatige valtechniek hebt. Áctieve veiligheid.
Een helm voorkomt geen ongeval, vaardigheid wel. Als je dan tóch nog een helm op wil zetten prima. Het is echter geen excuus voor inherent onveilig rijgedrag. Poep gebeurt en je nek of rug kun je ook met helm op breken. Beter dat je veilig leert rijden in plaats van schijnzekerheid in beschermende kleding zoekt.
HC
Barmat schreef:Huertecilla schreef:Zet gerust een helm op. Ik heb wel eens een moto-x lichaamsharnas aan en ook harde been-kniebeschermers. Beschermende kleding helpt om de schade bij een val te beperken.
Dat heet passieve veiligheid.
Ik kan me in zekere mate vinden in je reactie maarrrrrr....
__xMariek schreef:Laatst las ik in het Bit,
Huertecilla schreef:__xMariek schreef:Laatst las ik in het Bit,
Ja, die Bit heb ik hier van gasten gekregen. Dat was een uitermate warrig verhaal opgebouwd uit drogredeneringen.
'het aantal ongevallen moét omlaag, daarom moet de cap op'
Of die ruiters op het strand waar hij het over had met cap niet terug zouden hebben moeten lopen. Die hadden én geen letsel én zouden met cap óók gevallen zijn
In het artikel wordt door de man aan het woord haarscherp gemaakt wát het probleem eigenlijk is. Een laag niveau van kennis, kunde en vaardigheid.
Nogmaals, zet gerust een pet op maar léér éérst inherent veilige procedures! Die harde pet is verstandige bíjzaak.
Verder is de enige zekere oplossing voor niet vallen er niet op klimmen.
HC