Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_Laura

Re: Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:14

sinds ik de eerste keer op een paard zat

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:18

Melanie_92 schreef:
Lijkt me logisch dat ze nu niet meer zonder cap rijd! Zou ik ook niet meer doen dan hoor!

Dat begrijp ik dus niet?? Waarom moet je dan eerst ZELF een hersenschudding krijgen voordat je je cap op doet???

Mij krijg je overigens nog niet met 10 stokslagen een paard op zonder cap, daarvoor is mijn hoofd mij te lief.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:19

ik heb hem altijd op. (met paardrijden dan Knipoog )
af en toe als ik een beetje lui ben (nouja, beetje?) dan doe ik hem niet op..
maar dit is meestal alleen als ik heel ff niet zo serieus ga rijden, als ik mijn knol echt aan het werk zet dan zet ik mijn cap wel op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:21

Ik rijd zelf met cap sinds de eerste keer dat ik op een paard/pony ben gaan zitten toen ik als 9 jarig meisje op paardrijles ging.

Sinds mijn zus een paar jaar geleden van haar super brave fjord af is gevallen (tja, fjord ging op een muis staan... wat wil je) en met haar hoofd op de enige steen van het hele pad terecht kwam, en daarbij de cap volledig in 2-en splijtte, ben ik nóg bewuster met het dragen van een cap.
Als ze die cap toen níet op had gehad, was ze zeer waarschijnlijk hartstikke dood geweest.

En er zijn tegenwoordig zoveel modebewuste, leuke caps. Die tevens NIET zorgen voor een zweethoofd. Mijn Harry's Horse cap kan ik uren dragen, en er vervolgens weer mijn perfecte permanentje gekruld en al onder uit halen zonder een cap-hoofd te krijgen.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:24

Ik heb hem altijd op gehad. Ik kom er niet op zonder cap. Vooral omdat ik ook nog paarden rijd van andere mensen en dan kun je dat risico zeker niet lopen. (heel dat verzekeringsgebeure)Maar anders net zo goed niet. Het hoord bij het paardrijden, veiliger zeker net zo mooi. Ik snap niet waarom mensen hem niet op doen. Is Tineke nog niet hard genoeg gevallen?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:26

Herkenbaar, herkenbaar.

Bij mij is het ook gekomen "toen ik wat ouder werd", op mijn verjaardag welteverstaan. Na die klapper en een lichte hersenschudding. Toevallig had ik een cap gevraagd voor mijn verjaardag....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:28

Eerst reed ik ook altijd braaf met cap op! Ik denk 5 jaar lang zowieso. Maar toen kreeg ik verzorg paarden, en die vertrouwde ik 100%. Maarja, ook toen ben ik er nog een x afgevallen. Niks ergs hoor, zelfs geen schrammetje (viel ook in het water Clown ) Kwam niet door mij of het paard, de beugel brak ineens af. Sigaar (Toen dacht ik al, hoe betrouwbaar je paard ook is, het kan altijd gebeuren) Tsja, niks aan te doen. Op mijn oude stal is er iemand van dr paard afgevallen, heel onbenullig. Ook geen schuld te verwijten, maar heeft in zéér kritieke toestand gelegen. Er is heel wat aan de hand met hersens en ogen enz. Maar toen dacht ik nog steeds van, tsja heel erg, maar das heel erg pech gehad.

Ik doe nu een Friese hengst die nog wel eens wil 'schrikken' en dan gekke sprongetjes maakt. Dat vertrouw ik maar niks, dus rijd nu braaf met cap. En zo erg is het eigenlijk ook niet Bloos Dus blijf er maar mee rijden! Lachen ( Al zal ik misschien op een mooie warme zomerdag mn cap nog wel eens een x afzetten).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:28

KiWiKo schreef:
Toen ik verstand genoeg kreeg om het te beschermen????

Haha! Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:45

Ik weet nog dat ik vroegah altijd zsm van die cap af wou, vanaf een bepaalde leeftijd mocht je zonder cap rijden en ik kon niet wachten tot 't zover was...

Tot ik een keer met een goede vriendin in de binnenbak reed, we waren aan 't galloperen en opeens struikeld het paard, was gewoon een stom ongelukje, kan elk paard overkomen. Zij vliegt zo over z'n hals heen en knalt op de grond, ondertussen heeft 't paard zich hersteld en gallopeerd verder, haar kant op...

D'r cap was helemaal aan diggelen, godzijdank d'r hoofd niet.

Als ik een paard door en door vertrouw en ik vergeet m'n cap een keer dan zal ik d'r wel zonder op stappen, maar ik zou m'n cap niet bewust thuis laten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:56

Toen een vriendin van mij met haar hoofd op het beton landde op het moment dat ze van plan was af te stijgen en haar paard struikelde. Gevolg: jarenlange revalidatie. Dit was zo een 'stom' ongeluk, er waren 999 manieren waarop het wél goed had kunnen gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:50

joy76 schreef:
Toen een vriendin van mij met haar hoofd op het beton landde op het moment dat ze van plan was af te stijgen en haar paard struikelde.

Ho ho....
Net valt er iemand over het paard als dat struikelt, niet eens valt en nu klettert er iemand afstijgend van een niet stilstaand paard....
Dat mag gewoon niet gebeuren! Dat zijn geen ongevalletjes maar gebrek aan vaardigheid.

Ik heb hier inderdaad nog nooit één ruiter op bezoek gehad die geleerd had veilig op- of af te stappen. Dát is gevaarlijk en de valhelm maakt de kans om de vallen dan niet minder groot.
Zet gerust een helm op. Ik heb wel eens een moto-x lichaamsharnas aan en ook harde been-kniebeschermers. Beschermende kleding helpt om de schade bij een val te beperken.
Dat heet passieve veiligheid.
Primair is dat je veilige procedures leert, dat je bóven blijft, dat je goede reflexmatige valtechniek hebt. Áctieve veiligheid.

Een helm voorkomt geen ongeval, vaardigheid wel. Als je dan tóch nog een helm op wil zetten prima. Het is echter geen excuus voor inherent onveilig rijgedrag. Poep gebeurt en je nek of rug kun je ook met helm op breken. Beter dat je veilig leert rijden in plaats van schijnzekerheid in beschermende kleding zoekt.

HC

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:52

vroeger moest ik met cap rijden. Toen verzorgpony ( ik was zo'n 13 denk ik) en tja op die leeftijd heb je toch geen cap nodig. Toen heel lang( lees ruim 20 jaar) zonder cap gereden. Twee jaar gelden jong paard gekocht en toen braaf begonnen met cap. Nu rij ik weer zonder( ik weet t niet slim, maar ik haat die cap)

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:54

Toen ik begonnen was met rijden? *LOL*

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:55

Toen ik bevallen was van mijn dochtertje.
Toen drong het opeens tot me door dat er nóg iemand anders afhankelijk van me was en dat ik niet alleen maar aan mezelf kon denken...
Toen heb ik maar een cap aangeschaft.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:57

KiWiKo schreef:
Toen ik verstand genoeg kreeg om het te beschermen????

Het is 1 ding om genoeg verstand te hebben, maar je moet het ook nog G-E-B-R-U-I-K-E-N Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:19

Fleur_Laura schreef:

Hier hetzelfde, hoe mak het paard wat ik moet rijden ook is ik draag altijd een cap Ja

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:21

Ilse schreef:
Fleur_Laura schreef:

Hier hetzelfde, hoe mak het paard wat ik moet rijden ook is ik draag altijd een cap Ja

Ik ook Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:14

Firedancer schreef:
Melanie_92 schreef:
Lijkt me logisch dat ze nu niet meer zonder cap rijd! Zou ik ook niet meer doen dan hoor!

Dat begrijp ik dus niet?? Waarom moet je dan eerst ZELF een hersenschudding krijgen voordat je je cap op doet???

Mij krijg je overigens nog niet met 10 stokslagen een paard op zonder cap, daarvoor is mijn hoofd mij te lief.

Heel simpel, ik denk dat heel veel mensen denken zoals ik:

Mij overkomt dat niet! Ik rijd toch al ... jaar! (in mijn geval dus 25 jaar). Mijn paard is te vertrouwen, ik heb hem volledig in de hand....

Tja, en dan gebeurt het dus tóch, net zoals het mij overkwam...... dan val je hard, letterlijk en figuurlijk Knipoog

En toen besefte ik dat ik geen god ben en dat ik wel degelijk kwetsbaar ben... vandaar mijn cappie op mn hoofd.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:16

Huertecilla schreef:
joy76 schreef:
Toen een vriendin van mij met haar hoofd op het beton landde op het moment dat ze van plan was af te stijgen en haar paard struikelde.

Ho ho....
Net valt er iemand over het paard als dat struikelt, niet eens valt en nu klettert er iemand afstijgend van een niet stilstaand paard....
Dat mag gewoon niet gebeuren! Dat zijn geen ongevalletjes maar gebrek aan vaardigheid.

Ik heb hier inderdaad nog nooit één ruiter op bezoek gehad die geleerd had veilig op- of af te stappen. Dát is gevaarlijk en de valhelm maakt de kans om de vallen dan niet minder groot.
Zet gerust een helm op. Ik heb wel eens een moto-x lichaamsharnas aan en ook harde been-kniebeschermers. Beschermende kleding helpt om de schade bij een val te beperken.
Primair is dat je veilige procedures leert, dat je bóven blijft, dat je goede reflexmatige valtechniek hebt. Áctieve veiligheid.

Een helm voorkomt geen ongeval, vaardigheid wel. Als je dan tóch nog een helm op wil zetten prima. Het is echter geen excuus voor inherent onveilig rijgedrag. Poep gebeurt en je nek of rug kun je ook met helm op breken. Beter dat je veilig leert rijden in plaats van schijnzekerheid in beschermende kleding zoekt.

HC

Ik kan me in zekere mate vinden in je reactie maarrrrrr....

Wat als je - net als ik - vaardig genoeg bent? Wat als je zelfs een topruiter bent, zoals Tineke Bartels? Die is toch onlangs ook aardig hard met haar hoofd tegen een boompje geknald!

En dan kun je mij toch niet gaan beweren dat zij geen vaardigheden genoeg bezit?

Jezelf inpakken in allerhande middelen is overbodig, maar je hoofd is erg kwetsbaar weet ik nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:18

Barmat schreef:
Huertecilla schreef:

Ik kan me in zekere mate vinden in je reactie maarrrrrr....

zie mijn reactie.

Mijn punt is met een valhelm inherent onveilig opstappen en paard achter de wagen spannen is. Leer éérst veilige procedures en zet dán als je wil een helm op.

Het is net als met paardrijden zelf. Iedereen wil er gelijk op met de teugels in de hand. Ok, wat je wil. Zet een helm op voor een veilig gevoel, maar een inlegkruisje is net zo zinvol wat valpreventie betreft Knipoog

HC

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:38

Zelf rij ik altijd met cap.
Laatst las ik in het Bit, over een man die zijn vrouw was verloren, omdat ze onder cap reed. Jaren later heeft die man een manege overgenomen, waar de kids zónder cap reden!
Ik denk dus niet dat voor sommige mensen geld dat je eerst iets op moet lopen voordat je een cap gaat dragen Clown
Persoonlijk vind ik het dom om geen cap te dragen, paarden blijven altijd dieren. Bloos Eigenlijk zouden ook dressuurruiters in de ring op hoog niveau een cap moeten dragen. De kans dat je van je paard dondert is bij dressuur misschien kleiner dan bij bijvoorbeeld springen, maar je paard kan alsnog onverwachts bokken of steigeren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:53

__xMariek schreef:
Laatst las ik in het Bit,

Ja, die Bit heb ik hier van gasten gekregen. Dat was een uitermate warrig verhaal opgebouwd uit drogredeneringen.
'het aantal ongevallen moét omlaag, daarom moet de cap op'
Of die ruiters op het strand waar hij het over had met cap niet terug zouden hebben moeten lopen. Die hadden én geen letsel én zouden met cap óók gevallen zijn Tong uitsteken

In het artikel wordt door de man aan het woord haarscherp gemaakt wát het probleem eigenlijk is. Een laag niveau van kennis, kunde en vaardigheid.

Nogmaals, zet gerust een pet op maar léér éérst inherent veilige procedures! Die harde pet is verstandige bíjzaak.
Verder is de enige zekere oplossing voor niet vallen er niet op klimmen.

HC

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:59

Huertecilla schreef:
__xMariek schreef:
Laatst las ik in het Bit,

Ja, die Bit heb ik hier van gasten gekregen. Dat was een uitermate warrig verhaal opgebouwd uit drogredeneringen.
'het aantal ongevallen moét omlaag, daarom moet de cap op'
Of die ruiters op het strand waar hij het over had met cap niet terug zouden hebben moeten lopen. Die hadden én geen letsel én zouden met cap óók gevallen zijn Tong uitsteken

In het artikel wordt door de man aan het woord haarscherp gemaakt wát het probleem eigenlijk is. Een laag niveau van kennis, kunde en vaardigheid.

Nogmaals, zet gerust een pet op maar léér éérst inherent veilige procedures! Die harde pet is verstandige bíjzaak.
Verder is de enige zekere oplossing voor niet vallen er niet op klimmen.

HC

Inderdaad Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:56

toen ik eindelijk een fijne had gevonden.

ik had er nooit 1 op omdat ik de meeste gewoon weg echt niet fijn vond zitten, heb er nu 1 die heerlijk zit en ook nog mooi is.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:02

Ik rij altijd met cap, heb nooit zonder gereden! Toen ik begon met rijden was het gewoon verplicht en als ik geen cap op had mocht ik van mijn moeder ook niet rijden, heel simpel. Heel af en toe met uitstappen rij ik nog wel eens zonder, maar die keren zijn op 1 hand te tellen. Daarnaast moet ik zeggen dat ik me zonder cap ook niet echt veilig voel. Het paard vertrouw ik prima, maar het risico loop ik gewoon niet dat ik er een keer afduvel en iets oploop. Daarnaast: die dingen zijn er toch niet voor niks?