een paard noit in het weiland: zielig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: een paard noit in het weiland: zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:05

Ik vind gras echt geen pre, als je onbeperkt hooi voert heb je hetzelfde effect, alleen dan met hooi. zolang ze maar voldoende buiten komen maar of dat nou op gras is of op zand maakt naar mening geen verschil als er maar te eten is.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:13

die van mij kan ook nooit in de wij alleen in een dichte paddock
want het is een hengst en dominant naar andere paaden dus de wei zit er niet echt in.

ik vind het niet zielig als je maar lekker veel naar bite metze gaat Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:59

Taat schreef:
want het is een hengst en dominant naar andere paaden dus de wei zit er niet echt in.

ik begrijp dat jouw hengst altijd alleen staat, in die paddock? is hij een dekhengst? paarden horen imo niet alleen te staan, dat vind ik dus wél echt zielig.

verder ben ik het ook met karoliena eens. als er maar onbeperkt hooi is, om de normale 'graastijd' te vervangen. het is jammer dat de paarden dan niet lopend eten, maar imo worden ze er niet minder van. een mooi stuk grasland is het meest ideale, maar een fijne paddock met één of meer andere paarden en voldoende hooi volstaat ook.

Saskiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:15

Er is niks aan de hand als je paardje niet naar de wei kan, het is leuk voor ze maar als het neit kan dan kan het neit. Als ze buiten komen en lekker knnen rennen en gewoon kuilgras of hooi en biks krijgen is dat goed. Volgens mij hebben die paardjes het bij jullie hartstikke naar hun zin!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:48

Inderdaad; Paarden blijven kudde dieren. Dus ik zou echt voor een idiaal maatje gaan zoeken taat. Veel succes.

@Sasikiia; Ik (en misschien wij) zeggen ook helemaal niet dat het paard zich niet goed voelt, of het niet naar z'n zin heeft. Maar ik begrijp niet echt dat mensen een paard komen als ze geen weide hebben?!

Verder @ karoliena In je profiel bij die zwarte shet; bedoel je dit dan met Bak met onbeperkt hooi. Lijkt me toch inderdaad best mee vallen!

Maar aan de ts haar post te zien maak ik op dat ze gewoon echt alleen in een padock/piste staan ...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:14

@ Soet, we achter de zwarte is een klein gras paddock daar gaan ze van het voorjaar steeds een dag op per week, verder staan ze of in de rijbak of in de zandpaddock met onbeperkt hooi.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:20

nee hoor, dit is absoluut NIET zielig!!
ik heb zelf ook een verzorgpaardje, ze staat nu in de winter in de paddock 3 uur per dag.
in de zomer staat ze van 's ochtends vroeg tot laat in de avond buiten.
als je paard maar een aantal uren per dag en genoeg beweging krijgt, is dit echt niet zielig!! Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:30

Persoonlijk vind ik het gebrek aan gras een stuk minder erg dan het gebrek aan dagelijkse lichaamsbeweging op het moment dat het paard daar zelf behoefte aan heeft. Daarover lopen al meerdere topics. Dus, om op je vraag terug te komen: Zielig vind ik niet het goede woord, maar het is in elk geval een stuk beter en vriendelijker voor de paarden als ze zich (al is het in elk geval alleen maar overdag) kunnen bewegen. En als het even kan dan wel het liefst met een vers grassprietje in de buurt.. Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:48

ik vindt een paard moet zomers minimaal 3 uur op weide maar liefst de hele dag.
in de winter hoeft het van mij niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:51

z0rr0 schreef:
ik vindt een paard moet zomers minimaal 3 uur op weide maar liefst de hele dag.
in de winter hoeft het van mij niet

3 uur buiten betekent 21 uur op stal, bedenk je dat ook even? een paard slaapt hooguit 4-5 uur per dag, dus reken maar uit. 16 uur in een hok van 4x4 is echt niet prettig voor een paard. en in de winter 24 uur op stal? dat is ronduit belachelijk. ik ga ervan uit dat je bedoelt dat ze wel in een paddock of rijbak oid komen buiten de uren die je aangeeft?
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 07-02-07 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:52

Ben ik niet met je eens, in de winter is buiten komen net zo belangrijk en 3 uur per dag vidn ik bar weinig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:25

liefiej schreef:
Soet schreef:
euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

Kunnen manege paarden niet zielig zijn dan?

Ik vind het onnatuurlijk als een paard niet voor zijn eigen tijd naar buiten kan. Het is geen dierenmishandeling, maar het ook niet goed.

Als je kiest voor een paard, dien je je te verdiepen in zijn natuurlijke gedrag en achtergrond. Aan de hand daarvan kom je al gauw tot de conclusie dat een paard de ruimte nodig heeft om rond te kunnen lopen.

@Karoliena: in sommige gevallen is 3 uur per dag de max. Niet iedereen woont op zandgrond en kan zijn paarden 's winters ook buiten houden. Wij hebben er speciaal een paddock voor aangelegd. Maar we hebben ook nog een leven (studeren en werken) wat betekent dat we onze paarden in de winter niet hele dagen naar buiten kunnen doen. In de zomer staan de jonkies dag en nacht buiten en de paarden die getraind worden halve of hele dagen Lachen Als we de paarden nu op het land zouden zetten, dan trappen ze alles kapot en ze staan tot aan hun enkels in de drek.

Saskiia: weet je wel wat voor dieren paarden zijn? Het is eerder andersom: het is fijn als ze op stal kunnen, maar als het niet kan is het niet erg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:32

als je op zand staat en je doet je hooi op 2 lokaties en het water op een 3e en je likstenen op een 4e zie je dat paarden toch hier even eten en dan weer daar even eten ..

swinters houd ik de hooi zoveel mogelijk op 1 plek ivm het vertrappen maar er gaat hier wat verbouwd worden en dan ligt het dadelijk op 4 verschillende lokaties + 5e lokatie voor het water etc
natuurlijk heeft niet iedereen alle mogelijkheden
zolang de parden maar zoveel als mogelijk kunnen bewegen naar eigen wens

veel paarden lopen uitzich zelf niet veel als ze dan los mogen andere gaan de halve dag uit hun dakpannetje ,

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:31

Het paard van mijn zus die komt NOOIT op de wei. Hij kan namelijk niet op de wei. Hij word te vrolijk, waardoor die niet meer stopt met rennen. Of te wel.. Dank je wel baasjee! ZOEFFFF paard op je af..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:28

WiDri schreef:
Het paard van mijn zus die komt NOOIT op de wei. Hij kan namelijk niet op de wei. Hij word te vrolijk, waardoor die niet meer stopt met rennen. Of te wel.. Dank je wel baasjee! ZOEFFFF paard op je af..

oefenen met een ander paard zou ik zeggen. er bestaat géén paard dat om dergelijke redenen echt niet op de wei kan, aan alles is te wennen. zeker met een ander paard erbij stopt ie vanzelf met rennen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:07

Ik vind eigenlijk dat een paard op een weiland hoort te staan. Oke als dat niet altijd kan, maar als een paard nooit eens op gras kan staan vind ik dat wel sneu. Al vind ik het belangrijker dat een paard elke dag genoeg buiten kan staan en niet 23 uur per dag op stal staat.

Miepjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:58

Het is absoluut geen dierenmishandeling. Het is wel goed voor ze als ze in de wei kunnen grazen. Als dit niet kan, en ze dus in de bak staan moet je wel uitkijken dat het paard niet teveel zand binnen krijgt. Dit kun je voorkomen door ze sand-clear te geven. Dit is te krijgen bij een dierenspeciaalzaak/dierenarts.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:31

merrieveulen schreef:
Taat schreef:

ik begrijp dat jouw hengst altijd alleen staat, in die paddock? is hij een dekhengst? paarden horen imo niet alleen te staan, dat vind ik dus wél echt zielig.

verder ben ik het ook met karoliena eens. als er maar onbeperkt hooi is, om de normale 'graastijd' te vervangen. het is jammer dat de paarden dan niet lopend eten, maar imo worden ze er niet minder van. een mooi stuk grasland is het meest ideale, maar een fijne paddock met één of meer andere paarden en voldoende hooi volstaat ook.

Vind je het zielig voor die van mij? hoezo?

nee het is geen denkhengst ook al denk hij van wel en hij zou het ook graag willen. VEILIGHEID gaat voor hij kan absoluut echt niet samen staan met een ander paard wand die trapt hij dood. met buiten rijden kan ik wel samen enzo. ja hij staat alleen in de paddock.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:30

Inderdaad heel sneu, laat hem dan castereren als hij anders zn hele leven alleen moet staan, bah. Zelf mijn hengsten staan dag en nacht samen terwijl die ook dekken, kan echt prima, als ze maar goed opgevoed zijn zowel naar de mens toe als sociaal naar andere toe

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:02

Taat schreef:
Vind je het zielig voor die van mij? hoezo?

nee het is geen denkhengst ook al denk hij van wel en hij zou het ook graag willen. VEILIGHEID gaat voor hij kan absoluut echt niet samen staan met een ander paard wand die trapt hij dood. met buiten rijden kan ik wel samen enzo. ja hij staat alleen in de paddock.

omdat een paard een kuddedier is, wat in gezelschap hoort te leven. af en toe wat snuffelen door het gaas is daarvoor echt niet voldoende. waarom is hij in Godsnaam nog hengst? hij heeft geen fokwaarde, maar leeft er een geisoleerd leven door. gewoon castreren, en met zijn kameraadjes de wei op, zoals een paard hoort te doen!

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:58

Ik vind het niet echt zielig, het is altijd beter als ze lekker op de wei kunnen staan. Maar als ik het goed begrijp staan ze wel buiten met soortgenootjes, alleen niet op gras? Ze kunnen wel lekker ravotten? Dan zou ik niet weten waarom het zielig is..
Mijn paard stond dit op de vorige stal altijd. Nu heeft ze wel een mega wei, maar dit is gewoon ideaal.
Die paarden hebben het iig al veel beter dan paarden die bijna niet buiten komen. Laat de dierenbescherming zich daar maar mee bezig houden. Dat heeft veel meer zin.

WiDri schreef:

Misschien is hij wel tè vrolijk. Is het niet logisch dat een paard die nooit buiten komt helemaal uit zijn dak gaat als hij dan een keer mag? Ik geef jou paard volkomen gelijk! En als ik jou was zou ik je paard lekker uit laten razen en hem dagelijks zo lang mogelijk buiten laten staan met soortgenootjes zodat hij zijn energie kwijt kan.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:08

Helaas hebben wij geen weidegang tot onze beschikking op onze stal. Wel zitten we in een bos-en duinrijke omgeving. Mijn paard kan dus niet overdag in een wei. Maar wel in de paddocks en grote buitenbak. Mijn paard staat elke dag wel buiten,meestal met zijn vriendin,maar ook wel eens alleen,dan vermaakt hij zich ook prima. Uiteraard zoveel mogelijk met zijn vriendin,ik vind lekker tijd voor hemzelf,spelen,rennen enzo heel erg belangrijk. Paarden die nooit losstaan,vind ik vaak ook erg sneu.
Wat wij wel heel veel met hem doen is,naast het rijden e.d. , veel wandelen,met grazen. We gaan dan gewoon lekker op het grasveld in de buurt staan,en lekker grazen.
Ik vind het inderdaad belangrijker dat paarden er veel uitkomen,dan in de wei,een paddock kan net zo goed zijn,als ze maar niet 24 uur in een hokje staan.
Tevens sta ik op dezelfde stal als Taat,en de hengst in dit verhaal kan niet gecastereerd worden,want het is een klophengst,en inmiddels al te oud om aan te opereren e.d.
Hij komt gewoon elke dag goed buiten,en is erg gelukkig,maar hij is echt gemeen tegen andere paarden,valt gericht aan,en trapt. En ik zou niemand weten die het risico aan wil gaan om zijn/haar paard samen met hem los te zetten,omdat het anders 'zielig' is dat hij alleen staat...
Misschien dat het anders zou zijn als hij van jongs af aan met andere paarden buiten had gelopen,maar aangezien ik niks van zijn verleden weet,kan ik daar niet over oordelen.
Ik zou het zieliger vinden als hij nooit buiten kwam...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:16

Een meisje van school, vindt het heel erg zielig dat ik mijn paard liever buiten heb staan dan binnen. Behalve dan met noodweer, dan staat ze binnen. Zij vindt dat paarden binnen moeten staan, omdat ze dat warmer vinden. Ik vind dat weer echte onzin! Ze heeft een goede windervacht en ze staat zonder deken buiten en ze is nog niet eens verkouden. Ze heeft ook een maatje in de wei en binnenkort komt er nog een paardje! Maar mijn mening is dat een paard zeker een paar uur de wei op moet per dag!

Groetjes, Michelle

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:32

miss_fare heeft helemaal gelijk!

kuddedier ja maar als hi niet met anderepaarde kan opsgieten jij zet ou paard tog ook niet bij een paard dat e weetdat die he total los schopt of ben ik nou gek? :s
en ook al zoden we hem castereren hij blijft even dominant. en hij is heeel sociaal voor de mens Lachen dus casteren heeft weinig zin. dus er is niks zieligs aan. je mag het ook wel komen uitproberen. maar dne niet dat jou paardje dat zo leuk gaatvinden. dus wij kiezen voor de VEILIGHEID. en hij kom veel buiten alleen niet samen. tis een KLOPhengst indd

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:34

karoliena schreef:
Inderdaad heel sneu, laat hem dan castereren als hij anders zn hele leven alleen moet staan, bah. Zelf mijn hengsten staan dag en nacht samen terwijl die ook dekken, kan echt prima, als ze maar goed opgevoed zijn zowel naar de mens toe als sociaal naar andere toe

die van jou zijn NIET dominant en hij wel! dus het kan niet
en casteren is hij te oud voor hij heeft maar 1 bal Tong uitsteken
nou hij is goed opgevoed maar hij is te dominant voor andere paarden vor de mens is het een schat die niks verkeerds doet Lachen