2 jaar inrijden.. ? :|

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitakonya

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:01

merrieveulen schreef:
Nadya schreef:
Er is geen een paard wat uitgegroeid is op z'n tweede!! Dat duurt nog wel tot 'ie een jaartje of 6 is of langer.
Ik weeg amper 50 kg, maar ga toch echt niet op mijn bijna 3-jarige zitten. Die is nog zo in de groei en hij mag van mij nog lekker genieten van grondwerk en wandelen. Rijden (bitloos) komt allemaal nog wel, ik heb absoluut geen haast. Ik wil nog graag jarenlang van hem genieten..... Teveel paarden hebben al jong allerlei kwalen (rug, benen e.d.) en er worden er teveel al op jonge leeftijd afgemaakt. Waarom moeten jonge paarden al zo vroeg zo zwaar belast worden? Omdat een hoop mensen blijkbaar het geduld niet op kunnen brengen. Ik doe daar echt niet aan mee..... En ik weet zeker dat mijn paardje daar heel blij om is!! Ja

en dat bedoelde ik dus ook, hihi! van 'een gemiddeld paard' is dus helemaal geen sprake. een paard van twee is nog een kind. daarom spreken wij hier ook van veulens, een éénjarig veulen, en een tweejarig veulen. bij ons is een paard gewoon een veulen tot het drie is, en zelfs daarna is het nog niet volwassen. ik heb momenteel zelf een bijna vierjarige, waar afgelopen zomer twee keer een jochie van 22 kilo op heeft gezeten, en een veulen van tien maand. als ik erop pas (het is maar een kleintje) rij ik hem zelf in, en dat zal niet zijn voor hij vijf jaar is.

je hebt paardjes of pony's die snel uitgegroeid zijn en ook door problemen met het lichaam ook uitgegroeid zijn zo hebbe wij ook een paardje die is 2 of net 3 en helemaal uit gegroeid dus daarom zegt zei een gemiddeld paard om dat er uitzonderingen zijn.....en niet alles te letterlijk opnemen want als er staat is er geen enkel paard gemiddeld rond 2 a 3 jaar uitgegroeid er zijn dus bijdeze wel uitzonderingen vandaar het woord gemiddeld Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:06

Sorry hoor, Bonitakonya, maar paarden zijn met 2 jaar helemaal nog niet uitgegroeid. Verdiep je eens in de binnenkant van een paard, zou ik zeggen. Ik heb hier op bokt al diverse groeischema's gezien, dus zoek ze eens op, zou ik zeggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:09

Bonitakonya schreef:
je hebt paardjes of pony's die snel uitgegroeid zijn en ook door problemen met het lichaam ook uitgegroeid zijn zo hebbe wij ook een paardje die is 2 of net 3 en helemaal uit gegroeid dus daarom zegt zei een gemiddeld paard om dat er uitzonderingen zijn.....en niet alles te letterlijk opnemen want als er staat is er geen enkel paard gemiddeld rond 2 a 3 jaar uitgegroeid er zijn dus bijdeze wel uitzonderingen vandaar het woord gemiddeld Bloos

lieve schat, dat is onmogelijk. heb jij röntgenogen? GEEN ENKEL paard is op die leeftijd uitgegroeid. het absolute minimum zou 5 jaar zijn, maar dat is al heel zelden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:10

Echt niet te geloven dat er nog zoveel onwetende mensen rondlopen, die dit soort fabeltjes verspreiden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:15

ik zal eens eventjes een quoteje maken van mezelf:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

met andere woorden: een paard dat op zijn tweede is uitgegroeid bestaat niet. ik zou dan ook graag willen weten waarop je baseert dat het paard in kwestie zou zijn uitgegroeid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:17

Dank je wel, merrieveulen!!!! Knipoog
Ik ben ook erg benieuwd naar haar argument. Boos!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:20

Natuurlijk is een paard nog niet helemaal volgroeid voordat hij 5 a 6 jaar is maar dat wil niet zeggen dat je een paard voor die tijd niet kan belasten.

Als een paard er aan toe is kan hij best beleerd worden als hij bijna 3 of 3 jaar is. Er kan dan ook best al mee gewerkt worden als er maar rekening mee gehouden word dat het een jong paard is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:22

karoliena schreef:
Natuurlijk is een paard nog niet helemaal volgroeid voordat hij 5 a 6 jaar is maar dat wil niet zeggen dat je een paard voor die tijd niet kan belasten.

Als een paard er aan toe is kan hij best beleerd worden als hij bijna 3 of 3 jaar is. Er kan dan ook best al mee gewerkt worden als er maar rekening mee gehouden word dat het een jong paard is

helemaal waar! Flicka is ook in het tuig gegaan toen ze drie was. maar inderdaad, met mate. wat ik alleen wil weten, is waarom Bonitakonya denkt dat een paard op zijn 2e/ 3e volgroeid kan zijn. dat is nl onmogelijk... niet om haar aan te vallen, maar om uit te leggen waarom dat dus niet zo is... belasten kan je ze zeker eerder dan met zes jaar... alleen de mate en zwaarte van de belasting is natuurlijk relatief.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:31

Ja klopt helemaal. Vooral met mennen ook, dat vergeten heel veel mensen, de rug weten een hoop mensen wel maar dat het borstbeen ook pas laat volgroeid is weten de meeste niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:31

Oh ja, ik rij mijn pony ook deze zomer heel rustig in, hoor, dan is 'ie ruim 3 jaar. Maar van de winter laat ik hem weer even met rust qua rijden. Je kunt nog zoveel andere dingen doen met een jong paard. Het gaat me erom dat er blijkbaar nog mensen zijn die het 'normaal' vinden om op een 2 jarige te zitten en daar ga ik echt niet in mee. Laat staan als beweerd wordt dat sommige paarden dan al uitgegroeid zijn, want dat is echt onzin.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:33

Nadya schreef:
Sorry hoor, Bonitakonya, maar paarden zijn met 2 jaar helemaal nog niet uitgegroeid. Verdiep je eens in de binnenkant van een paard, zou ik zeggen. Ik heb hier op bokt al diverse groeischema's gezien, dus zoek ze eens op, zou ik zeggen.

dat zeg ik .
lees is goed . ik zei er is een uitzondering daarom het woord gemiddeld en dat hoef je mij niet te vertelle dat een paard dan nog niet uitgegroeid is want heb ik ook met me paardje ben der pas op der 5e gaan inrijden bijdeze wil ik graag vragen om eerst goed te lezen en dan pas te oordelen dank u Boos!

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:34

merrieveulen schreef:
Bonitakonya schreef:

lieve schat, dat is onmogelijk. heb jij röntgenogen? GEEN ENKEL paard is op die leeftijd uitgegroeid. het absolute minimum zou 5 jaar zijn, maar dat is al heel zelden.

nee sorry er is een paardje op mijn stal ja die is uitgegroeid en is 2 of 3 jaar arts alles bij geweest dus bijdeze het kan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:36

inderdaad, met ruim drie beginnen ben je netjes bezig, zeker als je niet direct doorlopen intensef bezig gaat. als ik op Snatje pas, wordt het inrijden pas als hij vijf is ofzo, want hij is naar verhouding klein en licht voor mij. voordeel is wel dat Welsh Mountain ponies vroege bloeiers zijn, en dat ze meer richting shetjes gaan dat naar 'normale rijponies' qua kracht/ mogelijke belasting. maar goed, dat is gewoon afwachten.

@ karo, inderdaad, daarom vind ik het ook belangrijk om eerst met een lichte wagen te werken, op lichte bodem. met mennen kan je wel iets eerder aanvangen dan met rijden, over het algemeen genomen.

@ Bonita, sorry als het verkeerd overkwam, maar ik begreep echt dat je bedoelde dat er paarden zijn die met drie jaar volledig zijn uitgegroeid. zo kwam het even over...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:37

Nadya: Laten we even wel wezen. Ik heb groen licht van mn smid om te gaan beginnen met beleren, volgende week komt de fysio en de week daarna de DA als ze alle drie groen licht geven begin ik met beleren dikke kans dat er dan voor zijn derde verjaardag er een keer iemand op gezeten heeft, dus dan is hij ook met twee voor het eerst iemand erop. Dat hij dan zo goed als die is maakt niet uit hij blijft twee jaar. Als iemand vraagt van he hou oud is je paard dan dat je hem longeerd, antwoord ik twee jaar. Iedereen schiet dan uit zn slof terwijl als je dan later als iemand het vraagt zegt dat ze bijvoorbeeld 2.8 jaar zijn is er niks meer aan de hand. Maar als iemand vraagt hoe oud hij is ga ik toch niet zeggen 2.8 jaar nee dan zeg ik twee jaar want dat is hij tenslotte.

Denk dat op deze manier ook vaak te snel geoordeeld word
Laatst bijgewerkt door LADPR op 09-02-07 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:39

Dan denk ik dat er iets mis is met dat paardje, dus of je daar dan op moet gaan rijden? Ik ken heel veel paarden, heb zelf ook jarenlang jonge paarden verzorgd en heb nu zelf een jonkie en ik ken er werkelijk geen een die met 2 jaar was uitgegroeid. Dus hoe kun je dan van gemiddelden spreken, als jij een (naar mijn idee, ongezond) geval kent?

Ben oprecht blij dat je met je eigen paard rekening houdt met zijn leeftijd en dat meen ik echt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:41

Bonitakonya schreef:
nee sorry er is een paardje op mijn stal ja die is uitgegroeid en is 2 of 3 jaar arts alles bij geweest dus bijdeze het kan

en dat kan dus niet. kan best zijn dat hij relatief ver is voor zijn leeftijd, maar een uitgegroeid paard van die leeftijd bestaat simpelweg niet. ik vraag me dan ook af waar deze arts de uitspraak op baseert, ik mag toch aannemen dat elke DA weet dat dat niet mogelijk is. welke DA gaat het om? is het paard door een röntgenologische keuring geweest om dit uit te zoeken? en dan nog, het lichaam van een paard is te dik om de rug te kunnen zien (kwalitatief goed) op een Röntgenscan. het kan dus niet zo zijn dat daarop te zien is geweest dat de groeiplaten van de rug al gesloten zijn. en daarbij, het bestaat gewoonweg niet. lees mijn schemaatje ergens hierboven maar eens.
dus ook voor dit paard geldt: wachten, net als je met elk ander paard zou doen. de leeftijd die je zelf inderdaad aangeeft, vijf jaar, is meer dan prima!

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:42

even alles op een rijtje.

merrieveulen schreef:
inderdaad, met ruim drie beginnen ben je netjes bezig, zeker als je niet direct doorlopen intensef bezig gaat. als ik op Snatje pas, wordt het inrijden pas als hij vijf is ofzo, want hij is naar verhouding klein en licht voor mij. voordeel is wel dat Welsh Mountain ponies vroege bloeiers zijn, en dat ze meer richting shetjes gaan dat naar 'normale rijponies' qua kracht/ mogelijke belasting. maar goed, dat is gewoon afwachten.

@ karo, inderdaad, daarom vind ik het ook belangrijk om eerst met een lichte wagen te werken, op lichte bodem. met mennen kan je wel iets eerder aanvangen dan met rijden, over het algemeen genomen.

@ Bonita, sorry als het verkeerd overkwam, maar ik begreep echt dat je bedoelde dat er paarden zijn die met drie jaar volledig zijn uitgegroeid. zo kwam het even over...

maak niet uit maar het feit is dus dat het wel bestaat dat een paard op ze 2 a 3 uitgegroeid is is zelde maar komt helaas wel voor ik bedoel niet dat het 50% van de paarde zijn maar wel 4% over het algemeen groeien niet door helaas dat is het enige wat ik wou duidelijk maken Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:43

aangezien dat niet zo hoort, zou ik een dergelijk paard extra voorzichtig belasten, zijn hele leven lang. het gaat dan toch om een groeistoornis. 4% lijkt me overigens erg veel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:44

Dat kan dus echt niet, dus die dierenarts heeft bij dat paard het hele paard op de rontgen foto gezet begrijp ik? Anders kan hij dat ook neit zeggen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:45

Karoliena; ik 'beleer' mijn paard ook door los te werken, grondwerk, wandelen buiten en werken met de dubbele lange lijnen e.d. Maar ik ga er niet opzitten, ga hem nog even niet inrijden. Ik ben vanaf 2,5 begonnen met het eerste grondwerk. Nu is hij 3 en ik zie aan hem dat hij nog volop groeit. Daar heeft hij zijn energie nu even voor nodig, mede ook om de winter door te komen (hij staat lekker buiten). Ik voel me dus niet geroepen om hem al te gaan belasten met mijn (trouwens zeer lichte) gewicht.

Ik ben zelf een fel tegenstander van te vroeg inrijden, dus liever niet voor het 3de levensjaar (liefst nog iets later). Omdat ik zoveel jonge paarden heb zien kwakkelen met kwaaltjes, die duidelijk door te vroege belasting zijn ontstaan. Het gemiddelde paard in NL wordt helaas niet oud. Vraagt iemand zich af hoe dat bijvoorbeeld kan komen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:46

karoliena schreef:
Dat kan dus echt niet, dus die dierenarts heeft bij dat paard het hele paard op de rontgen foto gezet begrijp ik? Anders kan hij dat ook neit zeggen

kennelijk, maar zelfs dan zou de ruggegraat niet goed zichtbaar zijn. eventueel zou de atlas een indicatie kunnen geven, maar dan nog is er sprake van een groeistoornis.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:46

ja he...
merrieveulen schreef:
aangezien dat niet zo hoort, zou ik een dergelijk paard extra voorzichtig belasten, zijn hele leven lang. het gaat dan toch om een groeistoornis. 4% lijkt me overigens erg veel.

ja he eigenlijk lijkt het veel maaar heb nog een topick over dat paardje kan je foto zien van der bij paardenpraat en staat er wat moet ik doen .
dus als je wil kijken moet je het doen Haha!
maar komt ook dergelijk door weinig voeding in jonge jaren lijkt mij...lees het maar Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:49

Bonitakonya: Mijn jongste heeft een grote achterstand opgelopen door allerlei omstandigheden als jonge pony. Nu hij de 2.5 voorbij is heeft hij dat ingehaald al is hij niet zo groot geworden als dat hij geworden was met een goede start, maar dat wil echt enit zeggen dat hij volgroeid is, alleen dat hij minder groot is geworden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:50

Nadya schreef:
Karoliena; ik 'beleer' mijn paard ook door los te werken, grondwerk, wandelen buiten en werken met de dubbele lange lijnen e.d. Maar ik ga er niet opzitten, ga hem nog even niet inrijden. Ik ben vanaf 2,5 begonnen met het eerste grondwerk. Nu is hij 3 en ik zie aan hem dat hij nog volop groeit. Daar heeft hij zijn energie nu even voor nodig, mede ook om de winter door te komen (hij staat lekker buiten). Ik voel me dus niet geroepen om hem al te gaan belasten met mijn (trouwens zeer lichte) gewicht.

Ik ben zelf een fel tegenstander van te vroeg inrijden, dus liever niet voor het 3de levensjaar (liefst nog iets later). Omdat ik zoveel jonge paarden heb zien kwakkelen met kwaaltjes, die duidelijk door te vroege belasting zijn ontstaan. Het gemiddelde paard in NL wordt helaas niet oud. Vraagt iemand zich af hoe dat bijvoorbeeld kan komen?

en dat is toch ook prima hoe jij het doet? mijn veulen is tien maand, en ik ben er al vier maanden mee bezig. niet intensief, maar de gewone dingen. nette manieren aan het halster en tegenover mensen en paarden in het algemeen, voetjes geven, dat soort dingen. toch allemaal onderdeel van het beleren, zo leren ze eenvoudige dingen uit te voeren, en wat een commando is. komt later allemaal weer van pas. en inderdaad, veel paarden gaan te vroeg onder het zadel, je ziet ze langskomen van zes(!) jaar die ZZ licht lopen. en dat vind ik dus echt niet kunnen. het laatste geval wat ik hier op Bokt tegenkwam was een zesjarige ZZlicht gereden hengst, met artrose. triest.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:52

karoliena schreef:
Bonitakonya: Mijn jongste heeft een grote achterstand opgelopen door allerlei omstandigheden als jonge pony. Nu hij de 2.5 voorbij is heeft hij dat ingehaald al is hij niet zo groot geworden als dat hij geworden was met een goede start, maar dat wil echt enit zeggen dat hij volgroeid is, alleen dat hij minder groot is geworden
\

ja dat zou best kunnen ja ..maar dat zijn ook niet mijn woorden maar van de arts hij zei dat ze te vroeg volgroeit is