vicksytje schreef:ik heb het al meegemaakt !!
1.raak niet in paniek
2. leg je paard in de houding dat hij kan rechtstaan
3. als hij rechtstaat sta niet te dicht i.v.b. met het feit dat hij kan omvallen!
en ten derde bel de dierenarts voor de zekerheid!
4. wees altijd rustig want anders breng je je paard in paniek EN als het been gebroken ofzow is probeer dan niet om hem recht te laten staan!!
Sorry, maar heb je echt ooit meegemaakt dat een paard vastligt?! Leg je paard in de houding dat hij kan rechtstaan, tja, je tilt het niet zomaar op hoor!
En de dierenarts bellen, moet de beste man voor zoiets komen? Je paard kan wel ergens tegen hoop ik. En een paard breekt niet zomaar een been met vastliggen...
Niet dat ik je aan wil vallen, je verhaal is mooi, maar dit kun je niet in de praktijk uitvoeren.
Wij kijken eerst altijd ofdat ze op eigen kracht los kunnen komen. Zo niet, dan bevestigen we een touw aan het halster en trekken het hoofd van de muur af, zodat de voorbenen de ruimte krijgen. Een tik uitdelen... tja, het kan, maar volgens mij breng je dan nog meer paniek teweeg bij je paard. Ik zou het in ieder geval eerst in rust proberen op te lossen, door te zorgen dat het hoofd van de muur weg komt, zodat de voorbenen ook de ruimte krijgen.
.