hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:00

Als ik met een "nieuw"paard les, wil ik zelf dat mijn instructrice er even op stapt, om haar even aan te voelen, een paard kan er vrij gemakkelijk uit zien, maar ondertussen best moeilijk zijn.
Ik vind het ook fijn om mijn eigen beestjes eens aan het werk te zien onder mijn instructrice.
Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:58

Ik doe het idd ook alleen om aan te voelen wat nou precies het probleem is. Tot nu toe nog niet veel hoeven doen (behalve op de cursus dan bij het paard van een vriendin van mij).

Het helpt wel, soms kan iets heel anders voelen dan eruit zien.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:36

Ik stap allen op een paard als hij echt door het lint dreigt te gaan en dan nog niet zo snel meestal komt het ergens door een blokkade in de combinatie vandaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:48

Ik rijd op een manege, met een echte toplesgeefster.
Zij kruipt af en toe eens op een paard:
* als ze zat is om te horen dat het paard het niet kan, dan toont ze het wel heel snel even Lachen Zo was er iemand die met een eigen pony voor het eerst kwam rijden, en ja er was niks aan te doen, die pony kon niet aan de teugel hadden ze dat kind wijsgemaakt. Uiteindelijk gaat mijn lesgever er dan wel even op om te tonen dat elk paard aan de teugel kan en dat dit niet eens zo moeilijk is.
*als ze het niet meer kan aanzien (ruiter die gewoon kliert) om haar eigen paarden niet te laten verpesten (laatst weer een ruiter die gewoon zat te hobbelen tot het paard zich ging vervelen en klieren)
*als ze iets wil voortonen en je achteraf eens het paard kan voelen hoe hij correct gaat

Bij mij doet ze het zelden. Ik merk dat veel eigenaren er net om vragen, die vinden het interessant om hun paard eens te zien lopen (of eerder kanllen) onder iemand anders. De meesten laten hun paarden ook een tijdje rijden door haar (er komen veel mensen toe die al jaren tegen problemen aanlopen)
Ze rijdt de manegepaarden ook allemaal regelmatig wel eens, dus ze weet wel hoe die in elkaar zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:58

Citaat:
ik heb namelijk gelijk een beeld van iemand van 1.50m die 100 kg weegt.

ja en dan Haha! Bloos ligt er maar net aan op wat voor een paard en of die ruiter meegaat of bellemmert ..

maar dits is een andere dicussie dus weer on topic

in een groepsles zoiezo niet
en prive in de regel ook niet
zij moeten het doen als combi
maar soms wel bv
geef hier nu 1 ruiter les waar ik idd op het paard gestapt ben
even opstappen is niet 10minuten of langer , dat is even iets laten zien en der weer af , ruiter was bang geworden,niet geheel onterecht ,
en liet haar zien hoe het paard doet als je het "anders"aanpakte ,
iets wat ze niet durfde , bang voor evt reactie vh paard en dus verstijfde
en daarop reageerde het paard weer niet goed ,
toen ze zag dat er dan niks "ergs"gebeurde had ze de durf los te laten
nu gaat het top!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:00

als ik aangeef dat hij niet lekker loop of vraag stapt hij er even op..

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:03

ik vind het zelf geen goede oplossing om iemand op je paard/pony te laten.
tenslotte moet je het zelf kunnen vinden met je eigen pony.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:11

Mijn instructrice komt absoluut niet op mijn pony omdat ik iets niet vooer elkaar krijg.. dat moet ik juist met haar hulp zien op te lossen.
Ik vind het wel heel fijn als ze mijn pony een keer gereden heeft want elk paard is anders en zo weet ze ook hoe het aanvoeld en dit is alleen maar bevordelijk voor het lesgeven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:14

denk ook niet dat het zin heeft als iemand anders je paard rijd , je moet immers zelf met dat paard een combi worden en niet je instructrice , maar soms is het wel fijn als je even voelt wat het paard doet of iets kan laten zien
sommige mensen zijn iets visueler ingesteld

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:58

Toevallig ben ik er vorige week eens op geklommen bij een lesklant. Het was de eerste keer en ik legde haar uit hoe ze een oefening moest rijden. Ze deed precies datgene wat ik aangaf, maar het lukte toch steeds maar niet. Toen ben ik er zelf even opgestapt om te voelen waarom het niet lukte. Daarna kon ik haar weer een stuk beter helpen. Maar ik maak er geen gewoonte van om op iemand zijn paard te klimmen en als ik het bij hoge uitzondering een keer doe, niet langer dan 5 tot 10 minuten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:38

Ik denk ook dat het idd niet nodig is om langer dan 10 minuten op een paard te stappen. De meeste dingen krijg je in die tijd wel voorgetoond.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:41

Heel af en toe stap ik er wel eens op.. Maar niet om een paard beter te laten lopen. Maar om te voelen wat de ruiter voelt als ik zelf niet helemaal goed weet wat ze bedoelt. Ook maar paar min en verder niks.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:30

Ik ben niet iemand die meteen zegt,tegen zn lesklantje,nou stap er maar even af,dan zal ik ff voorrijden,en er doorheen rijden.

Maar als een lesklantje er echt niet meer uitkomt, en finaal in de knoop raakt wat betreft het rijden, dan wil het wel eens zijn dat ik er dan idd even opstap.
Liever geef ik ze les,en dan moeten ze zelf proberen aan te voelen,kan het wel voordoen,maar dan leren ze het gevoel en de kunst ervan ook niet. Knipoog

Dus liever dat ze het zelf aanvoelen,zonder dat ik erop hoef te stappen.
Maar mochten ze er zelf omvragen. Dan vind ik het niet zo'n probleem.

LeeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:39

In weze hoor je als instructeur in staat te zijn de ruiter te vertellen wat je bedoelt, en niet te laten zien wat je bedoelt.
Als ik een bepaald beeld heb over een combinatie vertel ik dit de combinatie, en als de combinatie hierin geen overeenkomsten ziet, stel ik voor het paard of de pony een keer te rijden, zodat ik kan voelen ofdat ik mis zit. Vaak helpt dit enorm fijn, aangezien je je dan veel beter in de positie van de ruiter kan verplaatsen! Hierna weet je vaak hoe de ruiter dingen oplost, en hoe het paard daarop zou reageren. De beste stuurlui staan aan wal is het gezegde, maar hierbij is het met lastigere paarden toch wel makkelijk het dier zelf een keer gevoeld te hebben. Ik doe dit overigens NOOIT bij mensen die het niet zien zitten of het niet over kunnen brengen op hun paard. Deze probeer ik net zo lang te helpen, desnoods ernaast lopend met de teugel in de hand of de kuit van de ruiter in mijn hand, totdat de ruiter voelt en weet hoe hij of zij het WEL over kan brengen. Vaak gaan instructeurs er te makkelijk vanuit dat de ruiter bepaalde dingen toch wel snapt... Foutje? Pling

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:03

Ik zou er geen problemen mee hebben om op een paard te stappen. Eerst probeer je het de ruiter uit te leggen, en benoem je ook heel erg de goede momenten zodat een ruiter dat gevoel oppikt (hopelijk).
Maar als een ruiter niet weet naar welk gevoel hij moet rijden is het wel makkelijker om het eerst zelf voor te doen en de ruiter te laten narijden. Of om fouten van de ruiter voor te doen zodat ze ook zien wat het effect is van hun hulpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:27

iedereen van wie ik les heb gehad is op dit paard gestapt na een tijdje, omdat de aanwijzingen schijnbaar niet deugden en ik er niet mee uit de voeten kon Tong uitsteken En iedereen veranderde zijn manier van lesgeven toen ze een keer op hadden gezeten.
Mijn eerste instructrice is er enkele keren opgegaan, maar ook omdat ik dat zelf heb gevraagd.

Uitzondering is de man die mij les geeft op de club, die heeft het paard vroeger zelf gereden, dus kent het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:30

Ik stap met hoge uitzondering op het paard van mijn lessers.

Ik vind dat ze het zelf moeten doen en dat ook alleen leren door het zelf te doen.

Een enkele keer vind ik wel eens prettig om te voelen of het paard het nu echt niet (wil) begrijpen of dat de ruiter onduidelijk is in zijn hulpen.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:32

Ik stap in principe nooit zelf op een paard, of er moet van te voren duidelijk een vraag naar zijn en dan geld het als een beritt (1x berijden van het paard). Natuurlijk geef ik daarbij ook tips en raad wat de ruiter/amazone eraan kan doen en welke fouten ik gevonden heb en hoe daaraan gewerkt kan worden.
Een beritt staat dan ook zelden opzich, vaak rijd ik dan een paard 1x zelf en geef daarna de persoon 1 of 2x les op zijn/haar paard.
Op de manegepaarden stap ik sowieso nooit, omdat de persoon betaald om te rijden, niet om het paard perse beter te zien lopen. Als het met een bepaald manege paard echt de spuigaten uitloopt, zorg ik gewoon dat het 1 of 2 dagen na deze les niet ingedeeld word zodat ik het zelf kan rijden om bij te scholen.