Met een pet rijden inplaats van Cap..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Met een pet rijden inplaats van Cap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:08

Tja ik draai er niet omheen. Ik draag geen cap, behalve bij mijn jonge paard. Daarvoor leen ik een cap. En aangezien het op wedstrijden niet is toegestaan en dat in Nederland ook niet veranderd kan worden omdat de regels voor onze wedstrijden uit Amerika komen... draag ik in Nederland ook geen cap op wedstrijden. Zo simpel is het.

JEstheR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:00

Voor de veiligheid maakt het niets uit maar de zon hou je er wel mee af Knipoog

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:42

Nouja, mensen moeten het dan ook allemaal zelf weten. Ze hebben zelf hopelijk wel verstand. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:00

Geeft niets hoor geen cap dragen.

Maar neem het me dan ook niet kwalijk , dat ik niet de ambulance bel, je niet naar het ziekenhuis breng, en gewoon wegloop als je met je hoofd op het één of ander bent geknalt.

wie heeft het trauma omdat ie iemand dood zag gaan : de toeschouwer, niet degene die zich onbeschermd dood heeft gereden.

Wat nou eigen keuze. die mensen die jou moeten verzorgen met je hersenbeschadiging hebben er echt niet voor gekozen dat je jezelf niet beschermde.

Kan me zo aan die K smoezen hier ergeren.

Wellicht komt het omdat ik echt een X-treme sport heb gedaan. Dat het daar niet meer dan normaal is om jezelf te beschermen, en dat ik daar heel veel nare ongelukken heb gezien.

Zo herinner ik me iemand die met het verkeerde materiaal, amper beschermt wel even het parcours zou doen ( samen met vriend), en die zag ik 20 minuten laten met bloedend gezicht, gebroken neus en arm naar boven strompelen, zijn vriend kon dat niet meer. die lag nog ergens beneden aan de berg.
Ik had ze nog gewaarschuwd het niet te doen,eigen schuld, hij moch fijn zelf de ambulance regelen.

Zo heb ik mijn ruggemerg ooit gekneusd en maanden uit de roulatie geweest omdat mijn hersens zo'n klap hadden gekregen ( val van paard, mijn paard werd aangevallen door een loslopend op hol geslagen paard). Ik had een cap op, zonder cap, einde verhaal, ik viel recht op mijn hoofd.....

overigens: als je valt, en je hebt iets vervelend, breng ik verder iedereen met liefde naar het ziekenhuis, bel de ambulance, pas eerste hulp toe etc etc.... en ja waarschijnlijk ook als je geen cap op hebt, want ik laat nou eenmaal niemand onnodig doodbloeden. Maar boos ben ik dan wel heel heel erg boos.

Als je genoeg hebt van je leven, mag je er best een einde aan maken, maar liever niet voor mijn neus, daar wordt ik nml verdrietig van.

ps Je is iedereen die denkt dat ie goed genoeg is om zichzelf niet te hoeven beschermen.

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:57

Vind dat wel een beetje grof gezegt hoor. Als je iemand ziet liggen die geen cap draagt, en die van paar afgevallen is. Laat je die er dan zo bijliggen? Nou dat zou ik dus echt nooit van me leven doen!.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:12

Zou hem/haar ook niet laten liggen nee
Als jij vind dat je met of zonder cap wilt gaan rijden moet je dat zelf weten, mag dan toch aannemen dat je verstandig genoeg bent om de gevolgen te overzien áls er iets mis gaat.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:15

Snoevie schreef:
dat is een beetje smoezen zoeken,'bij western doen ze het ook niet'
zeg het dan eerlijk.

hoezo smoezen zoeken? ik kies er zelf voor om zonder cap te rijden en vergelijk dit alleen met het western die dus ook zonder cap rijden... wat maakt het verschil? niks naar mijn idee!
kijk het word anders als je op een jong of onbetrouwbaar paard zonder cap stapt, want dan zet ik ook wel een cap op, maar zo op mijn eigen vertrouwde paardje wat nog nooit gek heeft gedaan met rijden...

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:09

arinda schreef:
Zou hem/haar ook niet laten liggen nee
Als jij vind dat je met of zonder cap wilt gaan rijden moet je dat zelf weten, mag dan toch aannemen dat je verstandig genoeg bent om de gevolgen te overzien áls er iets mis gaat.

Ben het helemaal met je eens. Maar iemand zo laten liggen. Ik blijf erbij, dat zou ik nooit doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:16

Ik rij eigenlijk altijd met cap. niet voor de veiligheid alleen,maar ook gewoon uit gewoonte.
vroeger reed ik ALTIJD met een petje, heb haast alleen maar foto's dat ik met een petje aan het rijden ben buiten.
maar sinds ik een keer heb gezien hoe leleijk je kunt vallen, zet ik eigenlijk altijd netjes een cap op.
sterker nog, ik ben zo pro cap, dat mijn leerlingen zelfs niet erop mogen bij bv het poetsen even leuk erop klimmen zonder een cap op te hebben die dicht zit.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:19

Ik droeg een pet omdat het handig is als er felle zon is, dan kan je met die klep de zon blokkeren. Verder is mijn haar in laagjes geknipt, dus als ik een staart deed hingen de vorste lukken alsnog voor mijn gezicht, met een pet op had ik hier geen last van.

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:25

hummm een pet is gewoon voor de leuk,, het helpt nergens tegen.
ik rijd meestal ook zonder cap pet doe ik soms op..
als ik op de manege rij rij ik naturlijk wel gewon met cap! Pling

XXXX ISA

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:47

Rianneke schreef:
Snoevie schreef:
dat is een beetje smoezen zoeken,'bij western doen ze het ook niet'
zeg het dan eerlijk.

hoezo smoezen zoeken? ik kies er zelf voor om zonder cap te rijden en vergelijk dit alleen met het western die dus ook zonder cap rijden... wat maakt het verschil? niks naar mijn idee!
kijk het word anders als je op een jong of onbetrouwbaar paard zonder cap stapt, want dan zet ik ook wel een cap op, maar zo op mijn eigen vertrouwde paardje wat nog nooit gek heeft gedaan met rijden...

en als je paard stuikeld dan?
ik bedoelde er alleen mee te zeggen,dat geen cap dragen omdat men het bij western ook niet doet een beetje vreemd is.

verder blijft het een eigen keus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:40

Nee natuurlijk laat ik iemand niet liggen..... ik wilde dat ik dat kon Lachen
Maar soms kan ik ze figuurlijk wel wurgen als mensen zeggen dat het eigen keus is. Je makat daarbij ook een keus voor een ander.
En ach ja dat mag. Dat doen we allemaal. elek keuze heeft invloed op anderen.
soms moet ik gewoon even lekker een tirade houden.
Evne mijn mening hard en duidelijk naar voren brengen.
Maar ik heb vriendinnen genoeg die zonder rijden, ze kennen mijn mening, maar ze blijven nog steeds vriendin hoor Lachen

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:26

MariekeB schreef:
Nee natuurlijk laat ik iemand niet liggen..... ik wilde dat ik dat kon Lachen
Maar soms kan ik ze figuurlijk wel wurgen als mensen zeggen dat het eigen keus is. Je makat daarbij ook een keus voor een ander.
En ach ja dat mag. Dat doen we allemaal. elek keuze heeft invloed op anderen.
soms moet ik gewoon even lekker een tirade houden.
Evne mijn mening hard en duidelijk naar voren brengen.
Maar ik heb vriendinnen genoeg die zonder rijden, ze kennen mijn mening, maar ze blijven nog steeds vriendin hoor Lachen

haha oké dan. Ik dacht al laat ze die nu werkelijk liggen? Clown

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:30

Ik rijd altijd zonder cap sinds nu 2 jaar ongeveer, tenzij ik écht op een vreemd paard moet of paard beleer. Op m'n eigen altijd zonder. Ook wel vaak met pet. Maar ik vind het een discussie waar je eigenlijk nooit over uitgediscusseert raakt. Een kennisje van mij is overleden toen ze van het paard viel, waardoor haar "CASCO!!" cap splinterde en in d'r nekwervels oid raakte.
Ik hoef hier verder ook niet over in discussie te gaan, want dat hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te gebeuren, maar het is een keus die je zelf maakt.

Daar komt bij dat ik heel gevoelig ben voor spierspanningshoofdpijn. Er hoeft dus maar een beetje (onbewuste) spanning of druk op mijn nek/hoofdspieren of aanhechtingspunten te staan en ik heb barstende hoofdpijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:33

je raakt er ook nooit over uitgepraat,maar dat is toch ook niet erg?
sommigen zeggen dan kan je jezelf wel helemaal gaan inpakken.
en tja natuurlijk kan een cap versplinteren,maar je hoofd ook.
je kan die keus niet voor een volwassen iemand maken.

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:36

Casco-caps, Sorry maar ik vind ze niks waard.
Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik achterover geklapt met me pony die steigerde. Had toen ook nog die cap, die dus ook achter in me nek vloog. Gellukkig heb ik er niks meer als een zware hersenschudding, en een paar blauwe plekken aan overgehouden + een nachtje ziekenhuis.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:00

Ik rij regelmatig met pet, maar nog nooit met pet gereden met het idee dat het me bescherming zou bieden. Haha! Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:09

ik ga zo de bossen in met m'n paard zat t twijfelen voor een pet of omtoch maar m'n cap op te doen.
Toch maar voor cap gekozen, ze kan nog al ''heet'' zijn Clown

amiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:17

Ik draag zelf altijd een goede cap. Dus geen caps die in je nek gaan zitten. Ookal zit ik er maar 10 minuten op. Het is veiliger en het geeft je een fijn gevoel. (en in de winter is het lekker warm).

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:14

Een cap kan altijd in je nek gaan zitten. Al is de sluiting ietsje dan lang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:34

Ik heb jaren alleen met een petje gereden en dat was 's zomers best zweterig. Nu draag ik altijd een cap (Troxel), die is zo licht in gewicht dat ik nauwelijks voel dat ik hem op heb. 's Zomers is het nog steeds zweterig, maar niet meer als met het petje.

Iedereen moet het zelf weten, het is je eigen hoofd tenslotte.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:39

Ik rijd eigenlijk altijd met cap, alleen als het erg warm is draag ik een pet of niks en heel soms als ik even geen zin heb in mijn cap(wat natuurlijk niet slim is). Een pet zit comfortabel en licht en weerkaatst het zonlicht.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:47

Wil graag bekennen dat ik jarenlang zonder cap reed (en soms met een petje). Het maakte me niet uit of het een bekend paard, een jong paard, en gek paard of een braaf paard was, en het maakte me ook niet uit of ik in de bak reed of buiten in het bos of op het strand.
Totdat een vriendin van mij, vlak voor haar stal, van haar paard viel. Ze kwam terug van een buitenrit en landde rechtstreeks met haar hoofd op het beton. Met maanden, zo niet jarenlange revalidatie als gevolg. Het had op 1000 manieren wél goed kunnen gaan. Het paard deed niets verkeerd, struikelde ergens over, vriendin raakte domweg uit balans. Dat heeft mij wel aan het denken gezet, dus nu rijd ik altijd met cap. Al ziet het er natuurlijk níet uit. Clown

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:50

Die caps zijn niet voor niks gemaakt denk ik altijd maar. En een paard blijft een dier dus die kunnen altijd een keer schrikken. Hier in de buurt is een keer een vrouw tijdens een buitenrit met haar super brave paard uitgegleden op een putdeksel tsja banketstaaf maar ze was wel dood, had ze een cap opgehad was het toch wel anders afgelopen denk ik. En ik heb het al wel vaker gezien, vriendin van me is met cap een keer onderuit gegaan met een pony en had toen zelfs nog een scheurtje in haar schedel nou dan moet je er dus niet aan denken wat er was gebeurt zonder cap!! Ach en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik draag in ieder geval altijd een cap net zoals ik altijd een gordel draag in de auto...waarom extra risico's nemen als je de middelen hebt om het niet te doen!!