Onverklaarbaar probleem:s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Re: Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:48

janderegelaa schreef:
Zie het niet als grof, zie het als confronterend.Of realistisch, net zoals je het wilt noemen.

Een paard is geen cavia die bijt, waarvan je dan denkt die zal ik niet meer knuffelen.

Ook dat paard in de wei moet een keer bekapt worden, of een vaccinatie hebben.

Ik heb best wel een weitje over hoor maar je denkt toch niet serieus dat ik een kwaaie haflinger ga kopen om die daar in te zetten en er vervolgens alleen maar naar ga kijken?

Ik hoop voor TS dat ze er uit komt maar ik heb er een hard hoofd in.

Tuurlijk moet ie bekapt worden, of een vaccinatie hebben, maar als de smid of de DA dit doet, is die met hem bezig, dan is sander enorm braaf hoor. Sander is geen kwaaie haflinger zoals jij hem noemt. Jij ziet in sander dat paard waar jij over sprak, maar daar is sander echt verre van...

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:10

janderegelaa schreef:
Zie het niet als grof, zie het als confronterend.Of realistisch, net zoals je het wilt noemen.

Een paard is geen cavia die bijt, waarvan je dan denkt die zal ik niet meer knuffelen.

Ook dat paard in de wei moet een keer bekapt worden, of een vaccinatie hebben.

Ik heb best wel een weitje over hoor maar je denkt toch niet serieus dat ik een kwaaie haflinger ga kopen om die daar in te zetten en er vervolgens alleen maar naar ga kijken?

Ik hoop voor TS dat ze er uit komt maar ik heb er een hard hoofd in.

Ja oke, natuurlijk kan dit moeite kosten, maar ik denk niet dat het paard van je ex de enige was met dergelijk gedrag. De enige oplossing is heus niet de slacht.
En zo te horen zeker voor sander niet...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:26

Ik vind het geweldig dat je kost wat het kost wil uitzoeken. Waarom hij het doet! Ik heb hier al vaker gereageerd, dominantie zou inderdaad ook kunnen, maar dan zouden er meer kleinere signalen moeten zijn.
- Duwt hij je opzij wanneer hij naar stal / voer wil.
- Gaat hij op zij als je het zegt, of ga jij opzij?
- Loopt hij aan, als je opstijgt?
- als je hem aan het halster hebt, bepaalt hij de plaats waar jij loopt? Loopt hij voorop?
- Met hoeven krabben geeft hij meteen een voet, of alleen wanneer hij zin heeft?

Ik denk dat je zulke allerdaagse dingen ook moet gaan bekijken, en schrijf je bevindingen op! Misschien is hij, zonder dat je het in de gaten heb toch "de Leider". En uit hij dit idiote gedrag, wanneer je iets niet doet wat hij van je "vraagt" of wanneer je de leiding over probeert te nemen zoals met rijden Ach gut .

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:28

Mijn fjord heeft ook dergelijke streken gehad. Ook bokken en af en toe onverwachts bijten als ik haar geen aandacht gaf. Ook gewoon weer omkeren als ik haar uit de wei haalde. Bij ons is het inderdaad gebleken dat het een dominantie probleem was. Ik ben (onder begeleiding) veel grondwerk gaan doen en weer opnieuw een relatie gaan opbouwen. Het dominante in het karakter zal blijven en je moet duidelijk blijven, maar bij mij is het echt niet meer gevaarlijk. Succes ermee!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:30

Uit haar verhaal begrijp ik dat ie normaal gesproken best luistert.
Dat vind ik juist het enge, liever heb ik een dominant paard wat je met respect toch de dingen laat doen zoals ik het wil dan een paard dat uit het niets steigert en met zn voorbenen slaat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:54

Daar ben ik mee eens, maar ALS het gewone dominantie is. dan MOETEN er gewoon nog kleinere aanwijzingen zijn, die ze misschien zelf niet doorheeft. Daarom vroeg ik die vragen. Mijn paard is ook dominant dat begon ook met kleine dingen, die je misschien als je een echte vriendschappelijke band hebt met je paard niet opmerkt. Dat kunnen echt hele kleine dingen zijn...
Misschien een stom voorbeeld, als ik mijn paard zijn hoeven uit wilde krabben gaf hij standaart een andere hoef, wat deed ik die andere hoef uitkrabben. Wie traint wie Clown zeg maar.

Als ze bijvoorbeeld de stal in willen, loopt hij zonder pardon door? met jou er achteraan. Of wacht hij netjes tot jij eerst bent en totdat hij mag?

Misschien niet de beste voorbeelden maar ik denk nu even hardop zeg maar Haha! , maar zoals ik hierboven zeg. ALS het "gewone"dominatie is, dan komt dat steigeren niet uit de lucht vallen, en moet er bij kleinere handelingen ook al iets niet helemaal goed zitten. Een paard beslist niet zomaar om dit te doen, tenzij er dan echt iets fout in het koppie is.

edit : of sla ik de plank nu heel erg mis Vork

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:58

Ik ben het met je eens dat het ook in de kleine dingen zit. Maar het hoeft inderdaad niet heel erg op te vallen. Let er een tijdje gewoon heel bewust op. Als je dit kunt uitsluiten zou ik toch ook voor professionele hulp gaan en hem goed laten onderzoeken. Mijn fjord luisterde over het algemeen ook gewoon goed, tenzij ze ineens haar dag niet had.. Het was niet zo dat ze constant zulk gedrag vertoonde..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:04

Je was bezig met vrijheidsdressuur he?
Ook met steigeren? En krijgt hij daarvoor een beloning?
Misschien was hij ongeduldig toen je met je vriendin stond te praten en wou hij een beloning, en dacht hij dat het goed was om te steigeren?
Of is dit nou een hele domme reactie? Vork

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:11

TS heeft al eerder aangegeven dat ze haar paard bewust niet heeft geleerd te stijgeren (was ook mijn gedachte namelijk, dat dat de oorzaak zou kunnen zijn)

Verder ben ik het geheel eens met hiske en randie. Een paard doet dit soort dingen eigenlijk nooit zomaar. Uit je posts maak ik op dat je gek op hem bent en dat je het ook leuk vindt om andere dingen te doen dan rijden. Dan kan dit het paard zijn waar je het meest van gaat leren. Hoe vaag het ook klinkt; dat is enorm waardevol. Bij jou heb ik zomaar het gevoel dat je dit probleem om kan zetten in iets positiefs!

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:30

Dat is inderdaad het positieve aan het verhaal als het inderdaad een dominantie probleem is. Als je het op kunt lossen, zul je elkaar beter begrijpen en waarderen. Maar het kost tijd, vertrouwen en training.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:33

ik herken in dit verhaal een beetje het verhaal van ons vorige paard..

het was een fries die altijd super lief en braaf was..... zowel voor de kar als onder het zadel... totdat het een keer mis ging..
wij waren op vakantie en onze meninstructeur hield hem in beweging die week.. toen wij terug kwamen van vakantie hoorde we het verschrikkelijke verhaal..
de fries was er als een gek vandoor gegaan voor de kar.. (zonder ook maar enige aanleiding) onze instructeur en iemand die ernaast op de bok zat namen ieder een lijdsel en trokken zo hard als ze konden.. maar het paard had z'n bit te hard vastgepakt...
gelukkig zijn ze er goed van af gekomen.. maar het paard is daarna ook in de bak helemaal gek gaan doen.. terwijl het in de omgang toch een braaf paard was....

ik weet dat heel bokt het er niet mee eens zal zijn maar ik zeg het toch:

dit paard was gewoon zo psichisch....... gewoon gek in z'n hoofd!!
en natuurlijk komt dit niet zomaar.... hij had waarschijnlijk iets in z'n verleden meegemaakt!! dat kan niet anders....

de afloop.. 't paard is verkocht aan mensen die onder het zadel toch nog een poging wilde maken voor ongeveer de slachtprijs........ het hele verhaal is erbij verteld... en zelfs is dit in het verkoop contract opgenomen....

natuurlijk wil ik niet zeggen dat dit ook is gebeurd met je paardje maar je moet weten dat het echt tussen z'n oren kan zitten..... de enige manier dit op te lossen is HEEl ERG consequent zijn.... en absoluut professionele hulp zoeken....

groetjes

(let niet op de spelfouten ben dyslectisch...)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:36

Citaat:
wij waren op vakantie en onze meninstructeur hield hem in beweging die week.. toen wij terug kwamen van vakantie hoorde we het verschrikkelijke verhaal..
de fries was er als een gek vandoor gegaan voor de kar.. (zonder ook maar enige aanleiding) onze instructeur en iemand die ernaast op de bok zat namen ieder een lijdsel en trokken zo hard als ze konden.. maar het paard had z'n bit te hard vastgepakt...
Hoe kun je nou weten dat het zonder aanleiding was, je was er toch niet bij? Misschien verteld hij het hele verhaal wel niet. En ik zou dan in de bak ook niet meer normaal doen >> onze instructeur en iemand die ernaast op de bok zat namen ieder een lijdsel en trokken zo hard als ze konden.

Maarja beetje offtopic Haha!

Ontopic: die van mij is met rijden ook veel dominater dan in de omgang, daarbij weet hij nu zijn plaats en mijn regels. Met rijden test hij toch om de zoveel tijd

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:34

Tja, ik zou in ieder geval, zelfs als je denkt dat er medisch niks aan de hand is, voor alle zekerheid laten controleren. dan kun je in ieder geval dat uitsluiten als er niks aan de hand blijkt te zijn en daarna met een professionneel iemand gaan kijken

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:40

randie.... ik weet dat de wereld vol nare mensen zit maar ik vertrouw die mensen en ik neem aan als ze dit zeggen.. en we een totaal "ander" paard terug krijgen... dat er iets flink mis is gegaan...

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:02

dat 'steigeren naar je' heb ik ook een tijd gehad!
Ik kan je natuurlijk niet vertellen wat er met de jouwe aan de hand is, of wat je moet doen...maar ik heb ook zoiets gehad>

Ik heb mn haffie vanaf baby en ze is door omstandigheden altijd heel veel in de hand geweest > je zou niet zeggen dat ze heel jong als je haar braaf mee ziet lopen of wandelen..
om lang verhaal korter te maken: het ging altijd prima; we wisten van elkaar waar we stonden..ik liep of zat weleens in haar wei ; prima geen probleem.
Ik heb wel echt alle 'fases' doorgemaakt > van nix van me willen weten (logisch), tot leren herkennen wie ik ben, tot echt overdreven achterna lopen(na een dramatische 'ontsnapping' en een achtervolging van haar verderop weidegenootjes door het dorp Stoom uit je oren )
het leek erop dat ze daar zo'n dreun van had gehad dat ze als het ware aan me vast gekleefd had; dit leek best grappig eerlijk gezegd....als ik het water kwam checken of de omheining en ik liep dus door de wei..week ze niet van mn zijde en zat ze haast vast geplakt. Voor anderen was dit natuurlijk een soort 'kunstje' en grappig om te zien...
ik vond het redelijk irritant (niet erg normaal paardengedrag), maar meer als haar wegsturen kon ik niet doe...ze kwam dan net zo hard weer terug trouwens.

ze ging wel steeds meer aandacht vragen..ik merkte (en anderen zagen het) dat ze steeds huppeltjes maakte (snap je wat ik bedoel?) achter me...en steeds meer als een dolle hond achter me lopen...
zo erg dat ik op gegeven moment ook (precies zoals jij het zegt!) steeds half over mn schouders keek van; wat doe je? waar ben je nu weer?
Op de een of andere manier 'lokte' ik haar gedrag zo uit ...ik heb het later terug gezien en het kwam puur door mijn gedrag en houding.....maar uiteindelijk gebeurde dus waar ik bang voor was...en waarom ik daar bang voor was? geen idee want zoals jij zei; ik kon altijd met haar lezen en schrijven en ze had nog nog gesteigerd, maar ik had dat wel in mn hoofd vastgezet Verward !
ze steigerde dus naar mn rug...ik schrok me dood en heb haar toen niet aangepakt...:dat mijn eigen pony dit kon doen? ik was zoooo verbaasd.
DOM, dom!!!!
nog een aantal keer (das al teveel) gebeurd, want daarna deed ze het ook tegen vreemden helaas....ze is echt hard aangepakt en daarna was het over!!!

Ik heb wel echt bewust een knop om moeten zetten!
Ik dacht echt; ok; jij hebt het in de hand. Jij bepaalt wat er wel of niet gebeurd > ik werd veel duidelijker naar mn pony toe.
Ik zag op film terug dat ik heel afwachtend was geworden en zij wist niet wat ze ermee aan moest (dat was duidelijk te zien) en ging daardoor dit soort fratsen uithalen.
Ik heb haar daartoe de aanleiding gegeven...maar heb er ook net zo hard weer een stop op gezet.

Tijdje daarna; wel met angst erheen..maar bewust 'uitgeschakeld' > eerst altijd van voren genaderd...ik liep niet meer snel met mn rug naar haar toe....en dus bewust duidelijk gemaakt wat ik van haar wilde; wegwezen..of nu mag je naar me toen komen. Maar niet meer als een hondje achter me aan lopen enzo.

Bij mij is het helemaal goedgekomen (het duurde alles bij elkaar nog geen twee weken ook)..maar ik had toen wel ff de schrik erin zitten hoor! terwijl er dus ook nooooit iets gebeurd was!

Sorry voor dit lange verhaal...ik hoop dat je er iets aan hebt of je erin herkent. Bloos

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:30

dominantie is domineren is boven de ander willen staan, het voor het zeggen willen hebben , de ander zijn plek innemen, goedschiks maar als het moet kwaadschiks, uitdagend en/of uitproberend !
Dat zie je al bij de veulens in de kudde....., die proberen mekaar ook weg te duwen, achter mekaar aanrennen, steigeren ook in hun spel, geven bijtjes, likken mekaar, nappen zodra ze vriendjes zijn(niet verwarren met bijten!!!) of maken een kauwbeweging naar de ander(onderdanigheid), daar begint de rangorde!

Paarden/pony's zien de mens als één van de kudde..... onderdanig (mogen niet bij de sterksten! ) of als..... kameraad (mogen komen als het paard/p. het zelf wil) of als ....opklimmende leider (constant uitdagen,uitproberen, vechtend) of als..... leider ( oplettend, snel,slim,sterk,af en toe uitproberen om de ander te testen en dan weer op de plek zetten, zodra een andere paard de leiding over wil nemen, dus altijd op zijn hoede blijven, alles aan zien komen en erboven blijven staan!)

Jouw pony hangt nu tussen kameraad en opklimmende leider....soms de één en soms de ander en dat is een heel gevaarlijke fase, want jij moet er boven zien te komen zonder te vechten, dat kan alléén met consequente opvoeding, duidelijke paardentaal, respect vragen en respect geven op het goede moment!!!! Hij moet het vertrouwen in jouw houden maar weten dat jij beslist wat hij mag/moet doen, ZOEK PROFESSIONELE HULP< EERST MET GRONDWERK< DAN LONGEREN>DAN MET RIJDEN!!!!!!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:43

@TS: het is goed dat je dit topic hebt geopend, maar dan vind ik dat je ook wel iets met het advies moet doen. Zo van: ''ik wil wel een hersenscan laten maken, maarja ik heb geen trailer dus dat kan helaas niet.'' Dat vind ik dus nergens op slaan. Mij lijkt inderdaad ook dat er een hersentumor zit. Je kunt niet altijd aan de buitenkant zien of een paard gezond is of niet, dat het paard glanst wil absoluut niet zeggen dat er niets in zijn hoofd aan de gang is!

Ik zou zeggen: laat een hersenscan maken, eventueel ook een fotoreading. Mocht er geen hersentumor oid zijn, stuur hem dan naar een professional, bijvoorbeeld Eddy Modde (parelli instructeur). Jouw paard is duidelijk dominanter dan jij, en jij lost het op met de menselijke manier (bv een klap met de zweep) maar menselijke oplossingen werken vaak niet bij paarden. Jouw paard is hier duidelijk een voorbeeld van.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:12

dorientjuh schreef:
@TS: het is goed dat je dit topic hebt geopend, maar dan vind ik dat je ook wel iets met het advies moet doen. Zo van: ''ik wil wel een hersenscan laten maken, maarja ik heb geen trailer dus dat kan helaas niet.'' Dat vind ik dus nergens op slaan.

Sorry hoor, maar ik kan er ook niet aan doen dat ik geen hopen geld heb. Ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Als er werkelijk iets in zn hoofd zit, dat pijn doet ofzo(niets mentaal ofzo), waarom houdt hij dan steeds zijn oren naar voren?
En ik heb reeds een aanvraag gedaan voor een foto reading, dus ik doe werkelijk wel iets met mijn advies dat ik krijg!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:26

randie schreef:
Ik vind het geweldig dat je kost wat het kost wil uitzoeken. Waarom hij het doet! Ik heb hier al vaker gereageerd, dominantie zou inderdaad ook kunnen, maar dan zouden er meer kleinere signalen moeten zijn.
- Duwt hij je opzij wanneer hij naar stal / voer wil.
- Gaat hij op zij als je het zegt, of ga jij opzij?
- Loopt hij aan, als je opstijgt?
- als je hem aan het halster hebt, bepaalt hij de plaats waar jij loopt? Loopt hij voorop?
- Met hoeven krabben geeft hij meteen een voet, of alleen wanneer hij zin heeft?
.

Toen ik hem pas had, duwde hij me opzij als hij vond dat ik in zijn weg stond, of als hij wou eten.
Dit heb ik hem afgeleerd, nu moet ik gewoon zeggen: 'wachten', dan wacht hij netjes totdat ik de stal uit ben. Als ik hem opzij wil laten gaan, gaat hij liever lekker tegen mijn gewicht inhangen, ik ga dan natuurlijk niet blijven duwen, ik laat los en ik por hem dan zo een beetje, na een tijdje gaat hij dan wel opzij. Ik werk hier nog steeds aan.
Bij het opstijgen, blijft hij NOOIT staan, dit krijg ik hem niet afgeleerd...
Als ik hem aan de hand begeleid, loopt hij netjes achter mij op een acceptabele afstand, hij zal me nooit op de hielen trappen. Wat hij wel doet, is beginnen friemelen aan mijn jas... Ik zeg hem dan ook wel dat hij dit niet mag door krachtig 'nee' te zeggen, dan stopt hij ook, maar als ik terug verder loop, doet hij het terug opnieuw.
Het meeste loop ik langs hem, dan heb ik hem in het oog, maar hij zal niet rap beginnen trekken.
Met het uitkrabben van de hoeven moet ik toch wel wat moeite doen, hij geeft zijn voet niet echt snel, meestal moet ik eigelijk een beetje duwen tegen zijn schouder zodat zijn gewicht op de andere voet is, en dan geeft hij zijn voetje wel. Ik weet dat dit geen goede manier is, maar anders lukt het me niet...

Als hij met 2 andere haflingers op de wei staat, en ze met hun drietjes zot zijn aan het doen, zet ik me soms midden van de wei. Dan komen ze dikwijls alle 3 op me af gegaloppeerd, maar ze stoppen altijd op ongeveer 1 of 2 meter van me, sander en zijn maatje komen dan bij me om te knuffelen. Daarna spelen ze lekker verder..

Ik vind dat hij dikwijls tekens geeft dat hij wel respect heeft voor me, en dat hij onderdanig is, maar soms werkt hij echt tegen..

Hij kan ook zo hartverscheurend schattig doen, iedere morgen als ik buiten kom om hem eten te geven, staat hij me op te wachten aan de poort, dan hinnikt hij zo heel zachtjes en knikt zachtjes met zijn hoofd naar boven en naar onder(meestal 2 keer Haha! ). Als ik dan richting zijn stal loop, volgt hij me rustig. Dit deed hij toen alles nog in orde was, en nu doet hij dit ook nog steeds...

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het zou kunnen...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:53

Wat een moeilijk probleem zeg! Ik heb hier geen verstand van dus ik zal ook maar geen tips gaan geven.. Knipoog

Mijn complimenten dat je zo veel doet voor je paardje.. Veel mensen hadden hem al naar de slacht gedaan maar jij wil de oorzaak weten en er alles aan doen om het te stoppen.. OK dan!

Ik neem even abo.. Ben heel benieuwd hoe het afloopt enz. Knipoog

Héél veel sterkte en succes! Ach gut

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:17

Er zitten in je verhaal wel aandachtspunten wat betreft dominantie. Het zit hem echt in kleine dingen dus als hij af en toe luistert betekend dat niet dat hij niet dominant is, maar dat hij op dat moment gewoon meewerkt. Het was bij mijn paard ook niet zo dat ze contstant aan het proberen was. Het lijkt wel heel erg op elkaar... Misschien ken je iemand die aan parelli of NH doet die je kan helpen met het grondwerk e.d.? Slaan lost inderdaad niets op. Wat bij mij goed werkte is dat als ze iets 'verkeerd' deed (bijv. duwen o.i.d.) haar meteen minstens 3 passen achteruit laten lopen. Dat vindt een dominant paard vervelender dan een klap met een zweep en ze begrijpen het meteen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:13

Oke, als je er geen geld voor hebt, dan is het een ander verhaal. Maar dat had je er niet bij gezet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:21

Uit mijn vragen en je antwoorden daarop komt toch meer dominantie naar voren...Wat denk je er zelf van? En belangrijkste HOE ga je het aanpakken Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:25

randie schreef:
Uit mijn vragen en je antwoorden daarop komt toch meer dominantie naar voren...Wat denk je er zelf van? En belangrijkste HOE ga je het aanpakken Knipoog

Ik heb gisteren een aanvraag gedaan voor een foto reading, ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen...Misschien wordt ik er iets wijzer uit.
Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken, NOG niet in ieder geval, ik weet dat ik moet opletten, sander voelt ook dat ik hem erg wantrouw en dat ik nu onzeker ben tegenover hem...
Ik hoop dat ik eruit kom samen met sander... Met rijden ga ik in ieder geval nog even mee wachten, hoelang weet ik niet. Maar ik blijf wel met hem bezig natuurlijk, wat grondwerk doen, het friemelen proberen afleren enzo...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:38

ik wens je alvast veel sucses *LOL*