Bienotje schreef:
Voorbeelden van bokkers hier die bewust midden op de weg gaan rijden of boos worden of omkeren en middelvingers opsteken naar overig verkeer op de weg. Jammer hoor, maar volgens mij zijn dat juist degenen die het juist verergeren. Een bestuurder die (vaak gewoon uit onnozelheid) langs een paard rijdt, die een middelvinger naar zich opgestoken krijgt. Die is gelijk bevooroordeeld en zal de volgende keer ook echt niet rustiger het paard benaderen. Juist even een handje opsteken naar degenen die wel voor je afremmen, of anders rustig gebaren dat ze iets langzamer moeten dat ervaar ikzelf dat andere weggebruikers daar veel beter op reageren.
IK ben dus een van de mensen die soms wel eens een middenvinger opsteekt en dan doe ik dat alleen tegen mensen die zeer bewust mijn paard angst proberen aan te jagen. Ze stoppen met de auto vlak naast ons, geven keihard gas en schreeuwen met hun hoofd uit het raam of ze gebruiken hun claxon meerdere keren. Of ze racen luid toeterend, rakelings langs (je mag daar maar 50 km per uur, dan rijden ze bv. 100). Dat is geen onnozelheid meer, hoor, het is me dus al meerdere keren overkomen. Ik laat altijd merken aan mensen die wel rekening met ons houden, hoe zeer ik dat waardeer. Ook als ik van tevoren een signaal gegeven heb en ze houden daar rekening mee. Ik vind ook dat je niet te snel agressief moet reageren, maar sommige weggebruikers halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan met hun gedrag. Ik ga in het dorpgedeelte (huizen vlak langs de weg) absoluut midden over de weg lopen, omdat het daar te gevaarlijk is, als mijn paard schrikt van iets. Ik doe dat dus om de weg juist veiliger te houden. Hoe moeilijk is het om even met je auto af te remmen en er pas om heen te gaan, als dat kan. Doe ik ook zo vaak als ik in de auto zit en een paard met ruiter passeer. Men weet dat hier in het dorp nou eenmaal veel paarden zijn, dus..... Ik zie daar echt niets fouts in, hoor.