Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yostrasammer

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:49

mijn zus en ik rijden en mennen vaak met onze paarden in het verkeer zowel overdag en in het donker,als we in het donker rijden dan hebben we beide een reflecterend hesje aan en aan hebben we aan beide armen elastiekeriempjes met daaraan 4 ledlampjes 2 witte en 2 rode en onze paarden hebben een reflecterend uitrijdeken op, reflecterende beenbescherming om en een witte ledlampje op de frontriem
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
van de politie heb we al meerdere malen complimenten gehad, omdat we zo goed opvallen met onze paarden
maar er zijn dan als nog automobilisten die zogenaamd ons niet goed kunnen zien.

onze paarden zijn goed verkeersmak ze schrikken niet voor terkkers,vrachtwagens,auto`s of andere obstakels die hun passeren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:23

Bienotje schreef:

Voorbeelden van bokkers hier die bewust midden op de weg gaan rijden of boos worden of omkeren en middelvingers opsteken naar overig verkeer op de weg. Jammer hoor, maar volgens mij zijn dat juist degenen die het juist verergeren. Een bestuurder die (vaak gewoon uit onnozelheid) langs een paard rijdt, die een middelvinger naar zich opgestoken krijgt. Die is gelijk bevooroordeeld en zal de volgende keer ook echt niet rustiger het paard benaderen. Juist even een handje opsteken naar degenen die wel voor je afremmen, of anders rustig gebaren dat ze iets langzamer moeten dat ervaar ikzelf dat andere weggebruikers daar veel beter op reageren.

IK ben dus een van de mensen die soms wel eens een middenvinger opsteekt en dan doe ik dat alleen tegen mensen die zeer bewust mijn paard angst proberen aan te jagen. Ze stoppen met de auto vlak naast ons, geven keihard gas en schreeuwen met hun hoofd uit het raam of ze gebruiken hun claxon meerdere keren. Of ze racen luid toeterend, rakelings langs (je mag daar maar 50 km per uur, dan rijden ze bv. 100). Dat is geen onnozelheid meer, hoor, het is me dus al meerdere keren overkomen. Ik laat altijd merken aan mensen die wel rekening met ons houden, hoe zeer ik dat waardeer. Ook als ik van tevoren een signaal gegeven heb en ze houden daar rekening mee. Ik vind ook dat je niet te snel agressief moet reageren, maar sommige weggebruikers halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan met hun gedrag. Ik ga in het dorpgedeelte (huizen vlak langs de weg) absoluut midden over de weg lopen, omdat het daar te gevaarlijk is, als mijn paard schrikt van iets. Ik doe dat dus om de weg juist veiliger te houden. Hoe moeilijk is het om even met je auto af te remmen en er pas om heen te gaan, als dat kan. Doe ik ook zo vaak als ik in de auto zit en een paard met ruiter passeer. Men weet dat hier in het dorp nou eenmaal veel paarden zijn, dus..... Ik zie daar echt niets fouts in, hoor. Tong uitsteken

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:19

Sommige chauffeurs negeren ook gewoon je signalen.
Vorige week nog waren we de paarden aan het binnenhalen, als laatste een 2-jarige hengst. Hij wou niet meteen op de oprit (werd heraangelegd en was op dat moment een grote modderpoel). Iemand heeft hem van voor vast en ik probeer hem langs achter erin te duwen, komt er een auto af tegen zeker 90 per uur (mag maar 70). Ik doe teken want dat paard staat dus midden op straat, wat doet hij , er gewoon langs rijden, niet eens gas minderen ofzo. Hij reed echt rakelings langs de achterbenen van dat paard...

Nou, als ik dan even scheldend een middenvinger opsteek, hij zal wel weten waarom.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:24

Nadya, misschien ligt het aan de buurt dan (niet negatief bedoeld hoor Knipoog )
Ik ben namelijk nooit echt zulke asocialen tegen gekomen op de weg, misschien een kwestie van mazzel ofzo?

En helemaal niet rot bedoeld, maar het is gewoon niet het probleem van de bestuurder van de auto dat een paard de oprit op te krijgen op een 70 km weg even niet lukt. Het was inderdaad socialer geweest als deze er rekening mee had gehouden. Dat sowieso. Maar als ik bv een fietser (in mijn ogen) asociaal midden op de weg zie prutsen dan ga ik daarvoor ook niet vaart minderen en stilstaan om te wachten totdat de fietser eindelijk opzij is.

In mijn opzicht zien bestuurders paarden hetzelfde als fietsers, mensen die geen ervaring hebben met paarden zullen zich slecht indenken wat die op de weg doet en wat voor extra hindernissen dat soms meebrengt. Sowieso in het algemeen wordt men steeds asocialer op de weg, iedereen heeft altijd maar haast etc. Jammer is dat, levert een boel extra stress en frustratie op..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:34

Bienotje, mijn paard staat in een buurt waar veel 'rijkere' mensen wonen en rijden. Dus dure sportauto's e.d. Maar goed ook de 'gewone' auto's doen het, het is gewoon de mentaliteit op de weg helaas. Daarbij is het natuurlijk een erg leuke raceweg blijkbaar, omdat hij recht is en het er op zich niet echt druk is. Dus gassen is leuk, al hoop ik dat de flitspalen er weer snel terugkomen. Je mag er officieel niet harder dan 50 rijden. Hoe dan ook, ik baal er van, maar gelukkig leert mijn paard snel en merk ik dat ik daardoor ook meer 'schijt' heb aan asocialen. Het is nl. wel een hele goed schriktraining voor mijn paard.... Haha!

Ik weet even niet waar je het over hebt over het verhaal van het paard de oprit op krijgen??? Dat probleem is niet van mij, volgens mij.... Knipoog

Als ik in de auto zit en ik zie een weggebruiker (fietser, ruiter, wandelaar, auto) midden op de weg, dan verminder ik wel vaart, want ik heb geen zin in ongelukken. Zeker niet als ik mijn dochter ook bij me heb in de auto. Sinds ik haar heb, ben ik me nog veel bewuster geworden van de gevaren en het valt me echt op dat er helaas een hoop asociale mensen op de weg zijn. En dat geldt voor heel Nederland. Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:49

natuurlijk doe je er als ruiter en menner alles aan om gezien te worden en houd je je netjes aan de regels en zorg je dat je je paard(en) zo goed mogelijk onder controlle hebt

maar een paard kan altijd schrikken en de meeste paarden maken daarbij een sprong op zij of geven een trap

het zou niet gek zijn als andere weggebruikers daar rekening mee hielden
of dmv een spotje op tv van op de hoogte gebracht werden

een denkbeeldige cirkel ekenen om het paard
paard is niet 50cm breed maar 1,5meter bv

helaas zitte er op de weg associalen die idd expres
dingen doen met de hoop op een reagerend paard
nu reageerd die van mij god zij dank niet daarop
en bekenden die even toeteren vertel ik bij weerzien ok altijd van joh die van mij reageerd niet darop en ik weet dat het vriendelijk bedoeld is maar bij andere maar niet doen ..

moet wel zeggen dat we in het westen meer associale zijn tegen gekomen dan hier ..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:00

@ TS: goed initiatief en ik hoop dat je de redactie van Blik op de Weg kan overhalen om hier eens aandacht aan te besteden.

Zelf woon ik op het platteland in Duitsland en ben ik hier gezegend met echt brede bermen, veel oversteken naar weilanden en akkerlanden en zeer goed opgevoed auto- en tractorverkeer. Sinds ik in Duitsland woon heb ik nog geen klachten gehad over aso rijgedrag. Auto's minderen netjes vaart en gaan aan de kant, boeren met tractoren idem dito of geven mij de kans om even een weiland of erf op te rijden.

Maar in Nederland.... heb regelmatig met mijn, toen nog vrij jonge, paard een wielrenner en/of mountainbiker achter in haar kont gehad. Hoog op de piepende rem om er vervolgens rakelings voorbij te rijden. En laten we het maar niet hebben over het autoverkeer (alhoewel ik die in Nederland zoveel mogelijk probeerde te vermijden).
Gevolg: ondanks dat ik een Tinker heb kreeg ze wel angst voor m.n. fietsers die van achteren komen.
Tegenwoordig is ze vrij wel helemaal over die angst heen maar ik rij 100x liever in Duitsland buiten dan in Nederland.

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:08

Ik heb ooit overdag gehad, dat ik onder het viaduct doorreed en dat er een vrachtwagen aankwam en keihard onder het viaduct toeterde:O
Maar gelukkig schrok ik meer dan het paard. Paard komt meerdere malen per week onder dat viaduct. Gelukkig deden ze het bij mij, had voor hetzelfde geld bij een paard kunnen gebeuren die slechts een paar keer onder dat viaduct was geweest. Dan was het niet goed afgelopen.
Zal dadelijk nog wat worden met dat vuurwerk. Heb er nou al zin in:S

Succes met je actie! vind het een goed idee

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:23

Ik rijdt echt heel, heel veel buiten, maar moet eerlijk zeggen dat het zelden voorkomt dat een mede-weggebruiker zich niet weet te gedragen. Misschien ligt het er ook aan veel deel van Nederland je woont? Mijn paard, Quarter, is van veulen af aan mee naar buiten genomen, heeft aan allerlei vrachtwagens,trekkers, bussen, combine's , hoogwerkers en noem maar op mogen ruiken, kijken, likken als ze dat wilde, dan er is erg weinig wat haar nog schrik aanjaagd. Als het vreemd is, stuur ik haar naar het betreffende voertuig toe (geen rijdende natuurlijk Clown ) en laat haar uitgebreidt kijken en ruiken; de volgende keer kijkt ze er niet eens meer naar...
Afgelopen zomer in bij ons de nieuwe gaspijp van Rusland naar Engeland door het duin heen geboord; je weet niet wat voor machine's je dan ziet en wat er allemaal voor nodig is, maar petje af voor de mensen van BosKalis; elke dag als ik langskwam werden de machine's stilgelegd tot ik voorbij was, even gewacht en dan weer verder. Na een aantal keren wisten ze wel dat mn paardje nergens naar keek maar steeds even vriendelijk kwamen ze haar even aaien en dagzeggen. Werkelijk ENORME vrachtwagens kwamen je voorbij, met een slakkegangetje, en even rustig. OK dan!

Ik zal en kan niemand voorschrijven hoe jij/zij zich moet gedragen in het verkeer, maar behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:48

Ik kan het filmpje niet zien, maar ik rijd zelf ook vaak in het verkeer. Onderweg kom ik veel vrachtwagens tegen. Dit heeft eigelijk nog nooit tot problemen geleid. Als er een vrachtwagen nadert zoek ik een ruime plek, en laat ik Amber richting de vrachtwagen kijken, ze rijden netjes rustig als ze mij zien. Als ik toch een situatie eng vind, stap ik af, dan weet ik dat mijn pony rustig blijft. Ik heb hoogstends problemen met jonge lui die het leuk vinden om te tuuteren als ze achter me rijden, maar gelukkig maakt Amber daar niet veel ophef over.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:39

Wel jammer dat je het filmpje hebt verwijderd.

Ik vraag me ook echt af wat voor nare pbtjes je hebt gekregen.
Maar vooral wat er in stond,waar het over ging.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:26

Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen de mensen die uit 'onnozelheid' rare dingen doen in de buurt van je paard en de mensen die moedwillig proberen je paard schrik aan te jagen. De eerste groep kan je bereiken met reclames, tv-optredens ed. Een kort lesje: wat is een paard, hoe gedraagt hij zich en wat zijn de do's en don'ts. Met nadruk op wat er allemaal voor vervelende dingen voor henzelf en hun auto's kan gebeuren als ze een paard laten schrikken. Want dat vinden ze belangrijk, wat er met paard en ruiter/menner gebeurd vaak niet. De tweede groep, de moedwilligen, valt niet te bereiken. En laat dat nu de groep zijn waar, van wat ik lees, het meeste last van is. De groep die het leuk vind een paard te laten schrikken, 'hup paardje, galop'. Ik ben 1x op hol geweest met mijn normaal gesproken volledig verkeersmakke pony, toen we langs een cafe reden met van die plasticglas windschermen. Een groep, niet eens zo jonge, lui vond dat het veel harder kon en is toen op de schermen gaan bonken en luid gaan schreeuwen. Arme pony wist niet wat hem overkwam, kon het ook niet zien en we zijn nog nooit zo snel thuis geweest (bleef gelukkig stuurbaar, dus aan de kant van de weg kunnen blijven, maar rem was helemaal zoek). Dit soort mensen vinden het alleen maar machtig amusant om een paard te laten schrikken en rennen, en zal dit ook blijven vinden. In het ergste geval zullen ze de tips uit de voorlichting gebruiken om nog beter te kunnen 'pesten'... Succes met de campagne, ik ben benieuwd of het uberhaupt nut zal hebben....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:23

misschien bereik je toch een gedeelte van die groep
als ze dmv "reclame"erop gewezen worden dat dat kn leiden tot dood van mens en dier...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:12

dropje2 schreef:
Ik zal en kan niemand voorschrijven hoe jij/zij zich moet gedragen in het verkeer, maar behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden..

Afgod

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:20

Citaat:
Maar als ik bv een fietser (in mijn ogen) asociaal midden op de weg zie prutsen dan ga ik daarvoor ook niet vaart minderen en stilstaan om te wachten totdat de fietser eindelijk opzij is.

Dus jij rijdt er hard op af en neemt het risico de fietser aan te rijden?

Ik zou in bovenstaande situatie misschien geergerd zijn, maar zou wel vaart minderen. Dat zou ik dus ook verwachten van bestuurders in eenzelfde situatie met een paard. Wel zo sociaal en veilig.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:16

precies!
Het filmpje doet het trouwens niet meer! Ik ben benieuwd!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:52

omdat onze bak in de zomer te zwaar ik om te rijden heb ik geen andere keus dan een bak te huren. om daar te komen moet ik ongeveer 20 min stappen. het eerste gedeelte door het bos, dan een drukke weg oversteken en het laatste stuk over een 60 km weg.

deze laatste weg is het gevaarlijkst. er rijden veel vrachtwagens en traktoren en er zijn weinig mensen die daadwerkelijk 60 rijden.

mijn paard is goed verkeersmak. maar kan wel eens schrikken van dingen langs de weg.
dit voel ik echter 9 van de 10 keer aankomen en dan zet ik hem stil tot het verkeer voorbij is.
als er vrachtwagens of tractoren naderen zet ik mijn paard stil in de berm.
als auto's naderen ga ik netjes in de berm rijden.

ik vind zelf dat ik goed rekening houd met het verkeer en vooruit denk.
als ik in het donker buiten ga rijden heb ik een reflecternd deken, hesje en beschermers om. daarnaast een wit lampje op neusriem, rood lampje in staart en rode lampjes aan mijn laarzen.

ik ben nog nooit in een echt gevaarlijke situatie gekomen.
wel veel situaties meegemaakt die gevaarlijk hadden kunnen zijn met een minder verkeersmak paard.

auto's die luid toeterd langsrijden.
auto's die bang lijken te zijn op het rode gedeelt (fietspad) van de weg te komen met de banden en vlak langs je scheuren.
auto's die hun auto bijna in de kont van mijn paard parkeren omdat ze mij niet in kunnen halen door tegen liggers.

laats ook: paard met karretje komt mij tegemoet. auto bedenkt dat hij dat karretje nog wel ff in kan halen en zigzagt heel lomp tussen ons door, gaat net goed.

ook heel irritant; mij gewoon naderen met groot licht. dan ga ik altijd gewoon midden op de weg rijden tot ze de hint snappen.

gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel rekening met je houden. Ja

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:26

Ik vind het ook heel jammer dat je het filmpje verwijderd heb... wil het graag zien!

Ik ben gelukkig gezegend met goed en rustig volk. Ik rijd vaak op een slingerweg waar je maar 60 km per uur mag, maar waar ze gerust 80 rijden. Levenslink. Echter remmen ze allemaal voor je. Natuurlijk heb je een enkeling die er langs wil crossen, maar die houd je altijd! En mijn pony is zo netjes verkeersmak dat alles kan passeren..al toeterend en wel.. en mijn pony zal gewoon rustig blijven (en zo hoort het ook!!). Natuurlijk schrikt mijn pony ook weleens, maar hier schrikken dan de automobilisten nog meer en trappen accuut op de rem! Ideaal!
Zelfs de hulpverleners zijn hier goedgezind. Laatst kwam ik 2 ambu's met sirene/zwaailicht aan die moesten naar een reanimatie toe. Ze scheurde dus over dat weggetje. Ik was snel een oprit ingereden en ondanks dat de hulpverleners mij iets laat zagen gingen netjes de sirenes af en minderde ze vaart!

Veel succes met alles! Hopelijk lukt het!