cijfer voor de verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Re: cijfer voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:56

Alane schreef:
En wat nu als zwart het verenigingstenue is en de deelnemer draagt blauw?

Dan moet je even teruglezen wat KarinvdM schreef over verenigingstenue

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:11

Alanta schreef:
Alane schreef:
En wat nu als zwart het verenigingstenue is en de deelnemer draagt blauw?

Dan moet je even teruglezen wat KarinvdM schreef over verenigingstenue

blauw en zwart zijn kleuren die altijd mogen... tenzij verenigingstenue is ingestelt... bij de verenigingskleuren heeft KarinvdM het enkel over grijs en groen....

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:44

Ik heb het niet over de kleuren, alleen het feit dat de jury niet verantwoordelijk is voor het dragen van een verenigingstenue, kleur maakt in dat geval helemaal niet uit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:17

volgens KarinvdM is de jury dat dus wel... tenminste neemt die taak op zich... en ik vroeg me hoe de jury ermee omgaat als ze weet dat het tenue zwart is en de deelnemer draagt blauw.
Ook omdat men min of meer door laat schemeren dat een verenigingstenue een andere kleur is dan zwart of blauw, maar dat is dus niet zo, heb ik uit navraag geleerd Haha!
De verenigingen die ik gevraagd heb hadden allemaal een tenue, soms zwart jasje, dan weer blauw jasje of groen jasje, blauwe trui, bodywarmer (bordeaux en blauw)....
Maar nu heeft vereniging X zwart als jaskleur... en de deelnemer draagt blauw? Wordt die deelnemer dan ook de ring uitgestuurd?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 07:54

Nee want de jury hoeft niet te controleren wat het clubtenue is, als vereniging x in jou voorbeeld een zwart tenue heeft en de deelnemer komt in blauw, dan is er toch nix aan de hand, want deelnemers aan dressuurwedstrijden moeten in de ring verschijnen in een zwart of donkerblauw jasje. Juryleden hoeven niet te controleren of een deelnemer in clubtenue verschijnt ja of nee.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:08

Alanta schreef:
Nee want de jury hoeft niet te controleren wat het clubtenue is, als vereniging x in jou voorbeeld een zwart tenue heeft en de deelnemer komt in blauw, dan is er toch nix aan de hand, want deelnemers aan dressuurwedstrijden moeten in de ring verschijnen in een zwart of donkerblauw jasje. Juryleden hoeven niet te controleren of een deelnemer in clubtenue verschijnt ja of nee.

En dat schreef ik dus ook en werd tegengesproken, want als iemand in een groen jasje verschijnt terwijl het VT zwart is wordt die er wel uitgestuurd om het tenue te herstellen....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:09

Alane schreef:
Alanta schreef:

En dat schreef ik dus ook en werd tegengesproken, want als iemand in een groen jasje verschijnt terwijl het VT zwart is wordt die er wel uitgestuurd om het tenue te herstellen....

Nee, dan kan die persoon eruit gestuurd worden om het te herstellen.
Ik vind dit voorbeeld met een groen jasje terwijl het VT zwart is wat krom. Dat valt namelijk wel erg op. Hier in de buurt komt groen niet voor, ik zal aan iemand die bij mij in de ring met een groen jasje start dus zeker gaan vragen of dat VT is.
Als iemand in het blauw start terwijl grijs het VT is, dan zal me dat niet zo snel opvallen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:23

KarinvdM schreef:
Alane schreef:

Nee, dan kan die persoon eruit gestuurd worden om het te herstellen.
Ik vind dit voorbeeld met een groen jasje terwijl het VT zwart is wat krom.

en dat is dus het voorbeeld waar TS mee kwam Ja Zij rijdt bij een vereniging waar zwart het vt is en heeft van het bestuur toestemming gekregen om met groen te starten.

Mij dochter is lid van 2 verenigingen waar groen VT en start met zwart (sowieso bij de ene met toestemming, bij de andere nog niet officieel gestart)
Alle juryleden hier in de kring kennen de kleuren van de verengingen maar ik heb het nog niet gehoord dat iemand eruit is gestuurd om een ander jasje aan te trekken...
Leuke is, bij de oude verenging is zwart dus vt maar starten er ook genoeg met blauw...

[qoute]
Dat valt namelijk wel erg op. Hier in de buurt komt groen niet voor, ik zal aan iemand die bij mij in de ring met een groen jasje start dus zeker gaan vragen of dat VT is.
Als iemand in het blauw start terwijl grijs het VT is, dan zal me dat niet zo snel opvallen.
[/quote]
en daarom snap ik de regel van de KNHS niet als die schrijft dat het dragen van het vt niet de verantwoordelijkheid is van de jury... en aan de andere kant er wel mensen uit gestuurd (kunnen) worden om van kleur jas te wisselen, vanwege datzelfde vt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:40

Alane schreef:
en daarom snap ik de regel van de KNHS niet als die schrijft dat het dragen van het vt niet de verantwoordelijkheid is van de jury... en aan de andere kant er wel mensen uit gestuurd (kunnen) worden om van kleur jas te wisselen, vanwege datzelfde vt.

Lees aub pagina 2 en 3 nog eens terug. Jij draait de regel nog steeds om!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:25

wat ik met mijn vorige post probeerde te zeggen, behalve dat ik jou verklaring/uitleg wel begrijp, maar de meerwaarde van die regel niet... en dat heeft niets met omdraaien te maken.

Wat is dan nu de meerwaarde van die regel?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:10

vriendin van mij rijd ook met een haflinger maar ik heb een haflinger met witte manen/staart en die van haar zijn grouw/grijs. het lijkt ook net alsof zij niet wasd terwijl zij langer met haar paard bezig is dan mij.
we hebben nu al 3 wedstrijden gehad dat ik voor haar moest en ik een 8/9 voor me verzorging krijg terwijl zij maar een 6/7 krijgt. dit is ook niet eerlijk maar daar kan ik en zij en de ponys niks aan doen. wel heel vervelend voor haar.

wat jij nog meer kan doen weet ik niet

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:01

Citaat:
Gisteren voor het eerst officieel gestart en opzich was ik wel tevreden voor een eerste keer. Ik had me helemaal goed voorbereid, paard lekker gewassen (schimmel), mooi groen dekje in dezelfde kleur als mijn jasje beiden met een gouden biesje, manen netjes ingevlochten. Dus ik verwachte minimaal een 8 voor de verzorging. En wat zie ik op mijn coupon tot mijn teleurstelling, en 7.
Waar ligt het nu aan? Ik had haar echt super mooi wit (complimentjes van mensen aan de kant over gehad) netjes ingevlochten en een super mooi fluwelen groen dekje met gouden bies passend bij mijn jasje.
Wat moet ik nu nog doen voor een 8?

Ik wist niet dat je met een groen dekje mocht dressuren. Ik denk dat de jury een wit dekje gewoon mooier vindt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:05

Ik heb ook een witte pony en ree ook wedstrijden en waste mijne ook altijd en alles en kreeg ook vaak of een 7 of een 8 het legt gewoon meer aan de jury denk ik

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:20

ElineGyan schreef:
Citaat:
Gisteren voor het eerst officieel gestart en opzich was ik wel tevreden voor een eerste keer. Ik had me helemaal goed voorbereid, paard lekker gewassen (schimmel), mooi groen dekje in dezelfde kleur als mijn jasje beiden met een gouden biesje, manen netjes ingevlochten. Dus ik verwachte minimaal een 8 voor de verzorging. En wat zie ik op mijn coupon tot mijn teleurstelling, en 7.
Waar ligt het nu aan? Ik had haar echt super mooi wit (complimentjes van mensen aan de kant over gehad) netjes ingevlochten en een super mooi fluwelen groen dekje met gouden bies passend bij mijn jasje.
Wat moet ik nu nog doen voor een 8?

Ik wist niet dat je met een groen dekje mocht dressuren. Ik denk dat de jury een wit dekje gewoon mooier vindt

wit paard en wit dekje = vaak een geel paard Nagelbijten / Gniffelen
ikzelf heb ook een tijdje met een donkergroen fluwelen dekje gestart vanwege die reden, maar durf dit officieel nog niet.
dus ook ik heb een geel paard dankzij mijn dekje, ondanks dat ze de dag ervoor is gewassen. persoonlijk vind ik dan een donker dekje mooier, puur om die kleurverschillen en de illusie dat mijn paard spierwit is.

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:09

ik krijg meestal ook een 7 terwijl ik ook heel erg mijn best doe Boos!
maar ik heb ook weleens een 8 gehad hoor , maar blijf gewoon je best doen dan komt die 8 vanzelf wel Knipoog suc 6

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:03

Lowara schreef:
wit paard en wit dekje = vaak een geel paard Nagelbijten / Gniffelen
ikzelf heb ook een tijdje met een donkergroen fluwelen dekje gestart vanwege die reden, maar durf dit officieel nog niet.
dus ook ik heb een geel paard dankzij mijn dekje, ondanks dat ze de dag ervoor is gewassen. persoonlijk vind ik dan een donker dekje mooier, puur om die kleurverschillen en de illusie dat mijn paard spierwit is.

Elinegyan --> Kleur van dekje is idd vrij Ja

En Lowara Ja --> Heb ook liever dat mijn paard er wit uitziet dan geel, vind ik sonde van al dat waswerk dus daarom ben ik ook gewoon met zwart fluweel dekje met zilver bies gestart bij officiële Ja en dus 1 x 7 (had iedereen behalve 1 die had n 6) en 2x een 8 gekregen Knipoog

Een wit dekje met een gekleurde rand staat ook al een stuk mooier Ja of beige maar dan moet je wel ook een beige rijbroek aan doen anders is het niet mooi ...

Hunter --> da's ook balen van haf met grijze manen, maar je kunt toch wel zien of t grijs of vies is Verward misschien anders een hengstenvlecht in doen en ook staart vlechten dan zie je toch dat er werk in is gestoken en met hengstenvlecht valt t grijze misschien ook minder op? --> of deed ze dat al?

Wisten jullie trouwens dat een voorlezer ook correct gekleed dient te zijn? Zie in de zomer genoeg is shirt en korte broek enzo, zouden ze daar ooit op letten ?.

Zie reglement:
"Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer".

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:09

tsja ik probeer mijn paard altijd zo netjes mogelijk te maken, zijn toch weer extra puntjes!
Ik ken iemand die is een 5 kreeg voor de verzorging omdat het een hengstenvlecht was, en die jury zag liever knotten.. Scheve mond

Waar ik op rijd kan gewoonweg geen vlecht in zijn staart, tis een fries met een mega staart, het is gewoon niet mooi als ik die staart invlecht daarom doe ik het ook nooit.
heb tot nu toe altijd 7 of 8en gehad!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:35

Citaat:
Wisten jullie trouwens dat een voorlezer ook correct gekleed dient te zijn? Zie in de zomer genoeg is shirt en korte broek enzo, zouden ze daar ooit op letten ?.

Zie reglement:
"Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer".

Clown nou mijn voorlezers hebben altijd gewoon hun vrijetijdskleding aan of zelfs kaplaarsjes. zullen ze daar ook punten vanaf trekken? Nagelbijten / Gniffelen

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:44

Elinegyan --> Kleur van dekje is idd vrij Ja

bij ons op de rijvereniging is de kleur van het dekje niet vrij , je bent verplicht met een wit dekje te rijden je mag wel zelf kiezen als je bijv. de naam erop laat zetten etc.

(maar volgens mij is het ook landelijk dat je een wit dekje moet )

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:08

ik denk dat een jury het veel belangrijker vind wat voor een proef jij neer zet.. en niet hoe je er uit zit het verschil tussen een 7 of 8 maakt daarbij niets uit! het gaat daarbij om je figuren en onderdelen niet bepaald om je verzorging of hoe je je best erop hebt gedaan..ik rij normaal ook super netjes rond de weet ervoor zorg ik dat de pony goed en netjes getoileteerd is, dag ervoor helemaal gewassen, zadel hoofdstel schoon en int vet.. laarzen netjes speciaal hoofdstel voor m;n wedstrijden er gaan altijd van die mooie knotten in met naald en draad.. tot dat ik eens een finale reed en naath die tina dus altijd super invlecht op vakantie was.. ik had zelf vlechtjes gemaakt, zag er voor mijn idee niet uit en ff hups een paar keer dubbel stiekje erom en klaar.... nou maakt dat echt niet uit.
Ook heb ik voorheen altijd met een losse voorpluk gereden ze heeft echt een mooie voorpluk, staat stoer... tegenwoordig nu ik L2 ben gaan rijden vonden we dat we dus toch ook maar een knot in dr voorpluk moesten doen dat staat idd veel netter maar echt niet dat ik daar een punt meer of minder voor krijg.. en dat interreseerd me ook niet Lachen

Landelijk mag je idd alleen in het zwart/wit of blauw/creme(lichtgeel)
Dit vind ik persoonlijk ook netter.. dus bij een officiele wedstrijd hoor je je daar toch ook aan te houden en niet in het groen te rijden?? --> clubtenu... of mocht dit nu wel als je bij de pony's starte nou hoe dan ook ik durf het niet echtte zeggen.. zou de volgende keer in m;n zwarte jasje rijden en een zwart chabrak nemen Knipoog

Trouwens dat van voorlezer die dus ook netjes gekleed moet zijn wist ik ook niet hoor!!
Ik lees regelmatig voor en heb eigenlijk nooit aan gedacht... en ik heb er toch heel verschillend bij gestaan, vrije tijds kleding, rijbroek met lackstones eronder of gewoon netjes gekleed en in de zomer idd ook gerust in een kort hempie..

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:51

mennietje schreef:

bij ons op de rijvereniging is de kleur van het dekje niet vrij , je bent verplicht met een wit dekje te rijden je mag wel zelf kiezen als je bijv. de naam erop laat zetten etc.

(maar volgens mij is het ook landelijk dat je een wit dekje moet )

het is inderdaad zo dat we bij ons op de verenging met een wit dekje moeten rijden. de reden daarvoor is volgens mij om de wedstrijd zo officieel mogelijk te laten lijken.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:52

Wij hebben een groen verenigingsdekje. Erg makkelijk om je clubgenoten te vinden op concours, nu tegenwoordig alles en iedereen met wit rijdt Lachen
Zelf had ik vroeger meestal een 8 en dochterlief 8en en 9ens.
Op een paar uitzonderingen na.
Dochters schimmeltje heeft in de zomer voskleurige haren op haar spronggewrichten.
Dat werd soms voor vuil aangezien, met als gevolg een 5 of 6 (we deden er later maar kalk over, dan leek het wit Lachen
Zelf heb ik 2 keer een 5 gehad, ondanks dat alles picobello was.
1x op een enorm nat terrein (toen ik na de proef naast mijn paard terug liep, bleven mijn laarzen in de modderstaan en ik sstapte zo met mijn sokken in de drab)
Jurycommentaar: paard heeft modderspatten op zijn benen. Goh, hoe zou dat nu komen?
En 1 keer een 5 om me geen winstpunt te geven.
120 punten was nog een winstpunt en er bestonden nog halve punten.
Idje had 119 1/2 punt met een 5 voor de verzorging en een 5 voor houding en zit, waar ik normaal ook 7ens en 8en voor scoorde.
Jurylid ontkende het niet eens, dat hij beide cijfers naar beneden had gehaald. Zijn buurmeisje, die na mij startte, was vergeten dat ze concours had en had toen zij 's morgens (door het zelfde jurylid) werd op gehaald, spullen en kleding snel uit de kast gerukt en het paard uit de wei en zo is ze ook gestart. De stront zat er op.
Resultaat : 120 pnt en een 8 voor de verzorging.
Na 30 jaar borrelt het nog steeds bij me als ik die man zie.
Maar gelukkig, gelukkig dit zijn grote uitzonderingen.

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:15

jury durven gewoon geen 8 te geven voor iets als verzorging, ik heb zelf ook een schimmel en het maakt niet uit of je een uur wast of een kwartier ik heb toch altijd een 7.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:36

Dat durven jury's heus wel hoor. Er zijn er zat die standaard een 8 geven (en waarom niet)? Er zijn er ook die standaard een 7 geven.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:56

ik heb ook wel regelmatig een 8 gehad! maar dan hingen mijn punten ook niet van de verzorging af.. Lachen