Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Suzanne F. schreef:[
amondi schreef:Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!
Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!
En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!
Cinzano schreef:amondi schreef:Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!
Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!
En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!
Dat laatste ben ik het niet mee eens aangezien er tegenwoordig genoeg mensen de IZ cursus mogen doen zonder ooit gejureerd te hebben! Dus dan moet je daar weer onderscheidt in maken.
En dan zou je ook als je eenmaal IZ jury bent tot je (bijv.) 80-ste kunnen jureren zonder ooit nog naar een bijscholing te moeten?? Terwijl ook (juist) die mensen met hun tijd mee moeten gaan, toch
maar ben vaak ontzet door de punten die ze geven. Ben als toeschouwer twee weken achter elkaar naar een wedstrijd in de regio wezen kijken, de eerste keer was het M/Z; resultaat iedere deelnemer bij iedere proef één en soms zelfs twee winstpunten. Geen combinatie zonder winst; niet normaal. De volgende keer was het M1/M2; niveau dramatisch; paarden op de voorhand, die ertussen uit schoten in de galop, die staakten, kortom van alles gezien van hoe het niet moet en weer (op 1 na) allemaal winst. Volgens mij krijgen de meeste heren van die leeftijd last van het 'sinterklaassyndroom'
Leonora schreef:Wil echt niet alle mannen op leeftijd beledigenmaar ben vaak ontzet door de punten die ze geven. Ben als toeschouwer twee weken achter elkaar naar een wedstrijd in de regio wezen kijken, de eerste keer was het M/Z; resultaat iedere deelnemer bij iedere proef één en soms zelfs twee winstpunten. Geen combinatie zonder winst; niet normaal. De volgende keer was het M1/M2; niveau dramatisch; paarden op de voorhand, die ertussen uit schoten in de galop, die staakten, kortom van alles gezien van hoe het niet moet en weer (op 1 na) allemaal winst. Volgens mij krijgen de meeste heren van die leeftijd last van het 'sinterklaassyndroom'
![]()
met de nieuwe proeven kunnen ze mooi nog een paar extra punten kwijt bij de gangen![]()
Aan de andere kant heb ik een deelneemster aan dit topic ooit een Dream of Glory-ruin zien beoordelen, waarmee ik het ook ernstig oneens was. Een bloedmooi paard met een apart bewegingsmechanisme, maar zo verschrikkelijk kort in de hals en onregelmatig in de stap en schieterig in de galop, en toch een bak met punten. Rara, hoe kan dat dan?
oosterhoff schreef:Leonora schreef:Wil echt niet alle mannen op leeftijd beledigenmaar ben vaak ontzet door de punten die ze geven.
Over het algemeen vind ik juist dat de ouwetjes wat strenger zijn en juist minder punten geven dus wat dat betreft hebben we andere ervaringen.
en dat vragen ze dan van 4 jarige paarden ThisIsMe schreef:Vind de nieuwe proeven niet allemaal even logisch, vind bijvoorbeeld in de L1 het wisselen tussen doorzitten en lichtrijden (héél vaak!) storend, jonge paarden breng je er zomaar mee uit balans. Het is echt zo'n half-half keuze tussen de hele proef lichtrijden of de hele proef doorzitten, alsof ze geen beslissing hebben kunnen nemen wat nu de bedoeling is.
Ook vind ik dat er te weinig aandacht besteed wordt aan de bijscholing van de juryleden, kennisje van mij rijdt L1, krijgt de ene week commentaar van de daar zittende jury dat ze de overgang van stap naar draf en vice versa pas ná de wending mag maken (terwijl op de DVD gezegd wordt dat het in de wending moet), vervolgens doet ze dat de week erna braaf en krijgt ze weer een onvoldoende voor deze overgangen, omdat deze jury zegt dat de overgangen in de wending moeten. Hallo, doe de beoordeling eens allemaal hetzelfde!
Dit vind ik dus echt een tekortkoming van de KNHS, deze punten moeten toch heel duidelijk en eenduidig beoordeeld kunnen worden, doe anders maar gewoon ieder jaar een kort herexamen gekoppeld aan de bijscholing.
Suzanne F. schreef:Milou:
Het zou kunnen zijn dat het paard drie heel goede basisgangen heeft maar dat er door rijtechnische oorzaken toch dingen op aan aan te merken waren waardoor het geen 8-en waren bijv. Maar dat had ik er dan bij vermeld. Vooral bij de 6 voor draf had ik iets opgeschreven waar aan gewerkt moest worden, waardoor het nu geen 7 of 8 was.
Ik schrijf weleens op: Goed paard, fijne bewegingen. Maar als het dan 7-6-7 wordt is dat bij mij nooit zonder uitleg.
En dat lachen... ach dat vergeef ik ze want ik lach zelf ook nooi haha, beetje onzin vind ik dat. Echt een chagerijnige bek trekken hoeft ook weer niet, je doet mee voor je lol toch?
borstel schreef:In de klasse Z2 zitten veel te veel wissels, waardoor de paarden helemaal gestresst worden.
Op het einde van de proef heb je dan alleen nog maar heel veel spanning.
borstel schreef:De proeven in de klassen Z2 en Z1 die deze maand gereden moeten worden, zijn gewoon te moeilijk.
In de klasse Z2 zitten veel te veel wissels, waardoor de paarden helemaal gestresst worden.
Op het einde van de proef heb je dan alleen nog maar heel veel spanning.
In de klasse Z1 moet je constant verruimingen laten zien, waardoor het paard steeds verder van het achterbeen loopt en stugger wordt op de hand.
Jammer!
CGJ12 schreef:......... en dan blijkt opeens die overgang galop-draf bij C nog het moeilijkst........
nina62 schreef:Bij mij in de bijscholing is ook duidelijk gezegd in de wending. Maar misschien heeft niet iedereen goed opgelet

borstel schreef:In de klasse Z1 moet je constant verruimingen laten zien, waardoor het paard steeds verder van het achterbeen loopt en stugger wordt op de hand.
borstel schreef:
In de klasse Z1 moet je constant verruimingen laten zien, waardoor het paard steeds verder van het achterbeen loopt en stugger wordt op de hand.
! Juist die verruimingen helpen me om haar op het achterbeen te houden, vind het galopstuk erg leuk bedacht eerlijk gezegd! Ook het drafgedeelte vind ik fijn, kortom, leuke proef! VeryWell schreef:Jury gaf in kantine als algemeen commentaar tegen alle ruiters die in de L1 hadden gereden "Paarden moesten meer in de verzameling worden gereden" haha.. en dan rij je in het L1en dat vragen ze dan van 4 jarige paarden
milou123 schreef:Ranna, of wel. Als je 2x Z hebt gereden moet je L startte! Of moet je dan maar thuis blijven omdat je 2x Z hebt gereden? Terwijl hij voor de L wel al klaar is, maar de verzameling niet bevestigd is? In de L1 word helemaal geen verzameling gevraagt