Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:42

CGJ12 schreef:
jaggie schreef:
En daar ben ik het wel een beetje mee eens eigenlijk. Nu 'ken' ik de persoon die Ukkie rijdt, maar hij start sowieso al niet zo heel veel wedstrijden, deze zomer heeft hij bijna nergens gelopen, ben hem nergens tegengekomen. Dit is een paard wat het werk heel erg gemakkelijk aanpakt, hij speelt met de Z2 proeven, als ik hoor hoever hij thuis al is (en dan zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben dat hij thuis al behoorlijk op niveau getraind wordt...Knipoog)

Daarom ben ik ook TEGEN de regel die het verbiedt een 5-jarige in het Z2 te starten.
Het is gewoon een schijnregel.

Ik snap je punt maar aan de andere kant neem je als sportbont wel een standpunt in. Dat lijkt me niet meer dan okay. Er zijn zoveel mensen die denken het even voor elkaar te plukken en te trekken. Jammer dat ze die niet gewoon eerder te pakken nemen in de lagere dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:45

Nou ja, door de winstpuntenregel en leeftijdsbeperking werk je imo in de hand dat de butsers juist week in week uit op concours blijven gaan.

Je zou dan een maximaal aantal starts voor jonge paarden moeten gaan opleggen oid. Geeft wel een hoop administratie en daar zijn ze bij de KNHS al zo goed in..... Nagelbijten / Gniffelen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:53

laborah schreef:
Vudress schreef:
Betuttelende regels van de KNHS. De ruiters die een paard op dit niveau snel klaar kunnen hebben zijn vaak de betere ruiters. Verder vind ik 2 jaar opleiding (als we er vanuit gaan dat ie als 3jr zadelmak gemaakt wordt) heel normaal om een paard Z-klaar te maken, ik denk dat er weinig betere stallen zijn die hun 5jr (mits ze die vanaf 3jr hebben) niet Z-klaar hebben.
Mogen ruiters niet zelf bepalen wat ze starten met hun paarden? Iedereen is met de betere paarden erop gebrand om ze heel te houden.
Is die 11jr die elke dag gereden tot het maximale gereden wordt tot dat niveau er zoveel beter vanaf dan die 5jr die het geluk heeft zelf veel talent te hebben en dat zijn ruiter handig genoeg is om ze dat snel en gemakkelijk aan te rijden met niet eens zoveel trainen?

Paarden die je vroeg in het seizoen als 5-jarige Z1 of mogelijk zelfs Z2 gaat starten zijn dan eigenlijk nog pas 4,5. De meeste paarden zijn dan nog lang niet uitgegroeid. En op welke leeftijd begin je dan met oefenen voor de Z? Juist ja, op 4-jarige leeftijd. Hoe professioneel de stal of ruiter ook is, hoe getalenteerd het paard ook is, dit vergt veel te veel van een jong paard!

En wie begint er met een 3-jarig paard echt te werken? Daar wacht je toch mee tot ze lekker 4 jaar zijn.

Analyseer maar waar alle jonge toppers blijven. Veel van die "toppers" van VSN, verrichtingsonderzoeken, 4-jarige Pavo, etc. vallen af op 5/6 jarige leeftijd omdat ze lichamelijk en/of geestelijk wat mankeren.

In het kader van het welzijn van het paard ben ik blij dat "onze" KNHS eindelijk eens een besluit heeft durven nemen in het belang van het paard en niet in het belang van de ruiter (lees: handel)!

Vudress schreef:
Hoeveel YR kunnen zelfstandig een 3jr. paard binnen 3 jaar tijd PSGklaar maken? Deze paarden worden ook door de profs opgeleid.

Die "profs" doen er geen drie jaar over en dat maakt het er echt niet beter op!

Prof of niet, het gaat om het belang van het paard en dat is echt niet best af wanneer hij zo jong al zo hoog moet lopen. Wat doet allemaal wel niet met gewrichten ed...
Ik ben het helemaal met je eens Laborah... belachelijk gewoon

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 13:16

Er wordt niet voor niets bij de dierenartsen gesproken over "Pavo Disease" of "Ermelo Disease" als er weer een jong paard of hengst wordt binnengebracht die de "survival of the fittest" niet heeft volgehouden.

En meestal moet de "spuit" er dan in want: "The Show must go on".

Ps: ik ben zeker niet kinderachtig met paarden, maar weiger aan kapitaalvernietiging te doen om jonge talentvolle paarden te laten sneuvelen in het geweld van zo snel mogelijk zo hoog mogelijk.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:37

laborah schreef:
Er wordt niet voor niets bij de dierenartsen gesproken over "Pavo Disease" of "Ermelo Disease" als er weer een jong paard of hengst wordt binnengebracht die de "survival of the fittest" niet heeft volgehouden.

En meestal moet de "spuit" er dan in want: "The Show must go on".

Ps: ik ben zeker niet kinderachtig met paarden, maar weiger aan kapitaalvernietiging te doen om jonge talentvolle paarden te laten sneuvelen in het geweld van zo snel mogelijk zo hoog mogelijk.

AMEN

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:53

[quote="creool
AMEN
[/quote]

gutte gutte gutte gut...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:54

Erm... volgens mij is z/hij het met je eens Verward

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:00

Ik snap niet waarom ze die jonge beesten neit even de kans geven zich te ontwikkelen en dan bedoel ik lichamelijk!! als die beesten als zo jong op hoog niveau moeten presteren, is de kans des te groter dat ze eerder blessures hebben of dat er slijtage voorkomt! *Arme diertjes*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:06

geld

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:11

ja idd geld!! Maar ze denken niet aan het dier zelf!!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:16

Alsof je wat aan dat geld hebt wanneer ze op relatief jonge leeftijd ook alweer uit de sport getrokken moeten worden door peesproblemen ed...(?)

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:53

Wellicht een beetje naiëf maar kan het ook ongeduld, prestatiedrang of domweg niet nadenken zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:07

Nee, gewoon kortweg op kortetermijn winst zien. Denk maar eens aan al die eendagsfokkers en proffesionele fokkers die allemaal achter de pavo cup winnaar/ hc winnaar aanlopen. Dáár wordt mee gedekt, dus die hh verdienen daaraan. Dekgeld is €900 maal zoveel merries. Kassa! De eerste jaren van een hengst, moeten ze het verdienen. Na een jaar of 3/4 kakt het weer in om evt. te groeien als de nakomelingen het goed gaan doen in de sport.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:54

VeryWell schreef:
*Arme diertjes*

Weet je wat nóg sielughur is? Een paard van bij wijze van 12 jaar oud dat elke week mee moet om punten proberen te smokkelen in een klasse die eigenlijk boven zijn niveau ligt, maar waar hij toch in terecht is gekomen omdat 'ie zo vaak is meegeweest en sporadisch nog een puntje kon pakken ook Nagelbijten / Gniffelen

Je kan de leeftijdsgrens niet op 1 lijn trekken, wat voor het ene paard op 10-jarige leeftijd nog te veel is doet een ander die de helft jonger is met gemak. En zo is het ook met mensen, een überintelligent jochie van 12 op de uni en zijn tegenpool die zo'n beetje nog steeds zijn speeljaar op de kleuterschool zou moeten hebben maar inmiddels toch maar in groep 5 is beland.....

Natuurlijk moet je rekening houden met het lijf, maar een talentvol 4-jarig paard bij een talentvolle eerlijke ruiter heeft zijn appuyementen met meer rendement geleerd (dus sneller en beter, vlugger bevestigd -> minder oefening nodig -> minder slijtage) dan een 'normale' 10-jarige bij een gemiddelde huis-tuin-keuken ruiter. Idem met de andere oefeningen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:59

Remember schreef:
VeryWell schreef:
*Arme diertjes*

Weet je wat nóg sielughur is? Een paard van bij wijze van 12 jaar oud dat elke week mee moet om punten proberen te smokkelen in een klasse die eigenlijk boven zijn niveau ligt, maar waar hij toch in terecht is gekomen omdat 'ie zo vaak is meegeweest en sporadisch nog een puntje kon pakken ook Nagelbijten / Gniffelen

Je kan de leeftijdsgrens niet op 1 lijn trekken, wat voor het ene paard op 10-jarige leeftijd nog te veel is doet een ander die de helft jonger is met gemak. En zo is het ook met mensen, een überintelligent jochie van 12 op de uni en zijn tegenpool die zo'n beetje nog steeds zijn speeljaar op de kleuterschool zou moeten hebben maar inmiddels toch maar in groep 5 is beland.....

Natuurlijk moet je rekening houden met het lijf, maar een talentvol 4-jarig paard bij een talentvolle eerlijke ruiter heeft zijn appuyementen met meer rendement geleerd (dus sneller en beter, vlugger bevestigd -> minder oefening nodig -> minder slijtage) dan een 'normale' 10-jarige bij een gemiddelde huis-tuin-keuken ruiter. Idem met de andere oefeningen!

Juist!!
Met veel talent ben je niet bezig met repeteren maar met gehoorzaamheid

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:02

En hou je dus meer tijd over voor de basis, vlug aan de hulpen, gymnasticeren, sterker maken etc. Pling! Over het algemeen zitten die paarden toch echt wel een stuk beter in hun (sport)vel hoor Schijnheilig

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:42

[quote="Remember

[/quote]

Verkeerd voorbeeld! Kan je iemand met talent op 13-jarige leeftijd al de Tour de France laten rijden? Of een marathon laten lopen? Dacht het toch niet!

Waarom denk je dat bij alle sporten waar jong talent te snel wordt gebracht dit gepaard gaat met blessures en/of inzinkingen. Te vaak blijven ze dan het "eeuwige talent" of haken gefrustreerd af.

Vaak zie je juist de paarden/sporters met minder talent maar met het
juiste karakter op latere leeftijd boven komen drijven. Gek hè?

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:34

laborah schreef:

Verkeerd voorbeeld! Kan je iemand met talent op 13-jarige leeftijd al de Tour de France laten rijden? Of een marathon laten lopen? Dacht het toch niet!

Waarom denk je dat bij alle sporten waar jong talent te snel wordt gebracht dit gepaard gaat met blessures en/of inzinkingen. Te vaak blijven ze dan het "eeuwige talent" of haken gefrustreerd af.

Vaak zie je juist de paarden/sporters met minder talent maar met het
juiste karakter op latere leeftijd boven komen drijven. Gek hè?

Goed gezegd!
Ik vind mensen die met een 5 jarige al Z starten gewoon misdadig...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:30

laborah schreef:

Hallo, het Z2 valt nog steeds onder 'basis' naar mijn weten, als het om de GP zou gaan had ik je gelijk gegeven! Maar wat wordt er in de Z2 nou gevraagd wat echt een enorme krachtinspanning van het paard vereist? Geen pirouettes, geen pi/pa, er wordt gedragenheid en verzameling gevraagd maar op een niveau waar een talentvol paard om lacht en de oefeningen die hij moet laten zien is puur basis/gymnastisch werk en gehoorzaamheid aan de hulpen (denk a.d wissels)....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:35

Remember schreef:
laborah schreef:

Hallo, het Z2 valt nog steeds onder 'basis' naar mijn weten, als het om de GP zou gaan had ik je gelijk gegeven! Maar wat wordt er in de Z2 nou gevraagd wat echt een enorme krachtinspanning van het paard vereist? Geen pirouettes, geen pi/pa, er wordt gedragenheid en verzameling gevraagd maar op een niveau waar een talentvol paard om lacht en de oefeningen die hij moet laten zien is puur basis/gymnastisch werk en gehoorzaamheid aan de hulpen (denk a.d wissels)....

Ik ben het helemaal met je eens
Het is jammer dat sommige mensen dat niet beseffen. Wat het gevolg daarvan is is dat mensen een paard in de basis niet voldoende africhten. Ze denken dat als ze de B uit zijn klaar zijn met de africhting. De meeste ruiters en amazones denken dat het al moeilijk wordt in de M en hebben het idee dat de Z onbereikbaar is en super zwaar en moeilijk. Als een paard goed gehoorzaam is fluit je de B L M en Z zo door. Zo moeilijk zijn die oefeningen inderdaat niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:30

oosterhoff schreef:
Als een paard goed gehoorzaam is fluit je de B L M en Z zo door. Zo moeilijk zijn die oefeningen inderdaat niet.

Inderdaat..... Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:51

oosterhoff schreef:
Ik ben het helemaal met je eens
Het is jammer dat sommige mensen dat niet beseffen. Wat het gevolg daarvan is is dat mensen een paard in de basis niet voldoende africhten. Ze denken dat als ze de B uit zijn klaar zijn met de africhting. De meeste ruiters en amazones denken dat het al moeilijk wordt in de M en hebben het idee dat de Z onbereikbaar is en super zwaar en moeilijk. Als een paard goed gehoorzaam is fluit je de B L M en Z zo door. Zo moeilijk zijn die oefeningen inderdaat niet.

Nee?
Er worden appuyementen gevraagd die nog scherper zijn als in de Grand Prix. Das toch een hele belasting op de benen hoor.
Heb je zelf weleens Z2 gereden Oosterhoff? Ik vraag me af waar je de wijsheid vandaan haalt dat het niet zwaar is. 60 meter uitstrekken is imo ook niet goed voor de pezen van een jong paard ( net als de pavo cup, waar ze tien minuten op volle toeren moeten bewegen om het uitstrekken te laten zien).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:13

Heb je mijn eerdere posts gezien? Daarin heb ik zelf ook aangegeven dat het mijn keuze niet zou zijn om een 5 jarige dit werk te laten doen. Echter wil dat niet zeggen dat, ik denk dat, een goed afgericht paard het op 5 jarige leeftijd moet hebben van uren borduren en elke dag die oefeningen erin te rammen.
Een getalenteerd paard met een getalenteerde ruiter (wat overigens wel heel zeldzaam is.) kan dit. En ja die oefeningen zijn sportief gezien zwaar. Daar ben ik mij echt wel van bewust. En ik weet ook dat een paard pas echt uitgegroeid is op zijn 8e jaar. Maar er zijn ook in andere sporten dan paardrijden wel uitzonderingen. Omdat dat er maar zo weinig zijn, hebben ze daar een regeling voor opgesteld bij de KNHS. Daar sta ik dus ook achter.
Maar ik heb liever iemand die op een correcte manier zijn paard rijd en al eerder hoge prestaties leverd dan al die eindeloze plukkers en trekkers die hun paard uiteindelijk als 8 jarige het Z binnenrijden.
Een goede trainer is niet per definitie een goede ruiter (evenzo andersom). Ik ben niet Z2 maar ik heb mij er wel degelijk verdiept. De wijsheid komt niet alleen van het memaken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:45

De ingevoerde leeftijdsgrens heeft zowiezo geen nut.
Ik start een driejarige in de B en ook al heb ik 387 ( Knipoog om het even duidelijkk te maken) winstpunten, ik mag gewoon tot 1 april volgend jaar in de B blijven hobbelen.
Ookal ga ik elke week 2x op concour, geen haan zal er naar kraaien.
Dus hoezo de jonge paarden beschermen??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:42

Als jij een jaar lang 2x op concours gaat dan houdt het toch een keer op. Max. 30 wp en je mag pas na april starten in de B/L1. Een B proef is nog lang niet zo inspannend voor een 3(,5)jr als een Z2 proef voor een 5jr. Maar dan nog moet je het ook met een 3 en 4 jarige rustig aan doen.