Vudress schreef:Betuttelende regels van de KNHS. De ruiters die een paard op dit niveau snel klaar kunnen hebben zijn vaak de betere ruiters. Verder vind ik 2 jaar opleiding (als we er vanuit gaan dat ie als 3jr zadelmak gemaakt wordt) heel normaal om een paard Z-klaar te maken, ik denk dat er weinig betere stallen zijn die hun 5jr (mits ze die vanaf 3jr hebben) niet Z-klaar hebben.
Mogen ruiters niet zelf bepalen wat ze starten met hun paarden? Iedereen is met de betere paarden erop gebrand om ze heel te houden.
Is die 11jr die elke dag gereden tot het maximale gereden wordt tot dat niveau er zoveel beter vanaf dan die 5jr die het geluk heeft zelf veel talent te hebben en dat zijn ruiter handig genoeg is om ze dat snel en gemakkelijk aan te rijden met niet eens zoveel trainen?
Paarden die je vroeg in het seizoen als 5-jarige Z1 of mogelijk zelfs Z2 gaat starten zijn dan eigenlijk nog pas 4,5. De meeste paarden zijn dan nog lang niet uitgegroeid. En op welke leeftijd begin je dan met oefenen voor de Z? Juist ja, op 4-jarige leeftijd. Hoe professioneel de stal of ruiter ook is, hoe getalenteerd het paard ook is, dit vergt veel te veel van een jong paard!
En wie begint er met een 3-jarig paard echt te werken? Daar wacht je toch mee tot ze lekker 4 jaar zijn.
Analyseer maar waar alle jonge toppers blijven. Veel van die "toppers" van VSN, verrichtingsonderzoeken, 4-jarige Pavo, etc. vallen af op 5/6 jarige leeftijd omdat ze lichamelijk en/of geestelijk wat mankeren.
In het kader van het welzijn van het paard ben ik blij dat "onze" KNHS eindelijk eens een besluit heeft durven nemen in het belang van het paard en niet in het belang van de ruiter (lees: handel)!
Vudress schreef:Hoeveel YR kunnen zelfstandig een 3jr. paard binnen 3 jaar tijd PSGklaar maken? Deze paarden worden ook door de profs opgeleid.
Die "profs" doen er geen drie jaar over en dat maakt het er echt niet beter op!