sporen met wieltjes in de B?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: sporen met wieltjes in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:17

@RK: Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:30

runningkawa schreef:
Zover komen ze niet Tong uitsteken

Maar denk dat het staat voor
Met behulp van sinterklaas jurys gekomen Clown

De Z van 'Zonder hulp van sinterklaas jurys nog niet eens in de buurt gekomen' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:31

Of, Zeer veel hulp gehad Tong uitsteken

Oh foei, gaat zichzelf een UN geven voor oftopic gaan Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:32

oei hier een heel fout persoon dan: geen wedstrijden en toch nu 2 keer met grove wielen gereden....
Paard loopt super zonder sporen maar had na 3 maanden wei geen enkel respect meer voor mijn been en zette dazardoor mij volledig buitenspel. Kan wel blijven prikken en geen reactie 2x met wiel en hij is weer als vanouds.
Overigens rijd ik normaal zonder of met een staafje.

Punt dat ik wil maken Clown Niveau zegt niet alles. Soms is een wieltje puur om even iets af te spreken met je paard en is het verder niet meer nodig
En nogmaals ieder paard reageert anders dus voor sommige is een wieltje wellicht vriendelijker

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:34

Ja okay.. om eens een keer te gebruiken, net als dat ruiters wel eens een zweepje in de training (!) erbij halen om het paard er beter bij te krijgen. Het doel blijft dan om het vervolgens weer met je benen op te kunnen lossen, zoals dat dan ook in de proef gaat.

Ik snap dat als je paard gewoon niet reageert op je 'neutrale' been, je er een klein hulpmiddel bij haalt om het vervolgens weer op alleen je been te doen. Dat is dan idd beter dan constant drijven, terwijl het paard niet reageert.

Toch denk ik niet dat de ruiters waar ik op doel (met zweep en sporen in de B ring) deze visie delen. Hoogstwaarschijnlijk is hun paard gewoon totaal niet gevoelig op het been zonder zweep of spoor. Of, ze zijn niet zeker van hun zaak en houden spoor en/of zweep er voor de zekerheid bij. Toch blijf ik het dan zien als een gebrek in de basis van het rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:53

Nee, zo zie ik dat niet. Je kunt bijv. ook je spoortjes aandoen om je paard dat afgeleid is door de vreemde omgeving of zo onder de indruk is dat hij niet meer voor je durft te lopen een keer bij te prikken, JUIST om consequent te zijn: voorwaarts moet altijd en overal!
Als je op dat moment geen spoortje of zweepje bij hebt en je krijgt je paard niet aan het lopen, heb je binnen een paar wedstrijden een paard onder je kont dat denkt 'Mwah, we zijn weer ergens anders. Lekker lummelen!'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:00

Maar dan gebruik jij hem anders, als helaas vele B/L ruiters doen.
OP het moment dat hij hou been negeert, mag je best even streng met een spoor inkomen, waar dan ook reactie op moet komen.
Maar dan doet je been verder weer bijna niets.
En een volgende hulp is gewoon weer met de kuit.
kliert hij, en negeert hij dan die kuit, is een tik met zweep of spoor niet erg.

Maar wat zie je vaak, paard reageert gewoon niet op de kuit.
Steeds komt die spoor in werking.
Wil men een pasje wijken, nee dat kan niet op de kuit, dat moet op de spoor.

En dat is fout, erg fout.

Dat je je paard ff laat weten, hey, hallo, mijn kuit betekend reactie, zo niet moet je het maar ff voelen dmv spoor.
Is oke, als dat maar geen 20 x per minuut is Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:01

Nou, gister m'n 3 wedstrijdje gehad, met dit paard en weer in de ring liet ze het afweten.... alles is spannend en ze "bevriest" dan.
Alsof ze op de handrem staat.
Het gaat wel steeds beter. Met losrijden op vreemd terrein lukt het nu
al na ff oefenen. Helaas als ik de ring in kom, moet ik overnieuw beginnen (andere omgeving)
en aan het eind van de proef begint hij weer normaal te reageren op mn been. Als jury kan ik me volledig inbeelden hoe "slecht" het eruit heeft gezien. Pas de laatste oefening uitgestrekte draf, voor het halthouden begon ze te lopen en kreeg ik een 8. Daarvoor alleen 6jes en terrecht!
Gelukkig had ik wel een wistpunt en was 3e van de 9.
Ik voel me er niet prettig bij, maar een andere oplossing is er niet. Hopelijk gaat het hierna ook weer
steeds beter, zodat ik het niet meer nodig heb.

Ik denk niet dat de meeste ruiters die met wielen en zweep rijden op wedstrijd hun paard thuis
ook zo moeten rijden. Ik niet iig!
Maar tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:07

Een stukje terug werd gezegd dat B-ruiters bij elke stap in de paardenbuik porren.
Weleens een Z-wedstrijd gezien? links-rechts-links-rechts.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:09

Die zijn er idd ook
En het is een schande in elke klasse.
Maar om eerlijk te zijn zie ik het daar toch wel heel wat minder dan in de lagere klasses.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:59

Dat komt waarschijnlijk omdat de ruiters die daar later mee beginnen toch wat verder komen Lachen

@Urielle: die mensen bedoel ik juist niet Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:12

Pletje123 schreef:
@Urielle: die mensen bedoel ik juist niet Knipoog

Ah okay, ik las in bijna alle antwoorden opmerkingen als 'wat moet je met sporen in de B?' Dus ik dacht: Nou DAT dus Clown Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:16

Hahaha Haha!

Ja het is een beetje lastig. Je kan mensen niet over 1 kam scheren. Ik snap dat je in een dergelijk geval gewoon echt je zweep en/of sporen erbij moet hebben! Gisteren zag ik ook een combinatie die moeite had om normaal de bak door te gaan. Zonder zweep of sporen ben je dan als ruiter toch wel een tikkeltje machteloos Knipoog

Je kan dus ook niet in het algemeen spreken Haha! Dat maakt het soms een beetje lastig Vork Clown

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:52

even een stipje ..

xianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:08

hey
dat wist ik helemaal niet , ik dacht dat wieletjes veel scherper waren. maar stompe sporen daar prik je inderdaad mee. maar knopjes dan. dat is toch een balletje? dat prikt toch niet. maar als je ze normaal gebruikt kan je ook wel met stompe rijden toch?

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:41

Ik zijd het liefste nog zonder sporen hoor!!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:58

runningkawa schreef:
Dat je je paard ff laat weten, hey, hallo, mijn kuit betekend reactie, zo niet moet je het maar ff voelen dmv spoor.
Is oke, als dat maar geen 20 x per minuut is Lachen

Dan zou ik de bakbodem sneller zien dan met alleen het afstijgen Clown

maar ik ben het eens wat er gezegt wordt om je heen wordt er te vaak MET sporen gereden in plaats van MET BEHULP VAN sporen. Ze zijn niet om je paard te laten lopen maar puur voor het extraatje. Verfijning van de hulp of gewoon een reactie (zoals in mijn geval)
Te veel prikker lopen er nu rond. Laatst zelfs paard volledig kapotgeprikt op stal bij mij tot bloedens toe. Met het ow zo vriendelijke wieltje. Mijn neus ik geloof er echt niet in dat ze achter zijn dan een staafje. En mijn paard ook niet.

Feit is dat ik het jammer vind dat er maar weinig B ruiters (en ook hoger maar daar gaat het topic niet over) hun paard niet meer fijn aan het lopen hebben zonder sporen. bot of scherp. Dat is gewoon vreselijk zonde.

Ik ben blij dat ik zo een B proef zou kunnen rijden zonder spoor en al

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:27

Ik denk dat er tegenwoordig inderdaad erg makkelijk naar sporen gegrepen wordt, maar dan zit er in de basis toch iets mis lijkt mij... Ik heb altijd geleerd dat je zelf consequent moet zijn, als je been geeft moet je paard naar voren, een B proefje moet daarom meestal zonder sporen te doen zijn. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen!

Toen ik mijn allereerste officiele wedstrijden startte in de B deed ik dat zonder sporen, en daarmee was ik iedere wedstrijd de enige ruiter die dat deed! Ik startte met een manegepaard van 1.76 m terwijl ik zelf niet zo groot ben, dus het was niet echt makkelijk om hem bij elkaar te rijden, toch lukte het ook zonder sporen. Mij is ook altijd geleerd dat je sporen moet gebruiken om je hulpen te verfijnen. Ja

Met Odette reed ik op wedstrijden wel met sporen (B en L1), zij was op wedstrijd namelijk altijd erg kijkerig en schrikachtig en ik had de sporen dan echt nodig om haar langs 'enge' dingen te krijgen Knipoog Als ik mijn sporen teveel gebruikte tijdens mijn proef merkte ik dat echt gelijk, ze werd dan echt narrig! Thuis reed ik haar eigenlijk bijna altijd zonder sporen, om haar scherp te houden op mijn been.

Verder dacht ik ook altijd dat wieltjessporen niet toegestaan waren in de B, weer wat geleerd! Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:36

Curly85 schreef:
Te veel prikker lopen er nu rond. Laatst zelfs paard volledig kapotgeprikt op stal bij mij tot bloedens toe. Met het ow zo vriendelijke wieltje. Mijn neus ik geloof er echt niet in dat ze achter zijn dan een staafje. En mijn paard ook niet.

Als je met een wieltje gaat 'porren'/'prikken'/'aanduwen' zoals je met een staafje doet zijn ze idd scherper, omdat het oppervlak waarmee je de druk uitoefent vele malen kleiner is. Zodra je wat harder inkomt met een staafje verschuif je de huid t.o.v van het onderhuids weefsel en zul je heel snel beurse plekken krijgen. Een wieltje beweeg je over de huid, het is niet de bedoeling dat je daarmee druk gaat uitoefenen, je legt je been aan en trekt je hak miniem omhoog om zo het wieltje over de huid (dus niet bijna erdoor à la een pizzames Vork )te rollen. Is veel vriendelijker qua 'pijngrens', maar neemt niet weg dat sommige paarden er erg kriebelig op reageren omdat het een hele andere sensatie is. Dat ze niet altijd op deze manier gebruikt worden kan ik helaas onderstrepen, en dan zijn het ook echt onvriendelijke ondingen, maar dat is élk spoortje dat verkeerd gebruikt wordt Knipoog

KirstenFranc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:56

runningkawa schreef:
Het mag wel alleen bij de paarden, niet bij de pony's Lachen

daar ben ik dan mooi klaar mee als ik straks ga starten met een pony die geen poot verzet in een bak als ik niet mijn sporen om heb Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 07:45

Dan is er idd iets heel erg goed mis in de basis.
Daar heb je helemaal gelijk in...
Als dat af moet hangen van gewone sporen of wielsporen Verward
En laten we het dan maar niet hebben over de kuit...

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:54

mag hopen dat die reactie een relreactie is..........

Maar goed mijn wielen liggen weer onderin de kast, Ian heeft het licht weer gezien en loopt weer puur op de kuit!!!
Zelfs de lastigere oefeningen...

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:54

Ik rijd nu met stompe sporen, ga over naar de knopjessporen, wat is het vriendelijkst?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:04

stompe sporen van een halve cm zijn vriendelijker dan knopjes van 2 cm:P:P haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:20

nou, idd
als de lengte hezelfde is, zou ik voor knopjes gaan. Toch is het de ruiter die ze vriendelijk of onvriendelijk maakt.