Niet rijden op stage

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Niet rijden op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:16

Eén groot voordeel. Volgens mij was deze stage voor TS juist een echte kennismakingsstage. Kennismaken met werken en de wereld van paarden is inmiddels gelukt.

Wat dat betreft was deze stage sowieso zinvol voor je. Gelijk met je neus op de feiten. Dat liever dan dat pas over een paar jaar nog eens zou gebeuren, dan zou je teleurstelling nog groter zijn.

Wel een goed iets is, zoals vele zeggen, dat het misschien goed is om te kijken of deze studie wel is wat je wilde. Het is inderdaad paardenhouderij, geen Deurne bv.

Succes verder! Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:34

Ik heb het topic een beetje bijgescolled en ik moet zeggen dat de TS haar instelling heel netjes veranderd heeft.. Top hoor!

Ik zelf heb ook meerdere stages moeten lopen.

Op mijn eerste stage, westernstal, kreeg ik een paard wat me alle hoeken van de bak heeft laten zien. Dat was echt een ontgroening volgens mij.
Want toen ik daarop was blijven zitten mocht ik ineens heel veel andere paarden rijden.
Dat was leuk, maar mijn stagebegleidster had nooit echt tijd om les te geven.
Ik kon het zelf wel zei ze..
Opzich een compliment, maar had toch graag wat meer les gehad of iig wat aanwijzingen!

Op mijn tweede stage, fokkerij en springen, wist ik al bij het kennismakingsgesprek dat ik niet mocht rijden. Het was omdat ik houderij deed ipv sport, anders werd ik niet eens aangenomen.
Ik ging er ook met het lood in de schoenen naar toe..
Want 6 weken niet rijden, pfoe dat zou ik niet volhouden!

Toen ik daar kwam stonden er 2, nog ultra groene net uit de opfok, 2.5 jarige Osmiums op me te wachten.
Dat was mijn project deze 6 weken om ze alles te leren.
Ik moest ze alles leren, van voetje geven tot longeren en zadelmak maken.
Nou daar heb ik zóveel van geleerd! Dit was echt een topstage..
Dat rijden heb ik never nooit niet gemist tijdens die periode!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:01

Ik denk dat jouw leraar doelde op het feit, dat je veel kunt leren op deze stage, dat er veel meer bij komt dan alleen maar rijden!
Een paard houdt zich nu eenmaal niet aan werktijden (en ook met andere beroepen heb je wel eens kans op 'over'werk), denk trouwens dat je met de juiste instelling, hard werken, meer kans maakt om te rijden, hoewel rijden natuurlijk lang geen hoofdzaak is, eerder bijzaak! Als je met een andere instelling naar je stage gaat zou het waarschijnlijk allemaal wel meevallen en wie weet, als je goed je best doet, zit je eerdaags nog wel op een paard.
Laatst bijgewerkt door Hetja op 12-10-06 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:03

Ik moet na de herfstvakantie ook stage lopen bij een manege. Ik ga er niet van uit dat ik mag rijden, maar zou het wel erg leuk vinden! Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:52

sokje schreef:
[b]. En ik vind het nu al saai.
Ik ben bang dat dit dus echt niets voor mij is. Soms dan maak ik het voor mezelf maar leuk, dan ga ik met zo'n paard praten als ik hem aan de hand moet uitstappen of zo.. Maar ik kwam vandaag thuis en had gewoon de tranen in m'n ogen staan.. Omdat ik me zo op deze stage had verheugd. En ik zie gewoon niets van de lessen die zij geeft, niets van hoe zij haar paarden traint.. bovendien mag die andere staigiere ook vaker longeren enzo, omdat dat haar stage-opdracht is.
Zucht, wat moet ik nou.
Kijk ik heb me over het 'niet rijden probleem' heengezet.. maar nu heb ik het gevoel nog niks te leren over de dressuur.. alleen maar over het stal-gebeuren. Nou dan had ik ook wel ergens anders heen kunnen gaan..
En ik zou het leuk vinden als zij zegt: ''jongens kom er even bij kijken...'' of dat we mogen kijken als zij een les geeft..( diegene komt dan met trailer ), maar jah er wachten dan nog zoveel klusjes.. ze wil alles tegelijk..zucht..

Heb er even wat stukjes uitgehaald. Als ik het bovenstaande lees denk ik echt dat je een verkeerde opleiding hebt gekozen. Wellicht ben je verkeerd voorgelicht? Je doet een opleiding paardenhouderij, dat heeft in principe niet iets met dressuur rijden of les krijgen te maken. En het is logisch dat het werk in de stallen doorgaat als zij les staat te geven. Als er iedere dag dit soort onderbrekingen moeten komen ben je pas heel laat klaar 's avonds, dan heb je het niet meer over een half uurtje.

Wat jij moet doen is heel goed op een rijtje zetten wat je wilt met je leven. Met deze opleiding doe je in principe tot aan je pensioen niks anders als dit soort klusjes, en volgens mij is dat niet wat je wilt. Zeker gezien het "overschot" aan mensen die een opleiding in de richting paarden volgen.
En ik ken ze en ik zie ze, de stagiaires van jou opleiding maar ook de al wat oudere "stalknechten" die de hele dag niets anders doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:30

Nou, eens kijken...

's morgens rol ik mijn bed uit, dan drink ik wat en rook een peuk. Dan ga ik de paard voeren en op de wei zetten. Zo eind van de ochtend/tussen de middag kom ik binnen om te eten. Dan ga ik uitmesten/vegen enz. Eind van de middag even pauze. Vervolgens is het binnen know time half 5 en dan ben ik op stal tot 8 uur. Dan heb ik nog even 3 uurtjes om te eten en bij te komen en dan is het tijd voor de laatste ronde. Zo rond 12 uur ben ik dan weer binnen. Dan werk ik de administratie bij en rond 2 uur ga ik slapen. De volgende dag om 9 uur er weer uit. Als ik in mijn eentje de paarden doe, dan heb ik echt geen tijd om te rijden, dan zie ik ze amper op een dag... Dat is het nadeel van paarden/veehouderij.... en dan hebben we momenteel maar 4 paarden hier staan en 50 koeien... Helemaal niet zoveel eigenlijk...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:10

ga je niet echt 'hoop'geven, maar wil het je toch vertellen

Ben begonnen als groom op een nationale dressuurstal (heb heel veel geluk gehad dat ik direct zo hoog terecht kwam), daar heb ik een jaar lang alleen paarden opgezadeld/afgezadeld/in de wei/uit de wei/tuig onderhouden en geveegd. Naar het einde toe heb ik wat mogen in- & uitstappen. Gelukkig hebben ze mij goed leren longeren. Daarna werd het een fokkerij.
Ben begonnen met de merries, toen de veulens. Als laatste de hengsten.
Pas na 1,5 jaar mocht ik daar met de hengsten werken. met die kennis en kunde over hengsten & longeren kon ik verder. Zo werd het een springstal.
Daar mocht ik de jonge dieren van 'groen uit de wei' tot 'er kan iemand opzitten, werkende gas & rem' beleren....
In totaal heeft dit traject 5 jaar geduurt (heb ondertussen ook ander werk gedaan). 5 jaar lang heb ik dus amper op een paard gezeten....bereid je erop voor Ach gut

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:14

Dat is het probleem met paardenHOUDERIJ ik heb die opleiding ook gedaan met te hoge verwachtingen op het rijden, dan had je moeten kiezen voor de opleiding paardenSPORT.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:22

sokje schreef:
Misschien kan ik hierna een andere opleiding gaan doen waar het echt om het rijden gaat, zoals deurne?

o ja, ik sprak net een klasgenootje en die mocht een nieuwe pony inrijden, 3x.. en ze mocht nu een pony rijden omdat die anders vandaag niet reed in de les.. zij werkt op een manege, dat zal het verschil verklaren.

Bedankt echt voor de reacties.
het helpt om te zien dat er meer zijn die ook zoals mij de stage hebben enzo!!

Denk je dat als je deurne doet dat je dan veel mag rijden op je stage.. Dat hangt totaal van je eigen niveau af en van je stage bieder.. Want echt niet iedereen die in deurne zit kan geweldig rijden..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:33

het paarden leven is gewoon keihard werken en idd.. als er nog dingen af moeten kan je neit verwachten dat ze danz egt van kom maar lekker even kijken. Waarschijnlijk draait het bedrijf gewoon merendeel op stagaire's en dan gaat dat gwoon eenmaal zo. Ik weet niet waar je stage loopt, ben wel benieuwd, pb me maar eens.. En dat overwerken is normaal, Als er een paard 5 min voordat je klaar bent ernstige koliek krijgt, kan je toch ook niet zeggen jah sorry mijn tijd zit er op ik ga naar huis.. dan blijf je erbij tot dat veearts is en kijk je of je kan helpen.. Tis keihard werken... En als dat niet wil kan je idd beter een kantoor of winkel baan zoeken, dan heb je tijden van 9 tot 5.. In de paarden is het gemiddel van half 7 tot 7

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:33

ik doe de opeiding paarden HOUDERIJ het woord zegt het al, en ik wil ook voornamelijk van mijn stage leren een bedrijf te runnen met alle voorkomende werkzaamheden dus.
kijk als je stage gaat lopen moet je voor jezelf goed beseffen dat het in deze branche voornamelijk schoonmaken en onderhouden is... je werkt nou eenmaal met beesten en die maken er een zootje van Tong uitsteken

tot nu toe heb ike op elk bedrijf waar ik stage liep mogen rijden.. mjaa das misschien toeval.

ik vind het iig geen Pré om te moeten rijden, ik rij buiten school en stage al genoeg haha

en wat zijn 6 weekjes nou?
op sommige scholen zoals de mijne moet je heel het jaar door 20 uur per week...

gewoon eventjes doorbijten, proberen er toch zoveel mogelijk van te leren ( vraag ze hun hemd van het lijf Tong uitsteken ) en de volgende stage die je lopen moet probeer je gewoon weer iets anders !

zo blijf je leren...

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:55

Ik doe deurne de opleiding horse en health, je word opgeleid tot dierenarts assistent. Ik zit i9n het 1e jaar, maar denk jij dat ik al met een dierenarts meeloop? dat ik op mn stage mee mag kijken met de DA? Nee.. geen tijd voor! de paarden moeten gezadeld staan zodat ze gelijk door kan..

Je gaat vanzelf elke keer een stapje hoger.. ik baal er ook ontzettend van maarja 1e jaar moet je nou eenmaal vooral de basis leren als ze dan zien dat je meer kan..

( ik loop 3 maal per week het hele jaar door stage )

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:37

ben het wel met iedereen eens.
je bent er om te leren.
niet om te rijden.

laag beginnen ( stallen uitmesten en verzorging)
en dan als je het nog zo leuk vind kun je misschien wel hoog eindigen.

als jij een eigen stal zou hebben zou jij ook niet gelijk iedereen op de paarden laten rijden.
je wilt eerst zien wat ze allemaal al kunnen.
daarna kun je gaan denken of je een stagiare erop laat uitstappen (ed)

en trek een vrolijk gezicht, anders kan het ook zijn dat je zo weggestuurd wordt.
als je blij bent/blij kijkt worden anderen ook wel vrolijk, en misschien dat ze dan ook sneller daarover gaan nadenken.
nooit sjaggie rondlopen daar.
anders denken die ook van dat je alleen voor het rijden komt.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:57

heb je geen gesrekken met je begeleidster dan? daarin kan je aangeven dat je ook eens graag zou willen kijken bij het rijden, dat je wat anders wilt leren dan uitmesten...

Ik k an me ook voorstellen dat 6 weken uitmesten nou niet echt bijdraagd aan je opleiding...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:20

Toeties schreef:
Ik k an me ook voorstellen dat 6 weken uitmesten nou niet echt bijdraagd aan je opleiding...

dit snap ik ook wel, maar je kan niet zomaar maken van ik ga weg, ik mag toch niet rijden.
en als je eigen paarden hebt zul je ook de stallen elke dag moeten uitmesten en als je dat al 6 weken niet volhoudt, moet je al helemaal niet in de paarden gaan.

je hebt paardenmensen.
en mensen met paarden. en daar is een groot verschil tussen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:11

wat ik vooral opvallend vind is dat je over piafjes begint. Voor je een piaffe kan leren gaat er een heel verhaal aan vooraf, dat leer je echt niet zomaar op een stage.

Misschien is het een idee of je eens mag kijken als de eigenaar (??) aan het rijden is en of ze daarbij uitleg wil geven over haar manier van trainen.
Daar kan je heel erg veel van leren

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:17

wow je mag juist blij zijn als je mag rijden. Ik heb op mijn 2e stage, ik liep er een half jaar stage en ik heb 3 keer uit mogen stappen. Ik ben blij dat ik nu mag rijden want ik krijg ook gelijk les, en waar ik heeel veel aan heb, maar je leert er ook van als je je stagebegeleider ziet rijden. Ik weet niet hoe lang jou stagebegeleider rijdt maar als jij zo lang over een stal doet, zal ik maar eens bij jeeigen te raden gaan. Ik vind wel dat je rijden moet verdienen. En mesten hoort er gewoon bij hor.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:20

Leuk he, de paardenwereld...

En dan zie je pas echt hoe het in mekaar steekt, werken voor je brood, en zo langzaam aan je opwerken, mits je het goed doet.
Je begint gewoon bij 0, zo simpel is het.

Wil je rijden, ga dan naar een manege, maar zeker op de grotere stallen geef ik je er weinig kans voor, en al helemaal met een houderij opleiding van een willekeurige groenschool, simpelweg omdat er in het contract staat dat je niet hoeft te rijden.
Ook vind ik het meer dan logisch dat die beesten niet meteen aan je toe vertrouwd worden... want wat ik nu soms aan stagaires voorbij zie komen, die zou ik nog geen (sport)paard in de handen geven.

Maar, als jij gewoon knoerthard ervoor wil werken, en altijd voor iedereen klaar staat van sochtends 7 tot desnoods 10 uur savonds, en nooit zeurt, dan komt het allemaal vanzelf, dat word gewaardeerd in de paardenwereld.
Afzien is het, en als je dat nu al heb bij de 1e weken stage, dan kan je maar beter iets anders zoeken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:32

Op zich wel leuk, moest even denken aan een manege waar ik vroeger heb gereden. Daar hadden ze een stalhulp, een man van in de 50.
Over omgang, ziektes, e.d. wist ie werkelijk alles.
Als je een probleem met je paard had, loste hij het op. Als een paard ziek was wist hij wat er aan de hand was.
Nooit zag je hem zonder een bezem of riek in zijn handen.... Maar vroeg hem niks rijtechnisch, want dan kreeg je heel simpel: Joh, ik heb in heel mijn leven nog nooit op een paard gezeten, dus daarvoor moet je niet bij mij zijn Tong uitsteken

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:48

en om nog even op het overwerk te reageren...

ik loop stage's van 6 maanden... 2 weken werken, 2 deagen vrij. En dat zijn geen 40 uurige werkweken, vorig jaar maakte ik eerder 80 uurige weken.

op concours, 6 uur beginnen savonds om 11 uur afgewerkt...
Internationaal concours net zo, alleen dan 4 dagen lang.
Maar daar leer je wel van doorzetten, en dat waardeert men.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:56

Als ik dit zo lees dan denk jij er helemaal vekeerd over en heb je geheel de verkeerde opleiding gekozen!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:08

stalleke schreef:
Als ik dit zo lees dan denk jij er helemaal vekeerd over en heb je geheel de verkeerde opleiding gekozen!

Dat zie ik ook zo.
Met paarden werken klinkt leuk en is ook leuk máár het is hard en veel werk en je verdient er niet zoveel mee.
Als je alleen paardrijden leuk vindt dan zou ik het ook maar als hobby houden maar als je met paarden opstaat en ermee naar bed gaat dán kun je erover na gaan denken om een opleiding te gaan volgen.
De meeste mensen die met paarden werken staan voor 70% op de grond dan in het zadel (ook eigen ervaring).
Of je mest de stal uit of je mest de wei uit, je geeft les, je zadelt op en af, je maakt ze klaar voor wedstrijden, je doet grondwerk, je veegt het erf aan en als je nog wat tijd hebt kun je nog in het zadel springen en een buitenrit begeleiden of eventueel trainen.
Tja zo is dat.
Als je met paarden wil gaan werken dan moet je niet verwachtten dat je de hele tijd in het zadel zit (anders moet je maar op een ranch gaan werken daar zitten ze in de bloedhete zon iedere dag urenlang achtereen in het zadel).

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:10

Juist hns zo is het!
Ik volg zelf ook een paardenopleiding, en het is niet allemaal alleen maar leuk rijden etc
Het is ook alles erom heen, en juist dat vind ik het mooiste om te doen! het opzadelen, naverzorgen en klaarmaken voor concours!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:32

Hallo allemaal

Misschien vinden jullie het leuk als ik nog wat post

Het klikte totaal niet meer met mij en m'n stagebegeleidster..

Ik heb 2x gesprekken met haar gehad. Ik vroeg of ik dan ipv het rijden, mocht kijken bij lessen..of vaker bij haar mocht kijken als ze reed.., ze zei dat het mocht, maar ben toen maar 1x met haar meegeweest naar les.. verder is er weinig veranderd. Ze hield zich dus niet aan haar belofte. Er werd niet gekeken naar wat ik wilde leren. Ik deed alles wat zij van me vroeg, maar ze deed niets wat ik graag wilde leren.
Ik mocht op het laatst nog minder doen, en ik was alleen maar aan het klussen..

Ik hield het daar gewoon niet meer vol. M'n hele zelfvertrouwen was weg. Ik wilde zelfs stoppen met de opleiding..zo erg was het.. Ook door de dingen die zij zei..
Maar ik wil dit jaar nog afmaken...even kijken hoe het gaat, en ik vind de andere dingen met school wel heel leuk!!

Ik loop nu stage bij een ijslanderstal
da's elke vrijdag
anders had ik elke vrijdag daar stage moeten lopen
Ik mag de hele ochtend rijden Haha! het is heel leuk
en 's middags help ik bij een gehandicapt meisje die les krijgt op een haflinger Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:23

mag ik vragen bij welke ijslander stal je rijd?
ik rij zelf namelijk ook ijslands...