hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JackieLover

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:56

Tijdens het rijden met me stem en zeg ma zo kloppen of de half van braaf en na het rijden paar broodjes appeltje en wat snoepjes en nog wat vaak.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:19

Tijdens het rijden met stem of een aai door de manenkam, na het rijden door direct na het afdoen van het hoofdstel over het hoofd te wrijven (vooral Iranda vindt dat heerlijk). Daarna laten we ze even los in de bak om te rollen, te snuffelen met de buur-paardjes en van het gras langs de randen te snoepen.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:03

Belonen met de stem. Aaitje met mn hand over zn hals snel (met teugels), klopje, stoppen met het werk als hij écht braaf is geweest, rondje uitstappen in het park, of juist een lekker galopje. Word mn paard ook héel blij van! Maar gewoon de kleine dingetjes zoals een klein aaitje of klopje reageert mijn paard ook heel erg op! Appels etc. geven doe ik niet vaak meer want hij is ontzéttend dik omdat hij 2weken stil heeft gestaan i.v.m kreupel, en hij is ontzéttend happerig en bijterig! Dus áls ik hem wat geef leg ik dat zoiezo in zijn voerbak!

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:24

belonen met stem, of met me hand door de manen, heel soms neem ik iets lekkers mee of pluk in bramen in he tbos en geef ik dat. en na het rijden krijgt ze meestal meteen voer, en anders krijgt ze beetje brood, appel ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:26

Met de stem belonen, kriebelen in de hals, en aan het eind van de les klopjes op de hals, en wat lekkers, en tijdens de les soms ook klopjes, maar het meeste met mijn stem, en aan het eind van de les

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:26

Tijdens het rijden beloon ik met de stem, of hand door de manen of over de hals.
Na het rijden krijgt ze voer, en meestal een appel ofzo...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:27

Silence schreef:
Tijdens het rijden gebruik ik mijn stem. Bijvoorbeeld: Braaf, goed zo, zie je wel is helemaal niet eng enz.
Ook kriebel ik hem af en toe door zijn manen of over een aai over zijn hals.

Na het rijden krijgt hij dan altijd een snoepje en na het poetsen een schepje kruidenmuesli met iets extr`s zoals een worteltje of summer fit koekje.

zo doe ik het ook!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:38

Cassidy schreef:
Belonen met stem of kriebel tijdens het rijden, na het rijden - afhankelijk van het weer - gaat ze onder de douche, aansluitend deken op zet ik haar in de box vast. Als ze droog is mag ze los, en dan ligt er meestal een handje muesli in haar box.
Ze weet op het moment dat ze de box inkomt dat er wat in de voerbak ligt, maar toch moet ze geduldig wachten tot ik beslis dat ze daar heen mag.
Krijg je hele geduldige paarden van.

Waarom zet je haar in stal vast als er eten in haar ba ligt??

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:40

Ik beloon tijdens het rijden, met de stem, door wat teugel te geven en een klopje in de hals.
Na het rijden iets lekkers

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:41

Even met de pink over de schoft krabbelen. Verlies je het contact ook niet en kan je ook goed in de proef toepassen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:20

Belonen met stem en met een klopje op zijn schouder. Aangezien hij pas 3 is na een oefening die veel inspanning voor hem kost, ff een rondje aan de lange teugel stappen Lachen

Na het rijden krijgt hij een pepermuntje als beloning Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:02

Tijdens het rijden met een klopje, aaitje of met mijn stem.
Na het rijden krijgt hij altijd wat biks, vindt hij heerlijk!

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:40

Als het paard een oefening goed heeft gedaan, meteen daarna belonen met stem en een aai.
Soms ga ik ook even stappen als beloning en onspanning. Dan wordt het paardje rustig en voelt dat ie het goed heeft gedaan Knipoog
Na het rijden lekker in de wei of in de stal met wat bix

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:15

met mijn stem, wat lekkers, of gewoon lekker knuffelen en kriebelen Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:27

snuffelhues schreef:
Tijdens het rijden op veel manieren, na het rijden kun je namelijk niet meer belonen voor iets dat het paard een half uur daarvoor gedaan heeft.
Mijn beloningen:
- minder druk op de teugels (na iets gevraagd te hebben)
- even stilstaan of stappen aan de lange teugel direct na een moeilijke oefening
- mijn zit lichter maken (nadat ik hem eerst zwaarder heb gemaakt om te vertragen bijvoorbeeld)
- beloningssignaal
- krabbelen in de hals (bij stilstaan)
- stoppen en afstappen na een supergoede prestatie (desnoods naast je paard uitstappen, is een mega-beloning)
- en natuurlijk gewoon verbale coaching Knipoog (goed zo, is niet eng, jaa, flink, knappe meid, ...)
-....

En na de rit lekker terug op de wei en dan is het meestal voertijd, dus ja, wat wil je nog meer als paard?

ga ik in mee wel!
vooral minder druk op de teugels wanneer hij mooi na beneden loopt ontspan ik me binnenhand Lachen

Dainty_Bess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:55

Tijdens trainen ook altijd veel met mn stem en regelmatig een klopje op de hals..
Ook regelmatig ff verlengen in de hals dat ze lekker met haar neusje richting de grond kan en haar rug lekker los houdt..Bij de fries wil ik nog wel eens stappen met lange teugel tussendoor maar bij bess doe ik dat niet omdat ze dan er weer helemaal uit is en vaak begint te klooien, dan verveeld ze zich..
Na het rijden vaak een ommetje, meestal ook ff langs t huis van mn ouders want daar krijgen ze altijd een paar sneetjes brood..als we terug zijn ff ernaast stappen met singel gaatje losser(beter voor de rug om niet ineens singel los te gooien en zadel eraf te halen), dan lekker los in de paddock en dan komt lekker in een schoon stalletje met wat nat hooi om te knabbelen:D

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:03

Ik ga meestal met me vingers die ik het dicht bij de schoft heb ff een kriebeltje geven. In het begin zei ik dan altijd braaf en nu weet die het wel als ik hem een kriebel geef dat het goed zit. En loopt die gelijk een stuk losser in me handen. Ik vind dat wel fijn hulpmiddel. Volgens mij gebruikt Anky het ook. Je kan hte amper zien.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:12

Tijdens het rijden met lovende woorden en een aai over de hals, na het rijden met slobber.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:21

Tijdens het rijden met mn stem, door goed zoo en braaf te zeggen.. na het rijden krijgen ze meestal wat lekkers en doe ik ff lekker knuffelen met ze Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:20

Als ze een oefening goed heeft gedaan tijdens het rijden klop je op d'r hals. En met m'n stem.

Na het rijden altijd een snoepje.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:44

Tijdens het rijden vaak door een aai of met mijn stem, en na het rijden met een paar snoepjes en door haar weer lekker in de wei te zetten Lachen

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:36

Ik beloon ze onder het rijden vooral met me stem, en af en toe een aai of een schouderklopje. Na het rijden beloon ik ze uitgebreid en krijgen ze altijd wat lekkers.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:52

Tijdens het rijden vooral met m'n stem. Af en toe een klopje op der hals of een aai door der manen.
Na het rijden krijgt ze meestal een handje bix. Lachen

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:03

Tijdns het rijden met stem en meer teugel geven dat iej even lekker met zn neus over de grond kan racen..
Na het rijden even lekker los in de bak laten rollen en even veral laten snuffelen en lekker laten flemen, vind hij helemaal geweldig..Daarna een halve kilo brok en een halve kilo mais oid
en als het er licht goi ik af en toe ook een appel f een wortel in zn emmer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:08

tijdens het rijden met stem, lange teugel en een kroeltje met de vingers. daarnaast ook met stem en aaien en soms een snackje Lachen