Aantal uren op stal.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: Aantal uren op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:22

Het viel me op dat er toch nog veel paarden met dit prachtige weer op stal staan. Ik kan dit niet begrijpen. Smoesjes als: hij mag geen wintervacht krijgen of anders wordt hij ziek vind ik belachelijk. Ik heb een pensionstal en bij mij staan ze nog lekker 24/7 op de wei, ik vind het nu al zielig dat ze straks weer op stal moeten, omdat het weer het dan echt niet meer toelaat. Maar dan nog gaan ze zoveel mogelijk naar buiten. Er zijn tegenwoordig zulke goede dekens te koop! Mijn merrie wordt intensief gereden, ze is in super conditie, mooi glad en is nooit ziek. Ze krijgt nu 's nachts een deken op, maar overdag na het rijden, gaat ze gewoon de wei weer op, het is overdag nog zo warm en ik stap haar altijd goed uit. Ik hoef nooit te scheren, ze krijgt nu 's nachts een deken op en als het echt koud wordt ook overdag en winterdag krijgt ze een dikkere deken op. Ze glimt altijd heel mooi en het allerbelangrijkste: ze is gelukkig.
Ik zie in mijn omgeving dat paarden die veel op stal staan, niet gelukkig zijn, dit uit zich in stalgebreken, zoals luchtzuigen of de stal leeg eten. Ze zijn vaker geblesseerd, doordat ze in die paar uurtjes die ze buiten zijn, zich vaak te wild gedragen. Ook hebben ze snel koliek of zelfs hoefbevangen. Deze paarden kunnen hun eten niet goed verteren doordat ze maar 3 x per dag eten ipv de hele dag door kleine porties.
Waarom staan de paarden nog steeds teveel onnodig op stal?

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:33

helemaal mee eens brennie Knipoog paarden zijn niet van suiker en ben ook van mening dat je je paardje zo zwak kan maken als je zelf wilt.(bedoel ik mee ; behandelen als een baby, een windje hier en daar.. meteen deken erop want anders slaat het op de spieren Rolleyes )

maar ik (en vele anderen) hebben niet de luxe om te bepalen hoelang de paarden buiten blijven, ik wou dat die van mij dag en nacht buiten komt, maar hij moet altijd in de zomer/winter savonds binnen. als je je paard niet aan huis hebt/of geen eigen weitje hebt, ben je afhankelijk van wat de pensioneigenaren met de paarden doen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:49

Ik zou zeggen, kom bij mij op stal meid! Ik heb nog 1 stal vrij. Als je in Drenthe woont tenminste. Ik zit in Emmen.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:52

lyndsey schreef:
maar ik (en vele anderen) hebben niet de luxe om te bepalen hoelang de paarden buiten blijven, ik wou dat die van mij dag en nacht buiten komt, maar hij moet altijd in de zomer/winter savonds binnen. als je je paard niet aan huis hebt/of geen eigen weitje hebt, ben je afhankelijk van wat de pensioneigenaren met de paarden doen.

dan heb jij nog mazzel weetje....

Ik wil eigen land tot beschikking, en ze 24/7 naar buiten hebben met een schuilstal!
Helaas behoort dit -nog- tot mijn dromen. Verdrietig

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:57

Mijn E-pony staat overdags van ± 10.00 - 20.00 in de wei, wordt er natuurlijk wel uitgehaald om te rijden, longeren etc. Knipoog Soms staat hij om 18.00 al binnen, ligt eraan hoelaat ik naar hem toe ga. Hij staat dus 's nachts op stal.
Mijn C-pony staat nu nog 24/7 in het land. Ja

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:02

Brennie schreef:
Ik zou zeggen, kom bij mij op stal meid! Ik heb nog 1 stal vrij. Als je in Drenthe woont tenminste. Ik zit in Emmen.

ja ik sta een beetje ver weg ben ik bang Haha! woon in brabant.
Nancy_ schreef:
lyndsey schreef:

dan heb jij nog mazzel weetje....

Ik wil eigen land tot beschikking, en ze 24/7 naar buiten hebben met een schuilstal!
Helaas behoort dit -nog- tot mijn dromen. Verdrietig

ja ik weet dat ik mazzel heb, het hele jaar door naar buiten is ook al een luxe opzich Knipoog

ik heb ook een droom, een eigen boerderij met wat hectares land en ook nog aan het bos als het kan Bloos

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:05

Die van mij staat nog 24/7 buiten, meestal gaan ze begin oktober 's nachts naar binnen. Op dit moment voer ik hem wel bij Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:46

Die van mij stond ook nog 24/7 buiten, vanaf vannavond gaat ze 's nachts naar binnen. Deze plensregen is ook niks. Ze wordt dan elke ochtend heel vroeg (uur of 6-7, bij mooi weer vaak nog eerder) naar buiten gegooid en s avonds haal ik haar om een uur of 8 binnen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:48

Met inloopstallen 24/7/356

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:33

mijn merrie heeft de afgelopen maand 24/7 binnen gestaan met een dikke zonne allergie. Maar o wat voelde ik me schuldig! Mijn arme paardje, ik ging 's ochtends en 's avonds heen zodat ze er 2x uitkwam. Maar dan nog deed het me heel veel pijn dat ze niet naar buiten mocht. Nu is het weer slechter en mag ze gelukkig overdag weer naar buiten!

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:35

ik denk zo"n halve dag per dag ...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:14

van 10 tot 5 staat hij gewoon buiten weer of geen weer. lekker uitwaaien.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:36

LovingTweety schreef:
Met inloopstallen 24/7/356

*voelt zich blond... een jaar heeft 365 dagen Schijnheilig

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:43

al onze paarden staan nog buiten. We hebben een schuil/inloopstal, maar die is nog niet toegankelijk voor ze. Mocht het natte weer nu echt aanhouden, en ze niet meer droog kunnen worden dan mogen ze kiezen of ze de stal in gaan. Meestal blijven ze buiten staan...

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:37

24/7 buiten Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:37

gewoon nog dag en nacht buiten,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:45

24/7/365 buiten Haha!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:11

Mijn paard staat op dit moment helaas 24 uur per dag op stal ivm een blessure. Echt supersneu. De andere paarden lopen wel gewoon nog los in een grote bak overdag, maar niet meer dag en nacht in het weiland. Dit komt ook omdat wij weinig land tot onze beschikking hebben en anders groeit er volgend jaar niks meer op.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:14

even een vraag aan mensen die hun paard niet veel buiten hebben staan, dan heb ik het over bijvoorbeeld 1 a 2 uurtjes bijvoorbeeld.

hoe denken jullie dat paarden hun spieren kunnen laten "relaxen" e.d? door veellal in de stal te staan?

dat vind ik 1 van de belangrijkste dingen, gewoon lekker paard kunnen zijn.

ik merk heel erg veel verschil bij mijn paard, hij is ook veel "frisser" en vriendelijker.

ivm blessures op stal oke.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:32

24/7 buiten met schuilstal
en een maatje (binnenkort ook een veulen!!!!!!!!!!!!!!)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:56

Ze staat al een tijdje weer s'nachts op stal, en met heel slecht weer [regen etc] gaat ze ook naar binnen tot het weer over is..

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:57

Die staan nu nog 24/7 op de wei. Ze gaan geloof ik over 2 weken ofzo were naar binnen, waar ze overdag in de paddock staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:28

Geregeld dat mijn paard deze winter staat in de 2 open stallen met een aardige uitloop en onbeperkt hooi, samen met een jaarling.
Weidegang heb ik het liefst, maar volgens de boer gaan zijn polderweitjes en 700kg niet zo goed samen. Clown

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:01

Mijn paard staat nog gewoon overdag buiten en in de nacht staat ze binnen.
Maar als het regent komt het wel eens voor dat ze een dag op stal staan.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:10

overdag buiten met een regendeken en snachts op stal
ongeveer half 9 er uit en 5 uur half 6 er weer in