Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:19

nou dan ben ik maar een mindere ruiter maar ik kom echt niet opgestapt zonder krukje, krijg als ik dat probeer overal kramp.(en nu is het zelf zo dat als ik er alleen al aan denk dat ik zonder kruikje moet opstapen kramp krijg Knipoog )
Ik rij paarden van verschillende hoogte, maar ook toen ik mijn fjord nog reed stapte ik eigenlijk altijd op met krukje.
Dadelijk als mijn andere doerak is ingereden dan gaat er toch echt weer een krukje komen!
En op het wedstrijd terein is er altijd wel iemand die je een voetje wil geven of er is een stoel/trailer oid..

Ik mag op de paarden waar ik rij eigenlijk helemaal niet opstappen zonder krukje, omdat het vele malen beter is voor het paard!(en je tuig, ja kan daardoor ook je zadel scheef trekken)

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:24

mijn paard is 1.85 en ik stap echt wel met een krukje op.anders trek je het zadel scheef wat dus niet goed is voor de rug van het paard

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 02:30

Bij mijn maneges willen ze juist dat mensen een opstapblok gebruiken, omdat het beter is voor het paard. Als het heel druk is doe ik het gewoon zonder ... ik wil het toch niet verleren (sta je lekker als je er in het bos vanaf dondert Tong uitsteken).

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:53

Ik rijd wel es op een paard van vriendin, maar stijg dus niet zo vaak op en heb ook overgewicht..
Met stoel / krukje gaat het gewoon veel gemakkelijker, veel
relaxter ook voor het paard. En uiteraard beter voor de rug &
het zadel. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:48

Ik ben niet zwaar, maar wel klein Knipoog Met een krukje opstappen is prettig, maar pas wel op dat je paard hem niet tussen voor- en achterbenen krijgt omdat hij net even een stap de verkeerde kant op doet. Op die manier ben ik vorig jaar vanuit volle galop in een houten hek beland en ben erg blij dat ik het nog na kon vertellen want mijn cap was stuk, mijn voorhoofd had een bult en mijn borstkas, ribben en knie zwaar gekneusd en flinke blauwe plekken, als ik iets anders tegen het hek geland was had ik mijn gezicht stuk gehad...
Het paard raakte in paniek omdat ze na het draaien met haar achterbeen vooruit in het krukje stapte...
Dat krukje heeft het dus ook niet overleefd.
Sindsdien ben ik toch wat huiverig voor opstappen met krukje, ondanks dat het beter is voor je zadel en de rug van je paard...

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:50

Ik ben niet klein, maar niet groot. En ik heb geen overgewicht.
Maar ik stap op grotere paarden meestal op met een krukje.
Waarom? Het is handiger, en ik denk dat het fijner voor het paard is. je zadel verschuift niet, en je paard hoeft niet te spannen omdat jij aan dat zadel gaat hangen.
Bij ons op stal lachen mensen er niet om, omdat meerdere mensen dit doen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:04

Ik stap ook altijd via een verhoging op; stapel tegels, paaltje, hek, wegwijspaddestoel enz. Ik ben niet zo lenig en klein van stuk, daarbij singel ik mijn paard nooit superstrak aan/na. Wat een ander ervan denkt, laat mij koud.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:12

maakt het uit joh dat er mensen naar je kijken trek je er niks van aan! Het is veel beter voor de rug van je paard en zo word je vanzelf leniger ook! Ik zou gewoon met een krukje opstappen als ik jou was! Of via het hek ofzo! Op de manege waar ik rijd willen ze juist dat mensen zo opstappen (vooral beginners die het nog niet zo goed kunnen) omdat het gewoon veel fijner is voor het paard, beter voor zijn rug en het zadel! Gewoon doen lekker niks aantrekken van lachende mensen!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:17

Trek het je gewoon niks aan dat mensen je raar aan staan te kijken of commentaar geven! Liever met een krukje opstappen en jezelf en je paard ontlasten dan 3 of 4x met je volle gewicht aan het zadel moeten hangen om er uiteindelijk op te zitten.

Ik meld me ook trouwens.. Door m'n dooie knieen (en sinds eind vorig jaar ook verrotte rug na 2 ongelukken) stijg ik al een ruime 1.5 jaar op met een krukje. Ik kan de strekbeweging met mijn linkerbeen niet meer maken als ik vanaf de grond op moet stijgen. Liever met een krukje opstijgen dus, en het paard ontlasten.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:43

ik vind ook dat je gewoon lekkr je krukje moet gebruiken.
Ikben en paar weken terug flink van 1 vanmijn ( verzorg) paardje afgevallen heb nu een
dikke onstekking in mijn knie
Wel al mocht iknu weerr ustig beginnenmet rijden
Maar opstappen dat wordt hem dus niet
omdat ik die druk nogniet kan verdragen aan mijn nkie dus ook ik gebruik nu een krukje
En eigenlijk bevalt het me we goed.
Je gaat rustiger zitten je ploft niet neer in het zadel.
ennet als wat de meesten al zeggen het is beter voor de rug van je paard en je zadel.
Dus trek je niets van iemand anders aan en doe waar jij je goed bij voelt.
mensen die het stom vinden zijn zelf stom.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:55

Nou Madeleine, gerust gesteld of moeten we nog even door gaan??? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:14

Bij mij op de manege moeten we ook allemaal via een krukje opstappen. Het duurt misschien ietsjes langer als 1 persoon alle paarden en ruiters af moet gaan met één krukje, maar het heeft ook weer vele voordelen (die al genoeg zijn genoemd Haha! ).
Ik vind het zelf alleen maar goed hiermee op te stappen.. het paard doe je er een plezier mee, en het is voor jezelf makkelijker..
Geen probleem toch Haha!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:05

Vanwege mijn chronische rugklachten moet ik wel met een krukje opstappen, mijn been kan gewoon niet zo hoog de lucht in zonder dat ik pijn in mijn rug krijg. Ik heb hier zelf geen problemen mee, en het is zelfs nog beter voor je paard ook!!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:42

Ik ben ook de lichtste niet en stap op alle paardjes/ponys behalve Laukje (fjord van 1.32) met opstapje

blackhorse57

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:52

bij ons op de manege moet je op sommige paarden zelfs met een krukje opstappen omdat ze al last van de rug hebben of ook wel voor mensen die iets minder lenig zijn zoals de oudere garde of mensen met een handicap. de ene keer gebruik ik m wel andere keer niet ligt ook een beetje aan het paard. wij hebben een arabiertje staan die uberhaubt niet stil staat als je op wil stijgen soms gaat er iemand voor staan en soms het krukje alleen zodra je dan zit gaat ze er altijd eerst ff vandoor omdat ze dat maar niks vind. soms wel grappig maar niet altijd als je nog niet in balans bent haha
maar gewoon doen hoor bij ons lacht niemand je uit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:05

Ik stapte er altijd zo op, een tinker van 1.51 dus ook niet zo hoog, maar dit voorjaar heeft mijn paard flink rugpijn gehad.
Toen heb ik het advies gekregen om voortaan een krukje te gebruiken.
Gewoon opstijgen is gewoon heel slecht voor zn rug.
Nou, wie lachen wil, doet maar. ik ben zuinig op mijn paard.
Ik merk trouwens dat mijn paard het veel prettiger vind; ze blijft echt als een standbeeldje stilstaan sinds ik een krukje gebruik.

N.B. in Engeland is niemand die in zn hoofd haalt om zonder opstapje op te stijgen. Op maneges is daar meestal een opstijgperron.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:39

Veel mensen van de manege en ikzelf ook stappen op met een opstapperron.
En bij veel paarden is dat ook nodig goed vor de rug en voor de mens..
In mijn les gaan alle mensen via de opstap en de andere lessen ook.
Ben al blij dat ik via een opstap op het paard kan..
En kgebruik het jaren de opstapperron.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:44

Nou ik stap ook op met krukje hoor. Mijn paard is nu 1.75 en ik kom uit een slecht bouwjaar en heb helaas reuma. Als ik op moet stappen zonder krukje kost me dat zoveel moeite dat ik mijn 4 jarige elke dag weer onnodig extra zwaar belast aan 1 kant met opstappen. Mijn paard weet niet beter dan dat ik opstap met krukje en blijft nu netjes staan. Wat andere denken....... daar maak ik me niet druk om. Het is beter zo voor mijn paard en mezelf.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:54

Bloos!h heerlijk om te lezen dat ik niet de enige bent
ik ben klein en een tikje te zwaar
ik stap ook meestal op mijn fjord op met stoel op opstapje
kan er soms ook zo op klimmen hoor maar idd dan gaat het zadel hangen naar de kant waar ik op stap
ik maar denken dat ik de singel niet goed vast maak of het zadel niet goed is, haha dat is dus niet zo
en als het voor het paard beter is nou oke dan Pling
dan een krukje en erop
wat voor soort krukje hebben jullie eigenlijk iets van blokker ofzo??
eigenlijk zouden ze een speciaal iets moeten neer zetten bij elke stal om op je paard te stappen
nou dames succes met klimmen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:13

Ik heb overgewicht en een ernstig rugprobleem en stap op met een stoel. Ik wil het mijn paard niet aandoen en kom er anders ook niet meer op. Voor een jaar ging het nog maar nu niet meer. Bij mijn jonge paard die wat kleiner is heb ik het zelfs bij de eerste keer opstijgen gebruikt. Hadt hem er daarvoor al meerdere malen kennis mee laten maken en was geen probleem

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:16

ivm met mijn overgewicht stap ik altijd op met een stoel, maakt niet uit hoe groot of klein het paard is. Ik denk dat je beter aan de rug van je paard kan denken, dan aan wat andere mensen wel niet denken!!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:58

ik heb het zelf ook gedaan van een paard van 1.72 ik ben zelf 1.55 dus... dat scheeld nog al
vandaar ik ook een krukje gebruik (dat is als ik alleen rij) anders maak ik mijn beugel langer ik oefen ook droog (ben een beetje stijven hark) dan leg ik mijn voet op de rand van mijn bed (is vrij hoog) en dan probeer ik er op te staan (lukt de laatste tijd al goed)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:49

Ik stap op de meer ervaren paarden op met krukje, behalve op wedstrijd, dat vind ik te gevaarlijk.
Jonge paarden gewoon vanaf de grond opstappen.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:39

Mijn pony loopt altijd aan als ik opstap volgens mij doet ze dat omdat ze het niet prettig vind als het gewicht even op een kant hangt. Ik denk dat ik ook maar eens aan dat krukje begin..Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:42

Alinda1305 schreef:
Bloos!h heerlijk om te lezen dat ik niet de enige bent

wat voor soort krukje hebben jullie eigenlijk iets van blokker ofzo??

ik heb een krukje gekocht bij de Ikea. Niet duur maar lekker stevig en handig.