Deken s'nacht al op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:03

Sorry maar ik ga mij niet mengen in een discussie op dit niveau, aju

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:49

Ik heb ook al een zomerdeken op!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:04

Die van mij stond nog zonder deken op stal. Vannacht vond ik het aardig koud, dus ik denk dat ik hem vannacht het zomerdekentje maar op doe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:09

Ik doe nog geen dekens op...... nou heb ik ook het geluk dat mijn paard niet zwaar in het haar komt.

Bij mij gaat er pas een deken op als ik mijn winterjas uit het vet ga halen Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:41

IndianSummer schreef:
Die van mij stond nog zonder deken op stal. Vannacht vond ik het aardig koud, dus ik denk dat ik hem vannacht het zomerdekentje maar op doe.

Je paard staat op stal, dan ga je hem toch niet verpesten door een deken op te doen, het is zomer hoor!!
Als hij nu buiten stond, nog niet nodig, maar vooruit, ik heb het idee dat er vreselijke watjes gekweekt worden, het zijn wel dieren , die kunnen zichzelf beschermen, ze hebben niet voor niets haar.
Mijne was ook zo'n watje, toen ik hem kocht, maar zo gemaakt door het vorige baasje, zo gauw het kon alles eraf gedaan(afgebouwd) en nu zo lang mogelijk volhouden om zonder te kunnen, paard vaart er wel bij, geloof me.........

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:17

nou die van mij staat ook gewoon met zn zomerdeken op stal, dan wordt het maar een watje(volgens jou), maar ik zit niet te wachten op een dikke wintervacht. ik haat haar:))

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:18

nou die van mij staat ook gewoon met zn zomerdeken op stal, dan wordt het maar een watje(volgens jou), maar ik zit niet te wachten op een dikke wintervacht. ik haat haar Haha!

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:19

oeps!! sorry!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:28

sinds gisteren heeft die van mij de regendeken al op, een 0 grams voering.
Ik denk nl. dat een gevoerde nog wat te warm is op dit moment.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:29

ik snap het echt niet Haha! Haha! Waarom zou je in hemelsnaam nu al een deken op gaan doen Haha! Haha!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:34

Mijn paard staat met een dunne regendeken op. Ze staan dag en nacht buiten en als het regent vind ik het toch wel fijn dat ik dan gewoon iets met m'n paard kan doen. Als ze warm weer opgeven dan haal ik hem af. Ik moet er toch elke ochtend heen.

Groetjes Nathalie

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:38

mijn vzpony is een fjord x haflinger
en heeft 2 jaar geleden ook zonder deken buiten gestaan
maar ze is het wel gewend...

na het rijden als ze zweet, dan krijgt ze wel ff een zweet deken op natuurlijk Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:40

little_angel schreef:
ik zit een beetje met hetzelfde probleem, niet dat ik mijn paard nu al een deken op wil doen maar ik zou niet weten waarneer wel. mijn paard is 20+ (we denken ongeveer 25) en wil ik dit jaar een deken op doen, ze word nog intensief gereden en 1 keer in de zoveel tijd een wedstrijdje. mijn deken is 220 gram, maar waarneer zou ik hem op moeten doen?! ik wil graag heel de winter met dezelfde deken doen en niet nog 3 keer een warmere deken erop gooien, iemand misschien enig idee waarneer ik de deken erop moet doen? Knipoog

Leeftijd is niet bepalend, al schijnen oudere paarden zich met echte kou wel moeilijker warm te kunnen houden (kost meer energie). Mijn merrie van 22 heeft het eerder te warm dan te koud, zelfs al heeft ze geen dikke vacht. Bij zo'n 15 graden voelt ze zich het fijnst. Het is dus altijd een beetje rommelen, als de nachten kouder worden terwijl het overdag nog best warm is: 's nachts op en overdag op tijd weer af ... blijft lastig. Bij twijfel houd ik de deken af, want te warm is vervelender voor je paard dan te koud.
Ik overweeg om nu 's nachts een katoenen deken op te doen, maar wacht de komende dagen even af, het schijnt eind deze week 23 graden te worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:41

naaa leeftijd spreekt wel een klein beetje mee Haha! Haha!

ik zou zeggen, kijk gewoon goed naar je paard

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:42

ik heb nu al steeds mijn winterjas aan, dus vanaf vanavond gaat de zomerdeken er s'nachts op bij Lowara.
totaal tegen mijn principes is om het al zo vroeg te doen,maar dit weer is ook totaal niet seizoenswaardig Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:31

@lowara: loop jij echt al in je winterjas?? ik liep vanochtend nog heerlijk in mn tshirt in de zon..vind het nog echt niet koud..ook 's nachts niet, al ist wel bagger met die regen..blegh

@avanoort: prima, dat zegt genoeg;)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:49

shir_1711 schreef:
nou die van mij staat ook gewoon met zn zomerdeken op stal, dan wordt het maar een watje(volgens jou), maar ik zit niet te wachten op een dikke wintervacht. ik haat haar Haha!

Dan scheer je hem toch gewoon, heb je zeker geen haar!
Hij maakt toch wel vacht aan, deken of niet, ik denk meer aan het paard, denk dat jij meer aan jezelf denkt.............

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:13

Of je het paard scheert om geen wintervacht te hebben of je doet eerder een deken op om een vacht tegen te gaan. Ik zie het verschil niet echt.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:40

Waar het om gaat, is dat ze een hekel heeft aan haar, maar door eerder een deken op te doen, voorkom je toch niet dat er extra haar aangemaakt wordt, vandaar dat ik zeg, maak hem dan kaal, dan kan je het(enigzins) voor zijn.
De mijne stond vorig jaar al heel vroeg met deken, toen ik hem kocht kwam hij in een buitenstal te staan en binnen no time had hij een echte vacht, ondanks deken, dus je kunt het niet voorkomen, alleen proberen....

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:43

KiWiKo schreef:
ik zou zeggen, kijk gewoon goed naar je paard

Precies. Haha!
En om lekker even tegen de natuur in te gaan staat mijn paard onder een zomerdekentje 's nachts.
Waarom?
Hij heeft een vreselijk dun velletje, en zat na een paar dagen regen al flink in de haren.
Ik train iedere dag intensief, en meneer is dan bezweet en met zulk haar niet droog te krijgen.
Dit jaar hebben we gelukkig een werkend solarium, maar vorig jaar was het niet te doen met die lange haren.
En mijn paard een watje?
Absoluut niet. Die mag vaak genoeg rollen in de modder. Knipoog

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:47

mammaslamma schreef:
Waar het om gaat, is dat ze een hekel heeft aan haar, maar door eerder een deken op te doen, voorkom je toch niet dat er extra haar aangemaakt wordt, vandaar dat ik zeg, maak hem dan kaal, dan kan je het(enigzins) voor zijn.
De mijne stond vorig jaar al heel vroeg met deken, toen ik hem kocht kwam hij in een buitenstal te staan en binnen no time had hij een echte vacht, ondanks deken, dus je kunt het niet voorkomen, alleen proberen....

Bij de mijne helpt het wel hoor.
Ik scheer haar juist liever niet.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:51

Sjors is 24...Merk aan het rijden dat ze vanwege het weer (nat) ze wat vaster in de spieren zit. Eind Spetember is het weer tijd voor een grote scheerbeurt, anders is ze niet droog te rijden met de teddy vacht (die is er nu al!!) vanwege haar ben ik altijd voorzichtig en bang dat ze een koudje vat...Dus lekker scheren en dan deken op!! Wanneer het echt echt koud is (-10) dan heeft ze in totaal wel eens 4 dekens op a 200 gr

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:47

@claudia.... dit is helemaal niet om 'tegen' dekens in te gaan hoor, met een oudje begrijp ik het best als je er een dekentje op wil gooien..

maar ik vraag me gewoon serieus af... 4dekens... trek eens 4 jassen over elkaar, ik word daar echt niet vrolijk van, je bewegingsvrijheid is dan weg, het wordt benauwd etc... ik denk echt dat een paard ondanks de kou niet vrolijk wordt van 4 dekens... dan kan er beter 1 of 2 minder opliggen zodat ie zich warm kan lopen imo

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:51

Ik heb ook een pony van 20 en die krijgt vanaf deze week snachts ook een dun dekentje op ze zit dik i het haar en s winters heel erg dan is ze niet droog te rijden, en ze heeft nu ze ouder is moeite met haar vacht.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:15

als ik jou was zou ik dat nog niet doen hoor
pas bij 5 graden doen met de nacht
in september volgens zeggen word het weer wat warmer
en zo maakt je niet makkelijk voor je paard
maar goed die van mij heeft helemaal geen deken hoor
maar dat verschild per paard