Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hedwigb

Re: Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:53

Als je paard de oefeningen kent en je zelf weet dat je ze beheerst, dan zie ik ook niet in waarom je thuis de proeven zou rijden. Ik rijd de oefeningen die in de proef zitten ook liever afzonderlijk van elkaar, de proef zelf oefen ik meestal maar 1/2 keer in zijn geheel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:15

Mijn paard doet goed haar best maar ik werk haar in de proef tegen doordat ik erg gespannen ga zitten. Thuis heb ik daar geen last van en alleen dus door te starten kan ik daar vanaf komen. Maar desondanks heb ik tegen mijn verwachting in nog regelmatig winstpunten of zelfs prijs. Terwijl ik me rotschaam voor mezelf.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:24

Ik ben onlangs op wedstrijd geweest (2x), met een jong paard dat nog nooit weg was geweest. Dit deed ik voor haar ervaring, expres ben ik naar 1 grote wedstrijd geweest en naar 1 kleine. Het is thuis een heel schrikkerig/kijkerig paard geweest, toen ik net met de training begon. De laatste tijd was ze geconcentreerder. Ik mag in principe meteen L starten en dat heb ik dan ook gedaan. Niet omdat ze er helemaal klaar voor is, (want dat is ze niet), maar omdat de oefeningen dan sneller op elkaar volgen, waardoor ze beter op moet letten. Het werkte, ze was super braaf, keek nauwlijks ergens naar en heeft zo toch ervaring opgedaan. Niet alleen het reizen en op ander terrein rijden was goed, maar ook de hele entourage enz. Geen prijzen of punten, maar daar ging ik niet voor. Ik was zelf dus best tevreden! Helaas dachten veel mensen er anders over, kennelijk met hogere verwachtingen, die vonden dat ik erg beneden niveau had gepresteerd en hebben nu lekker iets om over te roddelen Clown Ik maak me er niet druk om, want nu ik weet dat ze op wedstrijd braaf is, ga ik gewoon lekker door trainen en zal ze na de zomer een poepie laten ruiken.... Dan zal ik dus wel voor die 200% gaan, voor zover dat mogelijk is Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:30

Gaan als je zin hebt. Mijn paard is nog niet winstpunt klaar voor de B (thuis loopt ze soms echt winstpuntwaardig, maar soms ook niet, is nog wisselvallig), maar wel wedstrijdklaar in mijn ogen. Als ik zin heb, dan ga ik gewoon een startkaart aanvragen en starten. Maar momenteel vind ik het gewoon te duur om volledig te betalen terwijl je maar 4 maanden meer wedstrijden kunt rijden. Dus ik start nog niet.
Maar in de B mag je in mijn ogen gewoon starten als je het leuk vindt, klaar voor een winstpunt of niet, het heet niet voor niets B.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:27

Fijn dat je dat zegt! Want dat doe ik namelijk ook. Ik heb nu een paar wedstrijden in de B gereden op een 14-jarige merrie die L1 startgerechtigd is. Het gaat nog niet altijd even ontspannen en de nageeflijkheid is dan ook ver te zoeken. Maar ik vind het leuk om wedstrijden te rijden, je krijgt commentaar van een onbekende en daar zitten soms ook goede tips tussen. Ik ben ook niet van plan om meteen bij 10 winstpunten al over te stappen, ik wil dan wel echt L1 waardig zijn. Heb ik een winstpunt, dan is dat leuk. Zoniet, jammer dan volgende keer beter. Weer een ervaring rijker Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:24

Ik ben nu 4 wedstrijden gestart. EN heb soms thuis ook wel een idee van. Nu kon het wel eens komen een winstpuntje en nu kan ik beter gaan.

Maar ik heb 2 jaar geleden met hetzelfde paard ook gestart in de B en ze ging toen helemaal uit haar bol. Ze trapte de hekjes omver en ging alleen maar heel hard.

In mijn ogen ben je er dan nog niet aan toe.

In middels 2 jaar verder en 4 wedstrijden verder zijn we B +6. Ik heb er dus goed aan gedaan om te proberen naar 200% toe te trainen. Maar 200% zal t nooit worden.

Tuurlijk gaan we daarvoor. Maar ach. WIj zijn allang blij dat het nu redelijk goed gaat.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:46

Tsjah, ik zorg er altijd voor dat ik thuis een proef uit een categorie hoger winstpuntwaardig kan rijden en dan ga ik pas op concours. Maar ik denk dat dit voor iedereen anders is en ook nog afhankelijk van het doel waarmee je op concours gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:58

Ja, en dan rijdt jij dus tegen iemand die een driejarige start die gewoon zijn eigen niveau aan kan. Met als gevolg dat die wordt bekeken als minderwaardig. De hele competitie wordt dan oneerlijk, je zou binnen een klasse allemaal van hetzelfde niveau moeten zijn. Nu wordt iederen dus gedwongen L te kunnen rijden voordat ze in de B gaan starten. Terwijl die B juist de laagste klasse is waarin iedereen elke paard wat gewoon de basisgangen beheerst en onder controle staat zou moeten kunnen starten. Wedstrijdrijden is al vreselijk oneerlijk, maar als je ook nog in een lage klasse gaat starten met een paard dat in een hogere klasse zou horen, maak je het er niet beter op.
Dan zou je bijna een voorwedstrijd moeten houden, waarin de paarden uitgeselecteerd worden en er wordt gezegd in welke klasse zje MOET starten. Dan kom je dus met je hoger getrainde paard gewoon in de hogere klasse terecht, waar het hoort.

In de hogere regionen lijkt het trouwens niet meer op te gaan. Ik zie genoeg mensen stuntelen in de Z en hogere klasse, waarvan ik denk dat ze inderdaad nog even door hadden mogen oefenen thuis omdat dingen gewoon nog niet goed bevestigd zijn.
Je paard hoeft geen klasse hoger te moeten kunnen starten, maar moet wél kunnen wat er in d eklasse waarin je start wordt gevraagd. En daarvoor zouden de hoger startende paarden best een seizoen mogen overslaan om het er beter in te krijgen , ipv maar door de stuntelen in het westrijdcircuit!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:50

@ lusitana: dat is toch ieder zijn keus om te beslissen hoe ver die doortraint voor die op wedstrijd gaat?

Toen tif 4 was keek iedereen mij erop aan dat ik haar nog niet gestart had, ik had op dat moment best kunnen gaan starten, maar dan had ik continue met de middenmoot meegereden. Ik wíl dat gewoon niet, dus heb ik een jaar thuis doorgetraint tot ongeveer L2 niveau aankonden om vervolgens eenmaal op wedstrijd alleen maar met punten en prijzen thuis te komen.....is dat dan zo oneerlijk? Vind ik niet, we hebben er hard ons best voor gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:40

Hedwigb schreef:
Als je paard de oefeningen kent en je zelf weet dat je ze beheerst, dan zie ik ook niet in waarom je thuis de proeven zou rijden. Ik rijd de oefeningen die in de proef zitten ook liever afzonderlijk van elkaar, de proef zelf oefen ik meestal maar 1/2 keer in zijn geheel.

toch nog even op ingaan. Het rijden van een proef omvat namelijk heel veel meer dan alleen het uitvoeren van de oefeningen. Daarom is goed proefgericht rijden zo moeilijk.

Lusitana: jouw redenatie klopt m.i. niet helemaal, want iemand die een paard beter voor elkaar heeft dan het gevraagde niveau zal bliksemsnel promoveren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:13

Lusitana schreef:
Ja, en dan rijdt jij dus tegen iemand die een driejarige start die gewoon zijn eigen niveau aan kan. Met als gevolg dat die wordt bekeken als minderwaardig. De hele competitie wordt dan oneerlijk, je zou binnen een klasse allemaal van hetzelfde niveau moeten zijn. Nu wordt iederen dus gedwongen L te kunnen rijden voordat ze in de B gaan starten. Terwijl die B juist de laagste klasse is waarin iedereen elke paard wat gewoon de basisgangen beheerst en onder controle staat zou moeten kunnen starten. Wedstrijdrijden is al vreselijk oneerlijk, maar als je ook nog in een lage klasse gaat starten met een paard dat in een hogere klasse zou horen, maak je het er niet beter op.
Dan zou je bijna een voorwedstrijd moeten houden, waarin de paarden uitgeselecteerd worden en er wordt gezegd in welke klasse zje MOET starten. Dan kom je dus met je hoger getrainde paard gewoon in de hogere klasse terecht, waar het hoort.

DIt is natuurlijk klinklare onzin. Een jury beoordeeld niet de ruiters ten opzichte van elkaar, maar ten opzichte van de standaard die voor een bepaalde klasse geld. Dus als je gaat starten als je pas net aan de B toe bent, dan zal je waarschijnlijk 5-en, 6-en en een paar 7-ens scoren. Als je gaat starten als je al L2 klaar bent, dan zal je wat meer 7-ens en 8-en scoren (over het algemeen natuurlijk), en eerder promoveren.

En bovendien, je rijdt niet tegen elkaar, maar voor je winstpunten. Dus je krijgt steeds de punten die je verdient voor de proef die je neerzet, en dan maakt het niets uit wat de combinaties om je heen neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:32

Anoeska schreef:

En bovendien, je rijdt niet tegen elkaar, maar voor je winstpunten

dat is maar net hoe je het bekijkt, ik vind een klassering ook niet onbelangrijk. Word liever 1 met lage punten dan 10e met 2 winstpunten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:41

Zep schreef:
dat is maar net hoe je het bekijkt, ik vind een klassering ook niet onbelangrijk. Word liever 1 met lage punten dan 10e met 2 winstpunten

Ligt er aan met welk doel je gaat, soms ben ik dan blijer met die 10 e plaats.
Als je toch altijd punten genoeg rijdt, ben ik soms liever eerste met lagere punten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:06

Sorry, denk dat ik dan teveel van mijn eigen instelling ben uitgegaan. Ik ben blij met elke winstpunt die ik haal, want die blijven staan. En of ik nou 1e of 15e of laatste wordt, maakt me dan niks uit, dat ben ik toch zo weer vergeten. Maar dat mag iedereen natuurlijk voor zich weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:39

Anoeska schreef:
Sorry, denk dat ik dan teveel van mijn eigen instelling ben uitgegaan. Ik ben blij met elke winstpunt die ik haal, want die blijven staan. En of ik nou 1e of 15e of laatste wordt, maakt me dan niks uit, dat ben ik toch zo weer vergeten. Maar dat mag iedereen natuurlijk voor zich weten.

Ja zoals ik al aangaf heb ik dat met een bepaald paard ook. Dan ben je blij om winstpunten te rijden.
Maar als die winstpunten toch wel binnenstromen en je je niet druk hoeft te maken om punten dus, dan ga je naar selecties en/of kampioenschappen etc, en dan gaat het puur om plaatsing.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:01

Zelf vind ik dat je gewoon moet blíjven gaan. Dan sta je van altijd onderaan opeens bovenaan.
Door alle ervaring ( en training thuis natuurlijk, nog belangrijker) draai je dan opeens mee.
Ik denk dat je het nodig hebt om proeven te rijden en wedstrijdervaring op te doen. In de ring rijden is anders dan thuis rijden.

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:05

@ Zep; nou ben ik wel benieuwd hoe jij je voorbereid op wedstrijden en hoe vaak je de proef voor de wedstrijd al hebt geoefend?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:36

Lusitana schreef:

Ik kan dan wel thuis een L proef kunnen starten voordat ik een B proef elders officieel start, maar dat is heel wat anders dan op locatie een L proef kunnen starten. Thuis is mijn paard 30x braver dan op concours en daarnaast ben ik een eerste klas zenuwpees en heb een beetje reserve dus echt nodig om richting winstpunt in de B te rijden. Ik vind dit niet oneerlijk, maar bescherming van mezelf. Als ik thuis op B niveau zit en dan B ga starten dan rijd ik alleen maar baggerpunten omdat ik door de stress zoveel vergal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:17

Hedwigb schreef:
@ Zep; nou ben ik wel benieuwd hoe jij je voorbereid op wedstrijden en hoe vaak je de proef voor de wedstrijd al hebt geoefend?

Dat verschilt een beetje per paard. Maar in de weken voor concours neem ik delen van de proef mee, in de laatste week rijd ik echt proefgericht de proef zeker 3x door. Ik geef meestal een aantal wedstrijden kort na elkaar op, waarin ik tussentijds thuis vooral proefgericht blijf werken. Daarna blijf ik weer langere tijd thuis om door te werken aan de basis, en van daaruit nieuwe oefeningen etc, tot hij weer toe is aan een wedstrijdperiode.

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:56

oké, duidelijk! En als je de proef dan 3 x door rijd, waar let je dan in de proef extra op, waarbij je bij de oefeningen niet op let?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:42

Hedwigb schreef:
oké, duidelijk! En als je de proef dan 3 x door rijd, waar let je dan in de proef extra op, waarbij je bij de oefeningen niet op let?

het totale plaatje.

Ik heb bijv wel eens een paard gehad die als hij voor het oog een goed beeld gaf qua aanleuning, hij mij niet het fijnste gevoel gaf. In de proef moet hij toch daar lopen, hoewel ik hem daar minder goed kon bewerken. Daar train je dan dus met een oog op de grond op.

Verder in het algemeen de afwerking van de oefening, het rijden van de hoeken, het compleet aan elkaar rijden van je proef. Als je het goed doet is elke meter gereden, dat is me nog nooit gelukt Haha!

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:08

Afwerking van de oefening, rijden van de hoeken, dat doe je ook als je gewoon oefeningen rijdt toch? Haha! Maar idd, de proef voor de wedstrijd een aantal keren door rijden is wel nuttig! Toch doe ik het niet te vaak, afzonderlijk oefeningen achter elkaar aanrijden en dán goed opletten dat je alles netjes afwerkt is minstens zo belangrijk, hiervan gaat de proef vaak ook beter. Op een wedstrijdterrein is je paard/pony vaak toch anders dan thuis en rijd je de proef toch niet zoals thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:37

trainingsoefeningen en proefoefeningen zijn echt totaal verschillend imo Bloos Ik kan een schouderbinnenwaarts op minstens 5 verschillende manieren rijden om 5 verschillende dingen aan te pakken. Die 5 versies zijn totaal anders dan wat de jury in de ring wil zien. Daarnaast oefen ik thuis om oefeningen in bijv verschillende tempo's te rijden zodat ik in de proef niet in de problemen kom als mijn paard een keer lui of juist heel loperig is.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:40

ik zal alleen op wedstrijd gaan als alles bevestigd is, maar ze hoeft echt niet alles 200% goed te doen!
ik ga ook weg als ze alles maar voor 80% doet Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:13

Arieskuh schreef:
ik ga ook weg als ze alles maar voor 80% doet Lachen

nee dan heb je IMO niks te zoeken op wedstrijd, je presteert op wedstrijd namelijk altijd wat onder je kunnen. Als je 80 % van je kunnen rijdt op wedstrijd heb je het super gedaan. En 80 % van je maar 80 % kunnen is vaak niet genoeg. Het paard moet het nivo beheersen waar hij op uitkomt en niet maar voor 80 %.